.

Dit is ons algemene autoforum.
Rebel

Bericht door Rebel » 13 sep 2007, 20:53

Een 20 jarige autoverkoper? Met alle respect waar gaat dit over?
Lijkt een regelrechte belediging naar de klant toe, die zijn hard verdiende spaargeld komt uitgeven.

Totale onzin.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 13 sep 2007, 20:56

Vind je dat echt zo raar ?

Als diegene meer ervaring en kennis heeft dan de klant ?

Rebel

Bericht door Rebel » 13 sep 2007, 20:56

Tevens een nog grotere belediging naar alle serieuze autoverkopers in Nederland.
Ondanks het voor een buitenstaander een simpel baantje lijkt, zul je toch een dosis mensenkennis, flair, en verkooptechniek moeten bezitten.
Als ik zoiets lees, vallen me de schoenen uit.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 13 sep 2007, 20:58

xxx
Laatst gewijzigd door Sander S. op 25 nov 2007, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rebel

Bericht door Rebel » 13 sep 2007, 21:01

Sander een autoverkoper is een verkoper.
Jij verward dat met iemand die alles over auto's weet uit tijdschriften en boekjes of sleutelervaring.

Twee totaal verschillende dingen.

Ik ken toevallig een topverkoper die maar zeer beperkte kennis heeft van de techniek. Is ook niet nodig tot in detail. Technieken verandere zo snel, en als is siimpel op te zoeken.
Buiten het feit dat hij goed verdiend, zouden ze hem voor geen goud willen missen.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 13 sep 2007, 21:02

onzin, zeg ik helemaal niet.

maar vanaf welke leeftijd neem jij iemand wel serieus ?

Als jij 3 jaar geleden bij mij naar een auto kwam kijken, had ik je hem verkocht, period

Rebel

Bericht door Rebel » 13 sep 2007, 21:03

Sander Spoolder schreef:vanaf welke leeftijd vind je het dan wel acceptabel ??

met alle respect, maar op mijn 20ste verkocht ik ze met bosjes, goed, ik zag er toen niet uit als een 20-jarig broekie maargoed
Waarschijnlijk dat toyota klanten daar anders in zijn
Ik vind 't laagdunkend denken over het VAK autoverkoper

Maar desondanks wens ik je vriend succes :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2007, 21:06

Klopt Rob, van de technische kant hoef je niet veel te weten en er is bijna geen 1 tak ter wereld waar de verkoper dat wel in diepte weet volgens mij.

Maar waarom zou een verkoper dan geen 20 jaar kunnen zijn. Dat is een vak welke je ligt of niet. Als je er aanleg voor hebt, goed met mensen bent en dus veel auto's verkoopt zie ik dat probleem niet.

Zie het als vrouwen versieren. De 1 lijkt wel een diamanten lul te hebben en krijgt ze op 1 of andere manier allemaal mee en de ander word arm gezopen en gaat alleen naar huis.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 13 sep 2007, 21:17

xxx
Laatst gewijzigd door Sander S. op 25 nov 2007, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rebel

Bericht door Rebel » 13 sep 2007, 21:18

Bert heb je het over een verkoper van 2e hands auto's die om de halve klap moet vragen aan zijn werkgever of er nog een setje deurmatten bij mogen voor niks?

Of hebben we het over een verkoper die een redelijke vrijheid heeft in het zelf bepalen van een inruilprijs c/q de korting op een nieuwe auto.
En diezelfde persoon heeft mensenervaring om in te schatten wat hij wel en niet kan klaar krijgen bij een klant?

Hoevaak heb jij een neiuwe auto gekocht Bert. Of heb je hem gewoon besteld uit het boekje en doorgegeven aan de "verkoper" a la Kijkshop?

Vraag eens aan Rico, of hij nu dezelfde bagage bij zich heeft als toen hij 20 was? Zijn branche is even moeilijk, daar zet je niet even een 20 jarige neer.

Rebel

Bericht door Rebel » 13 sep 2007, 21:20

Sander Spoolder schreef:
Ik heb iemand een gloednieuwe Aston Martin verkocht, diverse dure BMW's, Mercedessen en Audi's .. boel Landcruisers van een 90k en laatst nog een Range Rover Sport TD V8 van een ton.

...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2007, 21:36

Rebel schreef: Of hebben we het over een verkoper die een redelijke vrijheid heeft in het zelf bepalen van een inruilprijs c/q de korting op een nieuwe auto.
En diezelfde persoon heeft mensenervaring om in te schatten wat hij wel en niet kan klaar krijgen bij een klant?
Die dus. Ik denk dat dat meer persoonsgebonden is als leeftijdsgebonden. Al geef ik jou gelijk dat ervaring met de jaren komt, maar basis moet denk ik in je zitten, je hebt het of je hebt het niet.

