
992, G21, 971
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Laatst gewijzigd door MarkS op 19 nov 2020, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 43048
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Toch simpel. Dat was ik niet. Dat was mijn vrouw.
- ADV
- Berichten: 3315
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Ja beetje raar idd... mijn vrouw kon niet echt.. ben laatste 2 x staande gehouden haha 

- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Is toch allemaal Wet Mulder. Oftewel betalen en geen registratie?
-
- Berichten: 6759
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Vind ik ook wel bijzonder dat elke agent dat gewoon in kan zien en dus “tegen” je kan gebruiken. Dacht dat dat juist een van de achterliggende redenen van de Wet Mulder was
- ADV
- Berichten: 3315
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Ja ik dacht ook al van huh? Eens vragen! Kan ik ook beroep doen op avg en het recht om vergeten te worden haha?Sjoerd schreef: 20 nov 2020, 17:05 Is toch allemaal Wet Mulder. Oftewel betalen en geen registratie?
- Arthur
- Berichten: 43048
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Als je een keer voor moet komen schijnen ze zelfs wel tot een jaar of 10 terug te kunnen kijken, de lulligste boetes zelfs.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Als je dan al een notoire hardrijder bent.

Je kan dan nog beter een boete krijgen dan die cursus, wat een ellende is dat zeg.
Dan ben je dus echt overgeleverd aan de mening van een agent.
EMG koste in 2019 €1180, dan kan je beter een boete krijgen voor 49km/h te hard.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op 22 nov 2020, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
En 3 vrije dagen... die wil je idd echt niet 

-
- Berichten: 6759
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
En de ellende bijv. met het afsluiten van verzekeringen die daarna nog volgt.
Familielid betaald per maand voor zijn motorverzekering daardoor net zoveel als ik per jaar. Dat is nog tot daar aan toe, maar zelfs het afsluiten van een inboedel en opstalverzekering voor hun nieuwe woning gaf gedoe bij een aantal verzekeraars
Ook nog logisch als het online is, maar zelfs met toelichting per mail of telefoon was het antwoord bij een aantal resoluut NEEN!
Familielid betaald per maand voor zijn motorverzekering daardoor net zoveel als ik per jaar. Dat is nog tot daar aan toe, maar zelfs het afsluiten van een inboedel en opstalverzekering voor hun nieuwe woning gaf gedoe bij een aantal verzekeraars

Ook nog logisch als het online is, maar zelfs met toelichting per mail of telefoon was het antwoord bij een aantal resoluut NEEN!

- Martijn_bmw
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Oh dat is nieuw voor mij, is die EMG bekend dan bij verzekeraars?
-
- Berichten: 3379
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
https://www.2ekansverzekeringen.nl/
Prima uitleg, de CISdatabank slaat blijkbaar alles op ..
Prima uitleg, de CISdatabank slaat blijkbaar alles op ..
- Martijn_bmw
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Duidelijke uitleg, en was mij niet bekend! Nog een reden om maar binnen de invorderingsgrens te blijven 

