Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Riceaux

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Riceaux » 23 nov 2020, 16:49

Te zien aan de reacties zitten hier ook een aantal mensen met een te hoog BMI. :tooth: En BMI zegt inderdaad niet alles, zijn uitzonderingsgevallen zoals bodybuilders, voor de rest geeft het wel een aardige indicatie van een gezond gewicht. Het is in bijna alle sectoren normaal dat als je minder verstandige keuze's wilt maken je daarvoor meer betaald. Onzuinigere auto is meer CO2-tax, energie onzuinig huis is meer energiekosten, maar zodra het over zorgkosten gaat moet het voor iedereen (in de basis) gelijk zijn. Wat Martijn zegt, Nederlanders zijn uitstekend met de financiële prikkels te sturen.

daNpy

Bericht door daNpy » 23 nov 2020, 16:54

Martijn_bmw schreef: 23 nov 2020, 15:13

Precies dat, daarom zei ik ook 0% BTW op groente, fruit, brood, etc. en 21% BTW op ongezonde dingen.
Wie zegt dat dat precies uitmiddeld? Is de BTW op levensmiddelen niet onlangs juist verhoogd?
Kijk naar bijv de leasemarkt verlaag de bijtelling van 1 auto en half NL springt op die auto. Nederlanders zijn bij uitstek te sturen met de portemonnee.
Ja, en dat komt dus door de idioot hoge belastingdruk die we hier al hebben, niet de zaken omdraaien.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 23 nov 2020, 17:00

Martijn_bmw schreef: 23 nov 2020, 15:31 Zo is er altijd een excuus om niks te doen... Wat is dan de oplossing om minder mensen in het ziekenhuis te krijgen en de zorgkosten te beteugelen.
Eens. Ik weet dat er bij mij ook een paar kilo's af mogen, maar wat jij voorstelt klinkt mij niet gek in de oren als onderdeel van een oplossing.

Tom

Bericht door Tom » 23 nov 2020, 17:12

Riceaux schreef: 23 nov 2020, 16:49
Nederlanders zijn uitstekend met de financiële prikkels te sturen.
Maar bij roken gaat die vlieger niet helemaal op. Die prijs is al hoog en moet kennelijk nog verdubbelen wil het echt effect hebben. Het is dus niet heel aannemelijk dat die paar procent BTW cadeau op gezond eten een groot verschil gaat maken (€ 10 groente of fruit wordt dan € 9,40.. wohoo). Ik ben ook benieuwd hoeveel zorg we uitsparen als het puur om overgewicht gaat.
Ik ben zeker voorstander van overgewicht terugdringen, en de overheid mag dat ook belonen, maar de hoge kosten zitten 'm denk ik meer bij de zorg zelf (teveel managers), de zorgverzekeraars en de farmaceuten. Het oude zorgstelsel was vele malen goedkoper, er was toen een duidelijk kantelpunt te zien.

Luco

Bericht door Luco » 23 nov 2020, 17:13

Het grootste probleem is waar je de grenzen gaat leggen.

Want iemand eet gezond maar doet wel heel veel aan blessuregevoelige sport, dat kan je ook als ongezond bestempelen.
Gaan we duursporters dan ook extra laten betalen als die problemen krijgen met bv hun hart, want bekend is dat je van duursporten een vergroot hart krijgt en dus eerder kans op hartproblemen.
Of een voetballer die onderuit geschopt wordt, krijgt die dan ook maar 70% van de behandeling terug, want je hebt bewust risico genomen.

Kortom, het is lastig om grenzen te stellen.

Dan heb ik het nog niet eens over de erfelijkheid van bepaalde dingen.

De farmaceuten zijn het grootste probleem, prachtig voorbeeld is het corona vaccin, willen ze niet delen want er moet heel dik geld verdiend worden.
Laatst gewijzigd door Luco op 23 nov 2020, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

JP

Bericht door JP » 23 nov 2020, 17:16

+1 Tom

Door de hele bureaucratie van de laatste 20 jaar, staan er nauwelijks nog mensen aan het bed of willen er staan. Teveel mensen achter de schermen voor alle rompslomp

