Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Fasteddie2

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Fasteddie2 » 17 dec 2020, 14:06

"Besef wel, dat als je je niet aan de regels houdt, je onderdeel bent van het probleem."

Deze zin (of varianten daarvan) heeft historisch gezien nogal onprettige gevolgen gehad.
"Het probleem" wilde daarbij ook nog wel eens aan inhoud wisselen.

We noteren 'm :mrgreen:

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 17 dec 2020, 14:11

Sterk weer, je argumentatie.

Of nee wacht, jij was toch degene die politieinvallen op illegale Coronafeestjes ging vergelijken met de 2e Wereldoorlog. :mrgreen:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 17 dec 2020, 14:12

535d schreef: 17 dec 2020, 13:53 Besef wel, dat als je je niet aan de regels houdt, je onderdeel bent van het probleem.
Het probleem hiervan is ook weer, dat het probleem volgens deze personen ook niet bestaat. Zou er niet teveel tijd aan besteden hier, toch trekken aan een dood paard. :dood:

Luco

Bericht door Luco » 17 dec 2020, 14:17

Ja bij sommige mensen rookt de schoorsteen niet vanzelf en zal je dus gewoon moeten werken, anders sterf je hier in Nederland van de honger.
Want niet iedereen krijgt hier steun, die is ook volledig willekeurig.
Ja als ik dan moet kiezen tussen mezelf of een ander dan kies ik toch echt voor mezelf.

Fasteddie2

Bericht door Fasteddie2 » 17 dec 2020, 14:20

535d schreef: 17 dec 2020, 14:11 Sterk weer, je argumentatie.

Of nee wacht, jij was toch degene die politieinvallen op illegale Coronafeestjes ging vergelijken met de 2e Wereldoorlog. :mrgreen:
Nee nee, ik maakte de vergelijking met de zoektocht naar mensen die door "toen geldenden mandaten" werden opgespoord...de vergelijking met WOIi maakte iemand anders....gelukkig bestaat WOII uit meerdere phases, dus een vergelijking met WOII hoor je mij niet maken.

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 dec 2020, 14:23

Ik bekijk het glas juist halfvol; nu kunnen we nog fijn naar elkaar vingerwijzen. Straks is dat vervelende vaccin er, en moeten we weer een ander topic volspammen. Ik zie de verkiezingsdiscussies al weer los barsten. :D

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 17 dec 2020, 14:24

Fasteddie: je zit nogal in de onteknningsfase :mrgreen:

Luco, dat snap ik, dat de schoorsteen moet roken. Maar stel je voor, even als voorbeeld. De monteur komt langs voor onderhoud aan je CV-ketel. Dan gehoort hij bij aankomst te vragen '' heeft u gezondheidsklachten " en zet een mondkapje op. En desinfecteert zijn handen. Tenminste, zo ging hier 2 weken terug. Keurig anderhalve meter afstand gehouden. Gewoon zoveel mogelijk het risico van besmetting beperken. Contact kun je op de werkvloer vaak niet vermijden, maar je kunt je wel aan de protocollen houden.

Fasteddie2

Bericht door Fasteddie2 » 17 dec 2020, 14:37

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 17 dec 2020, 14:51

Fasteddie2 schreef: 17 dec 2020, 14:37 https://www.at5.nl/artikelen/206252/kom ... -sneltests

Enige kans van slagen ?
Wie weet, maar een ander mag het gaan uitproberen.
Hoe waterdicht is zo’n app? Verifieren ze je gegevens van de app + id kaart dan? Bij alleen tonen kun een screenshot maken en je vrienden laten photoshoppen en dan staan zij ook binnen zonder test.

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 17 dec 2020, 14:53

Het is toch treurig dat in een rijk land als NL met 17,5 mln inwoners er nog geen 500 mensen op de IC liggen en dat we dan in lockdown moeten.. Lekkere verzorgingsstaat ben je dan.
En wie zijn die IC-bezetters nu precies…welke leeftijd, nevenziektes, afkomst etc. Daar is echt wel een duidelijk beeld in te vormen, zodat je veel gerichter de risicogroepen kan helpen.