-
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Heeft natuurlijk niet altijd met de snelheid te maken die emg.Martijn_bmw schreef: 22 nov 2020, 13:40 Duidelijke uitleg, en was mij niet bekend! Nog een reden om maar binnen de invorderingsgrens te blijven![]()
-
OnlineHielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Omdat ik dacht dat Ilija nog wel een eigen topic over z’n geweldige Carrera T zou openen, zet ik mijn ervaringen met de auto alsnog maar even hier neer. Ik hoop dat je het niet erg vindt Arjan.
Paar weekjes terug kwam Ilija op een zonovergoten dag even langs om zijn schitterende Carrera T te showen en demonstreren. Ik had ‘m gevraagd even te appen wanneer ie er ongeveer was, een verzoek dat met de sportuitlaat van de 911 overbodig is. De ramen stonden in de sponningen te trillen! Helemaal goed in die kleur die auto. En wat is ie compact en laag. In een direct vergelijk met extreme sportwagens op foto’s, waarbij de Porsche dan iets hoger is, vergeet je dat wel eens. Ook de donkere wielen doen het uitstekend met de mooie rode kleur.
Van zelf rijden is het niet gekomen. Ilija was er door een slechte ervaring wat huiverig voor, en zelf was ik het vanwege een herstellende enkelbreuk ook niet van plan. Het indrukken van een zwaar koppelingspedaal gaat me nog steeds wat moeizaam af. Die slechte ervaring van hem met een eerdere proefrijder wisten we bijna te herhalen, maar daarover later meer. Mijn eerdere ervaringen met recente 911’s stammen van alweer een tijdje terug. Een 996 GT3 en een 997 GT3 als rijder, en een mooie sportieve tourrit in een 997 GT3 RS als passagier. Heb van mede forumleden wel eens begrepen dat de standaard uitvoeringen van 996’s en 997’s vrij zacht geveerd waren en in vergelijking met GT3’s veel minder sportief reden. Dat kan, ik heb geen ervaringen met die wat oudere normale uitvoeringen, maar het chassis van de 991 Carrera T van Ilija is in zijn gedragingen een kopie van een GT3. En door het bekijken van videobeelden van ‘normale’ 991’s en 992’s durf ik ook wel te zeggen dat deze uitvoeringen volbloed sportwagens zijn waarin het element ‘comfort’ goed verborgen is. Hard en gemeen veren 911’s echter nooit. Typisch Porsche.
Wat valt vanuit het perspectief van de passagiersstoel op? Het grote verschil in geluid tussen de sportstand van de uitlaat aan of uit. De lokale tienerjeugd was Ilija dankbaar dat de ‘normale’ stand slechts heel kort gedemonstreerd werd. De presence van de auto is zonder dat geluid al enorm, met het geluid erbij lopen dorpelingen uit zoals vroeger bij een optocht. De stoelen. Zo goed dat je vaak pas achteraf, of bij extreem sporten beseft, hoe perfect ze zitten. Nooit heb ik in een Porsche het gevoel gehad dat ze te krap of sportief waren. Uitstappen was dan wel een dingetje met die brakke enkel van me. Ongetwijfeld zal er een techniekje zijn om het uitstap proces te vergemakkelijken, mij duurde het wat seconden langer dan normaal. De motor. Heb het vaker gezegd, ik ben niet zo gecharmeerd van de erg piekerige vermogensafgifte van de 997 GT3. Pas boven de 5500 toeren beginnen die atmosferische blokken echt te zingen. Ga je op de lokroep zo’n motor naar hoge toeren op de openbare weg in dan rijd je in de tweede versnelling 125 en in de derde 180. Onder die 5500 toeren zijn er natuurlijk ook plenty paardjes thuis, maar echt lekker vind ik die motoren daar niet lopen. De 3.0 liter uit de Carrera T met twee kleine turbo’s biedt het beste van beide werelden. Onderin is ie krachtig en bij de les, en bovenin verlies je maar heel weinig van de vocale charme van de atmosferische GT3 blokken. Dat dierlijke geluid dat de Porsche boxer zespitters karakteriseert ervaar je bij verschillende toerentallen nog steeds. Onverwacht voor een turbo motor en magnifiek mooi. Ook de stabiliteit van het chassis valt op. Ook daar doet de auto me in alles aan een 997.2 GT3 denken. Op de limiet heeft Ilija ‘m niet gereden maar die ene keer dat op het klaverblad van Heerenveen het tempo werd opgevoerd viel wederom op hoe mooi zo’n 911 op input van de rijder reageert en hoe speels en moeiteloos de auto hele hoge bochtsnelheden aankan. De forte van de auto. Op zo’n moment besef je dat je in de verkeerde stoel zit.
