Saab 9000
- Desmond Prins
Gisteren zag het er veelbelovend uit. Nadat de motor Dinsdag al even stationair had staan pruttelen. Ben ik gisteren gaan proefrijden. Na ca 4 km ging het mis. De motor begon ineens over te slaan... Bij terugkomst op mijn werk rammelde de hele motor.......
Na demontage van het kleppendeksel bleek dat de motor gewoon op tijd stond en alles vast zat op de voorgeschreven momenten. Motor draaide nog wel rond. Althans 300 graden kan ik draaien van de 360 graden die een omwenteling normaal is.
Nadere inspectie van de bougies leerde mij dat cil 2 de hele bougie kapot heeft. incl contactschade met de top. Alsof er iets door het inlaat traject is heengekomen. en door die cilinder heen heeft lopen stuiteren. Zometeen komt er iemand met een speciaal sukje gereddschap waardoor we in de cilinder kunnen kijken zonder de kop te kunnen demonteren. Maar vermoedelijk komt er nog even een koprevisie bij nu...
Na demontage van het kleppendeksel bleek dat de motor gewoon op tijd stond en alles vast zat op de voorgeschreven momenten. Motor draaide nog wel rond. Althans 300 graden kan ik draaien van de 360 graden die een omwenteling normaal is.
Nadere inspectie van de bougies leerde mij dat cil 2 de hele bougie kapot heeft. incl contactschade met de top. Alsof er iets door het inlaat traject is heengekomen. en door die cilinder heen heeft lopen stuiteren. Zometeen komt er iemand met een speciaal sukje gereddschap waardoor we in de cilinder kunnen kijken zonder de kop te kunnen demonteren. Maar vermoedelijk komt er nog even een koprevisie bij nu...
- Niels
- Auto: Prius+
- Desmond Prins
Vandaag even met een endoscoop naar binnen gekeken. Goede nieuws.. Zuiger alsmede de zuigerwand, en de kleppen zijn nog intact. Slechte nieuws. De kop moet er toch af. Er ligt een ringetje M8 op de zuiger. Los weliswaar want ik kan hem met een magneetje optillen. Maar deze is groter als het Bougiegat. En kan ik er dus niet uithalen zonder de kop te demonteren.......
- Niels
- Auto: Prius+
Zal er via een inlaatpoort ingegaan zijn dus kan ie er via een inlaatpoort ook niet weer uit?Desmond Prins schreef:Vandaag even met een endoscoop naar binnen gekeken. Goede nieuws.. Zuiger alsmede de zuigerwand, en de kleppen zijn nog intact. Slechte nieuws. De kop moet er toch af. Er ligt een ringetje M8 op de zuiger. Los weliswaar want ik kan hem met een magneetje optillen. Maar deze is groter als het Bougiegat. En kan ik er dus niet uithalen zonder de kop te demonteren.......
Dat inlaatspruitstuk moet toch los

- Desmond Prins
- Desmond Prins
- Desmond Prins
- Desmond Prins
- Desmond Prins
- Desmond Prins
- Dennis Cavallino
- Desmond Prins
Dit geeft me inderdaad een heel goed gevoel. Vanavond nog wat kleine dingetjes doen. Knipperlichtrelais waarschijnlijk defect. De waarschuwingslichten doen het niet. Als ik het alarm inschakel.
Linker deurpaneel er nog weer even af. Want dat CV motortje is defect. (Die had ik niet over gezet. Zat al in de nieuwe carosserie)
Morgen een wat langer ritje maken naar Dalfsen. En zaterdag naar Zwijndrecht (RDW-station)
Linker deurpaneel er nog weer even af. Want dat CV motortje is defect. (Die had ik niet over gezet. Zat al in de nieuwe carosserie)
Morgen een wat langer ritje maken naar Dalfsen. En zaterdag naar Zwijndrecht (RDW-station)
- Desmond Prins
Gister nog wat kleine dingetjes verholpen. Zoals een slecht functionerend portierslot. Niet werkende alarmlichten. En een kofferbakontgrendeling die niet goed functioneerde. Deze ging alleen maar open met de sleutel. En niet met het knopje in het portier.
Verder heb ik wat lampjes vervangen. Xenon met originele stadslichtjes staat niet echt mooi. Net zoal witte knipperlichtunits voor met oranje bolletjes erin. (Eierdooier-look) Gelukkig zijn hier aparte lampjes voor te krijgen om dit te voorkomen.
Vanavond nog even een upgrade uit voeren die ik vergeten was. Als je de vernsellingsbak van een 9000 demonteerd komt er geen olie uit. Dus hier hoefde ook geen olie in na het monteren. Maarja er is wel verebeterde olie gekomen voor deze bakken. en ik weet niet of mijn auto hie rmee uitgerust is in het verleden. Dus dit ga ik voor de zekerheid zelf maar even doen vanavond.
Aftappen. Litertje nieuwe olie erin. in de 1 zetten halve minuut lang de motor laten draaien. Aftappen en vullen. En dan moet de bak langer behouden blijven. (alhoewel na 254.000 km) de bak al behoorlijk lang mee gaat
Verder heb ik wat lampjes vervangen. Xenon met originele stadslichtjes staat niet echt mooi. Net zoal witte knipperlichtunits voor met oranje bolletjes erin. (Eierdooier-look) Gelukkig zijn hier aparte lampjes voor te krijgen om dit te voorkomen.
Vanavond nog even een upgrade uit voeren die ik vergeten was. Als je de vernsellingsbak van een 9000 demonteerd komt er geen olie uit. Dus hier hoefde ook geen olie in na het monteren. Maarja er is wel verebeterde olie gekomen voor deze bakken. en ik weet niet of mijn auto hie rmee uitgerust is in het verleden. Dus dit ga ik voor de zekerheid zelf maar even doen vanavond.
Aftappen. Litertje nieuwe olie erin. in de 1 zetten halve minuut lang de motor laten draaien. Aftappen en vullen. En dan moet de bak langer behouden blijven. (alhoewel na 254.000 km) de bak al behoorlijk lang mee gaat
- Desmond Prins
- Desmond Prins