Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Ben zelf aan het orienteren voor een leuke circuit auto. Heb best vaak al een E36 325i gereden op het circuit en vind het nog steeds een leuke auto. Maar hoop toch verder te groeien en dan denk je 'waar doe je verstandig aan'. Zover veel geld besteden aan auto's verstandig is Mijn dagelijkse auto is een M135i met sper;leuk om te driften maar is zwaar en onderstel totaal niet geschikt voor circuit en als er iets gebeurt; moet er dagelijks mee naar mn opdrachtgevers.....
Een E30 325; is dat veel puurder dan een E36? lichter, geen stuurbekrachtiging. Lastiger/duurder kwa onderdelen? Hoe vind je er eentje?
E36 325 / M3. Is de M3 slimmer als je wat meer ervaring hebt; raak je misschien niet te snel uitgekeken op een 325? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Een E30 325; is dat veel puurder dan een E36? lichter, geen stuurbekrachtiging. Lastiger/duurder kwa onderdelen? Hoe vind je er eentje?
E36 325 / M3. Is de M3 slimmer als je wat meer ervaring hebt; raak je misschien niet te snel uitgekeken op een 325? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
-
- Berichten: 5296
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Dit is tig keer goedkoper dan een E36 m3 trackready te maken.HSR schreef: ↑25 mar 2021, 14:29 Schaamteloze plug: E34 M5 3.6 natuurlijk.
viewtopic.php?f=55&t=40827
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
haha wel mooie bak trouwens!!
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Ik heb een paar keer met een E30 gereden, zelf nooit één gehad, wel een e36 325i en een E36 M3. En dan vind ik een E36 toch een stuk aangenamer rijden op de limiet, geeft bakken meer vertrouwen. E36's zijn hun geld meer waard vind ik , betere techniek, een stuk veiliger ook denk ik, dat voelt zeker zo aan en in de jaren 90 begon crashveiligheid ook meer en meer een verkoopspunt te worden.
Bij de e36's is de E36 325i echt wel een stuk goedkoper om te rijden en in aankoop, Een E36 M3 heeft wat meer punch en de beleving is nog een stapje hoger. Is dat de (gigantische) meerprijs waard => aankoop 4 keer zo duur, en als het over onderdelen gaat soms nog erger? Dat hangt van je eigen betalingsbereidheid af. Als je daar enigszins "rationeel" over nadenkt is het dat niet waard , zeker als je kijkt naar de duizenden euro's die een M3 meer kost per seconde dat hij sneller is op circuit van een 325i. Hangt natuurlijk wel weer af van welk circuit/welke rijder/.... maar naar mijn aanvoelen heb ik met mijn 325i 70% van de fun voor 25% van het geld zeg maar.
Er bestaat ook nog de optie E30/E36 frankenstein in de vorm van een 323ti ( nooit zelf gereden) of een Z3 Coupé , die laatste heb ik zelf ook en vind ik net wat lichtvoetiger dan een M3, maar dat is qua centen weer wat duurder in aanschaf.
Om het in Nordschleife termen uit te drukken:
Als je kijkt naar de tijd dat deze (ervaren) rijder haalt en je vergelijkt dat met de betere E36 M3 tijden die rond de 7.30 liggen dan vind ik dat best indrukwekkend voor zo een 325i. Enorm veel bang for buck.
Bij de e36's is de E36 325i echt wel een stuk goedkoper om te rijden en in aankoop, Een E36 M3 heeft wat meer punch en de beleving is nog een stapje hoger. Is dat de (gigantische) meerprijs waard => aankoop 4 keer zo duur, en als het over onderdelen gaat soms nog erger? Dat hangt van je eigen betalingsbereidheid af. Als je daar enigszins "rationeel" over nadenkt is het dat niet waard , zeker als je kijkt naar de duizenden euro's die een M3 meer kost per seconde dat hij sneller is op circuit van een 325i. Hangt natuurlijk wel weer af van welk circuit/welke rijder/.... maar naar mijn aanvoelen heb ik met mijn 325i 70% van de fun voor 25% van het geld zeg maar.
Er bestaat ook nog de optie E30/E36 frankenstein in de vorm van een 323ti ( nooit zelf gereden) of een Z3 Coupé , die laatste heb ik zelf ook en vind ik net wat lichtvoetiger dan een M3, maar dat is qua centen weer wat duurder in aanschaf.
