hoe een persbericht te maken?
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
hoe een persbericht te maken?
is er iemand die mij kan vertellen hoe je een persbericht in elkaar zet? En hoe zoiets aan te leveren bij een blad?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Persbericht maken is niet zo moeilijk. Het versprijden wel (maar dat valt ook wel mee).
Gewoon een goede tekst schrijven met een kort- en bondige titel. Daarna een kort en krachtige inleiding en vervolgens in 1 tot 3 alinea's omschrijven waar het over gaat met wat goede USP's van je dienst of product erin.
Concluderende samenvatting.
Goede foto, zonder copyright, in een zo groot mogelijk formaat erbij.
----
Maar versprijden, daarvoor moet je wat doen. Als het om de Movit's gaat, dan zou ik zoveel mogelijk redactie adressen (e-mails) verzamelen en deze in 1 keer mailen, zonder dat ze elkaars mailadres kunnen zien.
In het onderwerp vul je in: PERSBERICHT, je eigen organisatie en datum
Onder je persbericht plaats je je contactgegevens voor de redactie, mochten ze contact met je op willen nemen.
Zo deden wij het altijd. Hoe meer adressen je hebt, hoe beter. Een paar (auto)journalisten e-mailen werkt ook altijd goed. Redactie adressen staan in ieder magazine, onder Colofon. Ook kun je ze via diverse websites wel achterhalen.
Gewoon een goede tekst schrijven met een kort- en bondige titel. Daarna een kort en krachtige inleiding en vervolgens in 1 tot 3 alinea's omschrijven waar het over gaat met wat goede USP's van je dienst of product erin.
Concluderende samenvatting.
Goede foto, zonder copyright, in een zo groot mogelijk formaat erbij.
----
Maar versprijden, daarvoor moet je wat doen. Als het om de Movit's gaat, dan zou ik zoveel mogelijk redactie adressen (e-mails) verzamelen en deze in 1 keer mailen, zonder dat ze elkaars mailadres kunnen zien.
In het onderwerp vul je in: PERSBERICHT, je eigen organisatie en datum
Onder je persbericht plaats je je contactgegevens voor de redactie, mochten ze contact met je op willen nemen.
Zo deden wij het altijd. Hoe meer adressen je hebt, hoe beter. Een paar (auto)journalisten e-mailen werkt ook altijd goed. Redactie adressen staan in ieder magazine, onder Colofon. Ook kun je ze via diverse websites wel achterhalen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Interessant draadje wordt dit 
Het zelf maken van adressenbestanden is best tijdrovend, maar je weet wel precies naar wie je het allemaal stuurt. Met gekochte lijsten kun je snel een groot deel van de markt bereiken, maar de vraag is dan: bereik je niet teveel mensen? Of missen daar net die partijen die je eigenlijk moet hebben (zoals Quoto, of anderen die een beetje tussen wal en het schip vallen als je alleen autobladen benadert).

Het zelf maken van adressenbestanden is best tijdrovend, maar je weet wel precies naar wie je het allemaal stuurt. Met gekochte lijsten kun je snel een groot deel van de markt bereiken, maar de vraag is dan: bereik je niet teveel mensen? Of missen daar net die partijen die je eigenlijk moet hebben (zoals Quoto, of anderen die een beetje tussen wal en het schip vallen als je alleen autobladen benadert).
@Dennis: dat hangt er van af bij wie de data koopt
Er zijn ook maar een paar echt goede leveranciers daarvan. Als jij (als opdrachtgever) een goede (duidelijke) specificatie geeft krijg je hele goede data.
(veel (vooral grote) bedrijven die mailings doen kopen van hun, omdat ze vaak zelf niet in staat zijn om die lijsten goed bij te houden. CRM software of niet: het bijhouden is niet alleen tijdrovend, maar het vergt ook een sterke discipline van de mensen die het bij moeten houden (vaal de sales mensen), en die kun je van veel beschuldigen, maar meestal niet van discipline als het hierom gaat
)

(veel (vooral grote) bedrijven die mailings doen kopen van hun, omdat ze vaak zelf niet in staat zijn om die lijsten goed bij te houden. CRM software of niet: het bijhouden is niet alleen tijdrovend, maar het vergt ook een sterke discipline van de mensen die het bij moeten houden (vaal de sales mensen), en die kun je van veel beschuldigen, maar meestal niet van discipline als het hierom gaat

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Hier heb je een persbericht van de driftseries http://www.belgiandriftseries.com/pers/prel_ciney1.pdf
Zo zou ik het zelf niet doen in jouw geval.