Na 9 maanden geen enkel perspectief hoe nu het dagelijks leven weer op te kunnen pakken anders dan beperken:
  • Waarom niet veel meer inzetten op ontwikkeling/productie sneltesten. 30 min testen voor een belangrijke meeting o.i.d. --> negatief: aan het werk!
  • Opschalen capaciteit qua IC bedden
  • Probleem is dus tekort aan personeel? Nou prima, hoeveel studenten geneeskunde zijn er wel niet. Die kunnen toch een deel van hun studietijd ingezet worden ( al dan niet als buddies van het reguliere personeel) Gratis stage en werkervaring :wink: Ook bij defensie zitten vast nog wel wat medisch onderlegden die kunnen bijspringen
  • Ventilatie verbeteren in scholen/verzorgingstehuizen etc. ( in mijn sportschool binnen een paar maanden een heel nieuw systeem aangelegd, je voelt het gewoon tochten)
  • Gericht helpen van risicogroepen met aanvullende beschermingsmiddelen
  • En dan gebedshuizen en schiphol wel open houden. Hoe serieus ben je dan echt?
Ook al werken bepaalde dingen niet, debunk dat dan ook. Maurice de Hond heeft vind ik goede punten, maar als hij dat dan mis heeft, deel dan ook die conclusies. Dan laat je iig zien als OMT/RIVM dat je er bovenop zit en alles op alles zet, zowel qua informatieverzameling, uitzoeken etc. om het virus aan te pakken. Dat ontbreekt compleet.

Een lockdown werkt alleen als het ook écht een lockdown is. Dus dan ook grenzen dicht en alleen boodschappen halen klaar.
Ik heb een neef die in China woont (notabene Wuhan) en zij hebben dus 12-13 weken echt opgesloten gezeten. Je werd nog net niet van straat geschoten, maar in China is dus nu Corona volledig onder controle. Daar lachen ze zich kapot om ons getob.

Zo einde rant. :tooth: Ik ga zeker niet ontkennen dat het een serieus probleem is, maar met dit aangemodder in NL (en grotendeels Europa) zijn de gevolgen voor de economie, leerachterstand bij de jeugd, depressie onder (jonge) mensen, reguliere zorg achterstand ( met alle gevolgen van dien) toch niet in verhouding met de mensen die we wel 'redden' uit de klauwen van Corona?

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 17 dec 2020, 14:55

535d schreef: 17 dec 2020, 13:53 Klopt Arthur, die zak rijst staat nog steeds te wachten op je.

@Henk Jan: Even terug naar de Covid-19 discussie. Dus je bent niet besmettelijk als je je in de presymptomatische fase bevindt? Veel infectieziekten zijn namelijk al besmettelijk voordat iemand symptomen heeft, dus in de presymptomatische fase. Bijvoorbeeld griep, mazelen en waterpokken. En ook COVID-19. Dat is reeds wetenschappelijk aangetoond.

Maar omdat je het zo graag wilt weten. Ik ga sociaal contact uit de weg ja, beperk me tot een vluchtig bezoek aan de supermarkt. En bezoek ook m'n ouders niet, want die vallen in de doelgroep. Het is voor iedereen een klotetijd, maar ik hou mijzelf gewoon aan de door de overheid gestelde regels. Besef wel, dat als je je niet aan de regels houdt, je onderdeel bent van het probleem. En dat de maatregelen langer zullen duren. Volgens mij wil niemand dat, dus dat zou eigenlijk een stimulans moeten zijn om je wel aan de regels te houden.
Je eerste punt kan ik niet bevestigen of ontkennen, ben geen viroloog.

Je houden aan de regels is ieders goed recht (of plicht zoals je wilt), maar ben je dan ook niet van mening dat deze regels rammelen aan alle kanten en er nu ook gewoon 'kansen' worden benut door de overheid die anders nooit of zeer moeilijk doorgang hadden kunnen vinden?

