Evo test 13 M-modellen: wie is de winnaar?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Evo test 13 M-modellen: wie is de winnaar?

Bericht door Adwo » 17 sep 2007, 17:55

Zie tekst hieronder...

Pol en ik mogen nu wel op nummer 1 in de DF pikorde! :P

This month's Evo has just arrived with an article called "The Ultimate
>M Test"
>
>take 13 M cars and pick a winner.........
>
>M1
>e28 M5
>e30 M3 sport evolution
>e34 M5
>E36 M3 evolution
>M Coupe
>E39 M5
>E46 M3 CSL
>E60 M5
>M6 (new one)
>E46 M3 CS
>Z4 M Coupe
>E92 M3
>
>after extensive testing it was summed up so:
>
>"How can the boxy, weedily-tyred, four cylinder E30 M3 - even in its
>ultimate 238bhp Sport Evolution form - stand up to the finely resolved
>savagery of the CSL, the effortless mumbo of the M5, the mid-engined
>supercar chops of the M1 and the phenomenal pace, pose and polish of
>the E92 M3?
>
>Quite easily as it turns out. Let's make this simple: the original M3
>is utterly brilliant. More pointedly, it's utterly brilliant in ways
>that the people at M have either forgotten about or, these days, choose to ignore.
>Something of the essence of the E30 is present in the CSL and the M1 -
>a sense of integration, purity, connectedness and mechanical honesty -
>but not in the E92 M3. For all its pace, grip and throttle
>adjustability, the new car simply doesn't have the E30's dynamic
>subtlety, its loose-limbed agility, its intimacy".
>
>more summing up .....blah blah
>
>"....it's the E30 that beats them all. It wins because it does more
>with less and destroys the idea (apparently at the centre of BMW M
>thinking these
>days) that if power is good, more power must be better."


Adwo

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 17 sep 2007, 18:00

M1, no doubt(voor mij dan he)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 17 sep 2007, 18:14

Rico, pas jij de lijst ff aan :wink: :lol: 8)

Michel

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 17 sep 2007, 18:20

Ach ja.
Leuk zulke lijsten.
Als ik mocht kiezen nam ik gewoon een nieuwe.
M3 of M5.
Die "oude hokken" zijn mooi om te zien hoor.
Hebben hoef ik ze niet :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 17 sep 2007, 18:36

Waar haal ik dit blad op? NIet in de standaard boekhandel of bij de pomp dacht ik....

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 17 sep 2007, 18:39

GVD vandaag hier in t dorp al opzoek geweest naar de Evo, maar nog niks kunnen vinden :x

Leuk om te lezen, maar tis natuurlijk aan de ene kant wel appels met peren verglijken.

Aan de andere kant...de E30 M3 wordt zo wel steeds bekender en gewilder :D

Joep

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 17 sep 2007, 18:43

Knot schreef:Waar haal ik dit blad op? NIet in de standaard boekhandel of bij de pomp dacht ik....
Gemiddelde boekhandel hier heeft het iig gewoon liggen.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 17 sep 2007, 18:53

E46 M3 CSL,

Deze kwam al eerder bij een andere test als winnaar naar voren.
Alleen zat daar o.a. geen M1, M3 E92 en Z4M bij ;)

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 17 sep 2007, 19:12

E30 is heerlijk licht,vergeleken met modernere M's;dat doet veel!

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 17 sep 2007, 19:28

Klinkt goed, morgen ook ff kijken naar een EVO, nog nooit gelezen, ben benieuwd.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 17 sep 2007, 19:50

Jullie missen het punt dat de redacteur probeert te maken. Beleving zit niet in het aantal pk's of het aantal G's dat een auto in een bocht kan trekken. Verpak je al het moois in een zware verpakking dan rij je met een joekel van een filter rond.

Voor de E30 M3 zul je dan hedendaagse equivalenten moeten gaan zoeken. Een Elise of Cayman bijvoorbeeld.

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 17 sep 2007, 20:10

Of een lekkere cabrio. sowieso al goed voor de beleving.

En maar blijven geilen op die 135i van dik 1500kg... terwijl elke roadster tussen de 1100-1300kg weegt...

;)

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 17 sep 2007, 20:19

Adwo,

Ben je trouwens vaste subscriber van Evo mag?

