Kleine wielbasis. Je kunt op de meeste rijstroken wel een 360 maken zonder krassen op de bumper
2020 Toyota GR Yaris
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: 2020 Toyota GR Yaris
om AWD te driften/glijden heb je sowieso veel commitment nodig
denk nog een bijkomend voordeel mbt de Yaris:
Kleine wielbasis. Je kunt op de meeste rijstroken wel een 360 maken zonder krassen op de bumper

Kleine wielbasis. Je kunt op de meeste rijstroken wel een 360 maken zonder krassen op de bumper
-
Robin
- Berichten: 56215
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Inderdaad klopt. Maar liever zo nu dan alleen maar wielspin. dat verveelt wel als daily zegmaar.Tristan schreef: 23 dec 2020, 10:02Vind wel dat je behoorlijk je best moet doen voor tractieverlies en in slip te krijgen met de PS4S. Die dingen hebben verdomd veel grip op nat. Het vraagt wel wat 'commitment' zeg maar....Robin schreef: 23 dec 2020, 06:57
En PS4S staan juist óók bekend als mooie transitie grip/slip/verlies tractie.....
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Lijkt wel of die Mini niet vooruit te branden is op dat AMS filmpje. Heb jaren geleden in anger met zo'n John Williams of zo Mini gereden. Auto was op geen enkele wijze te verleiden om z'n as te draaien. Vond het een saai ding en denk sindsdien bij het bekijken van een snelle Mini op een filmpje altijd aan die ervaring terug. En met recht zo blijkt. Want ook de Mini op het Hockenheim circuit toont zich van z'n saaie kant. Niet één keer geeft ie blijk van een mooie balans bij pushen door z'n kont wat om te gooien. Goed, we weten niet wat de testers vooraf aan de geklokte ronde hebben uitgevroten. Rustig een rondje rijden en dan knallen, of eerst vele ronden knallen, de voorbanden tot overgave dwingen, en dan klokken. Kan me dat laatste eigenlijk niet voorstellen.
De GR Yaris in dat filmpje dan. Als lijnenrijder word ik daar niet vrolijk van. Let wel, het is nog maar een filmpje. Als ik de Mini via een filmpje kan affakkelen dan moet ik dat met de Yaris ook doen. Ook bij de GRY is er geen enkele rotatie om z'n as te bespeuren. Wel superveilig, precies dat wat 95% van de rijders willen. Grip en rechtelijnacceleratie zijn daarbij top. In eerder vertoonde acceleratiefilmpjes kon de GR zo'n snelle Civic al bijna bijhouden, geen wonder dat ie dan op het circuit maar één seconde verliest. Ga een gevaarlijke uitspraak doen, kan er helemaal naast zitten. Denk dat de auto net als de Mini, voor het geval dat het om lijnen rijden gaat (bijvoorbeeld circuitrijden) een beperkte entertainer is.
Daarentegen, en dat hebben de Duitse Toyota dealers in hun mooie filmpje al laten zien, wil je er op ondergronden met minder grip de hooligan mee uithangen, achterwaarts de bocht in gaan en er dan toch normaal uitkomen, dan worden er hele andere registers open getrokken. Ik ken iemand die 'm juist voor dat werk heeft gekocht.
De GR Yaris in dat filmpje dan. Als lijnenrijder word ik daar niet vrolijk van. Let wel, het is nog maar een filmpje. Als ik de Mini via een filmpje kan affakkelen dan moet ik dat met de Yaris ook doen. Ook bij de GRY is er geen enkele rotatie om z'n as te bespeuren. Wel superveilig, precies dat wat 95% van de rijders willen. Grip en rechtelijnacceleratie zijn daarbij top. In eerder vertoonde acceleratiefilmpjes kon de GR zo'n snelle Civic al bijna bijhouden, geen wonder dat ie dan op het circuit maar één seconde verliest. Ga een gevaarlijke uitspraak doen, kan er helemaal naast zitten. Denk dat de auto net als de Mini, voor het geval dat het om lijnen rijden gaat (bijvoorbeeld circuitrijden) een beperkte entertainer is.
Daarentegen, en dat hebben de Duitse Toyota dealers in hun mooie filmpje al laten zien, wil je er op ondergronden met minder grip de hooligan mee uithangen, achterwaarts de bocht in gaan en er dan toch normaal uitkomen, dan worden er hele andere registers open getrokken. Ik ken iemand die 'm juist voor dat werk heeft gekocht.
- Artosevo
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Precies, gewoon jaarrond op winterbanden zetten, doe ik ook met de Evo, heerlijk 
-
TLRS
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Welke relatief gewone auto is afgesteld op kwispelen.. geen enkele meer lijkt me?
Kwestie van huiswerk doen en modificeren..
Kwestie van huiswerk doen en modificeren..
- Kasteel
- Berichten: 5467
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: 2020 Toyota GR Yaris
M2TLRS schreef: 23 dec 2020, 12:22 Welke relatief gewone auto is afgesteld op kwispelen.. geen enkele meer lijkt me?
