Mooi dat de Macan nog goed bevalt ook al wordt hij niet zoveel gebruikt momenteel.
Die tuin zal wel veel werk zijn of niet?
Dergelijke aannames hoor ik net zoals bij zwembaden ook altijd van mensen die hier op bezoek komen...
Zoals ErikS al zegt is het maar net hoe je je tuin inricht en welke tools je ervoor gebruikt. Ter beeldvorming een indicatie van hoeveel tijd het bij ons kost:
Onze tuin is iets minder dan 8.000m2 waarvan het grootste deel (5.000 m2) gras is. Da's een kwestie van de robotmaaier zijn werk laten doen aangevuld met in het begin van het seizoen een keertje wat kalk en mest strooien met de strooier achter de zitmaaier wat nog geen half uur werk is. Eventueel begin van het seizoen een keer verticuteren, maar da's geen must. Rest van het seizoen is het wat takjes eraf halen zodat de robotmaaier er geen last van heeft. Kost je dus eigenlijk geen tijd vanaf het voorseizoen en zonder robotmaaier is het een uurtje per week op de zitmaaier. Blad uit de bomen einde seizoen verhaksel je gewoon met de zitmaaier dus dat hoef je ook niet op te ruimen.
Meeste werk gaat zitten in de border van ca 500m2 met planten aangezien je die ieder jaar een keer moet snoeien, maar daar ben je in een weekend ook wel mee klaar. Onrkuid tegengaan heb je middelen tegen die perfect werken, maar als je dat niet wil dan is het iedere twee weken een uurtje schoffelen.
Dan hebben we nog zo'n 500m beukenhaag en die moet je ieder jaar een keer snoeien wat een weekend werk is.
De belangrijkste delen (border en grasveld voor & achter) zitten op een automatische beregeninginstallatie dus daar heb je geen omkijken naar.
Zou dus echt niet weten wat ik die tuinman 1 dag per maand zou moeten laten doen. Drie tientjes per uur ben je zo kwijt. Mensen genoeg in mijn omgeving met vele kleinere tuinen die er veel meer uren mee kwijt zijn dan wij omdat ze handmatig maaien, sproeien etc.
Kortom: het beeld dat een grote tuin altijd enorm veel tijd kost is niet altijd waar

. Ga je echter alles a la kasteeltuin aanleggen en wil je het allemaal minitieus bijhouden dan ben je inderdaad aan de beurt qua tijd
Ja het kost tijd, maar de rust en ruimte die je ervoor terug krijgt is het ons meer dan waard.

- luchtfoto.JPG (70.71 KiB) 1724 keer bekeken