Ik was op voorhand echt heel sceptisch over de nieuwe G reeks M4/M3...vooral door de look en het op papier veel hogere gewicht dacht ik van "wat gaat de meerwaarde van dit model zijn"? De twee eigenaars van een M4 comp en M3 comp die ik aan Nürburgring had gesproken waren zeer enthousiast over de wagen op de ring. Ze zeiden; “ja hij is niet de mooiste en hij is zwaar en groot…maar hij is echt heel goed en leuk op de ring”. Hmmm; dat had ik niet verwacht te horen en dit wakkerde mijn interesse in het nieuwe M platvorm en S58 motor wel wat aan.

Ik heb dan op een bepaald moment de stedelijke omgeving achter mij gelaten en ben ‘s avonds laat op verlaten brede wegen gaan rijden waar geen kip komt. OMG; daar op bochtige (brede) wegen kwam de auto tot leven! Ik heb alles (motor, gasrespons, stuurgevoel, remmen) in de meest agressieve stand gezet (buiten de ophanging). Ik heb lane assist en head up display uitgezet; vind ik lastig en leid me af. Eenmaal op bredere verlaten wegen viel de grote van de M4 niet meer zo op. Je merkt wel dat de wagen niet de lichtste is, maar het is niet zo storend en echt heel straf hoe het onderstel/chassis ontworpen is om dit gewicht te maskeren en hem (gezien zijn grote) zo wendbaar te maken. Je voelt het gewicht, maar (op de openbare weg) is het eigenlijk niet zo een storend element.
De versnellingsbak is geen DKG meer. Dit vond ik in het begin wel een beetje zonde, maar er is wel nog een manuele optie (chapeau BMW). De 8 traps ZF automaat mist de agressiviteit en het (meer betrokken) gevoel van de DKG. Het is wat braver geworden en je hebt minder gevoel bij het manueel schakelen. Maar puur als automaat (in D) is hij in stadsverkeer wel aangenamer als een DKG en in de meest agressieve stand is de 8 traps ZF zeker wel ok (vergt ook wat gewenning). Niet subliem of super intens qua gevoel die ZF…maar wel zeer snel. Ik moest wel regelmatig op het dashboard zien om exact te weten in welke versnelling ik zat (bij manueel schakelen).
De motor en ophanging/chassis zijn in mijn ogen de stokpaardjes. Wauw; die motor...wat een verschil met de vorige generatie qua vermogen en hoe het vermogen afgegeven wordt. Echt een bangelijke motor die S58! Een dikke upgrade tegenover het vorig S55 model en zeker ook tegenover mijn N55 M2. Sound van de uitlaat (zelfs met OPF) vond ik eigenlijk nog zeer ok (op het eerste gehoor mooier als een M2 comp) en zou voor mij zeker niet luider moeten (ben sowieso niet wild van heel luide uitlaten). Het extra fake uitlaatgeluid door de boxen zou net zoals bij mijn M2 wel uitgeschakeld moeten worden. De ophanging, de grip van de vooras en de manier waarop de wagen instuurt is echt de subliem qua gevoel, vertrouwen en mega veel fun. De wagen is echt fun en eerlijk gezegd vond ik hem eigenlijk leuker sturen en rijden tegenover vorig model M4/M3 (in standaard vorm). Maar het is wel spijtig dat hij groter en zwaarder is. Ik had een mega smile achter het stuur en dit had ik eigenlijk op voorhand niet verwacht!
Eerlijk de wagen rijdt zo goed (als je wat kan doorduwen en hem wat gewoon bent); dat hoe hij eruit ziet al niet meer zo veel uitmaakte. Het is zeker niet de mooiste wagen of puurste qua design, maar hij is in het echt wel iets mooier dan op foto (is ook persoonlijke smaak natuurlijk). Een M4 is niet mijn ding...de M to go is in mijn ogen de M3 of M3 Touring. Het idee alleen al dat ze eindelijk een M3 touring maken verdient al applaus op zich. Ik droomde vroeger van een e46 M3 Touring en dit was deels de insteek van deze test. Maar een G82 M3 touring is qua omvang eigenlijk een oudere generatie M5 touring geworden.
Voor mij persoonlijk is het wel heel spijtig dat de wagen in omvang zo groot is geworden. De plekken waar ik door mijn werk en privé soms kom zou dit echt lastig zijn en ik heb ook gewoon niet zo veel binnenruimte meer nodig. De wagen trekt ook veel aandacht; iets wat ik minder leuk vind (is misschien ook wel omdat het een nieuw model is en deze een coupe was). Ik ben niet het doelpubliek voor deze wagen; dat was bij de testrit nog eens des te duidelijker. De M2 past me nog steeds als een handschoen en is meer mijn type wagen die meer bij mijn noden en stijl van rijden past. Maar tegenover de vorige F82 M4 vond ik de G82 M4 wel echt een upgrade qua rijden en prestaties. Ik heb destijds ook met een F82 M4 CS gereden (ook met CCB remmen). Deze was tot nu toe vetste en meest intense van de recent M modellen waar ik de laatste jaren zelf mee heb gereden (M2 CS heb ik nog niet mee gereden). Die F82 M4 CS staat voor mij zeker boven de G82 M4 Comp, maar de gewone F82 M4…daar schiet de G82 M4 puur qua rijden voor mij persoonlijk wel bovenuit.
