325 E36 opbouwen
- Davy MR2DRIFT
325 E36 opbouwen
Mijn BMW staat nu in mijn garage en naast een aantal reparaties wil ik wat onderdelen gaan vervangen, zodat de auto wat meer circuitwaardig wordt. Het moet niet al te duur worden, maar het moet ook geen rotzooi zijn. Gewoon een goed compromis voor de meeste dingen, behalve het onderstel.
De reparaties waar ik nu mee bezig ben, zijn:
-thermostaat vervangen
-waterpomp preventief vervangen
-spanrollen vervangen
-lager in dynamo vervangen
-multiriem vervangen
-olie in sperdiff vervangen
Verder heb ik al 2 nieuwe draagarmen met fuseekogels klaarliggen voor de voorzijde en een nieuw linker achterwiellager. Rechter achterwiellager is enkele weken geleden al vervangen. Tevens heb ik een tijd geleden geperforeerde Brembo's gemonteerd.
De upgrades die ik nog uit wil gaan voeren zijn:
-alle bussen in het onderstel vervangen
-topmounts van de schokdempers vervangen
-motorsteunen vervangen
-kuipstoelen monteren
-schroefset of ander goed onderstel
-rolkooi
-goede remblokken
-goed uitlijnen
Nu zag ik op de site van Paul Vlasblom dat hij Delrin bussets levert voor de E36 en die zijn zeker niet duur. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ken wel de sets van Powerflex, maar voor het zwaardere werk schijnt dan alleen de zwarte variant te voldoen.
Een schroefset wil ik omdat ik de auto afwisselend voor zandvoort, driften en de Ring wil gaan gebruiken. KW is erg goed weet ik uit ervaring, bilstein ook, maar is erg duur voor mij.
Wie heeft ervaring met de verschillende onderdelen? Als alles zo moeilijk is als het zoeken naar de juiste thermostaat, dan ben ik in 2010 wel klaar:-)
De reparaties waar ik nu mee bezig ben, zijn:
-thermostaat vervangen
-waterpomp preventief vervangen
-spanrollen vervangen
-lager in dynamo vervangen
-multiriem vervangen
-olie in sperdiff vervangen
Verder heb ik al 2 nieuwe draagarmen met fuseekogels klaarliggen voor de voorzijde en een nieuw linker achterwiellager. Rechter achterwiellager is enkele weken geleden al vervangen. Tevens heb ik een tijd geleden geperforeerde Brembo's gemonteerd.
De upgrades die ik nog uit wil gaan voeren zijn:
-alle bussen in het onderstel vervangen
-topmounts van de schokdempers vervangen
-motorsteunen vervangen
-kuipstoelen monteren
-schroefset of ander goed onderstel
-rolkooi
-goede remblokken
-goed uitlijnen
Nu zag ik op de site van Paul Vlasblom dat hij Delrin bussets levert voor de E36 en die zijn zeker niet duur. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ken wel de sets van Powerflex, maar voor het zwaardere werk schijnt dan alleen de zwarte variant te voldoen.
Een schroefset wil ik omdat ik de auto afwisselend voor zandvoort, driften en de Ring wil gaan gebruiken. KW is erg goed weet ik uit ervaring, bilstein ook, maar is erg duur voor mij.
Wie heeft ervaring met de verschillende onderdelen? Als alles zo moeilijk is als het zoeken naar de juiste thermostaat, dan ben ik in 2010 wel klaar:-)
-
Dat klopt !Knot schreef:Pak gewoon standaard (M3) bussen, die powerflex handel is mij overal afgeraden, lijkt goed maar na een paar maanden is het kut.
Qua onderstel kun je ook Sportline II van AST overwegen: uitstekende prijs/kwaliteit verhouding (o.a. via www.basroos.nl )
Remmen: zou ik voor Hawk dan wel ferodo (3000) gaan
(Hawk via Bas Roos, Ferodo via Dutch Power Trading)
Kuipstoelen: eerst proefzitten in een aantal modellen, de pasvorm is erg belangrijk
- Davy MR2DRIFT
- Bert ///M3
Zo'n 1100 euro.
Overigens is de Sportline Serie van AST niet echt verschillend van de Bilstein PSS9 kits enzovoort. Veersterktes enz zijn gewoon hetzelfde. Dus is het niet echt bijzonder imho. Pas als je een competition kit haalt dan kan je wat maar dan ben je ook meteen het 2 voudinge kwijt van een straatset.
Maar als je ziet dat KW en PSS9 zo'n 400 euro meer zijn dan is het geen gekke optie als je zelf al zegt er niet zo veel geld aan uit te willen geven.
Overigens is de Sportline Serie van AST niet echt verschillend van de Bilstein PSS9 kits enzovoort. Veersterktes enz zijn gewoon hetzelfde. Dus is het niet echt bijzonder imho. Pas als je een competition kit haalt dan kan je wat maar dan ben je ook meteen het 2 voudinge kwijt van een straatset.
Maar als je ziet dat KW en PSS9 zo'n 400 euro meer zijn dan is het geen gekke optie als je zelf al zegt er niet zo veel geld aan uit te willen geven.
- Davy MR2DRIFT
- Aad
Wij hebben de standaard M3 omgewisseld tegen zwarte powerflex er zit idd veel verschil in de paarse en de zwarte ( paars is niks) Tot nu toe doet zwarte powerflex het goed bij ons , jek rijg ze er ook moeilijker onder omdat ze zo taai zijn ! als deze toch minder worden draaien wij zeDavy MR2DRIFT schreef:Bert, weet jij misschien ook in hoeverre ik M3 bussen kan toepassen in de ophanging?
van Nylon ! Vergeet je motor ophangingrubbers niet ( de standaard gaan geheid stuk) wij rijden nu met Aluminuim blokken en is erg stijf ! Kan je zo bestellen bij www.driftking.nl
- Bert ///M3
Idd maar polyurethaan schijnt soms beter te zijn. Als je heel veel trillingen hebt kan je motormanagment in de war springen omdat je klopsensoren dit als knock detecteren.
Ik ga zelf ook met aluminium rijden maar even iets om in je achterhoofd te houden als je vage klachten hebt.
Voor onderstelbussen dacht ik aan delrin maar ik lees nu weer hier en daar dat ze nog wel eens cracken en een gewone met een uniball lager veel beter is. Maar ook 6 keer duurder
Ik ga zelf ook met aluminium rijden maar even iets om in je achterhoofd te houden als je vage klachten hebt.
Voor onderstelbussen dacht ik aan delrin maar ik lees nu weer hier en daar dat ze nog wel eens cracken en een gewone met een uniball lager veel beter is. Maar ook 6 keer duurder