Om het in Nordschleife termen uit te drukken:
Als je kijkt naar de tijd dat deze (ervaren) rijder haalt en je vergelijkt dat met de betere E36 M3 tijden die rond de 7.30 liggen dan vind ik dat best indrukwekkend voor zo een 325i. Enorm veel bang for buck.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Lichte auto geeft mij iig meer fun op het circuit dan een zwaardere met veel meer pks, ook al ben je dan langzamer en ook qua onderhoud, des te zwaarder en sneller, des te duurder.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Mooie uitleg! ja ik vind het altijd verbazingwekkend dat zo'n hok van 25 jaar en flink misbruikt als huurauto nog zoveel fun kan bieden! En klinkt nog leuk ook!Tomj schreef: ↑25 mar 2021, 17:12 Ik heb een paar keer met een E30 gereden, zelf nooit één gehad, wel een e36 325i en een E36 M3. En dan vind ik een E36 toch een stuk aangenamer rijden op de limiet, geeft bakken meer vertrouwen. E36's zijn hun geld meer waard vind ik , betere techniek, een stuk veiliger ook denk ik, dat voelt zeker zo aan en in de jaren 90 begon crashveiligheid ook meer en meer een verkoopspunt te worden.
Bij de e36's is de E36 325i echt wel een stuk goedkoper om te rijden en in aankoop, Een E36 M3 heeft wat meer punch en de beleving is nog een stapje hoger. Is dat de (gigantische) meerprijs waard => aankoop 4 keer zo duur, en als het over onderdelen gaat soms nog erger? Dat hangt van je eigen betalingsbereidheid af. Als je daar enigszins "rationeel" over nadenkt is het dat niet waard , zeker als je kijkt naar de duizenden euro's die een M3 meer kost per seconde dat hij sneller is op circuit van een 325i. Hangt natuurlijk wel weer af van welk circuit/welke rijder/.... maar naar mijn aanvoelen heb ik met mijn 325i 70% van de fun voor 25% van het geld zeg maar.
Er bestaat ook nog de optie E30/E36 frankenstein in de vorm van een 323ti ( nooit zelf gereden) of een Z3 Coupé , die laatste heb ik zelf ook en vind ik net wat lichtvoetiger dan een M3, maar dat is qua centen weer wat duurder in aanschaf.
Om het in Nordschleife termen uit te drukken:
Als je kijkt naar de tijd dat deze (ervaren) rijder haalt en je vergelijkt dat met de betere E36 M3 tijden die rond de 7.30 liggen dan vind ik dat best indrukwekkend voor zo een 325i. Enorm veel bang for buck.
- Mark 320iS
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
+1 @Tom. Eigenlijk heb je daarmee alles al gezegd.
Jaren met een e36 328i op het circuit gereden en daar heel veel plezier mee gehad. Nu doe ik dat sinds een kleine 2 jaar weer met mijn e46 m3. Natuurlijk gaat dat harder en ik vind het ook leuker, maar idd 25% extra plezier voor 50% extra kosten (of meer).
E30 is ook heel leuk, maar die zijn tegenwoordig naar verhouding ook te duur voor dat wat je ervoor terugkrijgt (als je de emotie even buiten beschouwing laat).
Jaren met een e36 328i op het circuit gereden en daar heel veel plezier mee gehad. Nu doe ik dat sinds een kleine 2 jaar weer met mijn e46 m3. Natuurlijk gaat dat harder en ik vind het ook leuker, maar idd 25% extra plezier voor 50% extra kosten (of meer).
E30 is ook heel leuk, maar die zijn tegenwoordig naar verhouding ook te duur voor dat wat je ervoor terugkrijgt (als je de emotie even buiten beschouwing laat).
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
E30 emotie is voor ons doorgaans eerder nostalgie denk ikMark 320iS schreef: ↑25 mar 2021, 21:09 +1 @Tom. Eigenlijk heb je daarmee alles al gezegd.
Jaren met een e36 328i op het circuit gereden en daar heel veel plezier mee gehad. Nu doe ik dat sinds een kleine 2 jaar weer met mijn e46 m3. Natuurlijk gaat dat harder en ik vind het ook leuker, maar idd 25% extra plezier voor 50% extra kosten (of meer).
E30 is ook heel leuk, maar die zijn tegenwoordig naar verhouding ook te duur voor dat wat je ervoor terugkrijgt (als je de emotie even buiten beschouwing laat).
Waar is de tijd dat ik jouw mooie 318is liet staan omdat een VAB keurder na inspectie zei dat er kosten aan de e30 waren.
