Sommigen zullen hem misschien kennen van de vorige eigenaar, maar sinds oktober is het wagentje van mij! Ik was al een tijdje opzoek naar een trackday/daily auto in de categorie klein/snel(lig)/licht en cheap. Ik kwam na een tijdje zoeken via Facebook uit op een Citroën Saxo VTS 1.6 16v uit 2003 met veel van de juiste modificaties en 132xxx op de klok.
Dus gelijk gebeld en afgerezen naar Limburg met een maat om te kijken. Lekker boy racer
Auto zag er super strak uit en had een flinke lijst modificaties, veel waarvan ik zelf al had opgeschreven ze te willen doen zou ik een VTS of 106 GTI kopen. Dus dat was mooi, scheelt weer werk.
Greep uit het lijstje:
Ane Sport rolkooi
OMP Stoelframes + Interieur gestript + Kuipstoelen en Gordels
Set Team Dynamics Pro Race 1.2 wielen op goede Toyo R1R's + Extra reservewiel zelfde combo.
Eibach onderstel
Shortshifter + Quickshifter
Gr. N schakelstangen
Wiechers veerpoot/draagarm/rear strut bruggen
Alles bussen e.d. onder de auto Powerflex Paars
Teflon bus in schakelvork.
Motorsteunen Vibra Technics.
Brembo 4 pots remklauwen + Remcilinder van 406
288 schijven vooras.
Extra Koelfan + (nog te installeren) oliekoeler
Carbon Citroën Sport Airbox
Oil Catchcan + Filter
Kleppendeksel C2 VTS

Aardige lijst dus! Daar aangekomen bleek de auto super strak te zijn, nul roest en ook kaarsrecht. Hij heeft sinds 2015 flink wat rondjes op de Nordschleife gereden en nooit structurele schade gehad o.i.d., iets wat ik per definitie lastig te geloven vind voor een trackday auto, maar na hem in het echt te hebben gezien...
Enige wat er aan mankeerde is dat het duidelijk was dat de bak over een tijdje aan vervanging toe is, maar dat valt te overzien (in tijd en kosten, nog een voordeel van deze wagentjes). Interieur kan ook wat liefde gebruiken.
Rit naar huis was er eentje met wisselende gevoelens: Aan de ene kant blij met mijn nieuwe aankoop, aan de andere kant koppijn door de straightpipe en een soort twijfel in de trant van "Is dit nou wel een goede keus?", eerste keer in mn leven dat ik een dergelijk bedrag aan iets had uitgegeven dus dat idee moest nog even wennen.
Om gelijk maar door te pakken de volgende dag naar de doe-het-zelf garage om een andere uitlaat met Cat. en middenpijp erop te zetten (die kreeg ik erbij) + beurt te geven. Klonk gelijk veeeel beter en maakte de auto een stuk aangenamer (luid genoeg). Sindsdien eigenlijk nooit meer teruggekeken naar de aankoop en vooral aan het genieten van de auto!
Goed gewassen en kort daarna wat fotootjes geschoten tijdens een tourtje met wat vrienden:

Inmiddels zijn we een tijdje verder en heb ik het e.e.a. moeten vervangen aan de auto:
- Accu
- Startmotor
- Beiden aandrijfas stofhoezen waren lek aan de bak-kant dus die heb ik vervangen door nieuwe SKF assen (hoezen zitten geperst en nieuwe assen kosten de wereld niet), na al een keer de verkeerde assen erin te hebben gestoken.
Deze kwamen van een andere Saxo en hebben platte uiteinden ipv. conische: "Huh, het tapeinde van de as steekt minder ver uit dan eerst"
Dit was minder leuk zonder toegang tot een brug. Flinke klus bij mn ouders op het pad, auto stond daar zonder apk en ik woon 80km verderop. Overkomt je maar één keer.

Gelijk maar bakolie, motorolie en filter meegenomen want niet kort daarna stond er een trackday in de planning op CPZ! Ook alle stickers van de ramen en kont gehaald.
(Camera werk is dramatisch, maar goed

Auto deed het voornamelijk super! Heb vooral ervaring met BMWtjes op t circuit, maar dit doet daar zeker niet voor onder qua lol. Het rijdt heel intuïtief en het verbaasde me hoeveel snelheid ik kon houden op bepaalde stukken. Het inductie geluid is super leuk en met dit vermogen op 900kg aardig rap! Nog niet echt bezig geweest met het meten van ronde tijden, maar in dit filmpje zat het rond de 2.15 met veel verkeer. Ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen met de tijd als ik me de auto (en het rijden ervan) nog meer eigen maak.
Twee minpunten, beiden goed te merken op het filmpje:
- Auto trekt redelijk hard naar rechts (en soms links, Tarzan & Hans ernst) onder hard remmen. Ben er nog niet helemaal achter waarom, maar iets wat ik in ieder geval komende week wil uitsluiten is de uitlijning. De auto is erg gevoelig voor oneffenheden (spoorvorming) in het wegoppervlak en ik denk dat dit een deel van het probleem is. Wellicht dat één van de remmen ook aanloopt.
- Remmen piepen als een malle, bekend euvel van de Brembo's bij de VTS/GTI en het was in het begin nog wel grappig bij stoplichten. Inmiddels wat minder, dus daar gaat komende tijd nog wat aandacht naartoe.
Verder staat het volgende nog op de planning
- De QSP Vinyl kuipstoelen worden vervangen, zijn voor mij iets te groot + als het even kan wil ik composiet stoelen. Aanraders/aanbiedingen zijn welkom! FIA keur niet nodig.
- Interieur verdient wat liefde, ik kan slecht tegen de "rommel" die er nu is:
In ieder geval voorin komt een vloerkleed, ik denk zwart, even kijken hoe dat staat. Kleed het geheel iets meer af. Daarnaast verplaats ik de raamschakelaars en koelingfan-switch naar het DIN-slot waar de radio ooit zat, geen gapend gat meer in mn blikveld en minder zooi + kabels op de grond. Momenteel daarvoor in Solidworks een houdertje aan het ontwerpen om te printen. Dashboard wordt op den duur ook geflockt, niet veel toegevoegde waarde behalve dat ik het wat netter vind staan. Dat soort dingen spelen bij mij altijd wel een rol bij de lol die ik er aan beleef. Daarbij is het heel verleidelijk om geld te pompen in een onderstel of wat dan ook, maar ik wil eerst de auto zoals hij is goed leren kennen, dan heb ik een beter referentiekader voor als ik onderstel e.d. ga veranderen.
Zal hier de komende tijd wat meer posten over de voortgang van alles en hoor graag jullie inzichten!