Na een aantal jaren inactiviteit op dit forum, vind ik het toch wel weer eens leuk om wat met jullie te delen om reacties te horen en ideeën te bespreken.
Ik ben rond augustus 2020 begonnen aan een nieuw project, welke mijn volgende daily moet worden. Deze e46 323Ci is altijd mijn daily geweest en heb er jaren plezier van gehad. Ondertussen staat er al meer dan 355.000km op het klokje.
Persoonlijk vindt ik de E46 erg fijn rijden vanwege het comfort en de luxe van toen, met nog een tikje echt ouderwets BMW weggevoel. Toch zocht ik wel iets met meer vermogen, tot er op dat moment een E38 740 op mijn pad kwam. Na een spoedvergadering met mij, ik en mijzelf heb ik mij overtuigd om een swap uit te voeren om de M60B40 uit de 7-serie te halen en in mijn e46 te bouwen...met behoud van alle luxe zoals airco, cruisecontrol en rijcomfort. Het moet tenslotte een daily worden. Na enig onderzoek blijkt dat ik (tot ik voor zover heb gevonden) de eerste ben die een m60B40 in een E46 ga swappen in Nederland. Zo niet, hoor ik dat graag. Er is ook bijzonder weinig over soortgelijke swaps te vinden voor E46, wat de uitdaging voor mij alleen maar leuker maakt.
Waarom een M60B40?
- Ik wilde een OEM BMW blok in mijn BMW omdat ik een auto wil creeren die uniek is, maar als een 'niet-kenner' onder de motorkap zou kijken, zou denken dat het origineel is.
- M60B40 is een gangbaar blok, dus veel informatie over te vinden.
- Sterk en degelijk blok (ondanks het loslopen van de oliepompbouten).
- 169 pk / 245 Nm < 286 pk / 400Nm.
- V8 klinkt wel erg porno.
Waarom niet gelijk een M62B44 (4.4L V8) of een S62B50 (M5 V8 5.0L) ?
- M60B40 heeft krukassensor op de krukaspoelie zitten en niet op de bak zoals M62 / S62. En dat is best wel gedoe...
- M60 heeft geen EWS (elektronische startblokkering)
- M62B44 en S62 blokken zijn schaarser, en dus duurder in aanschaf. Anders kan ik net zo goed gelijk een M3 kopen. Laat ik dat geld nou net niet op de plank hebben liggen

Deze build wil ik netjes, maar wel met een zo laag mogelijk budget gaan uitvoeren, zonder verlies van kwaliteit. De auto wil ik uiteindelijk ook laten omkeuren in Lelystad bij het RDW, omdat de auto (2000) van na 1997 maand 6 is.
Dit is de auto waar het allemaal mee gaat gebeuren: Zoals eerder aangegeven ben ik al een paar maanden op weg, en zal dus in etappes van een aantal berichten deze week updates geven over de voortgang van de afgelopen maanden, vanaf de start van de swap.
Reacties en vragen hoor ik graag. Veel lees en kijkplezier!
Groetjes Nico