- Aad
Dat van die klopsensoren heb ik ook vernomen op een Engelse site ( net nadat ik aluminium gemonteerd had) maar heb er gelukkig geen last van tot nu toe !Bert ///M3 schreef:Idd maar polyurethaan schijnt soms beter te zijn. Als je heel veel trillingen hebt kan je motormanagment in de war springen omdat je klopsensoren dit als knock detecteren.

Wat heb jij achter gedaan aan de camberstangen ik kom namelijk achter niet verder dan 1.8 camber en wil naar 3.5 ?
- Bert ///M3
Ik heb aan de camberstangen niks gedaan omdat wij op de M3's sowieso al -1'30 standaard hebben. Dit kan je nog een beetje meer maken met de standaard excentrische bout.
Maar je komt als je gaat verlagen sowieso al op nog meer uit. Mijn rode M3 staat op -2'30 achter nadat hij verlaagd is en dat is op zich prima. Meestal hoef je er achter ook niet veel aan te doen dan. Reden is dat de achterkant een veel mooiere cambercurve heeft waardoor je minder statisch negatief camber nodig hebt. Voor is meestal de boosdoener, na verlagen had ik nog maar -1'45
Heb jij een adres voor die uniballs? Ik weet bijvoorbeeld wel een bedrijf die ze voor in de achterophaning verkoopt, die importeren ze weer van Turner Motorsport (waar je trouwens ook andere draagarmen kan krijgen voor extra camberverstelling) maar dan kom je op ongeveer 420 GBP voor een setje voor de trailing arm en de draagarmen, met BTW op 500 GBP en zit je omgerekend op 750 euro
Quaife heb ik nooit mee gereden, Aernoudt van dit forum wel, die zweert erbij
Bij mij komt er een aangepast 3.91 diff onder met 4 sperplaten ipv 2 en asymetrische drukringen. Ik weet niet wat beter is Quaife of zoiets maar dat is voor mij ook een kwestie van proberen. Quaife schijnt geen overrun reactie te hebben en minder onderstuur als een traditioneel platensper, dat is ook 1 van de redenen dat ik bij mij de drukringen assymetrisch laat slijpen om dat te verminderen.
3.74 lijkt mij wel redelijk voor een 325i, kom je op zo'n 196 bij 6500 RPM en 210 bij 7000 RPM dus daar zou je wel redelijk tussenin moeten zitten op het rechte stuk op CPZ.
Maar je komt als je gaat verlagen sowieso al op nog meer uit. Mijn rode M3 staat op -2'30 achter nadat hij verlaagd is en dat is op zich prima. Meestal hoef je er achter ook niet veel aan te doen dan. Reden is dat de achterkant een veel mooiere cambercurve heeft waardoor je minder statisch negatief camber nodig hebt. Voor is meestal de boosdoener, na verlagen had ik nog maar -1'45

