De ideale lijn

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Rebel

De ideale lijn

Bericht door Rebel » 17 sep 2007, 19:20

Ik zie vaker filmpjes van ervaren rijders zoals Walter Rohr op de Ring. Mij valt dan op dat hij in diverse bochten een andere lijn rijdt dan de meeste van ons. Van de ene kant begrijpelijk maar het roept ook weer vragen op.

Er zijn een aantal bochten in betreffende filmpjes waar hij niet het volledig asfalt gebruikt van links tot rechts. Iets wat mij van begin af aan geleerd is door diverse mensen, maar ook op de Scuderia Hanseat.

Is dit omdat zijn auto dermate veel grip heeft, dat hij ook vanuit het midden van de baan naar de apex kan toesturen?
Een voorbeeld van zo'n bocht is Aremberg (na Schwedenkreuz).
Meeste rijden lang door aan de linkerkant, remmen, en sturen dan naar de Apex.
Ik zie veel ervaren rijders met snelle auto's ook in het midden blijven, remmen en dan naar de apex sturen.
Hebben zij meer grip, waardoor ze de bocht korter kunnen nemen?

Mijn tweede vraag:

In de regen worden vaak andere lijnen gereden op de Ring.
Ook dit is vaker terug te zien in de filmpjes van ervaren rijders.
Mijn vraag is waarom? En welke lijn behoor je te nemen bij een natte baan. En dan niet bocht voor bocht aangeven, maar meer de hoofdregel aangeven waarom er een andere lijn gereden wordt.

Ik weet geen antwoord op bovenstaande vragen maar bij het zien van de filmpjes vallen ze me op, en denk ik erover na.
Kan iemand me dit uitleggen.

Hielke

Bericht door Hielke » 17 sep 2007, 19:29

Over het in de regen rijden op De Ring icm de ideale lijnen durf ik niks te vertellen. Daarvoor moet je weten waar er water blijft staan en waar niet.

Op je eerste vraag is het antwoord simpel. Foutmarge. Rij je de ideale "scuderia" lijn dan zit je bij het insturen vaak heel ver aan de buitenkant van de bocht. Iemand die op de limiet van de bandengrip aan het pushen is wil graag wat foutmarge inbouwen. Dat strookt niet met het tegen het gras of tegen het grind aanrijden. Je wilt een stap met je auto kunnen maken wanneer er tijdens het aanremmen door een blokkerend wiel, een loskomende achterkant of gewoon 3 meter te laat geremd wat meer asfalt nodig is om deze kalamiteit op te vangen.

Wat meer naar het midden van de baan voor het Scheivlak aanremmen is zo'n situatie die daarom op Zandvoort vaak wordt toegepast.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 sep 2007, 20:06

Verschillen in auto's tellen ook heel erg mee.

Hoe is je chassisbalans en wat is je aandrijfconcept. Een FWD rijd meestal iets andere lijnen als een RWD met sper.

Ook met vrij zware auto's en niet overdreven veel power nemen ze vaak een wijdere lijn om toch zo veel mogelijk snelheid te houden omdat dan elke km telt met uitkomen. Aan de andere kant een 911 GT2 met 500+ PK is een kwestie van even op je gas trappen en je bent weer bij dus maakt dat ene metertje niet zo heel veel uit.

Remmen net zo. Auto's met veel power op straatbanden hebben een super lange remweg omdat ze heel hard aan komen zetten maar niet superveel grip hebben met remmen. Als je op CPZ op de Audi S aan komt zetten met zoiets en je moet remmen op bijvoorbeeld 150 meter dan kan je beter iets uit het midden komen omdat je dan in een rechte lijn remt. Pak een kleine hatchback die bijvoorbeeld op 75 meter remt en dan speelt dat niet zo omdat je voorbij de knik bent.

Zo kan je 1001 verschillende voorbeelden verzinnen waarom ze een andere lijn rijden.

Op een race school of instructie dag leren ze je de school lijn, maar het is aan jezelf om dat in je eigen auto te maximaliseren.