Je moet de tekst gewoon in een mail of word bestand zetten, niet in een pdf-bestand. Dan kunnen ze het zelf bewerken op alle mogelijke manier. Werkt voor hun het snelst. Een foto in PDF daar kunnen zij ook niets mee. PFD is alleen handig als je iedereen per mail wilt benaderen en het moet er in 1 keer gelikt uit zien (PDF oogt gewoon af). Dat was ook de bedoeling van Joep volgens mij.
Zo zou ik het zelf niet doen in jouw geval.
Je moet de tekst gewoon in een mail of word bestand zetten, niet in een pdf-bestand. Dan kunnen ze het zelf bewerken op alle mogelijke manier. Werkt voor hun het snelst. Een foto in PDF daar kunnen zij ook niets mee. PFD is alleen handig als je iedereen per mail wilt benaderen en het moet er in 1 keer gelikt uit zien (PDF oogt gewoon af). Dat was ook de bedoeling van Joep volgens mij.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Even keihard gejat van een site:
-------------
Checklist persbericht
Het meest gebruikte middel waarmee organisaties de pers benaderen, is het persbericht. Voor veel organisaties is het persbericht het enige (bruikbare) medium om een boodschap over te brengen aan de buitenwereld. Simpel doordat er geen of maar een klein budget wordt vrijgegeven voor communicatieactiviteiten. Het sturen van een persbericht is gratis en vrijblijvend. Via deze weg kunnen organisaties, voor hun relevante, gebeurtenissen/ ontwikkelingen toch wereldkundig maken. Het is een prima manier om in de publiciteit te komen en de naamsbekendheid te vergroten. Ook kan het net dat beetje extra geven om boven de concurrentie te doen komen.
Voordelen van het plaatsen van een persbericht in een massamedium
Het bereik van veel mensen tegelijkertijd;
Een persbericht in de massamedia bereikt snel de doelgroep;
Een persbericht in de massamedia wordt doorgaans beschouwd als betrouwbaar;
Er zijn geen kosten verbonden aan het plaatsen van een bericht (free publicity).
Een persbericht heeft een puur informerend karakter. Het bevat informatie voor journalisten die nieuwswaarde heeft. De introductie van een nieuw product, een nieuwe klant, een reorganisatie of het jaarverslag bijvoorbeeld. Het zijn allemaal (feitelijke) nieuwsberichten die voor journalisten interessant zijn om meer aandacht aan te besteden. Een persbericht is vooral geschikt om op een zakelijke, objectieve en efficiënte wijze de aandacht van de pers te trekken en grotere groepen mensen te bereiken.
De nadelen van een persbericht
Aan het persbericht zitten niet alleen voordelen vast. Tegenover de voordelen staan ook een aantal nadelen. Nadelen waar serieus naar gekeken en rekening mee gehouden moeten worden alvorens besloten wordt een persbericht te schrijven. Soms is het verstandiger een advertentie in een medium te plaatsen, dan een persbericht te sturen.
Een persbericht geeft geen zekerheid van vermelding of plaatsing in de media;
Men heeft geen zekerheid wanneer en/of waar het persbericht wordt geplaatst;
Het persbericht wordt niet altijd onverkort en onveranderd gepubliceerd (journalisten halen er vaak uit wat interessant is en de rest wordt niet vermeld).
Zoals eerder genoemd is een persbericht voor journalisten pas interessant wanneer het nieuwswaarde bevat. Maar wat wordt hier nou mee bedoeld? Onder 'nieuwswaarde' wordt verstaan; de actualiteit van de informatie (recente ontwikkelingen), de belangrijkheid van de informatie (uit de praktijk blijkt, hoe negatiever, hoe belangrijker), de afwijking van de informatie (nieuws dat afwijkt van gangbaar nieuws), de belangstelling in de informatie (informatie die doelgroepen interessant vinden) en de autoriteit (komt het van een belangrijke bron).
Jammer genoeg komt het nog te vaak voor dat persberichten niet goed zijn samengesteld, met als gevolg dat ze veelal in de prullenbak verdwijnen.
Fouten
Veel gemaakte fouten zijn:
Het persbericht bevat geen actueel nieuws;
De opbouw van het persbericht is verkeerd;
Het taalgebruik is te wervend;
Het persbericht is geschreven vanuit het perspectief van het bedrijf en niet vanuit de interessewereld van de lezers.
Maar een goede tekst schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan! Het valt niet mee om een persbericht te schrijven dat de gewenste impact veroorzaakt en ook nog eens in de juiste vorm staat. Vaak worden professionele bureaus hiervoor ingeschakeld. Zij geven adviezen en helpen met het samenstellen van de boodschap en het selecteren van de media.
Praktijktips
Voor wie toch zelf een persbericht wil schrijven volgen hieronder een aantal eenvoudige tips, die aangehouden kunnen worden bij het samenstellen van het bericht.
