2020 Toyota GR Yaris

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Erik » 28 jan 2021, 13:45

Die torquesplit, ben benieuwd hoe lang dat heel blijft eigenlijk, het heeft alles te maken met de temp van de clutchdiscs.
De strategy van het. systeem lijkt precies omgekeerd vergeleken bij Subaru.
Bij Subaru ging het nog wel eens kapot, vervolgens was het eenvoudig te fixen zeker bij de 6 bak.
Ben benieuwd welke kant dit kwartje opvalt dan :) mijn ervaring is wel dat zodra je het clutchpack ging gebruiken waar het voor gemaakt was 50/50 locken, het ook kapot ging, en vrij snel ook (tenzij rijden op sneeuw)
TMR heeft zich ertegenaan bemoeid dus moet wel goed zijn, maar ja, Toyota, businessmodel en werkplaats tarieven :mrgreen:

Gebruikersavatar
wakuwaku
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 feb 2011, 22:18

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door wakuwaku » 28 jan 2021, 13:50

Gelukkig geeft Toyota 5 jaar garantie op alles, incl gebruik on track. Wie weet kun je die garantie naar 10 jaar uitbreiden, dit is in Duitsland volgens mij zo.

Tom
Berichten: 22232
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Tom » 28 jan 2021, 14:12

wakuwaku schreef: 28 jan 2021, 13:50 Gelukkig geeft Toyota 5 jaar garantie op alles, incl gebruik on track.
Dat is wel heel netjes (ook al zijn het papieren garanties, krijgen kan natuurlijk anders zijn, zeker met dealers die alleen Verso's van 65+ers onderhouden).

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Erik » 28 jan 2021, 14:47

wakuwaku schreef: 28 jan 2021, 13:50 Gelukkig geeft Toyota 5 jaar garantie op alles, incl gebruik on track. Wie weet kun je die garantie naar 10 jaar uitbreiden, dit is in Duitsland volgens mij zo.
Dat is alleen relevant naar het kosten aspect.
Niet voor het ongemak.

Gebruikersavatar
wakuwaku
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 feb 2011, 22:18

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door wakuwaku » 28 jan 2021, 14:54

Klopt, maar ja ik heb genoeg ongemak gehad met BMW's, uren in de garages doorgebracht omdat er weer eens wat vervangen moest worden. Ben wel wat gewend.

De reputatie van de Toyota techniek is in ieder geval erg goed. In principe is deze auto ook gemaakt voor het ruige werk, dan neem ik aan dat het bij redelijk normaal gebruik wel heel blijft.

Dat er specifieke voorwaarden in de garantiepapieren staan dat de garantie niet vervalt als je hem op een circuit gebruikt, lijkt me wel uniek.

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door TLRS » 28 jan 2021, 18:43

Interessant filmpje over het awd systeem..

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door TLRS » 28 jan 2021, 18:59

Erik schreef: 28 jan 2021, 13:45 Die torquesplit, ben benieuwd hoe lang dat heel blijft eigenlijk, het heeft alles te maken met de temp van de clutchdiscs.
Hoe zit het Scooby spul in elkaar?

DLC is een frictie verlagende coating. En ze hebben het over magnetic, wat me deed denken aan de bediening. Maar is dat wel zo.. misschien is de weerstand tussen de platen magnetisch.. :gek:

Gebruikersavatar
wakuwaku
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 feb 2011, 22:18

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door wakuwaku » 28 jan 2021, 20:44

Er zijn veel positieve reviews op youtube te vinden, maar deze wil ik toch even hier in de groep gooien, zijn enthousiasme is echt fantastisch.

https://www.youtube.com/watch?v=D8s3jv1 ... =BobFlavin

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Erik » 28 jan 2021, 20:50

TLRS schreef: 28 jan 2021, 18:59
Erik schreef: 28 jan 2021, 13:45 Die torquesplit, ben benieuwd hoe lang dat heel blijft eigenlijk, het heeft alles te maken met de temp van de clutchdiscs.
Hoe zit het Scooby spul in elkaar?