Kwestie van huiswerk doen en modificeren..
-
Robin
- Berichten: 56215
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Nu vind ik een Yaris GR geen relatief gewone auto, verre van(alleen de naam misschien) , maar 'alles' is in de basis op onderstuur afgestemd bijna. Af fabriek.
En daar bedoel ik ook andere auto's dus mee. Want 't stond er niet zo handig denk ik.
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 2020 Toyota GR Yaris
M2 absoluut niet. Powerslides en balans qua om de as willen draaien zijn twee totaal verschillende dingen.
Welke wel? Fiesta ST, MX-5 na. Veel te weinig auto's.
- Kasteel
- Berichten: 5467
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Dat quote ik ook nietHielke schreef: 23 dec 2020, 13:53M2 absoluut niet. Powerslides en balans qua om de as willen draaien zijn twee totaal verschillende dingen.
Welke wel? Fiesta ST, MX-5 na. Veel te weinig auto's.
-
Robin
- Berichten: 56215
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Hielke schreef: 23 dec 2020, 13:53M2 absoluut niet. Powerslides en balans qua om de as willen draaien zijn twee totaal verschillende dingen.
Welke wel? Fiesta ST, MX-5 na. Veel te weinig auto's.
Dus jij bedoelt pushend op/over de grens dat ie lichtelijk de neus naar binnen duwt.
Ik denk dat een ST je ook trakteert op onderstuur of je moet liften beetje.
????
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Precies, dat als je lift dat de neus zodanig veel/snel naar binnen komt dat tegensturen vereist is. Een heel goed afgesteld onderstel doet dat icm behoud van vertrouwen/controle.
-
TLRS
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Wel lastig onderwerp zonder een heldere definitie. Met genoeg power kan alles dwars..
Misschien is de vraag, hoe is de grip balans zonder de of acceleratie..?
Misschien is de vraag, hoe is de grip balans zonder de of acceleratie..?
-
Robin
- Berichten: 56215
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 2020 Toyota GR Yaris
OK en inderdaad , maar hij doet 't niet 'op 't gas' dus.Hielke schreef: 23 dec 2020, 14:50 Precies, dat als je lift dat de neus zodanig veel/snel naar binnen komt dat tegensturen vereist is. Een heel goed afgesteld onderstel doet dat icm behoud van vertrouwen/controle.
Dan kun je een 205GTI noemen, Megane Rs ofzo. Allemaal liftend de neus naar binnen.
Bepaalde rwd wagens doen dat ook, maar dan met gas erop. Maar dat mocht niet zei jij:)
Maar ik snap je helemaal. Dank!
-
Robin
- Berichten: 56215
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Dit is ook mijn vraag inderdaad.TLRS schreef: 23 dec 2020, 14:53 Wel lastig onderwerp zonder een heldere definitie. Met genoeg power kan alles dwars..
Misschien is de vraag, hoe is de grip balans zonder de of acceleratie..?
Ik denk dat iets als 'n MX5 NA het meest neutraal daarin is inderdaad.
-
JdvPolo
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Ik ben van mening dat het e8x chassis indien goede motorisering ook standaard speels is, door de korte wielbasis wil die de neus ook wel naar binnen duwen.Hielke schreef: 23 dec 2020, 13:53M2 absoluut niet. Powerslides en balans qua om de as willen draaien zijn twee totaal verschillende dingen.
Welke wel? Fiesta ST, MX-5 na. Veel te weinig auto's.
- matthyssie
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: 2020 Toyota GR Yaris
^ben ik het niet helemaal mee eens. E8x is in de basis ook flink onderstuurd. Wel relatief makkelijk aan te pakken met een draagarmpje of een setje stabi's.
-
OnlineKadett
- Berichten: 5316
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Om nog maar even aan te geven hoe extreem rap de Yaris over het circuit gaat. De andere DF Parel gekieteld naar 250pk en AR-1 slicks doet kennelijk een 2:06,4
- Kasteel
- Berichten: 5467
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Dat iddmatthyssie schreef: 23 dec 2020, 15:33 ^ben ik het niet helemaal mee eens. E8x is in de basis ook flink onderstuurd. Wel relatief makkelijk aan te pakken met een draagarmpje of een setje stabi's.
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Kom wat terug op m'n eigen woorden. Op een circuit wordt na verloop van een aantal ronden/minuten bijna alles onderstuurd.
Jammer genoeg heeft Sport Auto geen rondje Hockenheim met de Fiesta ST gedaan. Christian Menzel van AMS rijdt ook onderstuurd over dat vliegveldcircuit.
Gelukkig heeft Andre met de ST een referentietijd op Assen gezet. 2.05 meende ik. Dat is echt snel voor een standaard FWD met 200 pk.
Jammer genoeg heeft Sport Auto geen rondje Hockenheim met de Fiesta ST gedaan. Christian Menzel van AMS rijdt ook onderstuurd over dat vliegveldcircuit.