Bepaal voor welk medium jouw boodschap interessant is (wie zijn de kijkers, lezers of luisteraars? Landelijk of regionaal?);
Begin uw tekstvel door bovenaan duidelijk te vermelden: 'PERSBERICHT';
Zet een duidelijke kop boven het persbericht. Vermeld ook de datum.
Wees in uw formulering niet te uitgebreid, wees volledig maar hou het kort en bondig;
Probeer zo helder mogelijk te formuleren en voorkom jargon (vaktermen);
Formuleer het bericht zodanig dat je het belangrijkste nieuws het eerst vermeldt;
Behandel in je bericht de vijf W's en de H in de lead (de begin alinea):
Wie
Wat
Waar
Waarom
Wanneer
Hoe
Zorg dat het bericht foutloos de deur uitgaat!
Laat persfoto's door een professional maken en behandel ze voorzichtig (beschadigde foto's zijn onbruikbaar)
Laat eventuele foto's eveneens vergezeld gaan met de vijf W's en de H
Eindig het persbericht met degene die gebeld kan worden voor nadere informatie (ook na kantoortijden)
Geef duidelijk aan wie de afzender van het persbericht is.
-------------

-------------
Checklist persbericht
Het meest gebruikte middel waarmee organisaties de pers benaderen, is het persbericht. Voor veel organisaties is het persbericht het enige (bruikbare) medium om een boodschap over te brengen aan de buitenwereld. Simpel doordat er geen of maar een klein budget wordt vrijgegeven voor communicatieactiviteiten. Het sturen van een persbericht is gratis en vrijblijvend. Via deze weg kunnen organisaties, voor hun relevante, gebeurtenissen/ ontwikkelingen toch wereldkundig maken. Het is een prima manier om in de publiciteit te komen en de naamsbekendheid te vergroten. Ook kan het net dat beetje extra geven om boven de concurrentie te doen komen.
Voordelen van het plaatsen van een persbericht in een massamedium
Het bereik van veel mensen tegelijkertijd;
Een persbericht in de massamedia bereikt snel de doelgroep;
Een persbericht in de massamedia wordt doorgaans beschouwd als betrouwbaar;
Er zijn geen kosten verbonden aan het plaatsen van een bericht (free publicity).
Een persbericht heeft een puur informerend karakter. Het bevat informatie voor journalisten die nieuwswaarde heeft. De introductie van een nieuw product, een nieuwe klant, een reorganisatie of het jaarverslag bijvoorbeeld. Het zijn allemaal (feitelijke) nieuwsberichten die voor journalisten interessant zijn om meer aandacht aan te besteden. Een persbericht is vooral geschikt om op een zakelijke, objectieve en efficiënte wijze de aandacht van de pers te trekken en grotere groepen mensen te bereiken.
De nadelen van een persbericht
Aan het persbericht zitten niet alleen voordelen vast. Tegenover de voordelen staan ook een aantal nadelen. Nadelen waar serieus naar gekeken en rekening mee gehouden moeten worden alvorens besloten wordt een persbericht te schrijven. Soms is het verstandiger een advertentie in een medium te plaatsen, dan een persbericht te sturen.
Een persbericht geeft geen zekerheid van vermelding of plaatsing in de media;
Men heeft geen zekerheid wanneer en/of waar het persbericht wordt geplaatst;
Het persbericht wordt niet altijd onverkort en onveranderd gepubliceerd (journalisten halen er vaak uit wat interessant is en de rest wordt niet vermeld).
Zoals eerder genoemd is een persbericht voor journalisten pas interessant wanneer het nieuwswaarde bevat. Maar wat wordt hier nou mee bedoeld? Onder 'nieuwswaarde' wordt verstaan; de actualiteit van de informatie (recente ontwikkelingen), de belangrijkheid van de informatie (uit de praktijk blijkt, hoe negatiever, hoe belangrijker), de afwijking van de informatie (nieuws dat afwijkt van gangbaar nieuws), de belangstelling in de informatie (informatie die doelgroepen interessant vinden) en de autoriteit (komt het van een belangrijke bron).
Jammer genoeg komt het nog te vaak voor dat persberichten niet goed zijn samengesteld, met als gevolg dat ze veelal in de prullenbak verdwijnen.
Fouten
Veel gemaakte fouten zijn:
Het persbericht bevat geen actueel nieuws;
De opbouw van het persbericht is verkeerd;
Het taalgebruik is te wervend;
Het persbericht is geschreven vanuit het perspectief van het bedrijf en niet vanuit de interessewereld van de lezers.