Of heb je hem los gehaald?

Niet dat we dadelijk met zn alle de kioks af gaan stropen op zoek naar een Evo mag terwijl ie nog niet beschikbaar is (#110)

op evo.co.uk staat dit nummer nog niet vermeld.

Joep

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 17 sep 2007, 20:32

ik heb een abo op de EVO en hij ligt bij mij nog niet in de bus

maar de tekst van Adwo doet me alweer grijnzen

laatst nog een vraag gekregen of ik de mijne wilde verkopen, het voelt goed om dan gewoon "nee" te zeggen zonder eerst te vragen wat hij er voor wil geven, gewoon "nee"

frank

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Evo test 13 M-modellen: wie is de winnaar?

Bericht door frankv » 17 sep 2007, 20:33

Adwo schreef:Pol en ik mogen nu wel op nummer 1 in de DF pikorde! :P
en ik natuurlijk...

frank

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 17 sep 2007, 20:33

ik moet hem ook ff hebben, heb ik weer een aantal pagina's voor mn engels literatuurdossier voor school!!!!!!

en is ook nog lol om te lezen :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 17 sep 2007, 20:34

Scannen die handel :!:

Qua looks de M1, qua rijden zal het de CSL zijn schat ik in :wink:

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Bericht door Adwo » 17 sep 2007, 21:12

Joep schreef:Adwo,

Ben je trouwens vaste subscriber van Evo mag?

Of heb je hem los gehaald?

Niet dat we dadelijk met zn alle de kioks af gaan stropen op zoek naar een Evo mag terwijl ie nog niet beschikbaar is (#110)

op evo.co.uk staat dit nummer nog niet vermeld.

Joep
Ik heb um niet, tekst komt van de E30 M3 SIG...

Na jarenlang alles sparen met de E30 M3 ben ik ermee gekapt...

Adwo

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: Evo test 13 M-modellen: wie is de winnaar?

Bericht door leonard » 17 sep 2007, 22:06

frankv schreef:
Adwo schreef:Pol en ik mogen nu wel op nummer 1 in de DF pikorde! :P
en ik natuurlijk...

frank


Jullie hebben toch geen Sport EVO ??? :P :P :P

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 17 sep 2007, 22:19

Is dit geschreven door een E30 M3 sentimentalist of door een objectieve journalist.

De E30 M3 is natuurlijk het meest pure M model dat er is en daarom ook staat voor de grondprincipes van M. Maar de markt vraagt nou eenmaal niet meer om zulk soort hardcore sportwagens.

De E30 M3 staat bij mij ook nog steeds zeer hoog op de lijst (qua looks / driveability etc.), scoort zeker hoog qua DF; maar is niet tot hetzelfde in staat als bijvoorbeeld een E46 M3 CSL of de nieuwe E92 M3. De laatste twee zullen zeker afstandelijker tot het rijden zelf zijn, doordat er bijvoorbeeld veel minder rol en wringing in de auto cq. koets te krijgen is.

De E30M3 is daarentegen wel veel minder nose-heavy dan alle opvolgers en maakt hem daardoor wel iets scherper bij turn-in.

Ik wil het artikel zelf nog wel eens lezen, maar ik heb het flauwe vermoeden dat sentiment een belangrijke rol speelt in dit artikel.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 17 sep 2007, 22:38

Joop schreef:Is dit geschreven door een E30 M3 sentimentalist of door een objectieve journalist.

De E30 M3 is natuurlijk het meest pure M model dat er is en daarom ook staat voor de grondprincipes van M. Maar de markt vraagt nou eenmaal niet meer om zulk soort hardcore sportwagens.

De E30 M3 staat bij mij ook nog steeds zeer hoog op de lijst (qua looks / driveability etc.), scoort zeker hoog qua DF; maar is niet tot hetzelfde in staat als bijvoorbeeld een E46 M3 CSL of de nieuwe E92 M3. De laatste twee zullen zeker afstandelijker tot het rijden zelf zijn, doordat er bijvoorbeeld veel minder rol en wringing in de auto cq. koets te krijgen is.

De E30M3 is daarentegen wel veel minder nose-heavy dan alle opvolgers en maakt hem daardoor wel iets scherper bij turn-in.