De meeste mensen (waaronder ik) willen zsm van dit klotevirus verlost zijn, maar ik blijf altijd kritisch en probeer iets verder te kijken dan wat de overheid en de MSM mij proberen wijs te maken. Propaganda is tenslotte van alle tijden en de mensheid an sich verandert niet.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 17 dec 2020, 15:14

///Joost schreef: 17 dec 2020, 14:23 Ik bekijk het glas juist halfvol; nu kunnen we nog fijn naar elkaar vingerwijzen. Straks is dat vervelende vaccin er, en moeten we weer een ander topic volspammen. Ik zie de verkiezingsdiscussies al weer los barsten. :D
Dan zouden we het op dit forum misschien eens over auto's kunnen gaan hebben. Zie toch liever kamp pro/tegen bmw dan pro/tegen coronamaatregelen. Die tweede strijd is een heel stuk vermoeiender en een stuk minder interessant..

Fasteddie2

Bericht door Fasteddie2 » 17 dec 2020, 15:15

Beetje aansluitend bij de post van PimV:
Daar lachen ze zich kapot om ons getob.
Je hoort weleens:
20e eeuw was US
21e eeuw is China

Verder "Economen tegen coronabeleid":
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... onabeleid/

Elise

Bericht door Elise » 17 dec 2020, 15:16

Hoe zou Nederland eruit zien zonder maatregelen?

Uit https://www.ad.nl/binnenland/groep-arts ... ~a7f7c4a2/
Artsen Covid Collectief vindt dat er onnodig veel angst wordt gezaaid over corona en wil burgers 'beter informeren’. ,,98 procent van de mensen met Covid-19 belandt níet in het ziekenhuis, het sterftecijfer onder 70-minners is ongelooflijk laag.
Dus dat betekent dat 2% van de mensen wél in het ziekenhuis belanden. 2% van de bevolking staat voor 350.000 personen.

Het aantal ziekenhuisbedden in 2017 bedroeg 37.753 (bron) en als ik denk aan de sluiting van o.a. het Slotervaart ziekenhuis zal dat aantal bedden anno 2020 alleen maar lager liggen.
Worden alle in Nederland aanwezige ziekenhuisbedden uitsluitend voor corona patiënten gebruikt, dan is er voor 10 corona patiënten slechts 1 bed beschikbaar. Voor 9 van de 10 is geen plaats.
Artsen Covid Collectief vindt dat er onnodig veel angst wordt gezaaid over corona en wil burgers 'beter informeren’. ,,98 procent van de mensen met Covid-19 belandt níet in het ziekenhuis, het sterftecijfer onder 70-minners is ongelooflijk laag.
Het sterftecijfer is ongelofelijk laag stelt het artikel, maar geldt in de situatie dat je wél opgenomen kunt worden in een ziekenhuis.
Hoe zou het sterftecijfer zijn voor die 9 van de 10 waarvoor geen plaats is?

Daarnaast, Nederland moet het hebben van de handel met andere landen.
Als Nederland geen enkele maatregel zou treffen waardoor het R getal astronomisch hoog wordt, zullen veel landen de handel met ons voorlopig wel opschorten met alle gevolgen van dien...

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 dec 2020, 15:19

Pim,

IC tekort is niet direct nu het probleem, want er zal vast met wat vindingrijke oplossingen, bijv. zoals jij ook al benoemt, een uitbreiding gerealiseerd kunnen worden. Je wilt echter niet op dat punt komen, laat staan op het code zwart scenario. ZKH opnames stijgen wel degelijk, wat de grafieken laten zien die ik eerder postte, dus er moet nu ingegrepen worden.