DLC is een frictie verlagende coating. En ze hebben het over magnetic, wat me deed denken aan de bediening. Maar is dat wel zo.. misschien is de weerstand tussen de platen magnetisch.. :gek:
Planetair stelsel voor de versnelling van de achteras, dif open =65/35 bij de RA versies latere versies 59/41
Via het clutchpack, een magnetische mechanische drukgroep druk je hem naar 50/50 gelocked en dmv slip alles wat er tussen zit
Dat leek mij een prima oplossing, heb wel een aantal keren die clutchpacks moeten vervangen omdat ze vorm verloren door oververhitting, bijv na experimenteren met de 50/50 setting (dus alles door de clutch ipv eromheen) op Weeze, wel op wanli's maar het was toch teveel

Misschien is dat clutchpack hier wel veel groter, TMR zou het moeten weten nav hun giga Subaru ervaring

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door TLRS » 29 jan 2021, 01:29

Erik schreef: 28 jan 2021, 20:50 Planetair stelsel voor de versnelling van de achteras, dif open =65/35 bij de RA versies latere versies 59/41
Via het clutchpack, een magnetische mechanische drukgroep druk je hem naar 50/50 gelocked en dmv slip alles wat er tussen zit
Dat leek mij een prima oplossing, heb wel een aantal keren die clutchpacks moeten vervangen omdat ze vorm verloren door oververhitting, bijv na experimenteren met de 50/50 setting (dus alles door de clutch ipv eromheen) op Weeze, wel op wanli's maar het was toch teveel

Misschien is dat clutchpack hier wel veel groter, TMR zou het moeten weten nav hun giga Subaru ervaring
Snap 'm niet helemaal.. dus normaal gezien 65/35 of 59/41 dmv slippend clutchpack? En 50/50 met gelocked clutchpack? Met 50/50 setting geen slip dus geen warmte lijkt me? Tenzij het clutchpack al versleten was op dat punt..?

Welk effect heeft verschillende bandenomtrek voor/achter op een awd eigenlijk. Meer omtrek achter = overspeeden, zoals de GR.. echter iets grotere arm dus minder koppel?

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Nevolution6RSII » 29 jan 2021, 18:31

Joost schreef: 28 jan 2021, 12:19 Voor het mooie zou dan alleen het grote scherm iets kleiner of naar beneden mogen.
Ik stoor me er voorlopig niet aan maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die het wel vervelend vinden.
Fabrikanten moeten weer eens leren dat die krengen gewoon inklapbaar/schuifbaar moeten zijn zoals ze dat in het verleden altijd deden!

En de Yaris GR moet gewoon in een RS versie tekoop komen zonder dat onding! :mrgreen: :thumbup:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Erik » 29 jan 2021, 19:40

TLRS schreef: 29 jan 2021, 01:29
Erik schreef: 28 jan 2021, 20:50 Planetair stelsel voor de versnelling van de achteras, dif open =65/35 bij de RA versies latere versies 59/41
Via het clutchpack, een magnetische mechanische drukgroep druk je hem naar 50/50 gelocked en dmv slip alles wat er tussen zit
Dat leek mij een prima oplossing, heb wel een aantal keren die clutchpacks moeten vervangen omdat ze vorm verloren door oververhitting, bijv na experimenteren met de 50/50 setting (dus alles door de clutch ipv eromheen) op Weeze, wel op wanli's maar het was toch teveel

Misschien is dat clutchpack hier wel veel groter, TMR zou het moeten weten nav hun giga Subaru ervaring
Snap 'm niet helemaal.. dus normaal gezien 65/35 of 59/41 dmv slippend clutchpack? En 50/50 met gelocked clutchpack? Met 50/50 setting geen slip dus geen warmte lijkt me? Tenzij het clutchpack al versleten was op dat punt..?