Heb toch ook nog even een deel van de bediening overgenomen. En dat had bij hoge snelheid, die we niet reden, een staartje kunnen krijgen. We hadden het net over de handbak met 7 versnellingen gehad en hoe dat aanvoelde, toen ik voorstelde even in de bak te roeren om aan te voelen hoe het verloop van 7 naar 6 ging. Dat ging zo vlot en ongemerkt naar de door de veren geassisteerde middenstand terug dat ik in de 4 terecht kwam. Ilija had het snel door. De rev-matching werkt in de Carrera T zo ontzettend goed dat ook een verloop van 7 naar 4 met het juiste toerental vergezeld gaat. Mits de snelheid natuurlijk onder de in de 4 maximaal haalbare snelheid blijft. We waren rustig aan het toeren, dus geen probleem. Dat verloop van 7 naar 6 zou in theorie dus wel een dingetje kunnen zijn. Anderzijds is die 7 een echte overdrive die het toerental bij 100 km/h onder de 2000 rpm houdt. Je zit met een reden in die versnelling, dus niet wanneer je aan het sporten bent. De topsnelheid bereik je ook in de 6e. En ken je de bak goed dan is het helemaal geen issue meer. Doe alsof je van 7 naar een denkbeeldige 8 wilt gaan en je zult altijd in 6 belanden. Zo stel ik het me in ieder geval voor.
Wanneer mocht ik zelf nou een keer rijden? Hebben we het daar wel over gehad? Met m’n enkel gaat het alweer stukken beter. Echt!
Paar weekjes terug kwam Ilija op een zonovergoten dag even langs om zijn schitterende Carrera T te showen en demonstreren. Ik had ‘m gevraagd even te appen wanneer ie er ongeveer was, een verzoek dat met de sportuitlaat van de 911 overbodig is. De ramen stonden in de sponningen te trillen! Helemaal goed in die kleur die auto. En wat is ie compact en laag. In een direct vergelijk met extreme sportwagens op foto’s, waarbij de Porsche dan iets hoger is, vergeet je dat wel eens. Ook de donkere wielen doen het uitstekend met de mooie rode kleur.
Van zelf rijden is het niet gekomen. Ilija was er door een slechte ervaring wat huiverig voor, en zelf was ik het vanwege een herstellende enkelbreuk ook niet van plan. Het indrukken van een zwaar koppelingspedaal gaat me nog steeds wat moeizaam af. Die slechte ervaring van hem met een eerdere proefrijder wisten we bijna te herhalen, maar daarover later meer. Mijn eerdere ervaringen met recente 911’s stammen van alweer een tijdje terug. Een 996 GT3 en een 997 GT3 als rijder, en een mooie sportieve tourrit in een 997 GT3 RS als passagier. Heb van mede forumleden wel eens begrepen dat de standaard uitvoeringen van 996’s en 997’s vrij zacht geveerd waren en in vergelijking met GT3’s veel minder sportief reden. Dat kan, ik heb geen ervaringen met die wat oudere normale uitvoeringen, maar het chassis van de 991 Carrera T van Ilija is in zijn gedragingen een kopie van een GT3. En door het bekijken van videobeelden van ‘normale’ 991’s en 992’s durf ik ook wel te zeggen dat deze uitvoeringen volbloed sportwagens zijn waarin het element ‘comfort’ goed verborgen is. Hard en gemeen veren 911’s echter nooit. Typisch Porsche.
Wat valt vanuit het perspectief van de passagiersstoel op? Het grote verschil in geluid tussen de sportstand van de uitlaat aan of uit. De lokale tienerjeugd was Ilija dankbaar dat de ‘normale’ stand slechts heel kort gedemonstreerd werd. De presence van de auto is zonder dat geluid al enorm, met het geluid erbij lopen dorpelingen uit zoals vroeger bij een optocht. De stoelen. Zo goed dat je vaak pas achteraf, of bij extreem sporten beseft, hoe perfect ze zitten. Nooit heb ik in een Porsche het gevoel gehad dat ze te krap of sportief waren. Uitstappen was dan wel een dingetje met die brakke enkel van me. Ongetwijfeld zal er een techniekje zijn om het uitstap proces te vergemakkelijken, mij duurde het wat seconden langer dan normaal. De motor. Heb het vaker gezegd, ik ben niet zo gecharmeerd van de erg piekerige