Edit: Exact wat Elise zegt. We moeten niet kijken naar de procentuele cijfers van de bezetting, maar naar de absolute.
PimV schreef: 17 dec 2020, 14:53 Een lockdown werkt alleen als het ook écht een lockdown is. Dus dan ook grenzen dicht en alleen boodschappen halen klaar.
Ik heb een neef die in China woont (notabene Wuhan) en zij hebben dus 12-13 weken echt opgesloten gezeten. Je werd nog net niet van straat geschoten, maar in China is dus nu Corona volledig onder controle. Daar lachen ze zich kapot om ons getob.
Deze kan ik zo afschieten (no pun) ;). Zo'n harde lockdown in China werkt alleen in zo'n communistisch land waar de bevolking zonder tegensputteren alles doet wat 'de leider' zegt. 99,99999999% van de tijd lachen wij ons kapot om hun 'getob' (het is erg genoeg helaas). "Elk nadeel heb z'n voordeel" zou Cruyff zeggen.

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 17 dec 2020, 15:23

Elise schreef: 17 dec 2020, 15:16 Hoe zou Nederland eruit zien zonder maatregelen?

Uit https://www.ad.nl/binnenland/groep-arts ... ~a7f7c4a2/
Dus dat betekent dat 2% van de mensen wél in het ziekenhuis belanden. 2% van de bevolking staat voor 350.000 personen.

Het aantal ziekenhuisbedden in 2017 bedroeg 37.753 (bron) en als ik denk aan de sluiting van o.a. het Slotervaart ziekenhuis zal dat aantal bedden anno 2020 alleen maar lager liggen.
Worden alle in Nederland aanwezige ziekenhuisbedden uitsluitend voor corona patiënten gebruikt, dan is er voor 10 corona patiënten slechts 1 bed beschikbaar. Voor 9 van de 10 is geen plaats.
Het sterftecijfer is ongelofelijk laag stelt het artikel, maar geldt in de situatie dat je wél opgenomen kunt worden in een ziekenhuis.
Hoe zou het sterftecijfer zijn voor die 9 van de 10 waarvoor geen plaats is?

Daarnaast, Nederland moet het hebben van de handel met andere landen.
Als Nederland geen enkele maatregel zou treffen waardoor het R getal astronomisch hoog wordt, zullen veel landen de handel met ons voorlopig wel opschorten met alle gevolgen van dien...
Er staat '98% van de mensen met Covid'.... :wink:

Zoals jij het schetst ga je er dus van uit dat echt iedereen in NL Covid zou krijgen als er geen maatregelen genomen worden?

Elise

Bericht door Elise » 17 dec 2020, 15:27

Henk Jan schreef: 17 dec 2020, 15:23 Zoals jij het schetst ga je er dus van uit dat echt iedereen in NL Covid zou krijgen als er geen maatregelen genomen worden?
Juist.

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 17 dec 2020, 15:28

Ok. :coffee:

Elise

Bericht door Elise » 17 dec 2020, 15:29

Inclusief asymptomatisch.

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 17 dec 2020, 15:33

///Joost schreef: 17 dec 2020, 15:19 Deze kan ik zo afschieten (no pun) ;). Zo'n harde lockdown in China werkt alleen in zo'n communistisch land waar de bevolking zonder tegensputteren alles doet wat 'de leider' zegt. 99,99999999% van de tijd lachen wij ons kapot om hun 'getob' (het is erg genoeg helaas). "Elk nadeel heb z'n voordeel" zou Cruyff zeggen.
Met 'ze' bedoel ik dan ook het kleine groepje hele slimme/rijke Chinezen die hard op weg zijn de wereldeconomie te domineren. Die lachen zich nu kapot om zij lekker 'verder gaan' en Europa loopt te klungelen. Zo bedoelde ik hem. Ik ben absoluut niet jaloers op welke Chinees dan ook hoor ;)

Wat betreft de aantallen/cijfers. Ja een klein percentage van veel inwoners zijn nog steeds veel mensen. Maar dat geldt ook voor faillissementen, geldproblemen, depressiviteit, kanker etc. En hoe meer prio aan Corona patienten, hoe groter de andere groep wordt.