Ik wil het artikel zelf nog wel eens lezen, maar ik heb het flauwe vermoeden dat sentiment een belangrijke rol speelt in dit artikel.


Denk wel dat je gelijk hebt........

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 17 sep 2007, 22:44

M3 CSL vind ik zeker een waardig opvolger van de E30 sport evo maar de komende E92? M3 CSL waar ze schijnbaar al mee testen mag wel 450pk hebben anders haalt ie de M3 CSL qua ronde tijd op de RING niet in met z'n 7min 50sec...gentleman place your bets :lol:

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Evo test 13 M-modellen: wie is de winnaar?

Bericht door Adwo » 17 sep 2007, 23:13

leonard schreef:
frankv schreef:
Adwo schreef:Pol en ik mogen nu wel op nummer 1 in de DF pikorde! :P
en ik natuurlijk...

frank


Jullie hebben toch geen Sport EVO ??? :P :P :P
Nee, de enige echte M3's hebben tegenwoordig een airbox en alpha-n..

Sorry Frank! :twisted:

Adwo

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 sep 2007, 23:26

>M Test"
>
>take 13 M cars and pick a winner.........

>M1
>e28 M5
>e30 M3 sport evolution
>e34 M5
>E36 M3 evolution
>M Coupe
>E39 M5
>E46 M3 CSL
>E60 M5
>M6 (new one)
>E46 M3 CS
>Z4 M Coupe
>E92 M3
Ha mooi lijstje, kan me er wel in vinden.. over de oudere M's het volgende, deze staan het dichts bij de oorspronkelijke M gedachte, als dat de insteek is geweest van de test, waar ik me erg op kan verheugen om het te lezen. Dan lijkt de lijst redelijk logisch, omdat bij iedere nieuwere M er meer afstand is genomen van de Motorsport tak.

Nummer 1 lijkt me echt vanwege sentimenten te zijn gekozen, want IRL schijnt deze M helemaal niet zo goed te zijn als de type aanduiding je wilt doen geloven. EVO onderstreept dat ook zelf door in de ratingslijst achterin hun blad de M1 sinds jaar en dag slechts 4 van de 5 sterren te geven. Als het de topper is die men suggereert dan was 5 sterren een must geweest.

Dan de e36 M3 evolution, ik wil geen slecht woord over deze auto schrijven, maar er was op een gegeven moment een periode dat EVO alles behalve lovend was over die M reeks. Helemaal als die vergeleken werd met de e30, en de e46 was volgens EVO datgene waar de beloftes worden ingelost die de e36 liet liggen.. Afgezien wat er wel of niet van waar is, is het wel opmerkelijk dat men over hun eigen kritieken is heengestapt.

Dan de M3 CSL in alles lijkt het mij de betere auto dan bv mijn eigen CS.. Maar toch is het dan vreemd dat de CSL in EVO's eigen rating 4,5 sterretje krijgt en de CS 5 sterren. Terwijl de CSL in deze test voor mij begrijpelijke redenen boven de CS staat.

Dan de M6.. in de ECOTY van 2005, van EVO zelf is men er unaniem over eens dat de M3 CS de betere entertainer is dan de M6. Het enige waar de M6 meer in kon overtuigen was de straightline power. De M3 CS eindigde toen op de 5e plaats en de M6 op de 8e overall.

Tevens kan ik in deze context ook niet zo rijmen dat de M5 boven de M6 staat, de enige reden die ik kan bedenken is de meer praktische kant?

Dan de M3 CSL.. deze auto had alleen al vanwege zijn bijzondere karakter en zijn uitgangspunt, weer als moderne M terug naar de roots, met de lichtgewicht eigenschappen een stuk hoger moeten eindigen, in ieder geval boven alle 4 deurs koetswerken, dus alle M5'en imho en mischien wel direct na de M1 of zelfs op de eerste plaats.

Verder is het een leuke lijst, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt op welke plaats de M staat.

Het enige waar ik toch ook wel moeite mee heb is de lage klasering van de e92 M3. Ik ben zeker niet de grootste fan van deze auto, maar ik schat hem echt wel hoger in, zeker boven de e60 M5 en M6.