Zo zou ik van mijzelf weten dat zelfs als ik 50 jaar auto's zou verkopen ik daar niet bijster succesvol in zou worden. Zelfde met gewone detailhandel trouwens, ik kan bijvoorbeeld zeikers die 50 euro proberen af te dingen op een onderdeel welke je verkoopt al niet uitstaan. Dus laat staan dat ik dat voor de dagelijkse kost ga doen.

En ik ben idd meer iemand die al 99% weet wat hij hebben wil voor je een toko binnenstapt, of dat om auto's, televisies of wat dan ook gaat.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 sep 2007, 21:42

Ik denk dat zoiets ook erg persoonlijk is, ik zou er bijvoorbeeld geen moeite mee hebben om een auto van een jonge verkoper te kopen, mits hij kundig is.

Een oudere tandarts is toch ook niet per definitie beter dan een jonge? ;)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 sep 2007, 21:48

Ach wat allemaal al niet kan maar 20 jaar, geen ervaring en even aangenomen worden als verkoper is er gewoon niet bij tenzij je een kruiwagen hebt. Als je ermee opgegroeid bent is het mogelijk maar anders wordt het lastig.

Neemt niet weg dat het niet mogelijk is om verkoper te worden zonder IVA o.i.d. Het kan best alleen moet je het handig doen. Eerst stage zodat ze je leren kennen, kenbaar maken dat je commercieel bent aangelegd enz. enz. Ik ken wel gasten die op zo'n manier nu als autoverkoper werken alleen hadden ze wel allemaal MTS motorvoertuigen oid als opleiding.

Soms heb je van die gasten waarvan je ziet dat ze autoverkoper zijn. Als het zo'n persoon is dan maakt ie kans om zich naar binnen te praten :wink:

Peric

Bericht door Peric » 13 sep 2007, 22:51

Beetje verkoper verkoopt zichzelf natuurlijk ook goed.

Verkoop is niks voor mij. En moet ook eerlijk bekennen of ik een 20-jarige verkoper serieus zou nemen.
Iedereen krijgt een kans bij mij, maar als ik een showroom inloop om een nieuwe auto te kopen weet ik niet of ik het eens zou kunnen worden met een 20-jarige. Tenzij 'ie me natuurlijk kan overtuigen, maar goed, ik hou helemaal niet van autoverkopers. Wat kunnen ze mij nou vertellen?

Als ik een nieuwe auto zou gaan kopen bied het internet mij al voldoende mogelijkheid om mij te verdiepen in de auto die ik op het oog heb. Dan ga ik alleen naar de dealer om te kijken wat ik voor m'n oude terugkrijg en om te zien welke opties ik voor niks krijg.. :twisted:

Joop

Bericht door Joop » 13 sep 2007, 23:01

Ik moet Rob wel gelijk geven.

Ik zelf handel eigenlijk ook liever met een meer ervaren verkoper dan iemand die net komt kijken. Ieder keer dat hij/zij met de chef moet overleggen of hij/zij die inruilprijs mag geven of dat er niet nog eens iets meer vanaf kan is heel vervelend onderhandelen en daar schiet ik uiteindelijk niets mee op.

Hoe oud moet je dan zijn... Dat is lastig om te zeggen. Uiteindelijk moet je er wel een beetje gevoel voor hebben: eerstens de vlotte babbel zonder alle technische ins- en outs te hoeven weten; tweedens de kwaliteit bezitten om iemand dusdanig uit te horen om te weten wat ie wil (zonder vervelend over te komen uiteraard).

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 13 sep 2007, 23:26

Heb zelf als 21jarige een bijbaantje bij een bedrijf dat doet in studenten privéchauffeurs. Vermaak me er prima, alleen salaris moet je het niet voor doen. Misschien dat als je er een opleiding in gehad hebt dat het dan qua salaris beter wordt, maar doorgroeimogelijkheden zijn er dan natuurlijk ook nauwelijks.

For the time being vind ik het een leuk baantje :) Maar als iemand betere suggesties heeft, dan hoor ik het wel :lol: Hoewel die vriend van Sander natuurlijk eerst was ;)

RVV

Bericht door RVV » 13 sep 2007, 23:54

onderaan begin, je overal.. een 20 jarige verkoper kan ik ook niet als serieuze partij zien op het moment dat ik een auto koop.

BMW dealer in Groningen/Assen had indertijd allemaal van die broekies lopen die meer een doorgeefluik waren dan een serieuze verkoper omdat de baas bang was voor een euro korting die teveel werd weggeven.