Misschien ook een klein beetje relativeren, qua gezondheidszorg kunnen we echt super veel, maar de natuur is nog steeds sterker. De dood hoort nu eenmaal bij het leven...
En zolang we met teveel mensen op deze aardbol zitten, zullen dergelijke virussen niet verdwijnen.
Maar als de chaos nu al compleet is, dat wordt nog wat als er in de toekomst iets opduikt met een IFR van 25% ofzo.

frankie

Bericht door frankie » 17 dec 2020, 15:37

Die berekening van Elise klopt van geen kant, want niet 17 miljoen mensen krijgen tegelijk Corona, dus je hebt ook niet 350.000 patienten tegelijk in het ziekenhuis. Als je hierop dan al een berekening op los zou willen laten moet je ook gemiddelde ligtijd, doorlooptijden van besmetting e.d. moeten weten en meewegen.

Elise

Bericht door Elise » 17 dec 2020, 15:40

frankie schreef: 17 dec 2020, 15:37 Die berekening van Elise klopt van geen kant, want niet 17 miljoen mensen krijgen tegelijk Corona, dus je hebt ook niet 350.000 patienten tegelijk in het ziekenhuis. Als je hierop dan al een berekening op los zou willen laten moet je ook gemiddelde ligtijd, doorlooptijden van besmetting e.d. moeten weten en meewegen.
Hoe hard zou R oplopen denk je?

Vergeet niet dat met 1,7 mln de ziekenhuizen al vol liggen hé.
Want er is slechts plaats voor 1 op de 10 patiënten.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 17 dec 2020, 15:47

Henk Jan schreef: 17 dec 2020, 14:55
Je eerste punt kan ik niet bevestigen of ontkennen, ben geen viroloog.
Staat gewoon de site van een overheidsorgaan. Maar goed als je dat ook niet gelooft dan is discussie verder zinloos natuurlijk. :)

Verder is de overheid niet foutloos geweest in de aanpak van Covid-19. Maar om dat maar alles wat de overheid te bestempelen als niet waar, dan wel in twijfel te trekken gaat mij wat ver. Als men wilt dat de maatregelen zo snel als mogelijk voorbij zijn, dan dien je je aan de verplichte protocollen te houden. En het is geen advies, maar een plicht.
Laatst gewijzigd door DF-user-278 op 17 dec 2020, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 17 dec 2020, 15:47

frankie schreef: 17 dec 2020, 15:37 Die berekening van Elise klopt van geen kant, want niet 17 miljoen mensen krijgen tegelijk Corona, dus je hebt ook niet 350.000 patienten tegelijk in het ziekenhuis. Als je hierop dan al een berekening op los zou willen laten moet je ook gemiddelde ligtijd, doorlooptijden van besmetting e.d. moeten weten en meewegen.
Daarom reageerde ik daar verder ook maar niet op, want op basis hiervan verder discussiëren is bij voorbaat al kansloos.

Luco

Bericht door Luco » 17 dec 2020, 15:48

535d schreef: 17 dec 2020, 14:24 Fasteddie: je zit nogal in de onteknningsfase :mrgreen:

Luco, dat snap ik, dat de schoorsteen moet roken. Maar stel je voor, even als voorbeeld. De monteur komt langs voor onderhoud aan je CV-ketel. Dan gehoort hij bij aankomst te vragen '' heeft u gezondheidsklachten " en zet een mondkapje op. En desinfecteert zijn handen. Tenminste, zo ging hier 2 weken terug. Keurig anderhalve meter afstand gehouden. Gewoon zoveel mogelijk het risico van besmetting beperken. Contact kun je op de werkvloer vaak niet vermijden, maar je kunt je wel aan de protocollen houden.
Fijn dat je het snapt, ik probeer me ook aan de regels te houden, maar blijf ook kritisch op de maatregelen die ze treffen.

Bij jouw hoor ik eigenlijk alleen maar dat je je aan de regels moet houden, en verder je smoel houden, zo komt het op mij tenminste over.
Met wijzen en mensen met een andere mening of kritische noot belachelijk maken bereik je denk ik alleen maar het tegenovergestelde.

En degene die ontkent dat de maatregelen volledig willekeurig zijn of onder de druk genomen worden, moet maar eens naar diverse cijfers en schiphol kijken.

Plaats reactie