Knot

Bericht door Knot » 17 sep 2007, 23:27

Ik stuur in de regen altijd eerder in omdat ik minder scherp in kan sturen door ontbreken van grip.

MX5T

Bericht door MX5T » 17 sep 2007, 23:35

vraag 1. wanneer niet alle asfalt wordt gebruikt zijn "ze" niet op de limiet aan het rijden. Een bekende F1 coureur uit de vroegere jaren heeft een gezegd in de trant van "if you have full control over your car you're not driving fast enough" en op de limiet rijden betekent op het randje rijden de rest is "Touristenfahrt"

vraag 2. andere lijnen omdat in de regen de "droge lijnen" lijnen een tikje minder grip hebben en je door het vaker voorkomende glijden meer "room for error" nodig hebt.

Rebel

Bericht door Rebel » 18 sep 2007, 01:06

Thx, regenverhaal is me duidelijk nu.

Volledig gebruiken van de baan blijft een "wazig" gebied.
Op de filmpjes van o.a. Walther waar hij toch behoorlijk hard is aan het doorrijden zie ik hem in diverse bochten vanuit het midden insturen naar de apex. Maar het fraaie is dat hij dit in een dermate hoge snelheid doet, en kan, dat hij in principe de korste weg neemt.... en dus sneller is op deze manier dan uiterst lang links blijven, laat remmen en dan pas insturen.

Ik vraag me dan ook af of een auto met 400 pk dezelfde lijn kan en moet rijden als een auto van 150 pk.

Mooi voorbeeld was de Clio van Jeroen Watermulder. Jeroen had veel minder vermogen dan de Porsches op de baan, maar kon door middel van zijn hoge snelheden in de bochten, die het gevolg waren van de ideale lijn (dus toch ver buiten blijven, laat remmen) de Porsche het redelijk lastig maken.

Is het dan toch zo, dat als je steeds harder gaat in een auto met veel grip, dat je dan vanzelf iets meer naar het midden komt ipv buitenblijft?

Mij valt dit ook op in filmpjes van Uwe Alze, etc. Zelfs als hij niet een verdedigende lijn moet rijden.

Andre

Bericht door Andre » 18 sep 2007, 01:17

Auto s met minder pk moet je zuiverder mee rijden. Is uiteindelijk ook veel leuker te doen dan met 500pk machines buiten f1 en hoge downforce auto s.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 sep 2007, 01:30

Rob, in mijn trackday tip draadje heb ik een aantal tips gegeven over de ideale lijn en rijden in de regen. De belangrijkste reden om naast de droge ideale lijn te rijden als het echt nat is, is dat de ideale lijn op droog gevormd wordt door rubber afzetting. in de regen wordt dat spekglad, dus kun je er maar beter naast rijden. Daarnaast rijd je langzamer en wil je je banden nog minder stuuruitslag meegeven dan normaal, dus stuur je vaak wat eerder in, op lagere snelheid. Dan is de lijn die je normaal rijdt totaal niet handig, want je remt de auto niet meer in zoals op droog, je kunt dus minder gebruik maken van je lastwissel (remmen = grip op voorwielen) je auto blijft veel meer horizontaal in de regen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 sep 2007, 01:35

Rob, banden schelen ook alles, net als downforce. Toen ik voor het eerst op semislicks en slicks ging rijden op Assen, had ik pas door hoeveel makkelijker het dan wordt. Je kunt gewoon heel lomp en hoekig gaan rijden en toch sneller zijn dan vergelijkbare auto's op straatbanden. Klinkt logisch. Maar op straatbanden moet je dus nettere lijnen rijden. En wat André zegt, met minder vermogen moet je zo netjes mogelijk rijden om de snelheid erin te houden.

Veel vermogen is niet alles op een bochtige sectie, want je bent veel meer bezig met remmen dan een wat minder vermogende auto. Gewicht en balans zeggen dan meer dan pk's. Jeroen's Clio weegt veel minder dan een Porsche. Icm baankennis zoals Jeroen heeft, kom je dan heel ver.

Plaats reactie