Nee, voor mij een verkoper die wat te vertellen heeft over de prijsonderhandeling.. En in mijn geval hoeft ie ook niet alle in en outs van de folder te kennen, die weet ik namelijk zelf al.

Dessalnietemin kan ik me best voorstellen dat er op jonge leeftijd hele goede verkopers rondlopen.. MAAR goede verkopers zijn snel klaar met het verkopen voor een baas.. want wat je voor een baas kan binnenharken kun je nog veel beter voor jezelf binnenharken.

Maar dan kom je in de automotive handel voor een probleem te staan, omdat er nu eenmaal heel veel kapitaal in omgaat.. zelfs een autohandelaar op de hoek heeft al snel voor tienduizende euro's aan werkkapitaal staan, en bij een beetje dealerbedrijf praat je als snel over mijloenen..

Out of the bleu maak je nooit een kans om in die handel zelf iets op te zetten..

Maar een goede verkoper maakt het ook geen reet uit wat ie verkoopt.. en dan ga je keuzes maken, waarmee je goed geld kunt verdienen.. TIG branches zijn zoveel beter om geld te verdienen als verkoper voor jezelf. Dan moet je helemaal niks willen in de autohandel, tenzij je heel veel poen om mee te werken hebt.

Ik kwam per toeval in de matrassen terecht, niet echt sexy ofzo.. maar wel een beroep waarin je echt nog kunt verkopen en dast met een produkt wat zichzelf nog steeds niet kan verkopen. Dat geeft je als verkoper best veel controlle over de verkoopsituatie.. Een goede verkoper wil daar de grip op houden.. want producten die zichzelf verkopen zijn de hoeren in het verkoop vak. Auto's zijn helaas van die producten.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 sep 2007, 09:25

Bert ///M3 schreef:Nou nee je kan wel tussen je 20e en 30e heel snel carriere maken maar dat ligt gewoon aan de tak waar in je zit.

Bottom line is wat vind je weinig, 2000 bruto? 3000?, 4000? enz.

Paar honderd euro meer per maand is leuk, maar de ene helft geef je aan de belasting en je koopt een iets grotere auto en een leuker huis, gaat een keer op vakantie en dan is het net zo goed op aan het einde van de maand. Dus tsja dat is ook niet helemaal alles.
Nou, Bert, nu noem je toch een aantal dingen op die ik wel serieus leuk vind om van wat extra geld te doen :wink:
Leuker huis hoeft niet maar auto's komen en gaan, vakanties mag ik graag doen en ook eens lekker uit eten vind ik prima :D
Het is misschien niet alles maar al heel wat, die paar 100 meer :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 14 sep 2007, 09:28

Ohja, wat die verkoper betreft, maakt me niet zoveel uit hoe oud hij is.
Als hij maar voor 100% mag verkopen.
Bij de Vries (nu Century) in Assen eens gehad dat de "verkoper" 4x "even moest overleggen".
En dat ging niet over m'n auto, want die hadden ze al met z'n 3-en bekeken...
Ik heb het hele tafereel rustig aangekeken, had alle tijd, en heb toen maar ergens anders een auto gekocht.
Spijkers met koppen!

RVV

Bericht door RVV » 14 sep 2007, 11:14

Verkopers kunnen je ook ZO onderschatten :?

Toen ik 7 jaar geleden een S3 ging kopen stond er een gele bij Century en een rode bij de Vries is Assen (toen nog concurrenten van mekaar)..

Ik had de A3 180pk in te ruilen.. afin.. uitgebreid gesprek gehad met die gast in Assen.. OOK laten weten dat ik de gele in Groningen mooi vond (dus open kaart, ik hou niet van dat stiekeme gedoe) Auto's waren exact hetzelfde uitgerust, alleen de kleur was anders.. ik zeg ik wil zeker zaken doen maar je moet me gelijk de beste prijs geven voor de A3 die je in het vat hebt. Dan kunnen we heel snel zaken doen.. vond de rooie ook wel erg mooi.

Oke gast geeft een inruilprijs en ik moest bij hem 5000 gulden meer betalen dan in Groningen, alleen wist ik dat op dat moment nog niet.. Toen ik de prijs in Groningen hoorde en dus 5000 gulden meer inruil kreeg voor mijn oude auto.. was voor mij de keus snel gemaakt..

Maar ik had nog niet besloten omdat ik de verkoper in Assen nog zou spreken.. Ik tegen hem je hebt me niet je beste prijs gegeven, want in Groningen krijg ik 5000 gulden meer.. toen begon die een lulverhaal op te hangen dat die gele minder waard zou zijn als ik hem tzt opnieuw zou inruilen.. ik zei, daar gaat het niet om ik koop nu een auto TZT zie ik het dan wel weer.