vermogensafgifte van de 997 GT3. Pas boven de 5500 toeren beginnen die atmosferische blokken echt te zingen. Ga je op de lokroep zo’n motor naar hoge toeren op de openbare weg in dan rijd je in de tweede versnelling 125 en in de derde 180. Onder die 5500 toeren zijn er natuurlijk ook plenty paardjes thuis, maar echt lekker vind ik die motoren daar niet lopen. De 3.0 liter uit de Carrera T met twee kleine turbo’s biedt het beste van beide werelden. Onderin is ie krachtig en bij de les, en bovenin verlies je maar heel weinig van de vocale charme van de atmosferische GT3 blokken. Dat dierlijke geluid dat de Porsche boxer zespitters karakteriseert ervaar je bij verschillende toerentallen nog steeds. Onverwacht voor een turbo motor en magnifiek mooi. Ook de stabiliteit van het chassis valt op. Ook daar doet de auto me in alles aan een 997.2 GT3 denken. Op de limiet heeft Ilija ‘m niet gereden maar die ene keer dat op het klaverblad van Heerenveen het tempo werd opgevoerd viel wederom op hoe mooi zo’n 911 op input van de rijder reageert en hoe speels en moeiteloos de auto hele hoge bochtsnelheden aankan. De forte van de auto. Op zo’n moment besef je dat je in de verkeerde stoel zit.
Heb toch ook nog even een deel van de bediening overgenomen. En dat had bij hoge snelheid, die we niet reden, een staartje kunnen krijgen. We hadden het net over de handbak met 7 versnellingen gehad en hoe dat aanvoelde, toen ik voorstelde even in de bak te roeren om aan te voelen hoe het verloop van 7 naar 6 ging. Dat ging zo vlot en ongemerkt naar de door de veren geassisteerde middenstand terug dat ik in de 4 terecht kwam. Ilija had het snel door. De rev-matching werkt in de Carrera T zo ontzettend goed dat ook een verloop van 7 naar 4 met het juiste toerental vergezeld gaat. Mits de snelheid natuurlijk onder de in de 4 maximaal haalbare snelheid blijft. We waren rustig aan het toeren, dus geen probleem. Dat verloop van 7 naar 6 zou in theorie dus wel een dingetje kunnen zijn. Anderzijds is die 7 een echte overdrive die het toerental bij 100 km/h onder de 2000 rpm houdt. Je zit met een reden in die versnelling, dus niet wanneer je aan het sporten bent. De topsnelheid bereik je ook in de 6e. En ken je de bak goed dan is het helemaal geen issue meer. Doe alsof je van 7 naar een denkbeeldige 8 wilt gaan en je zult altijd in 6 belanden. Zo stel ik het me in ieder geval voor.
Wanneer mocht ik zelf nou een keer rijden? Hebben we het daar wel over gehad? Met m’n enkel gaat het alweer stukken beter. Echt!
- Martijn_bmw
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
leuk geschreven verhaal Hielke! blijft fantastisch zo'n 911.
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Ik mis de foto's 

- sitechris
- Berichten: 4881
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Leuk verhaal!
-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Leuk verslag Hielke!
- JP
- Berichten: 34233
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
De 2 grootste bietsers bij elkaar en dan kan er niet van de ene bietser gebietst worden....da’s een bietje jammer....
-
OnlineHielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Hahaha.JP schreef: 26 nov 2020, 23:02 De 2 grootste bietsers bij elkaar en dan kan er niet van de ene bietser gebietst worden....da’s een bietje jammer....
Ik ben het een beetje kwijt geloof ik. Is ook al jaren geleden dat ik het laatst een ritje bij een dealer heb gebietst.
- ADV
- Berichten: 3315
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Mooi Hielke!
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Mooi verhaal Hielke! Alleen die stoelen, daar ben ik het niet met je eens. Zoveel minder steun dan de 18 weg verstelbare sportstoelen. Helemaal voor de wat langere medemens zoals mijzelf. Voor de rest echt een top kar! Puur emotie! 

- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Dit verhaal is niks waard zonder foto’s ... van het interieur. 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], CRZ, Hsp, matthyssie, vester86, Wimo en 3 gasten