Luco

Bericht door Luco » 23 nov 2020, 17:17

Tom schreef: 23 nov 2020, 17:12
Maar bij roken gaat die vlieger niet helemaal op. Die prijs is al hoog en moet kennelijk nog verdubbelen wil het echt effect hebben. Het is dus niet heel aannemelijk dat die paar procent BTW cadeau op gezond eten een groot verschil gaat maken (€ 10 groente of fruit wordt dan € 9,40.. wohoo). Ik ben ook benieuwd hoeveel zorg we uitsparen als het puur om overgewicht gaat.
Ik ben zeker voorstander van overgewicht terugdringen, en de overheid mag dat ook belonen, maar de hoge kosten zitten 'm denk ik meer bij de zorg zelf (teveel managers), de zorgverzekeraars en de farmaceuten. Het oude zorgstelsel was vele malen goedkoper, er was toen een duidelijk kantelpunt te zien.
ik was voor de verandering particulier verzekerd, koste me veel minder dan nu en er werd veel meer vergoed.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 23 nov 2020, 17:20

https://kennisinzicht.umcg.nl/Paginas/ ... heid-.aspx

Nog even een artikeltje wat mooi aansluit op deze discussie.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 23 nov 2020, 17:37

Riceaux schreef: 23 nov 2020, 16:49 Te zien aan de reacties zitten hier ook een aantal mensen met een te hoog BMI. :tooth: En BMI zegt inderdaad niet alles, zijn uitzonderingsgevallen zoals bodybuilders, voor de rest geeft het wel een aardige indicatie van een gezond gewicht. Het is in bijna alle sectoren normaal dat als je minder verstandige keuze's wilt maken je daarvoor meer betaald. Onzuinigere auto is meer CO2-tax, energie onzuinig huis is meer energiekosten, maar zodra het over zorgkosten gaat moet het voor iedereen (in de basis) gelijk zijn. Wat Martijn zegt, Nederlanders zijn uitstekend met de financiële prikkels te sturen.
Je weet dat iedereen doodsbang is voor tanken over de grens zodra we tanken hier nog duurder maken om bijvoorbeeld wegenbelasting af te schaffen.
Moeten we nu dan ook niet bang zijn voor mensen die hun boodschappen over de grens gaan halen? :bag: Zelf geen problemen overigens met belasting op suikers etc. en de grens is zo ver dat het niet rendabel is.

Pas zat ik in de auto en ging het op de radio er over om mensen het bedrag wat ze aan de sportvereniging kwijt zijn in mindering te brengen op de zorgpremie. Dat lijkt mij dan een moeie stap, soort van gratis sporten (voor kinderen) kan voor diverse gezinnen een hele mooie oplossing zijn tegen obesitas. Kan alleen nu ff geen bron hiervan terugvinden.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 23 nov 2020, 17:42

Tom schreef: 23 nov 2020, 17:12
Het is niet zo dat we verslaafd zijn aan chips en daarom een appel en banaan maar links laten liggen. Het is naar mijn idee vooral het gemak en/of niet bewust zijn wat er in zit.

Elise

Bericht door Elise » 23 nov 2020, 17:42

Tom schreef: 23 nov 2020, 17:12 Maar bij roken gaat die vlieger niet helemaal op. Die prijs is al hoog en moet kennelijk nog verdubbelen wil het echt effect hebben.
Daarin laat Australië zien dat het effect, ondanks de verhogingen, weg lijkt te zijn.

Vanaf 2017 is daar ieder jaar de prijs van een pakje sigaretten verhoogd met 12,5% waardoor een pakje nu rond de 30 euro kost.
Maar het aantal rokers blijft stabiel op 15%.
Volgens cijfers uit het nationale gezondheidsonderzoek van de Australische dienst voor Statistiek daalde het aantal rokers in het land van 27 procent in 1990 naar 15 procent in 2014-2015. Ter vergelijking: zo'n 24 procent van de Nederlanders rookt. Overigens daalt het aantal rokers in Australië de afgelopen jaren nauwelijks meer, volgens deskundigen omdat het populaire alternatief, de e-sigaret, in het land verboden is.
bron.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 23 nov 2020, 18:24

Eric Z schreef: 23 nov 2020, 17:37
Riceaux schreef: 23 nov 2020, 16:49 Te zien aan de reacties zitten hier ook een aantal mensen met een te hoog BMI. :tooth: En BMI zegt inderdaad niet alles, zijn uitzonderingsgevallen zoals bodybuilders, voor de rest geeft het wel een aardige indicatie van een gezond gewicht. Het is in bijna alle sectoren normaal dat als je minder verstandige keuze's wilt maken je daarvoor meer betaald. Onzuinigere auto is meer CO2-tax, energie onzuinig huis is meer energiekosten, maar zodra het over zorgkosten gaat moet het voor iedereen (in de basis) gelijk zijn. Wat Martijn zegt, Nederlanders zijn uitstekend met de financiële prikkels te sturen.
Je weet dat iedereen doodsbang is voor tanken over de grens zodra we tanken hier nog duurder maken om bijvoorbeeld wegenbelasting af te schaffen.
Moeten we nu dan ook niet bang zijn voor mensen die hun boodschappen over de grens gaan halen? :bag: Zelf geen problemen overigens met belasting op suikers etc. en de grens is zo ver dat het niet rendabel is.