Anyway ik zei, nouja dan doen we geen zaken verder.. en vlak voordat ik de hoorn er op wilde gooien, kwam die terug op zijn aanbod en wilde hij dezelfde inruilprijs bieden als Groningen.. nee bedankt zei ik je hebt me niet serieus genomen... tot 3 telefoontjes werd ik door hem lastig gevallen...

6 weken later ben ik nog even wezen tanken bij de Shell pomp in Assen voor die dealer.. staat ie daar mooi buiten een auto af te leveren aan een andere klant.. en de schelllen vielen hem zowat van de ogen toen die mij zag met de gele S3.....

Tom

Bericht door Tom » 14 sep 2007, 11:18

Hehe da's een mooi verhaal Rico!

Ik kan dat soort verhalen wel waarderen... leuk idee voor een nieuw topic.

Arthur

Bericht door Arthur » 14 sep 2007, 11:20

Heb ik gehad met Vugteveen en Suco in Emmen.
Nieuwe Golf4 GTI, zonder inruil.
Enfin, kwam erop neer dat verkoper van Vugteveen boos werd dat ik niet meer terugkwam.
Zijn woorden: "ik had je toch gezegd, dat als Suco met een beter bod komt, je terug moest komen?"
Ik:
Ja, maar dan weet ik bij jou nog niet of je me vernökt.
Suco wilde wel in 1x verkopen zonder poespas.
Had je eerder moeten bedenken...

Jammer dat het een maandagochtendauto was en Suco niet zo'n beste dealer :?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 sep 2007, 13:11

tjsa.....ik kan er een boek over schrijven....

Deze week nog klant wilde mij 'onder druk'zetten zegt ie Jacco die gebruikte Yaris Verso is niet goedkoop..

Ik antwoord, dat klopt..... 8)

klant helemaal flabber....

Oh zegt ie maar je wil hem toch 'kwijt' tuurlijk maar vindt je een 1.5 Sol met alle optie's van 2004 met die km. stand

Klantr nergens daarom ben ik hier.

Verder was het gesprek supergezellig.....ijs was gebroken...

RVV

Bericht door RVV » 14 sep 2007, 14:20

Onder druk zetten... nou dan maak ik net nog wat mee :?

Week of wat geleden een setje matrassen verkocht met aanverwante artikelen.. 1637 euro.. Klant had een forse korting gekregen en kocht het voor 1250 euro.. oudere mensen uit Haren.. beetje arrogant kakniveau, maar dat maakt niks. 2 tot 3 weken levertijd.. prima allemaal..

totdat dat mens half overspannend deze ochtend belt.. waar haar matrassen bleven.. grote mond ik had 2 tot 3 weken gezegd en was nu al 3 weken en 1 dag.. Ik blijf altijd rustig en zeg, vanmiddag moet het binnenkomen..

Totdat net een 2 uur geleden de vrachtauto binnenkomt.. tot mijn schrik een hele zending matrassen niet erbij, (stuk of 50) ik de fabriek bellen, blijkt dat een bestelling niet is doorgekomen/aangekomen..weet niet waar het fout is gegaan, tijdens het faxen ? wie weet..

Ik die klant bellen.. uitgelegd dat het fout is gegaan, dat ik er ook flink van baalde (want het gaat niet alleen om haar maar nog 30 klanten), maar uiteindelijk kan ik er ook weinig aan doen, wel alvast de fabriek gebeld dat ze ASAP moeten leveren..maar kan dus nog wel 2 tot 3 weken duren.. klant toonde totaal geen begrip, een schande.. moord en brand.. nouja je kunt je er wel iets bij voorstellen... Dus opperde ik maar om haar 50 euro op de toch forse korting extra te geven.. niet echt onredelijk voorstel lijkt me..

Nog meer moord en brand.. ik moest maar 100 euro korting geven voor elke week dat het later zou zijn..

Ja hoor sorry dat kan ik echt niet doen..dan moest het 50 euro per week worden.. (hele grimmige sfeer ondertussen aan de andere kant van de telefoon) .. ik zeg dat gaat alle redelijkheid voorbij..

nog meer moord en brand...

Toen heb ik maar gezegd... ik verscheur de order, zo hoeft het van mij ook niet..

Dan gaat ze maar elders lekker opnieuw iets kopen, 8 weken wachten en 500 euro meer betalen...

Ben gekke henkie niet.. onder de streep niks meer verdienen omdat ze me onder druk zetten :?

Maar uiteindelijk is het wel gewoon balen, maar als alle redelijk bij de klant verdwijnt is het maar beter om hem niet meer als klant te hebben, want ze vinden altijd wel een stok om mee te slaan..

Plaats reactie