Toch één van de grootste fouten in mijn automobiel carrière. Toen wist ik bijna niets van auto's, nu doe ik zelf behoorlijk wat sleutelwerk
- Martijn_bmw
- Berichten: 26844
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Haha herkenbaar zo heb ik een E30 Alpina C1 2.5 weer weggedaan omdat er voor een duizendje of 2-3 roestherstel en spuitwerk aan zat. Ding voor 5k van de hand gedaan... had ik toen geweten dat ze nu 50K+ doen tja dan had ik wel een andere keuze gemaaktTomj schreef: ↑26 mar 2021, 00:03E30 emotie is voor ons doorgaans eerder nostalgie denk ikMark 320iS schreef: ↑25 mar 2021, 21:09 +1 @Tom. Eigenlijk heb je daarmee alles al gezegd.
Jaren met een e36 328i op het circuit gereden en daar heel veel plezier mee gehad. Nu doe ik dat sinds een kleine 2 jaar weer met mijn e46 m3. Natuurlijk gaat dat harder en ik vind het ook leuker, maar idd 25% extra plezier voor 50% extra kosten (of meer).
E30 is ook heel leuk, maar die zijn tegenwoordig naar verhouding ook te duur voor dat wat je ervoor terugkrijgt (als je de emotie even buiten beschouwing laat).
Waar is de tijd dat ik jouw mooie 318is liet staan omdat een VAB keurder na inspectie zei dat er kosten aan de e30 waren.
Toch één van de grootste fouten in mijn automobiel carrière. Toen wist ik bijna niets van auto's, nu doe ik zelf behoorlijk wat sleutelwerk
- Niels
- Berichten: 22277
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Dit. Het gaat natuurlijk om de fun maar ik denk dat kosten min of meer exponentieel omhoog gaan wanneer je in snelheid en gewicht omhoog gaat. Als je het hebt over een E36 M3 voor op de baan dan had ik de E38 M5 van Hugo gekocht. Dan ben je meteen klaar voor het seizoen. Een E30 is te schaars om het leuk te houden denk ik tenzij je zelf echt heel handig bent maar de E36 is in de basis de betere ook al is een goede ook niet meer gratis.
Dus wat je jezelf moet afvragen denk ik is hoeveel dagen wil je rijden en wat wil je besteden aan een auto qua aanschaf hiervoor.
In mijn “DF” begin tijd heb ik ooit een Golf VR6 gekocht voor wat circuit werk en Nurburgring. Tenminste, dat was de bedoeling Toen een jaar of 15 oud begon dat na wat gas geven met een halve motor revisie, problemen met de ontsteking voor aanvang circuitdag op Zolder en wederom een elektrisch probleem bij een dag Nurburgring. Veel geld (vond ik toen), veel tijd en een hoop frustratie later heb ik de handdoek in de ring gegooid vwb een trackday auto. Mede omdat ik gewoon een standaard motorfiets de garage uit kon trekken, naar Assen rijden, de hele dag vol gas kon geven om vervolgens gewoon weer naar huis te kunnen. Het topic van de Golf staat hier mocht je nog wat te lezen zoeken
Voor een serieuze trackday wagen moet je “all the way” gaan anders kun je beter met wat beleid je sportieve daily gebruiken imho. Het viel mij tegen hoeveel tijd en geld er in oud gebakje ging zitten om em als zodanig te gebruiken iig.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Klopt Niels, het loopt heel hard op als je een seconde of 10 sneller wilt, het plezier van die 10 sec weegt niet op tegen de extra kosten imho.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Eigenlijk is alles al wel gezegd, heb je een groot budget ga je harder met een M3.
Wil je vooral fun en de adrenaline, E36 325 of 328 pakken. Is in prijs/kwaliteit/betrouwbaarheid bijna niet te verslaan.
Onderdelen en upgrades zat te krijgen en vinden. Liever een 328 die helemaal top is met alle gewenste upgrades en juiste goodies dan een M3 op een OEM onderstel.
Wil je vooral fun en de adrenaline, E36 325 of 328 pakken. Is in prijs/kwaliteit/betrouwbaarheid bijna niet te verslaan.
Onderdelen en upgrades zat te krijgen en vinden. Liever een 328 die helemaal top is met alle gewenste upgrades en juiste goodies dan een M3 op een OEM onderstel.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27989
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Goedkoopste is een goed geprepareerde auto kopen of een fabrieksracer van een paar jaar oud.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Thanks!!! leuke info! Vond het echt bizar hoeveel een E36i 325i meer plezier geeft dan standaard straatauto als M135i en klinkt nog erg lekker ook! Dus jullie vinden E30 in verhouding meer nostalgie? En ja denk kwa onderdelen en aanschafprijs aan de maat dus?
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Voor mij is het niet zozeer nostalgie geweest. Ik heb nu al een hele tijd een E36 en E46, dus ik wilde eens wat anders.
De E30 is duurder in aanschaf en krijg je max 170pk in standaard trim.