Welk effect heeft verschillende bandenomtrek voor/achter op een awd eigenlijk. Meer omtrek achter = overspeeden, zoals de GR.. echter iets grotere arm dus minder koppel?
Bij subaru heb je allerlei settings tussen open en locked

Ik vermoed dat hij daar verslijt, uiteindelijk heb je de grootste wringende krachten bij locked dus is het logisch dat hij daar dan als eerste opgeeft

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door TLRS » 29 jan 2021, 19:52

Erik schreef: 29 jan 2021, 19:40 Bij subaru heb je allerlei settings tussen open en locked

Ik vermoed dat hij daar verslijt, uiteindelijk heb je de grootste wringende krachten bij locked dus is het logisch dat hij daar dan als eerste opgeeft
Bedoel je dat er al veel power door de aandrijflijn ging, en dan pas de boel slip (65/35) naar locked? Dat zou wel killing zijn ja.. zeker met een berg extra koppel!

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Erik » 29 jan 2021, 20:18

Als je op de automaat reed qua DCCD settings had je tijdens turn-in het diff open, vlak voor midden in de bocht 50/50 (dus volledige clutch druk), bocht openen weer terug naar de bias achteren, dan ging je echt boenderen, en dan vlak voor de fishtail, dat het te dol werd,kneep ie hem nog even dicht en werd je afgeschoten op de 50/50 modus. Was de DCCD controller van DCCD pro.

Rally training Gravel en IJs staat ie gewoon continue dicht op 50/50, de bodem lost het wringen dan wel op en de boel blijft redelijk heel.

Gebruikersavatar
wakuwaku
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 feb 2011, 22:18

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door wakuwaku » 29 jan 2021, 21:35

Nevolution6RSII schreef: 29 jan 2021, 18:31
En de Yaris GR moet gewoon in een RS versie tekoop komen zonder dat onding! :mrgreen: :thumbup:
Die komt er ook wel:
https://toyotagazooracing.com/jp/gr/yaris/grade/rc/

Volgens mij heeft Toyota deze van Daihatsu geleend, de Daihatsu Copen is toch in Nederland te koop geweest met stuur rechts?
https://toyotagazooracing.com/jp/gr/copengrs/

GR maakt best veel, zelfs een Prius.

Stukje geschiedenis van Gazoo Racing, altijd leuk om te weten:
道が人を鍛え、
クルマを鍛える
トヨタのモータースポーツ活動の歴史は60余年にのぼる。
世界のモータースポーツの様々なカテゴリーに参戦し、極限状況で獲得してきた多大な戦果が、明日のクルマづくりの血肉となる。
『道が人を鍛え、クルマを鍛える』を体現すべく、世界の道であらゆるものを磨き上げ、そこで得られた知見や技術を惜しみなくフィードバックさせていく。
すべては、「もっといいクルマをつくるため」。
60年以上変わらない想いを携えて、トヨタは極限に挑み続ける。

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Joost » 30 jan 2021, 02:33

Die RC versie van de link is de Japanse budget versie. Zonder Torsen diffs, sportonderstel, lichte velgen, de betere remmen en nog wat zaken, waaronder het infotainment scherm.

Die wil je, als je het om het rijden gaat, dus niet.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Erik » 30 jan 2021, 11:58

Joost schreef: 30 jan 2021, 02:33 Die RC versie van de link is de Japanse budget versie. Zonder Torsen diffs, sportonderstel, lichte velgen, de betere remmen en nog wat zaken, waaronder het infotainment scherm.

Die wil je, als je het om het rijden gaat, dus niet.
Die wil je als het om rijden gaat dus juist precies wel.
Remmen, voor en achter diff, onderstel en velgen/banden voeg je zelf naar smaak toe.
Uiteindelijk heb je dan een nog betere GR dan de standaard GR.
Ik denk dat er ook nog wel een gewichtsvoordeel aan zit.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12605
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Downforce Hans » 30 jan 2021, 13:51

Erik schreef: 30 jan 2021, 11:58
Joost schreef: 30 jan 2021, 02:33 Die RC versie van de link is de Japanse budget versie. Zonder Torsen diffs, sportonderstel, lichte velgen, de betere remmen en nog wat zaken, waaronder het infotainment scherm.

Die wil je, als je het om het rijden gaat, dus niet.
Die wil je als het om rijden gaat dus juist precies wel.
Remmen, voor en achter diff, onderstel en velgen/banden voeg je zelf naar smaak toe.
Uiteindelijk heb je dan een nog betere GR dan de standaard GR.
Ik denk dat er ook nog wel een gewichtsvoordeel aan zit.
Ja, dat dacht ik nou ook.....