Resumerend

Mijn lijst zou gevoelsmatig zijn,


>M1
-e46 M3 CSL
-e30 M3 sport evolution
-e28 M5
-e34 M5
-E36 M3 evolution
-M Coupe
-E39 M5
-e46 M3 CS
-e92 M3
-E60 M5
-M6 (new one)
-Z4 M Coupe

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 18 sep 2007, 15:58

Rico v Velzen schreef:
>M Test"
>
>take 13 M cars and pick a winner.........

>M1
>e28 M5
>e30 M3 sport evolution
>e34 M5
>E36 M3 evolution
>M Coupe
>E39 M5
>E46 M3 CSL
>E60 M5
>M6 (new one)
>E46 M3 CS
>Z4 M Coupe
>E92 M3
Ha mooi lijstje, kan me er wel in vinden.. over de oudere M's het volgende, deze staan het dichts bij de oorspronkelijke M gedachte, als dat de insteek is geweest van de test, waar ik me erg op kan verheugen om het te lezen. Dan lijkt de lijst redelijk logisch, omdat bij iedere nieuwere M er meer afstand is genomen van de Motorsport tak.

Nummer 1 lijkt me echt vanwege sentimenten te zijn gekozen, want IRL schijnt deze M helemaal niet zo goed te zijn als de type aanduiding je wilt doen geloven. EVO onderstreept dat ook zelf door in de ratingslijst achterin hun blad de M1 sinds jaar en dag slechts 4 van de 5 sterren te geven. Als het de topper is die men suggereert dan was 5 sterren een must geweest.

Dan de e36 M3 evolution, ik wil geen slecht woord over deze auto schrijven, maar er was op een gegeven moment een periode dat EVO alles behalve lovend was over die M reeks. Helemaal als die vergeleken werd met de e30, en de e46 was volgens EVO datgene waar de beloftes worden ingelost die de e36 liet liggen.. Afgezien wat er wel of niet van waar is, is het wel opmerkelijk dat men over hun eigen kritieken is heengestapt.

Dan de M3 CSL in alles lijkt het mij de betere auto dan bv mijn eigen CS.. Maar toch is het dan vreemd dat de CSL in EVO's eigen rating 4,5 sterretje krijgt en de CS 5 sterren. Terwijl de CSL in deze test voor mij begrijpelijke redenen boven de CS staat.

Dan de M6.. in de ECOTY van 2005, van EVO zelf is men er unaniem over eens dat de M3 CS de betere entertainer is dan de M6. Het enige waar de M6 meer in kon overtuigen was de straightline power. De M3 CS eindigde toen op de 5e plaats en de M6 op de 8e overall.

Tevens kan ik in deze context ook niet zo rijmen dat de M5 boven de M6 staat, de enige reden die ik kan bedenken is de meer praktische kant?

Dan de M3 CSL.. deze auto had alleen al vanwege zijn bijzondere karakter en zijn uitgangspunt, weer als moderne M terug naar de roots, met de lichtgewicht eigenschappen een stuk hoger moeten eindigen, in ieder geval boven alle 4 deurs koetswerken, dus alle M5'en imho en mischien wel direct na de M1 of zelfs op de eerste plaats.

Verder is het een leuke lijst, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt op welke plaats de M staat.

Het enige waar ik toch ook wel moeite mee heb is de lage klasering van de e92 M3. Ik ben zeker niet de grootste fan van deze auto, maar ik schat hem echt wel hoger in, zeker boven de e60 M5 en M6.

Resumerend

Mijn lijst zou gevoelsmatig zijn,


>M1
-e46 M3 CSL
-e30 M3 sport evolution
-e28 M5
-e34 M5
-E36 M3 evolution
-M Coupe
-E39 M5
-e46 M3 CS
-e92 M3
-E60 M5
-M6 (new one)
-Z4 M Coupe
LOL Rico, das niet de uitslag, alleen een willekeurige lijst van deelnemers :P

Er was een finale van 4 auto's dit is de uitslag, dus de echte van Evo mag:
1st place was given to the E30 M3 EVO, 2nd to the M3 CSL and 3rd to the E39 M5. The M1 made the final 4 (out of 13) ahead of all the modern M-cars.
Joep

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], JdvPolo en 4 gasten