Een E36 is dus goedkoper en krijg je 193pk.
Goedkoopste is om een al opgebouwde auto te kopen.
Wil je zelf gaan aanpassen maakt het na aanschaf niet veel meer uit, schroefset / stoel/ rolkooi / sper is voor beide type even duur.
Dus dan heb je alleen het verschil in aanschaf en de waarschijnlijkheid dat je bij de E30 nog wat meer met roest zult moeten.
De E30 is duurder in aanschaf en krijg je max 170pk in standaard trim.
Een E36 is dus goedkoper en krijg je 193pk.
Goedkoopste is om een al opgebouwde auto te kopen.
Wil je zelf gaan aanpassen maakt het na aanschaf niet veel meer uit, schroefset / stoel/ rolkooi / sper is voor beide type even duur.
Dus dan heb je alleen het verschil in aanschaf en de waarschijnlijkheid dat je bij de E30 nog wat meer met roest zult moeten.
-
- Berichten: 1493
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Ik rijd zelf een e36 328i als track auto en een e46 M3 als hobby auto. Mijn e36 kocht ik voor 2850 euro. Daarna zeker nog 15k aan kooi, stoelen, onderstel, velgen, catchtank, remleidingen. Niets fancys gedaan, geen lichtgewicht onderdelen of iets dergelijks. Kosten voor trackday komen ongeveer op 750 euro. Dat is dan inschrijfgeld, benzine, banden en onderhoud. Moet er niets stuk gaan en geen schade. Laat wel alles doen door Bas Roos. Maar die rekent zeer schappelijke uurtarieven vind ik.
Als je begint dus zeker de e36. In het begin ga je ook zeker brokken maken. Vriend van me heeft mijn e36 kort gereden. Toen blij dat de kosten nog enigszins te overzien waren. Toch heeft grapje 15k gekost. Zuur geld.
Zoals gezegd, de kosten van een M3 zijn een veelvoud!
Als je begint dus zeker de e36. In het begin ga je ook zeker brokken maken. Vriend van me heeft mijn e36 kort gereden. Toen blij dat de kosten nog enigszins te overzien waren. Toch heeft grapje 15k gekost. Zuur geld.
Zoals gezegd, de kosten van een M3 zijn een veelvoud!
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
thanks! hier heb ik wat aan!!
- Kasteel
- Berichten: 5294
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Toen de e36 M3's nog 'peukengeld' waren, vond ik dit wel echt 1 van de leukste auto's voor het geld, dat blok vind ik ook echt feest . Molenaar had ook een tijdje een drifter met een S50, helemaal top
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Ik moet trouwens toegeven dat ik de E36 M3 beter vind klinken dan de E46 m3; die vind ik net iets te metalig waar de E36 M3 me meer aan de 6 cilinder BMW sound doet denken
- Martijn 327i
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
- Auto: X3 M40i // M Performance
- Locatie: viewtopic.php?t=42978
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Ik heb jarenlang met een omgebouwde E30 circuit gereden.
Echt een geweldige wegligging en briljant geluid.
Lag een nieuw opgebouwd 2,7 blok in met ca 215pk in.
Ding liep geweldig mooi door de toeren en was zodoende een perfecte circuit auto.
Ik moet er wel bij zeggen dat er echt heel veel aan verbouwd was voor een vermogen om hem circuit waardig te krijgen. Echt alles was aangepakt.
Ik zou hem zo terug kopen al zou hij nu veel te duur zijn.
Echt een geweldige wegligging en briljant geluid.
Lag een nieuw opgebouwd 2,7 blok in met ca 215pk in.
Ding liep geweldig mooi door de toeren en was zodoende een perfecte circuit auto.
Ik moet er wel bij zeggen dat er echt heel veel aan verbouwd was voor een vermogen om hem circuit waardig te krijgen. Echt alles was aangepakt.
Ik zou hem zo terug kopen al zou hij nu veel te duur zijn.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Even off topic
Welk onderstel had je er onder?
Welk onderstel had je er onder?
- Martijn 327i
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
- Auto: X3 M40i // M Performance
- Locatie: viewtopic.php?t=42978
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
H&R rennfahrwerk Grupe-2 (Nurburgring afstelling) Hoogte en stugheid instelbaar En een set Eibach stabilisators en veerpootbruggen.
Ik denk dat het deze was.
https://www.nasy-performance.de/product ... ng-e30-kit
Ik denk dat het deze was.
https://www.nasy-performance.de/product ... ng-e30-kit
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
- Niels
- Berichten: 22277
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Leukste tracktool; E30 325i / E36 325i / E36 m3
Dat is/was imho ook wel één van de mooiste E30’s in NL Martijn!