
Een E46 M3 stond al jaren op mijn 'auto's bucket list' ( bij wie niet) maar die krengen werden de afgelopen jaren steeds duurder en was er gewoon een gezinsdiesel nodig.
Tot ineens via een Marktplaats-suggestie deze langs kwam. Een betaalbare bomvolle M3, en dan nog in blauw ook (Ik heb echt een zwak voor blauw op auto's, en op de M3 kom je het niet zo vaak tegen). En binnen een betaalbare range.
The downside…een kilometerstand van 3 ton! Echter op een kleine 2 jaar en 2000 km na door één eigenaar bereden (een tandarts die hem al die tijd als dagelijkse auto reed) met de volledige historie erbij.
Daarin zag ik al snel dat er veel groot onderhoud rond de zwakke plekken was gepleegd w.o.
- De bekende roestpunten aangepakt w.o. nieuwe voorschermen en achterschermen
- Achterdiff en subframe + rubbers vernieuwd
- SMG pomp, sensoren etc.
- Remmen banden, remvoeringen/leidingen onder de auto allemaal recent vervangen
De 2e eigenaar - ook een autofanaat die er altijd één wilde hebben, zelden in gereden heeft en uiteindelijk vrij snel weer verkocht wegens aanschaf van een ander huis o.i.d. heeft de drijfstanglagers PREVENTIEF laten vervangen en die bleken bij 300K eigenlijk nog steeds aardig te zijn

Wezen kijken, wat een kar! Echter de korte proefrit gaf me - voor het eerst met SMG, in de schemer, met de verkoper naast me - nog niet echt een jubelgevoel.

Weekje over nagedacht, een en ander nagezocht en de specialist waar de auto afgelopen 10 jaar in onderhoud was gebeld bleek duidelijk, dat ondanks de km stand deze auto echt tot in de puntjes onderhouden is. De eigenaar deed de auto voor ieder wissewasje binnen en moest gewoon goed zijn.
Weekend erop weer er heen, nogmaals een flinke proefrit gemaakt, nu met goed weer en gewoon alleen, ieder klepje open gemaakt, ieder knopje ingedrukt, op de brug geïnspecteerd, en geen rare dingen aangetroffen. Na wat gesteggel een deal!
Dus eind v.d. dag reed ik zo trots als een pauw in mijn eigen M3!
Machtig mooi natuurlijk, gelijk allemaal duimpjes omhoog op de snelweg. En wat een beleving, wát een geluid, echt nog wel vlot, en prima wegligging voor een volledig standaard auto.
Het is mijn enige auto, al weet ik niet of het echt als daily kan worden gezien. De leidinggevende heeft een leaseauto, die ik deels ook voor mijn werk kan inzetten, en moet ik naar kantoor, pak ik het OV. De woonwerk kilometers zullen dus hopelijk beperkt blijven.
De plannen. Eigenlijk niet zo heel spannend. Ik wil hem zo goed mogelijk origineel houden.
Echt in waarde stijgen zie ik niet meer gebeuren, maar met alle documentatie erbij en deze geschiedenis zou het zonde zijn er teveel aan te gaan rommelen. Ik ben toch geen circuittijger, voor mij is het standaard gewoon al een heerlijk sturende auto! Puntjes op de i zetten en mooie ritten gaan maken!
- Spotrepair (of spuiten) portier en kofferdeksel. Daar komt helaas wat roest doorheen;
- Goeie polijstbeurt geven
- Alle schokbrekers, draagarmrubbers etc. na laten lopen. Op basis van (mijn) visuele inspectie niks lek/rot, maar ik kan uit de facturen niet herleiden dat het recent is vervangen.
- CSL software voor de SMG bak
- Bilstein B4 shocks met Eibach veren indien blijkt dat het onderstel erg oud is.
Genoeg geluld, fotoooo's