Maar een goede tekst schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan! Het valt niet mee om een persbericht te schrijven dat de gewenste impact veroorzaakt en ook nog eens in de juiste vorm staat. Vaak worden professionele bureaus hiervoor ingeschakeld. Zij geven adviezen en helpen met het samenstellen van de boodschap en het selecteren van de media.
Praktijktips
Voor wie toch zelf een persbericht wil schrijven volgen hieronder een aantal eenvoudige tips, die aangehouden kunnen worden bij het samenstellen van het bericht.
Bepaal voor welk medium jouw boodschap interessant is (wie zijn de kijkers, lezers of luisteraars? Landelijk of regionaal?);
Begin uw tekstvel door bovenaan duidelijk te vermelden: 'PERSBERICHT';
Zet een duidelijke kop boven het persbericht. Vermeld ook de datum.
Wees in uw formulering niet te uitgebreid, wees volledig maar hou het kort en bondig;
Probeer zo helder mogelijk te formuleren en voorkom jargon (vaktermen);
Formuleer het bericht zodanig dat je het belangrijkste nieuws het eerst vermeldt;
Behandel in je bericht de vijf W's en de H in de lead (de begin alinea):
Wie
Wat
Waar
Waarom
Wanneer
Hoe
Zorg dat het bericht foutloos de deur uitgaat!
Laat persfoto's door een professional maken en behandel ze voorzichtig (beschadigde foto's zijn onbruikbaar)
Laat eventuele foto's eveneens vergezeld gaan met de vijf W's en de H
Eindig het persbericht met degene die gebeld kan worden voor nadere informatie (ook na kantoortijden)
Geef duidelijk aan wie de afzender van het persbericht is.
-------------

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 12:00
- Locatie: Utrecht
-
- Berichten: 22249
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Zei iemand tekstschrijver?
Professioneel persberichtenschrijver meldt zich. En kan bevestigen dat Cav's geripte checklist er netjes uitziet.
Vooral van belang zijn de opmerkingen over nieuwswaarde (what's in it for me - waarbij 'me' de journalist en in het verlengde zijn lezers zijn) en het vermijden van wervend taalgebruik (dus een persbericht niet als verkapte reclame gebruiken, want dan legt een redactie het meteen opzij).
Een persbericht ziet dan er als volgt uit:
PERSBERICHT
Kop met nieuwsfeit
Onderkop met extra uitleg
Plaats, datum - lead waarin de vijf W's en de H aan bod komen (afzender moet duidelijk zijn, het centrale nieuwsfeit, de belangrijkste achtergrondfeiten)
1e alinea: verdere uitleg over nieuwsfeit (kan ook in twee alinea's)
2e alinea: bijvoorbeeld een quote van een directeur
laatste alinea: verdere relevante informatie (bijvoorbeeld bij een nieuw product: wanneer leverbaar, waar te koop, etc.)
Over [naam bedrijf]
Kort bedrijfsprofiel van de afzender
EINDE PERSBERICHT
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
[contactgegevens afzender]
Beeldmateriaal is te downloaden op [website]
Eerdere persberichten van [bedrijf] kunt u vinden op [website]
Bijlage: verdere (technische) uitleg laat je buiten het persbericht, maar stuur je eventueel mee in een aparte bijlage

Professioneel persberichtenschrijver meldt zich. En kan bevestigen dat Cav's geripte checklist er netjes uitziet.
Vooral van belang zijn de opmerkingen over nieuwswaarde (what's in it for me - waarbij 'me' de journalist en in het verlengde zijn lezers zijn) en het vermijden van wervend taalgebruik (dus een persbericht niet als verkapte reclame gebruiken, want dan legt een redactie het meteen opzij).
Een persbericht ziet dan er als volgt uit:
PERSBERICHT
Kop met nieuwsfeit
Onderkop met extra uitleg
Plaats, datum - lead waarin de vijf W's en de H aan bod komen (afzender moet duidelijk zijn, het centrale nieuwsfeit, de belangrijkste achtergrondfeiten)
1e alinea: verdere uitleg over nieuwsfeit (kan ook in twee alinea's)
2e alinea: bijvoorbeeld een quote van een directeur
laatste alinea: verdere relevante informatie (bijvoorbeeld bij een nieuw product: wanneer leverbaar, waar te koop, etc.)
Over [naam bedrijf]
Kort bedrijfsprofiel van de afzender
EINDE PERSBERICHT
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
[contactgegevens afzender]
Beeldmateriaal is te downloaden op [website]
Eerdere persberichten van [bedrijf] kunt u vinden op [website]
Bijlage: verdere (technische) uitleg laat je buiten het persbericht, maar stuur je eventueel mee in een aparte bijlage
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Thomas H en 6 gasten