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Joost » 31 jan 2021, 01:26

Ja duh. Als je die RC voor nog eens 20-25K gaat aanpassen dan zal je ongetwijfeld een betere auto hebben dan de standaard GR performance. En zonder scherm.

Robin
Berichten: 54948
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Robin » 31 jan 2021, 09:43

Ik denk dat het merendeel beter de GR Performance kan kiezen. Minder gedoe, minder 'uit de garantie geraken' en blijkbaar ben je met 'n setje winterbanden/cheapo's al een heel end qua fun. Maarja fun is voor iedereen anders.

Als je vette (semi) slicks eronder zet(GR Perf) ben je volgens mij op droog ook al bijna onverslaanbaar irl in de bochten, mocht je dat willen.

Kadett
Berichten: 5113
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Kadett » 31 jan 2021, 10:13

Als je op FastestLaps de rondetijden gaat vergelijken met wat de concurrentie doet +/- 1 sec. Dan hoeft de GR Yaris zich in standaard vorm al nergens voor te schamen. Even snel als de C segment hot hatches. Gezien de auto pas 3 maanden op de markt is benieuwd wat hij kan op een droge vroeger zomerdag.

https://fastestlaps.com/models/toyota-gr-yaris

Andre
Berichten: 11392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Andre » 31 jan 2021, 12:50

De auto in perf uitv is perfect.

Stoel aanpassen waar nodig. Spiegel heb ik geen problemen mee. Apple carplay is perfect dus nav af fabriek niet nodig. Stereo sound is niet uitzonderlijk maar prima.

Ik heb weinig negatieve zaken eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11981
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door WJ » 31 jan 2021, 18:37


Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Nevolution6RSII » 01 feb 2021, 14:56

wakuwaku schreef: 29 jan 2021, 21:35 Volgens mij heeft Toyota deze van Daihatsu geleend, de Daihatsu Copen is toch in Nederland te koop geweest met stuur rechts?
https://toyotagazooracing.com/jp/gr/copengrs/
Ik heb een paar keer de Suzuki Cappuccino in Nederland zien rijden in ieder geval, maar de Daihatsu kan ik me niet herinneren ;)
Stukje geschiedenis van Gazoo Racing, altijd leuk om te weten:
道が人を鍛え、
クルマを鍛える
トヨタのモータースポーツ活動の歴史は60余年にのぼる。
世界のモータースポーツの様々なカテゴリーに参戦し、極限状況で獲得してきた多大な戦果が、明日のクルマづくりの血肉となる。
『道が人を鍛え、クルマを鍛える』を体現すべく、世界の道であらゆるものを磨き上げ、そこで得られた知見や技術を惜しみなくフィードバックさせていく。
すべては、「もっといいクルマをつくるため」。
60年以上変わらない想いを携えて、トヨタは極限に挑み続ける。
Mijn Japans is wat roestig helaas... :lol: ;)

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door TLRS » 01 feb 2021, 15:44

Erik schreef: 29 jan 2021, 20:18 Als je op de automaat reed qua DCCD settings had je tijdens turn-in het diff open, vlak voor midden in de bocht 50/50 (dus volledige clutch druk), bocht openen weer terug naar de bias achteren, dan ging je echt boenderen, en dan vlak voor de fishtail, dat het te dol werd,kneep ie hem nog even dicht en werd je afgeschoten op de 50/50 modus. Was de DCCD controller van DCCD pro.

Rally training Gravel en IJs staat ie gewoon continue dicht op 50/50, de bodem lost het wringen dan wel op en de boel blijft redelijk heel.
Nooit geweten dat zo’n centrediff zo actief is en zoveel hoort te slippen. Daar heb je dan toch wel een berg onderhoud aan?

Allicht dat toyota denkt dat op straat, gelocked met de 1% overdrive, 30/70 het leukste is en minste slijt aan het diff..?!

Snap die dlc niet helemaal, is volgens mij juist laag frictie coating..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 9 gasten