Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
KoenM

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door KoenM » 16 dec 2020, 19:04

Behalve dat goud ook werkelijk waarde heeft voor productie en het door veel mensen mooi gevonden wordt ;)

Daarnaast kan je makkelijk veel waarde stallen, terwijl je bij bitcoin altijd de kans hebt je inlog te verliezen.

Bram, ik zou de helft cashen. Dan ben je altijd blij, of het nou omhoog of omlaag gaat.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 16 dec 2020, 19:07

Rnd schreef: 16 dec 2020, 18:11 Of het gaat naar de maan, of het wordt niks.
Is dat niet gewoon hetzelfde :mrgreen:

Rnd

Bericht door Rnd » 16 dec 2020, 19:08

Iedereen moet geloven wat hij wil. Ik was er ook zeer sceptisch over. Ik had een collega die er in 2009 al over begon en er in stapte, we hebben er hartelijk om gelachen. Hij lacht nu het hardst.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 dec 2020, 19:12

Je gelooft erin of je gelooft er niet in. Iedereen moet zelf maar onderzoek doen. Ik behoor in ieder geval tot het eerste kamp. In 2017 ook ingestapt, zoals de halve wereld. 6 Jaar te laat natuurlijk maar beter laat dan nooit. :) Mooi vastgehouden die BTC, een paar saaie jaren gehad maar het gaat weer als vanouds. Ik geloof er heilig in dat het nog veel gekker gaat worden de komende jaren. Daarbij sta ik er overigens iets anders in en bekijk het andersom. Ik zie niet zozeer BTC, goud, horloges of huizen 'stijgen' qua waarde maar traditioneel geld in waarde dalen. Je moet steeds meer 'waardeloos geld' meenemen om iets waardevols te kopen. BTC wordt niet meer waard, traditioneel geld wordt minder waard. Maar dat is mijn insteek.

HODL!

Rnd

Bericht door Rnd » 16 dec 2020, 19:42

Deze meneer kan het beter verwoorden dan ik: https://youtu.be/6RuQhsNAYh8

WJ

Bericht door WJ » 16 dec 2020, 20:00

Gewoon verkopen en over een half jaar is het weer in de uitverkoop. :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 16 dec 2020, 20:09

Inderdaad Wouter. De printers staan vol aan. Amerika blijft bijdrukken en de ECB hier is de boel ook al jaren kunstmatig aan het manipuleren, gratis geld lenen om de economie in de EU maar op gang te krijgen. Daar komt nu weer een Corona-crisis overheen, de miljarden vliegen weg maar de rekening betalen we natuurlijk gewoon zelf. Via belastingen maar vermoedelijk met nog hogere inflatie tot gevolg. Combineer dat weer met globalisering (wat door Corona ook in een stroomversnelling is geraakt, alle fysieke bedrijven kijken nu naar online) en lokale valuta die overheden blijven bijdrukken is een kansloos verhaal op de lange termijn.

Ik wil het nog breder trekken maar ik denk dat over 20-30 jaar de meeste landen hun begroting niet meer rond krijgen. Bedrijven focussen zich op online en gaan met globale valuta werken (de inflatie zal dat proces alleen maar versnellen). Waar bedrijven zich vestigen maakt steeds minder uit, dus "vestigen" ze zich in het gunstigste land. Arbeid daalt in waarde, want er wordt meer geautomatiseerd. De 40 urige werkweek gaat eraan, dat is straks nergens voor nodig. Landen zullen ineens op een andere manier moeten concurreren met elkaar. Groeiende overheden gaan ook een gigantisch probleem worden. Techbedrijven laten al zien dat ze zaken veel efficiënter kunnen, beperkt zich nog tot algemene diensten maar er komt een moment dat ze overheidstaken willen overnemen voor een fractie van de kosten. Wat overblijft is een stukje infrastructuur waar de overheid goed voor is.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 16 dec 2020, 20:22

Rnd schreef: 16 dec 2020, 19:42 Deze meneer kan het beter verwoorden dan ik
Niet verkeerd gedaan.
De koerswaarde van zijn bedrijf is bijna verdriedubbeld sinds deze actie van 850 miljoen naar 2.2 Miljard waarde.
Ze hebben 650 miljoen inmiddels in bitcoin zitten, dus er is zelfs 1.3 miljard verdiend in 5 maanden, zonder ook maar 1 BI pakketje te verkopen :tooth:

