Bericht
door Wouter81 » 15 dec 2020, 16:44
De zelfmoordpreventielijn 113 wordt momenteel overspoeld door MKB ondernemers. Zelf ben ik ook MKB ondernemer. Nu zit ik gelukkig in een sector waar het (nog) redelijk goed gaat, iets waar ik me gelukkig om prijs. Ik kan de salarissen voor mijn medewerkers en hun gezinnen nog betalen, heb (nog) niet terug hoeven vallen op een NOW regeling, kan de belastingdienst nog betalen (laatst natuurlijk wel weer gelijk een boete omdat ik per ongeluk een acceptgiro een paar dagen te laat betaald had) en ik kan onze leveranciers betalen. Tegelijkertijd voel ik diep medeleven met collega-ondernemers die hun zaak en hun leven kapot zien gaan, door deze draconische (en naar mijn mening: totaal krankzinnige) overheidsmaatregelen. Dat de maatregelen in geen enkele verhouding meer staan tot wat er aan de hand is, dat had ik al langer voor mezelf besloten. Maar wat er gisteravond is verkondigd aan vrijheidsberovende, MKB-slopende en repressieve maatregelen, dat slaat alles.
En dat ik als ondernemer 'mijn verantwoordelijkheid' moet nemen, dat klopt. Mijn primaire verantwoordelijkheid betreft het welzijn van onze klanten en ons team, niet het opvolgen van dat 'beleid' uit Den Haag. Ik heb een verantwoordelijkheid voor de dienstverlening naar onze klanten en voor een kleine 20 gezinnen, die voor hun inkomen afhankelijk zijn van mij als ondernemer. Ik ben niet meer van plan me veel aan te trekken van wat er elke dinsdagavond (of in dit geval: maandagavond) over ons wordt uitgestort aan nieuwe regels, voorschriften en continue wisselend 'beleid' van Rutte en De Jonge. Ik heb er niet eens naar gekeken, wat Rutte gisteravond weer te melden had. Ik kwam toen die persconferentie begon net uit de sportschool, waar ik bezig was om nog fitter en gezonder te worden. Een net opgestarte CrossFit box, gestart door 3 jonge enthousiaste ondernemers die keihard werken om iets moois op te bouwen. Die nu ook verplicht moeten sluiten voor minimaal 5 weken maar misschien wel langer en gisteravond maar een bericht aan alle leden stuurden of ze ajb. hun abonnement wilden laten doorlopen. Anders wisten ze niet of ze zelf de rekeningen nog wel konden blijven betalen. Te triest voor woorden gewoon, om zelfs sportscholen waar mensen gezonder worden gewoon te sluiten. Of basisscholen sluiten om mensen te dwingen om thuis te werken, waar gaat dit over... In mijn geval geen probleem, mijn vrouw die in een hotel werkt zit door de coronamaatregelen al sinds augustus zonder werk thuis...
Ik trek mijn eigen plan, gebruik mijn eigen gezond verstand. Ik lees me zelf goed in, doe zelf onderzoek naar dingen en trek mijn eigen conclusies. Als ik thuis wil werken, dan werk ik thuis. Als ik op kantoor wil werken, dan rij ik naar kantoor. En dat geldt ook voor mijn collega's. Wij hebben het vrij gelaten: mensen die zich er niet prettig bij voelen mogen uiteraard thuis werken. Mensen die liever naar kantoor komen, die zijn ook welkom. De meesten komen naar kantoor, ze worden thuis gek naar eigen zeggen. De productiviteit is lager, de zingeving is lager, het teamgevoel is weg, het lachen met collega's is er niet meer, de samenwerking is minder, de onderlinge irritaties nemen toe... en dat begrijp ik. Dan zal ik wel een onverantwoordelijke ondernemer zijn in de ogen van velen maar ik ben geen politieagent of BOA. Ik ben ondernemer en heb een primaire verantwoordelijkheid. Dat is niet het 'beleid' van die cliniclowns uit Den Haag opvolgen maar dat is om onze klanten (waaronder veel cruciale beroepen als zorg en onderwijs) zo goed mogelijk te helpen en te zorgen dat onze medewerkers en hun gezinnen hun salaris elke maand op tijd krijgen en dat ze ook nog een beetje gelukkig blijven en plezier kunnen hebben.
Volgende week hebben we met het gezin gepland staan om bij mijn ouders te gourmetten tijdens kerst, mijn zus en haar gezin komen ook. Dat dat niet mag van Rutte: het zal wel, geef me maar een boete. Ik betaal hem ook nog per ommegaande maar ik laat me niet tegenhouden. Vannacht is mijn oma overleden: de beste vrouw is 95 geworden. Niet door corona maar ze was gewoon op. Mede door het coronabeleid hebben we haar in de laatste maanden veel te weinig kunnen zien. Het jaarlijkse familie-uitje in de zomer om haar verjaardag te vieren kon dit jaar ook al niet doorgaan waardoor we haar laatste verjaardag niet hebben kunnen vieren. Aanstaande vrijdag is de begrafenis, gelukkig mag dat dan nog wel om daar als familie samen te komen om afscheid te nemen. Maar dat doet me ook weer concluderen hoe belangrijk het is om elkaar, vrienden en familie, te blijven zien. Face to face, niet via Teams of Zoom. Tijd is schaars en kostbaar, het leven vliegt voorbij.
Deze insteek zal vast ook weer veel kritiek opleveren, ook in dit topic. Tomgtr heeft gelijk: het is een onderwerp wat veel vervelende discussies en negativiteit oplevert. Er zijn duidelijk twee kampen. Ik ga me verder ook niet verdedigen en ga ook niet in discussie, iedereen staat er op zijn of haar eigen manier in en dat is verder helemaal ok. Iemand die het beleid van de regering wil volgen: prima. Iemand die zijn eigen plan trekt: wat mij betreft ook prima. Ik ben gewoon eerlijk, niet politiek correct en volg mijn eigen weg.
So be it.