Heb jij een adres voor die uniballs? Ik weet bijvoorbeeld wel een bedrijf die ze voor in de achterophaning verkoopt, die importeren ze weer van Turner Motorsport (waar je trouwens ook andere draagarmen kan krijgen voor extra camberverstelling) maar dan kom je op ongeveer 420 GBP voor een setje voor de trailing arm en de draagarmen, met BTW op 500 GBP en zit je omgerekend op 750 euro

Quaife heb ik nooit mee gereden, Aernoudt van dit forum wel, die zweert erbij

3.74 lijkt mij wel redelijk voor een 325i, kom je op zo'n 196 bij 6500 RPM en 210 bij 7000 RPM dus daar zou je wel redelijk tussenin moeten zitten op het rechte stuk op CPZ.
- Aad
Als ik die link kan vinden voor de uniballs , laat ik je het zsm weten heb ze daar gezien bij een E30 ! Dat van die camberstangen had ik al gezien maar vond het te duur , denk erover om de originele stangen te verlengen , zit ook te denken om de originele sper te gebruiken zoals jij hem gaat doen 3.91 en twee platen erbij voor b.v Zolder ( als ik er weer niet word afgehaald , zoals laatst 101.2 DB Supersprint) Heb daarom nu de originele achterdemper weer gemonteerd en is merkbaar stiller !Bert ///M3 schreef:Ik heb aan de camberstangen niks gedaan omdat wij op de M3's sowieso al -1'30 standaard hebben. Dit kan je nog een beetje meer maken met de standaard excentrische bout.
Maar je komt als je gaat verlagen sowieso al op nog meer uit. Mijn rode M3 staat op -2'30 achter nadat hij verlaagd is en dat is op zich prima. Meestal hoef je er achter ook niet veel aan te doen dan. Reden is dat de achterkant een veel mooiere cambercurve heeft waardoor je minder statisch negatief camber nodig hebt. Voor is meestal de boosdoener, na verlagen had ik nog maar -1'45![]()
Heb jij een adres voor die uniballs? Ik weet bijvoorbeeld wel een bedrijf die ze voor in de achterophaning verkoopt, die importeren ze weer van Turner Motorsport (waar je trouwens ook andere draagarmen kan krijgen voor extra camberverstelling) maar dan kom je op ongeveer 420 GBP voor een setje voor de trailing arm en de draagarmen, met BTW op 500 GBP en zit je omgerekend op 750 euro![]()
Quaife heb ik nooit mee gereden, Aernoudt van dit forum wel, die zweert erbijBij mij komt er een aangepast 3.91 diff onder met 4 sperplaten ipv 2 en asymetrische drukringen. Ik weet niet wat beter is Quaife of zoiets maar dat is voor mij ook een kwestie van proberen. Quaife schijnt geen overrun reactie te hebben en minder onderstuur als een traditioneel platensper, dat is ook 1 van de redenen dat ik bij mij de drukringen assymetrisch laat slijpen om dat te verminderen.
Met de Chip draai ik Max 8.000 ( rij een M3 3.0), dus hoop op CPZ dat ik genoeg topsnelehid heb ! heb wel een overmaat banden 250/640/18 !
Heb nog Michelin 240/640/18 te koop met 85% over, mogelijk wat voor iemand hier ?
Ik sta voor nu met genoeg camber ( verstelbaar en met andere lasplatten Intrax) echter achter kom ik niet meer dan 1.8 met de
excentrische bouten en volgens Henk thuis moet ik boven de 3.2 proberen te komen vandaar ik het probeer te veranderen !
- Bert ///M3
Oh dan veranderd het verhaal, ik dacht dat je een 325 reed
Met de M3 3.0 heb ik voor 3.91 gekozen omdat je dan qua top met 7500 RPM op ongeveer 210 uit komt en bij 8000 RPM op ongeveer 230. Daar tussenin zitten is prima op zandvoort.
Uitlaatsysteem ben ik ook nog niet uit. Mijn vorige auto met M3 3.0 blok en Hartge systeem zonder cats had ik geen probleem op Zolder. Origineel is ook prima alleen wegen die dempers een ton. Kan voor eerst wel even blijven zitten want het zit niet op een lastige plaats wat dat betreft.
Vind het maf dat mijn straatauto achter al op -2'30 zit en jij niet over de -1,8 komt. Je hebt behalve die TMS camber kit ook nog die draagarmen van Eibach die zijn iets goedkoper, maar dat is ook niet veel. Volgens mij scheelt dat maar iets van 70 euro uiteindelijk. Kom je nog op 350 euro. Probleem is ook een beetje dat BMW zelf draagarmen ook niet weg geeft dus als je gaat wisselen met een ander model ben je zo'n beetje hetzelfde kwijt. En met shimmen oid kan je ook niet veel doen die draagarm zal dan echt langer moeten.
Op wat voor veersterktes sta je verder voor en achter?

