Bij aankoop van 'sleepy' kreeg ik de melding dat er een lekje zat ik de aanzuigbuis.
Onderdelen zouden worden nagestuurd. Nu heb ik de kap eigenlijk niet open gehad behalve om de wis-was installatie aan te vullen, maar vanwege de Lotus perikelen heb ik geen brug en geen tijd beschikbaar.
Nu kan ik er slecht tegen als ik weet dat iets niet goed is, dus afgelopen weekeinde toch maar eens die kap opengemaakt om plan de campagne te maken en onderdelen te bestellen.
Nu zat daar een open luchtfilter met cold air intake volgens een ram-air principe.
Toen ik de originele airbox eens goed bekeek en vergeleek met de carbon update broeder kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat het origineel helemaal zo slecht niet was.
Mijn inschatting met m'n (beperkte) aerodynamische kennis is dat de ram-air niet werkt omdat de scoop veel te klein is en de slang er achter veel te lang is met veel bochten. Tegen de tijd dat de lucht in de filterbehuizing is, zijn de condities gelijk aan de OEM bak. Bij hoge toeren als er lekker veel lucht wordt verpompt zou het langs traject zelfs tegen je (restrictie) kunnen gaan werken.
Toen ook nog bleek dat de intake nergens aan vast zat was de keuze snel gemaakt en heb ik de OEM box teruggeplaatst met een vers papieren filter. Die dingen filteren het beste en kosten niets, dus iets vaker vervangen en je merkt in dit geval weinig van het verschil met een open filter. Het filteroppervlakte is iig vele malen groter dan het open lucht filter.
Met het rijden met OEM intake heb ik geen enkel verschil gemerkt iig. en ook de OEM intake neemt netjes koude lucht uit de wielkuip zoals het hoort. Zelfs het gewicht scheelde niet zo heel veel, dat betekent dat de OEM al erg licht is
De oude situatie:
After Market eruit!
Dit gaat er weer in:
En door!