Rare bandenslijtage ?
- Ti-Tourist (Erik)
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
- Locatie: 0348
Rare bandenslijtage ?
Bekeek net m'n banden even heel goed en zag iets dat me bevreemdde.....
Voorbanden zijn nog prima, maar achter is de slijtage zeer ongelijk. Linksachter heeft nog een millimeter of 2-3 boven de indicatie, rechtsachter is helemaal vlak ! Op beide achterbanden zijn in de zijkant van de profielblokjes aan de buitenkant kleine scheurtjes zichtbaar.
Zit te denken hoe dat nu kan komen, maar ik kan er geen verklaring voor vinden. Heb op Zolder & Nordschleife ermee gereden, maar de meeste bochten op een circuit zijn rechtsaf, dus dan komt de meeste druk linksachter (zou je zeggen), maar het is dus precies andersom, afgaand op de slijtage. Ik heb ook niet met de auto gedrift, dus dat verklaart het slijtageverschil ook niet. Scheurtjes komen denk door = warm weer + circuitgebruik = teveel hitte in de band. Maar ik ben ook maar een leek. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Wat nu te doen? Het lijkt me sowieso goed om gelijk beide achterbanden te vervangen. Maar zouden jullie voor ook gelijk meenemen? Met banden met verschillende griplevels rijden, lijkt me ook niet fantastisch. Zeker met oog op het DF Ringweekend volgende maand wil ik wel dat het een beetje goed voor elkaar is.
Alvast bedankt voor de input !!
Gr. Erik
Voorbanden zijn nog prima, maar achter is de slijtage zeer ongelijk. Linksachter heeft nog een millimeter of 2-3 boven de indicatie, rechtsachter is helemaal vlak ! Op beide achterbanden zijn in de zijkant van de profielblokjes aan de buitenkant kleine scheurtjes zichtbaar.
Zit te denken hoe dat nu kan komen, maar ik kan er geen verklaring voor vinden. Heb op Zolder & Nordschleife ermee gereden, maar de meeste bochten op een circuit zijn rechtsaf, dus dan komt de meeste druk linksachter (zou je zeggen), maar het is dus precies andersom, afgaand op de slijtage. Ik heb ook niet met de auto gedrift, dus dat verklaart het slijtageverschil ook niet. Scheurtjes komen denk door = warm weer + circuitgebruik = teveel hitte in de band. Maar ik ben ook maar een leek. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Wat nu te doen? Het lijkt me sowieso goed om gelijk beide achterbanden te vervangen. Maar zouden jullie voor ook gelijk meenemen? Met banden met verschillende griplevels rijden, lijkt me ook niet fantastisch. Zeker met oog op het DF Ringweekend volgende maand wil ik wel dat het een beetje goed voor elkaar is.
Alvast bedankt voor de input !!
Gr. Erik
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
beetje vreemd inderdaad, heb je wielsloten? je zou bijna zeggen dat iemand jou wiel gewisseld heeft voor een andere...
Of misschien heb je wel een slecht werkend dif....zodat dat ene wiel altijd verbonden is/zit en dus de meeste tijd aandrijving heeft oo al zou dat andere wiel dat op dat moment moeten hebben?

Of misschien heb je wel een slecht werkend dif....zodat dat ene wiel altijd verbonden is/zit en dus de meeste tijd aandrijving heeft oo al zou dat andere wiel dat op dat moment moeten hebben?
- Ti-Tourist (Erik)
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
- Locatie: 0348
@ Rene: Er zitten wielsloten / aparte moeren op, dus dat is het niet.
Alle vier de banden zijn van hetzelfde merk / type. Productiedatum ga ik nog wel even bekijken.
Doorredenerend qua circuit: Heb je meer slijtage in snelle of langzame bochten? En ook, wat is zwaarder: Langdurige belasting op hoge snelheid + aanremmen of wegacceleren? Op Zolder gaan de eerste bocht na het rechte stuk & Sacramentsheuvel + aanremmen Villeneuve-chicane vrij snel, dus heb je veel druk op die kant. Rechterbochten zijn toch wat langzamer daar. Op de Ring heb je eigenlijk alleen Schwedenkreuz die hard linksom is. Daar heb je meer bochten die hard rechtsaf zijn, Flugplatz, Galgenkopf, Pflanzgarten. Heb wel meer gereden op Zolder dan de Ring, dat dan weer wel.
Wat wel weer scheelt, is dat hij volgende week maandag toch al voor een Inspektion II naar de garage gaat. Neem het ook zeker even mee. Wil alleen de oorzaak ervan snappen.
Het is wel een goede gedachte om te weten dat hij toch wel gebruikt wordt waar hij voor bedoeld is. Rij dus toch niet helemaal als een oud wijf
(tenminste, als alles technisch in orde blijkt..)
Alle vier de banden zijn van hetzelfde merk / type. Productiedatum ga ik nog wel even bekijken.
Doorredenerend qua circuit: Heb je meer slijtage in snelle of langzame bochten? En ook, wat is zwaarder: Langdurige belasting op hoge snelheid + aanremmen of wegacceleren? Op Zolder gaan de eerste bocht na het rechte stuk & Sacramentsheuvel + aanremmen Villeneuve-chicane vrij snel, dus heb je veel druk op die kant. Rechterbochten zijn toch wat langzamer daar. Op de Ring heb je eigenlijk alleen Schwedenkreuz die hard linksom is. Daar heb je meer bochten die hard rechtsaf zijn, Flugplatz, Galgenkopf, Pflanzgarten. Heb wel meer gereden op Zolder dan de Ring, dat dan weer wel.
Wat wel weer scheelt, is dat hij volgende week maandag toch al voor een Inspektion II naar de garage gaat. Neem het ook zeker even mee. Wil alleen de oorzaak ervan snappen.
Het is wel een goede gedachte om te weten dat hij toch wel gebruikt wordt waar hij voor bedoeld is. Rij dus toch niet helemaal als een oud wijf