Met de M3 3.0 heb ik voor 3.91 gekozen omdat je dan qua top met 7500 RPM op ongeveer 210 uit komt en bij 8000 RPM op ongeveer 230. Daar tussenin zitten is prima op zandvoort.
Uitlaatsysteem ben ik ook nog niet uit. Mijn vorige auto met M3 3.0 blok en Hartge systeem zonder cats had ik geen probleem op Zolder. Origineel is ook prima alleen wegen die dempers een ton. Kan voor eerst wel even blijven zitten want het zit niet op een lastige plaats wat dat betreft.
Vind het maf dat mijn straatauto achter al op -2'30 zit en jij niet over de -1,8 komt. Je hebt behalve die TMS camber kit ook nog die draagarmen van Eibach die zijn iets goedkoper, maar dat is ook niet veel. Volgens mij scheelt dat maar iets van 70 euro uiteindelijk. Kom je nog op 350 euro. Probleem is ook een beetje dat BMW zelf draagarmen ook niet weg geeft dus als je gaat wisselen met een ander model ben je zo'n beetje hetzelfde kwijt. En met shimmen oid kan je ook niet veel doen die draagarm zal dan echt langer moeten.
Op wat voor veersterktes sta je verder voor en achter?
- Aad
Veerdruk weet ik niet, heb Intrax zijn gang laten gaan omdat ik hem snoeihard wilde hebben en dat doen ze standaard altijd al erg,ben
er ook erg tevreden over, echter kan je er zo echt niet meer mee over de openbare weg ( stuiterd dan alle kanten heen ) Maakt ons niet uit want hij is ook echt alleen voor het circuit !
Denk dat ik die camber stangen achter gewoon gaat verlengen door er een stukje tussen te lassen !
Ga het nu proberen met de Supersprint ( raceversie) en de originele einddemper . kan ik ook zonder oordoppen rijden, je werd echt gek van de herrie in de auto ! Ben trouwens helemaal niet kapot meer van die Supersprint, flensen paste niet goed en na twee keer rijden trokken ze krom ! waardoor ik met een hete motor nog meer herrie stondt te maken op Zolder ! Lassen op de flensen zaten er zo dik op dat de bouten niet meer pasten kortom Italiaanse rommel voor dat geld !
Wat bedoel je met shimmen ....???
er ook erg tevreden over, echter kan je er zo echt niet meer mee over de openbare weg ( stuiterd dan alle kanten heen ) Maakt ons niet uit want hij is ook echt alleen voor het circuit !
Denk dat ik die camber stangen achter gewoon gaat verlengen door er een stukje tussen te lassen !