Gelukkig heeft Andre met de ST een referentietijd op Assen gezet. 2.05 meende ik. Dat is echt snel voor een standaard FWD met 200 pk.
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Een AWD is van nature natuurlijk onderstuurd door het aandrijfconcept dat is ook de reden dat ze de RWD bias eraan geven. Die keren dat ik met André in Finland was, was dat vloeken in de kerk. 50/50 met een gelocked centerdiff (!) en je lost het maar op met je linkervoet.
Ben nog wel op zoek naar wat technische details van de GR.
Die F/R verdeling lossen ze bij de GR volgens mij trouwens net als bij Subaru op met een paar planetaire stelsels in de bak. Als je gaat boenderen op droog met die PS4 banden, is dat dan geen lang leven beschoren. Dat is niet erg mits de spares leverbaar- en betaalbaar zijn. Voor Subaru had ik het super adresje in Hoogkerk, NMB motoren, ben benieuwd wie zich gaat ontpoppen als de Yaris GR specialist. Voor assen / homokineten gaan er ook snel aan. Is gewoon inherent aan driften met (full lock) stuuruitslag terwijl je die voorwielen nog wil laten luisteren naar het baasje. Ben ook wel benieuwd naar de wiellagers met name op de vooras. Ook bij Subaru een achilles pees resulterend in het afgrijselijke pad knock. Ik vrees namelijk, gezien het gewicht van de Yaris, dat er gewoon allemaal kleine onderdelen onder zitten. Diffs kroonwiel, aandrijfassen wiellagers, bak, hoe sterk is het nu werkelijk. We zullen het snel gaan weten
Ben nog wel op zoek naar wat technische details van de GR.
Die F/R verdeling lossen ze bij de GR volgens mij trouwens net als bij Subaru op met een paar planetaire stelsels in de bak. Als je gaat boenderen op droog met die PS4 banden, is dat dan geen lang leven beschoren. Dat is niet erg mits de spares leverbaar- en betaalbaar zijn. Voor Subaru had ik het super adresje in Hoogkerk, NMB motoren, ben benieuwd wie zich gaat ontpoppen als de Yaris GR specialist. Voor assen / homokineten gaan er ook snel aan. Is gewoon inherent aan driften met (full lock) stuuruitslag terwijl je die voorwielen nog wil laten luisteren naar het baasje. Ben ook wel benieuwd naar de wiellagers met name op de vooras. Ook bij Subaru een achilles pees resulterend in het afgrijselijke pad knock. Ik vrees namelijk, gezien het gewicht van de Yaris, dat er gewoon allemaal kleine onderdelen onder zitten. Diffs kroonwiel, aandrijfassen wiellagers, bak, hoe sterk is het nu werkelijk. We zullen het snel gaan weten
-
OnlineKadett
- Berichten: 5316
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Zie mijn laatste post, alleen dan wel met semi slicksHielke schreef: 23 dec 2020, 16:36 Kom wat terug op m'n eigen woorden. Op een circuit wordt na verloop van een aantal ronden/minuten bijna alles onderstuurd.
Jammer genoeg heeft Sport Auto geen rondje Hockenheim met de Fiesta ST gedaan. Christian Menzel van AMS rijdt ook onderstuurd over dat vliegveldcircuit.
Gelukkig heeft Andre met de ST een referentietijd op Assen gezet. 2.05 meende ik. Dat is echt snel voor een standaard FWD met 200 pk.
- Mark 320iS
- Berichten: 2911
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Jawel, de ST heeft zelfs onlangs de Supertest ondergaan (heb een abo op de Sport Auto). De remmen waren het grootste manco aan de ST, verder wel heel positief. Zal de rondetijd eens opzoeken.Hielke schreef: 23 dec 2020, 16:36 Kom wat terug op m'n eigen woorden. Op een circuit wordt na verloop van een aantal ronden/minuten bijna alles onderstuurd.
Jammer genoeg heeft Sport Auto geen rondje Hockenheim met de Fiesta ST gedaan. Christian Menzel van AMS rijdt ook onderstuurd over dat vliegveldcircuit.
Gelukkig heeft Andre met de ST een referentietijd op Assen gezet. 2.05 meende ik. Dat is echt snel voor een standaard FWD met 200 pk.
- Mark 320iS
- Berichten: 2911
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Snel gevonden.. de normale ST deed een rondetijd van 2.08,9 en de Mini JCW een 2.03,1. De Mini was dan dus de 306pk versie met Hankook Ventus TD semi's.
-
mark323ti
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Tja gewoon een auto kopen en dan onderstel, stoel, stuurtje zelf aanpassen. Dus aan je eigen smaak aanpassen.
Maar ook een GT-R gehad! Kan je daar nog iets over vertellen? Blijft interessante auto.
Maar ook een GT-R gehad! Kan je daar nog iets over vertellen? Blijft interessante auto.
-
Robin
- Berichten: 56215
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 2020 Toyota GR Yaris
GT-R: Te snel. Next:)))))
Deze al voorbij gekomen hier?
Deze al voorbij gekomen hier?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider] en 6 gasten
