Bericht
door Tom » 25 feb 2021, 12:24
Het stukje sociaal zijn en reproductie/exponentiële stijgingen neem je daarin niet mee. Ik denk dat veel mensen dat ook niet helemaal snappen.
Verder wel mee eens.
Als je naar verloop en berichtgeving kijkt als het om de zorg gaat dan zie je hetzelfde.
- De beelden in China waren heel heftig. Het zag er allemaal heel eng uit, artsen volledig in pak, sluizen waar ze doorheen moesten, mensen die in de hoek lagen, overleden mensen. Het kon rechtstreeks in een spannende Hollywood-film geplaatst worden. Wat verder geen commentaar is: voorzichtigheid is geboden, toen wist niemand wat er precies aan de hand was en werd men door het virus overvallen. Feit is wel dat de toon gezet was.
- Toen het virus hier was begon de zorg na 2 weken ook de aandacht op hun te richten. Op Twitter veel artsen over hoe zwaar het was. Veel verpleging stuurde foto's rond van hun 'rode' gezicht met afdrukken van mondkapjes. We moesten klappen. Het zag er ernstig/aandoenlijk uit. Wederom geen commentaar want ik geloof ook dat het zwaar is. En ook toen wisten we nog relatief weinig van het virus. Maar de toon bleef hetzelfde.
- Daarna werd het stil. Eigenlijk heel stil. Alleen bij talkshows schuiven OMT-figuren aan om aan de hand van cijfers te zeggen hoe ernstig het is. Maar beelden hebben we er niet bij. De verpleegkundigen met rode gezichten en afdrukken van mondkapjes zijn als sneeuw voor de zon verdwenen zo lijkt het. Misschien omdat het geen nieuws meer is, maar het contrast met de eerste golf is groot. Het voelt alsof men ook niet kan/wil toegeven dat sommige zaken wat overschat waren.
In het begin riepen enkelen dat het maar een griepje was. Daar ben ik het absoluut niet mee eens, maar zo ernstig als we in het begin dachten is het ook niet. Nogmaals de voorzichtigheid in het begin vind ik logisch. Het is allemaal onbekend. Maar gaandeweg is mijn angst afgenomen maar hield men wel vast aan dat beeld.
Je komt nu op een moment dat je dat stukje sociaal zijn naar je medemens moet gaan omdraaien. Heel lang was het prima om iedereen te vragen zich aan te passen omdat hun opa of oma ook aan Corona konden overlijden. Maar inmiddels is het wat mij betreft beter om de zwakkeren te vragen zichzelf in quarantaine houden zodat de rest weer normaal kan leven. En gas erop met die vaccinaties, dat is de enige uitweg.
Overigens vind ik dat in het vondelpark wel weer asociaal. Je kunt prima weer iets van je vrijheid terugnemen door met een klein groepje vrienden wat te gaan drinken en je enigszins aan de regels te houden. Maar dat van gister was gewoon een massaal feest en helemaal schijt aan alles, slaat helemaal nergens op.