Benieuwd wat M3 rijden kost?
Wij hebben de afgelopen jaren de M3 als dagelijkse en zakelijke auto gebruikt en 160.000 km er bij op gezet met de volgende kosten:
2016
15.900,- auto met 163k gekocht incl. hardtop en 18 inch zgan [banden en OEM velgen] winterset
126,- duits export kenteken
De auto was voorzien van zwart wit bmw logos en smokey knipperlichten en derde remlicht, dat moest naar OEM
385,- witte knipperlichten, rode derde remlicht en nieuwe emblemen
1.389,- Inspectie II, vanos revisie Opm: geen scheuren in subframe, wel een lekkende schokbreker RA
106,- windscherm via MP incl verzendkosten
Tja een lekkende schokbreker was een mooie aanleiding om alles te vervangen voor Bilstein, zelf gedaan dus alleen materiaal kosten.
690,- Bilstein B12 pro met Eibach veren
364,- Toplagers, rubbers en montage materiaal
2016: 2.936,- en nog geen km gereden
2017
Omdat de auto een 2002 was en we van de YT regeling gebruik maken, was het even wachten, maar April 2017 kon de auto
dan eindelijk naar de RDW voor de import
137,- Keuring RDW
559,- BPM
85,- Zwarte wielbouten rondom en ruitenwissers
768,- Pirelli zomerbanden rondom
809,- Gereviseerde solonoid pack Vanos en nieuw motor cabriokap
175,- Olie beurt
235,- rvs remslangen en vervangen stabi bevestiging stangen
37,- nieuw ruitenwissers [alweer

2017: 3.860,- en ongeveer 32k km gereden
2018
2.507,- nieuwe voorruit, beurt en nieuwe powersprint katalysatoren; km stand 212k, nagenoeg 1 jaar na ingebruikname en 50k km verder.
Ik ben voor een race kat gegaan omdat de OEM kats rete duur zijn, maar die gaven op termijn problemen dat de motor de uitlaatgas waarden niet goed vond. Dus zijn er gebruikte kats OEM onder gegaan.
476,- schade gereden aan voorzijde, bumper hersteld; de kleine schade onder de nieren aan de motorkap maar gelaten voor wat het is.
Motorkap is van aluminium, ik dacht nieuw 700,- excl. btw en spuiten. Zo storend is die schade ook weer niet.
511,- Nieuwe achterbanden
156,- Uitlijnen
150,- OEM einddemper via MP, bij de koop zat er een RVS einddemper onder die begon op te raken en vrouwlief klaagde al langer over een brom bij 100km per uur.
431,- winterbanden achter
1.582,- beurt en lagerschalen 233k
2018: 5.816,- en ongeveer 40k km gereden
2019
1.665,- Inspectie II en achterbanden [254k km]
488,- Beurt
Al langer hikte de auto af en toe, maar de specialist kon het niet vinden.
Eigenwijs als ik was de bobines eens vervangen.
148,- Nieuwe bobines [280k km]
Geen resultaat
2019: 2.301 en ongeveer 45k km gereden]
2020
1.380,- Zomerbanden rondom incl. beurt km stand 296k
Het hikken, net of de auto een cilinder oversloeg kwam en ging op onverklaarbare wijze, van subtiel tot best heftig en
dan weer tijden niet. Nu werd het ook nog eens anders en ging niet meer weg. Dus nu naar een andere specialist.
Eerste diagnose, het 'nieuwe' stotteren was een doorgeslagen koppakking tussen de cilinders. Schijnt vaker te gebeuren.
Omdat er een beetje schade zit op het blok oppervlak, resulteert dit ook in een koprevisie. Onderblok was nog gezond

3.971,- Koprevisie en airco afvullen 310k km
Nu het grote stotteren weg was en het oude stotteren een stuk minder was, maar nog steeds aanwezig de auto weer retour voor een vervolg diagnose, conclusie stelmotor van de regelklep is kapot. En inderdaad dit was het euvel dat we al een 50-60k km zo af en toe voelden. Sindsdien niet meer gevoeld en last van gehad

1.151,- Stelmotor regelklep vervangen
Tijd om nog maar eens door te bijten en de auto helemaal op en top te maken. Helaas bleek bij de inspectie dat het subframe
nu ook aan de beurt was. Heeft het alsnog lang volgehouden

4.458,- Grote beurt, Nieuwe flex. slang stuurhuis, remschijven en blokken voor, koppeling en verstevigen subframe incl powerflex.
2.400,- Nieuwe cabrio kap
2020: deze tel ik maar even niet op

Dat zijn onze kosten geweest om een M3 als zakelijke en dagelijkse auto te rijden.
Het hele jaar door incl. wintersport vakanties. Inmiddels een 160.000 er bij gereden en wanneer ik de import kosten buiten beschouwen laat, 26,5k aan onderhoud gehad wat uit komt op 17c per km waarbij er in 2020 veel is geïnvesteerd voor de komende km's.
Of het veel of weinig is....
Het is voor mij waard, het is een geweldige auto

Nu de auto technisch weer even vooruit kan, kan het uiterlijk niet achterblijven dus op dit moment staat de auto er zo bij:
Ik ben de auto in drie stappen volledig aan het polijsten, het resultaat wat je als amateur kunt behalen is geweldig en een goede anti kerst/corona verveling. Daarover in een andere post misschien meer.