KoenM

Bericht door KoenM » 16 dec 2020, 23:08

Tom schreef: 16 dec 2020, 20:09 Inderdaad Wouter. De printers staan vol aan. Amerika blijft bijdrukken en de ECB hier is de boel ook al jaren kunstmatig aan het manipuleren, gratis geld lenen om de economie in de EU maar op gang te krijgen. Daar komt nu weer een Corona-crisis overheen, de miljarden vliegen weg maar de rekening betalen we natuurlijk gewoon zelf. Via belastingen maar vermoedelijk met nog hogere inflatie tot gevolg. Combineer dat weer met globalisering (wat door Corona ook in een stroomversnelling is geraakt, alle fysieke bedrijven kijken nu naar online) en lokale valuta die overheden blijven bijdrukken is een kansloos verhaal op de lange termijn.

Ik wil het nog breder trekken maar ik denk dat over 20-30 jaar de meeste landen hun begroting niet meer rond krijgen. Bedrijven focussen zich op online en gaan met globale valuta werken (de inflatie zal dat proces alleen maar versnellen). Waar bedrijven zich vestigen maakt steeds minder uit, dus "vestigen" ze zich in het gunstigste land. Arbeid daalt in waarde, want er wordt meer geautomatiseerd. De 40 urige werkweek gaat eraan, dat is straks nergens voor nodig. Landen zullen ineens op een andere manier moeten concurreren met elkaar. Groeiende overheden gaan ook een gigantisch probleem worden. Techbedrijven laten al zien dat ze zaken veel efficiënter kunnen, beperkt zich nog tot algemene diensten maar er komt een moment dat ze overheidstaken willen overnemen voor een fractie van de kosten. Wat overblijft is een stukje infrastructuur waar de overheid goed voor is.
Welke rol zie je hierbij voor bitcoin dan? Dezelfde rol als bijvoorbeeld kunst?

Als we uiteindelijk hoge inflatie gaan krijgen is het beleid toch nog geslaagd :) overigens snap ik niet helemaal waarom de inflatie hoog zou moeten zijn in dr wereld die je hierboven beschrijft, als de vraag naar veel producten (en arbeid) laag is.

Rnd

Bericht door Rnd » 17 dec 2020, 00:03

Investeringsfonds dat 744 miljoen dollar in Bitcoin heeft gestopt in november: https://bitcoinmagazine.nl/2020/12/bitc ... ie-ruffer/

Lees dat artikel en je weet welke rol die partijen zien voor Bitcoin.

Update: nu ik dat artikel zelf nog eens lees, begrijp ik die bedragen niet. Verderop staat dat ze 20,3 miljoen Euro in beheer hebben. Dan weet ik niet hoe ze 744 miljoen dollar in Bitcoin kunnen stoppen. Maar goed, het gaat erom waarom ze het doen.

Fasteddie2

Bericht door Fasteddie2 » 17 dec 2020, 09:13

En Bram, heb je er nog even een nachtje over geslapen ? :hosanna:

smiley

Bericht door smiley » 17 dec 2020, 09:19

Rnd schreef: 17 dec 2020, 00:03 Verderop staat dat ze 20,3 miljoen Euro in beheer hebben.
Ik denk dat dat 20.3 miljard is. Typevoutje.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 dec 2020, 09:38

Fasteddie2 schreef: 17 dec 2020, 09:13 En Bram, heb je er nog even een nachtje over geslapen ? :hosanna:
Ik laat het lekker staan, dood of de gladiolen :tooth:

Fasteddie2

Bericht door Fasteddie2 » 17 dec 2020, 09:58

Vooralsnog waarschijnlijk de beste keuze, geld moet toch ergens naartoe als het straks toch ff anders loopt als gedacht....
Beetje in de plus geeft ook wat rust voor wat volatiliteit zeg maar :thumbup:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 17 dec 2020, 11:21

Geld wordt steeds minder waard.....gek genoeg hebben we allemaal onze BTC/Goud/Huizen/Horloges om het straks weer in fiat geld om te zetten.

Hoe zit het tegenwoordig met de belasting. Nu je BTC cashen is leuk, maar nu staat meneer Fiscus meteen klaar met twee opgehouden handen. U casht, wij cashen.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 17 dec 2020, 11:28

Die paar procent vermogens belasting boeit toch niet. Als je het goed doet, dekken je winsten die paar procent makkelijk af.

smiley

Bericht door smiley » 17 dec 2020, 11:30

Saldo in Box3, maar winsten zijn belastingvrij, want speculatie opbrengst.