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Lijkt mij ook dat de sporing niet helemaal 100% staat. Verder zou ik de banden voor niet vernieuwen als die nog goed zijn. Achter zou ik er nieuwe onder gooien van hetzelfde merk en type als die je er voor ook om hebt te zitten. En dan tegelijk even laten uitlijnen bij een goede banden specialist.Bert ///M3 schreef:Kan een verschil in sporing zijn, maar als dat zoveel slijtage scheelt moet je dat wel zien aan scheef afslijten.
Of idd tijd voor een sper(de meeste rotondes rijn rechtsom hint
)
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Ti-Tourist (Erik)
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
- Locatie: 0348
Ben inmiddels achter de oorzaak. Was net even naar een goede vriend van me gereden en die heeft de auto even goed bekeken. Technisch was er niks mis. Er was wel een drukverschil van 0.2 bar. Wat blijkt nou?:
Ik heb m'n auto een paar keer aan m'n broertje uitgeleend. Op de route als hij z'n vriendin thuis ging brengen, zitten 4 rotondes. 2 enkelbaans en 2 dubbelbaans. Op de heenweg reed hij 'm rustig warm, op de terugweg bleek zijn favoriete hobby het uitproberen of hij de rotonde eventjes rond kon driften.... De auto was toch niet van hem......... Ik denk dat als m'n auto naar de garage gaat, ik toch even z'n zalmrode Honda Civic leen :twisted:
Pak zelf ook wel met regelmaat een rotonde niet al te zachtjes, maar geen drifts......... Van je familie moet je het maar hebben.......... Vind het op zich geen ramp. Hij heeft hem nergens omheen gevouwen en de bekeuringen zijn dan toch voor hem. Dat hij m'n een beetje op z'n staart trapt, ala...... Maar niet op droog hem dwars over de rotonde probeert te wringen...
Lullige oorzaak dus. Maar toch bedankt voor de info (dus toch maar een sper monteren)
Ik heb m'n auto een paar keer aan m'n broertje uitgeleend. Op de route als hij z'n vriendin thuis ging brengen, zitten 4 rotondes. 2 enkelbaans en 2 dubbelbaans. Op de heenweg reed hij 'm rustig warm, op de terugweg bleek zijn favoriete hobby het uitproberen of hij de rotonde eventjes rond kon driften.... De auto was toch niet van hem......... Ik denk dat als m'n auto naar de garage gaat, ik toch even z'n zalmrode Honda Civic leen :twisted:
Pak zelf ook wel met regelmaat een rotonde niet al te zachtjes, maar geen drifts......... Van je familie moet je het maar hebben.......... Vind het op zich geen ramp. Hij heeft hem nergens omheen gevouwen en de bekeuringen zijn dan toch voor hem. Dat hij m'n een beetje op z'n staart trapt, ala...... Maar niet op droog hem dwars over de rotonde probeert te wringen...
Lullige oorzaak dus. Maar toch bedankt voor de info (dus toch maar een sper monteren)

- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
*schop*
Hier maar even.
Zomerbanden van de Fiesta (P-Zero Nero) en de Skoda (Potenza RE050A) begonnen op te raken, dus de winterbanden er maar onder laten zetten, ook al is het nog te warm. Begin maart beginnen met twee keer vers rubber voor beide auto's.
Maar het merkwaardige is: de achterbanden waren harder gesleten dan de voorbanden. En in beide gevallen rechtsachter meer dan linksachter.
Hoe doen wij dat met een FWD en een FWD-biased AWD?
Hier maar even.
Zomerbanden van de Fiesta (P-Zero Nero) en de Skoda (Potenza RE050A) begonnen op te raken, dus de winterbanden er maar onder laten zetten, ook al is het nog te warm. Begin maart beginnen met twee keer vers rubber voor beide auto's.
Maar het merkwaardige is: de achterbanden waren harder gesleten dan de voorbanden. En in beide gevallen rechtsachter meer dan linksachter.
Hoe doen wij dat met een FWD en een FWD-biased AWD?
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Hebben de garages misschien zonder dat je het wist de voor- en achterwielen netjes gewisseld bij de beurt?Dutch schreef:*schop*
Hier maar even.
Zomerbanden van de Fiesta (P-Zero Nero) en de Skoda (Potenza RE050A) begonnen op te raken, dus de winterbanden er maar onder laten zetten, ook al is het nog te warm. Begin maart beginnen met twee keer vers rubber voor beide auto's.
Maar het merkwaardige is: de achterbanden waren harder gesleten dan de voorbanden. En in beide gevallen rechtsachter meer dan linksachter.
Hoe doen wij dat met een FWD en een FWD-biased AWD?
En dat rechtsachter harder slijt dan linksachter ligt aan de enorme hoeveelheid (mini)rotondes in Nederland

SteV6
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15 dec 2007, 22:32
- Locatie: Aalter
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Darudevampire en 4 gasten