535d schreef: 25 mar 2021, 12:47
Ik confronteer je enkel even met de coronaregels,
Ik vind het wel bijzonder dat je al lange tijd groot voorstander bent van de verregaande maatregelen, maar nu de kant van een tweede kamerlid kiest die de grenzen van de regels zoekt. Strikt genomen heb je gelijk en hoeft ze niet in quarantaine (al vind ik de voorwaarde van 1,5 meter wel een hele gemakkelijke 'escape'), maar het is iemand met een voorbeeldfunctie die bovendien meer dan gemiddelde hoeveelheid contacten heeft.
Zelf vind ik het inmiddels een redelijke shitshow aan het worden. Dat er foutjes gemaakt worden in een crisissituatie is logisch, maar de lijst met blunders in de politiek blijft groeien terwijl het gevoel van urgentie mist. Grapperhaus met z'n bruiloft, Halsema in het protest, Willem Alexander met z'n vakantie, GGD die gegevens lekt, inkoopbeleid van EU dat één grote mislukking is, Nederland die onderaan de lijst met vaccineren staat, Jorritsma die niet in quarantaine gaat en een lange lijst met maatregelen die niet meer met fatsoenlijke onderbouwing uit te leggen zijn.
De groepen die al wekenlang op het Malieveld en de andere pleinen staan te protesteren hebben heel slim (door media en tegenstanders) een dom labeltje (viruswappies) gekregen, maar zonder dat denigrerende labeltje denk ik dat steeds meer mensen zich in hun protestacties kunnen vinden. Hopelijk niet zo verregaand om alles open te gooien, wel om onvrede kenbaar te maken.
Verder stoort mij een stukje willekeur op een aantal vlakken:
- Digitaal vergaderen (of zelfs lesgeven) is voor iedereen lastig. Maar in Den Haag kan dat niet en moet het face-to-face. En laat daar nou net de mensen zitten die het beleid maken. Ook bij talkshows, daar moet men ook twee uur met tig man voor en achter de schermen in een kleine studio zitten... nota bene met de inmiddels bekende virus-experts die het volk uitleggen dat we gehoorzaam moeten zijn. In beide gevallen zou ik zeggen: digitaal is niet ideaal (net als voor het bedrijfsleven en de leraren), maar het kan wel, doe dat dan.
- Protesteren moet voor iedereen mogelijk zijn: BLM en andere deugondewerpen kan, maar protesteren tegen virusmaatregelen ligt kennelijk anders. Ze zeggen dat die laatste groep de regels niet naleven. Dat klopt natuurlijk en ik wil die groep ook zeker niet verdedigen (er zit een hoop kansloos volk tussen). Toch doe ik het een beetje, want na de nodige video's gezien te hebben vind ik dat de ME daar ook behoorlijk aanwezig is. Natuurlijk ben ik voorstander van hard ingrijpen bij mensen die niet luisteren, maar ergens lijkt de ME ook wel erg uit te zijn op provocatie. Puur vermoedens, alsof men hoopt dat het uit de hand loopt zodat ze die mensen als viruswappies kunnen blijven wegzetten en het geen groep wordt waar de nettere Nederlander zich bij aansluit.
- Met de feestdagen (kerst, carnaval, pasen, pinksteren) thuis blijven is voor iedereen lastig, maar voor de ramadan nog iets lastiger. Dat zeggen ze niet, maar de verspreking van Aboutaleb maakt duidelijk dat dit bij de veiligheidsregio's al langer op de agenda stond als risico.