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 dec 2020, 12:52

Bram schreef: 17 dec 2020, 09:38
Fasteddie2 schreef: 17 dec 2020, 09:13 En Bram, heb je er nog even een nachtje over geslapen ? :hosanna:
Ik laat het lekker staan, dood of de gladiolen :tooth:
:lollerdelol: Heel verstandige keuze, maar ik moet er toch een beetje om lachen. ;)
MParallel schreef: 17 dec 2020, 11:21 Geld wordt steeds minder waard.....gek genoeg hebben we allemaal onze BTC/Goud/Huizen/Horloges om het straks weer in fiat geld om te zetten.

Hoe zit het tegenwoordig met de belasting. Nu je BTC cashen is leuk, maar nu staat meneer Fiscus meteen klaar met twee opgehouden handen. U casht, wij cashen.
Niet zo gek, want het is een hedge tegen inflatie, net als edelmetalen of om het even welk andere asset (kunst bijv.). Ook handig als het brood in de supermarkt straks 10 euro kost. Dan maakt het helemaal niet uit of je het weer om zet. Je kunt ook nog een stapje verder gaan, met een verwachtig dat BTC een rol gaat spelen als onderdeel van het nieuwe monetaire systeem als reserve currency (samen met CBDCs). Hoeft niet (maakt ook niet uit voor de waarde), maar het is niet uitgesloten.

Qua belasting is het overal anders. In NL betaal je gewoon VRH over de waarde. In de VS bijv. betaal je short of long term capital gains over de gerealiseerde winst.

Wat me verder in dit topic vooral opvalt is de korte termijnvisie. Als je nu al praat over cashen, heb je het werkelijk verhaal achter BTC niet voldoende begrepen, onafhankelijk van de koers.

smiley

Bericht door smiley » 17 dec 2020, 13:09

Ik denk dat de meesten hier BTC zien als een verhikkel om veel te dure auto's te scoren, en niet als pensioenaanvulling.

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 17 dec 2020, 15:10

Misschien toch maar eens voorzichtig instappen dan.. ( dacht ik begin dit jaar toen hij rond de 5-6K hing ook) maar toen net even de financiële ruimte niet om eens een gokje te gaan doen ( want zo zie ik het nog steeds wel)

Wat is jullie advies voor een goede/betrouwbare website/broker?

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 dec 2020, 15:24

Pim, als je het nog steeds als een gokje ziet, lees dan eens The Bitcoin Standard, waar je vooral veel geleerd wordt over de geschiedenis van geld en het monetaire stelsel. Probeer jezelf wegwijs te maken hoe BTC fundamenteel in elkaar zit, hoe centrale banken werken, wat een reserve currency is, en laat je niet gek maken door de koers. Er is tijd genoeg.

smiley

Bericht door smiley » 17 dec 2020, 15:31

PimV schreef: 17 dec 2020, 15:10 Wat is jullie advies voor een goede/betrouwbare website/broker?
https://www.litebit.eu
Hebben net hun DNB registratie ontvangen.
NL club, NL helpdesk.

Dit is alleen een broker, dus aankopen (daar laten of naar storage verhuizen) en verkopen naar credits of terug naar je bank.
Als wilt spelen op de koersen, moet het je saldo naar een exchange verhuizen.
Dan heb je stoplosses en stablecoin parkeren tot je beschikking. Dit kost 0.2% per transactie, waar dit bij litebit op kan lopen naar 5 tot 10% afhankelijk van wat je doet.

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 17 dec 2020, 15:36

Dank voor de tips, ga ik zeker lezen!

smiley

Bericht door smiley » 17 dec 2020, 15:47

Je moet bij zo goed als alle partijen in het begin door wat hoepels springen ivm KYC, 2FA, en dat kost tijd.
Zowel litebit als Binance inschrijven bijvoorbeeld, kost niks; alleen maar tijd.
Tijd die je niet hebt om snel te reageren als het ineens losgaat.

martll

Bericht door martll » 17 dec 2020, 19:21

PimV schreef: 17 dec 2020, 15:36 Dank voor de tips, ga ik zeker lezen!
Coinbase is mijn favoriet.

Plaats reactie