Pas zat ik in de auto en ging het op de radio er over om mensen het bedrag wat ze aan de sportvereniging kwijt zijn in mindering te brengen op de zorgpremie. Dat lijkt mij dan een moeie stap, soort van gratis sporten (voor kinderen) kan voor diverse gezinnen een hele mooie oplossing zijn tegen obesitas. Kan alleen nu ff geen bron hiervan terugvinden.
Wil ik mijn racefiets en mtb ook in mindering brengen.
Betaal ik 8 jaar geen premie.

Elise

Bericht door Elise » 23 nov 2020, 19:19

JP schreef: 23 nov 2020, 15:40 De grootste zorgkosten komen door illegale prijsafspraken tussen farmaceutische bedrijven en zorgverzekeraars. Die houden de prijzen kunstmatig hoog. Dat weer doorberekenen naar de consument. Kassa
Als ik naar dit overzicht kijk zijn de kosten van farmaceutische hulp slechts 10% van de totale kosten.

https://www.zorgcijfersdatabank.nl/data ... kost&item=

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 23 nov 2020, 20:15

Je vergeet de Burger King. Jammer. De Big King XL is een pareltje :)

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 23 nov 2020, 20:38

Riceaux schreef: 23 nov 2020, 16:49 Te zien aan de reacties zitten hier ook een aantal mensen met een te hoog BMI. :tooth:
Daar hebben ze XL stoelen voor uitgevonden. :tooth:

Gr Ron

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 nov 2020, 10:56

Ik heb gewoon zware botten.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 27 nov 2020, 09:56

Met ma gaat het gelukkig weer beter. Nu alleen nog maar vermoeidheidsklachten.

HJ2

Bericht door HJ2 » 27 nov 2020, 10:09

Houden zo en langzaam aan weer opbouwen.
Iets met oog en naald.

JP

Bericht door JP » 27 nov 2020, 10:32

flieger

Bericht door flieger » 27 nov 2020, 12:52

Gijzert schreef: 27 nov 2020, 09:56 Met ma gaat het gelukkig weer beter. Nu alleen nog maar vermoeidheidsklachten.
Goed bericht! Bij mijn moeder leek het ook mee te vallen en snel in kleine stapjes beter te gaan, maar de laatste dagen toch weer meer en ook weer andere klachten. Het kan echt van alles zijn (verkouden, erge hoofdpijn, hoesten, keelpijn, ontstoken oog) en de ene dag gaat het beter en dan is de volgende dag een stuk slechter. Onvoorspelbaar en ongrijpbaar. Opvolging van de GGD en huisarts is goed.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 nov 2020, 13:03

Sterkte Gijzert en flieger. Houd moed.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 27 nov 2020, 19:23

Sterkte ermee, beiden.

En dan zijn er hier nog die roepen, ''het is maar een griepje''. :bag:

328Ti

Bericht door 328Ti » 27 nov 2020, 19:49

535d schreef: 27 nov 2020, 19:23 Sterkte ermee, beiden.

En dan zijn er hier nog die roepen, ''het is maar een griepje''. :bag:
Dit...

Sterkte beide!

frankie

Bericht door frankie » 27 nov 2020, 21:23

Hoe vervelend ook voor de betrokkenen hier en alle individuele gevallen die wél zwaar getroffen zijn, maar nog steeds het grootste deel heeft geen ernstige klachten van een corona besmetting.

Fasteddie2

Bericht door Fasteddie2 » 27 nov 2020, 21:33

De discussie zit natuurlijk niet in of er een (stevige) griep seizoen aan de gang is, maar juist in de maatregelen die al bijna 12 maanden vanuit (bijna alle) overheden over de bevolking worden losgelaten....met alle onduidelijkheden die (terecht) door de maatregelen vanuit de overheid ontstaan....

Brabantse horeca wil op 17/1 bijvoorbeeld al weer open...gaat leuk worden al die BOA's die van tent tot tent gaan rennen met een leuk "mandaatje" :hammer:

Plaats reactie