Ga het nu proberen met de Supersprint ( raceversie) en de originele einddemper . kan ik ook zonder oordoppen rijden, je werd echt gek van de herrie in de auto ! Ben trouwens helemaal niet kapot meer van die Supersprint, flensen paste niet goed en na twee keer rijden trokken ze krom ! waardoor ik met een hete motor nog meer herrie stondt te maken op Zolder ! Lassen op de flensen zaten er zo dik op dat de bouten niet meer pasten kortom Italiaanse rommel voor dat geld !
Wat bedoel je met shimmen ....???
- Bert ///M3
Met shimmen bedoel ik ergens een paar ringen tussen steken. Dat kan je voor wel doen tussen je veerpoot en je fusee om net nog wat meer negatief camber te krijgen, maar achter heb je daar niet echt tructjes voor.
Dat van Supersprint hoor je vaker ja. Ik heb mijn oog ook wel eens laten vallen op een Miltek catloos systeem, dat schijnt minder lawaaig te zijn als zo'n SS systeem en toch een flink stukje lichter. Valt ongeveer in dezelfde prijsklasse volgens mij.
Dat van Supersprint hoor je vaker ja. Ik heb mijn oog ook wel eens laten vallen op een Miltek catloos systeem, dat schijnt minder lawaaig te zijn als zo'n SS systeem en toch een flink stukje lichter. Valt ongeveer in dezelfde prijsklasse volgens mij.
- Aad
Vandaag wezen testen op CZP was zwaar kl%te eerste sessie 1/2 rondje droog toen een plens bui , tweede sesie na twee rondjes beetje regen maar heb ondanks toch nog met nat wegdek een 2.12 neergezet , maar de leukste rondjes waren die van de derde sessie +/- 2.30
maar had mijn dochterje mee in de auto van 11 jaar en ze vondt het schiterend en ik daarom ook !vondt het ook erg tof van vrijrijden.nl dat ze dit een keer wilde toelaten was ook echt een wens van die meid . Viel mij op dat als je slicks warm zijn dat je er nog aardig grip mee heb als het een beetje nat circuit heb , toen ik zo langszaam met mijn dochtertje reed koelde de banden enorm snel af en was het ook gelijk gedaan met de grip !
De Quaife diff heeft zich voor mij wel bewezen ( zeker met nat weer )
De verhouding diff 3.74 is echt een wereld van verschil is zijn vier bosuit en dik in zijn 5 rechte eind , weet alleen zijn top niet omdat het met remmen erg glibberen was en daar al mijn aandacht heen ging !
Uitlaat is nu raceversie spruitstuk Supersprint midden zondet cat Supersprint en einddemper origineel , verschil niet kunnen merken ( was nu nat en andere diff verhouding ) maar is nu echt fluisterstil eigelijk heel stil en denk toch dat ik zo geen problemen meer krijg op Zolder !

De Quaife diff heeft zich voor mij wel bewezen ( zeker met nat weer )
De verhouding diff 3.74 is echt een wereld van verschil is zijn vier bosuit en dik in zijn 5 rechte eind , weet alleen zijn top niet omdat het met remmen erg glibberen was en daar al mijn aandacht heen ging !
Uitlaat is nu raceversie spruitstuk Supersprint midden zondet cat Supersprint en einddemper origineel , verschil niet kunnen merken ( was nu nat en andere diff verhouding ) maar is nu echt fluisterstil eigelijk heel stil en denk toch dat ik zo geen problemen meer krijg op Zolder !

- Bert ///M3
- Aad
Was met een nat wegdek al blij met een 2.12 en een overwinning op mijzelf ( ben niet bepaald een held in de regen ) mijn snelste ronden zandvoort is 2.05 en die wil ik graag volgende keer naar beneden hebben !Bert ///M3 schreef:Idd mooi gedaan. Kunnen nog wel wat sec af van die 2.12![]()
Apart dat ze het toelaten, kinderen in de auto. Bij BDC waar ik normaal rij kom je zo in elk geval niet de baan op denk ik. Alleen op CPZ willen ze dan nog wel eens een kindersessie doen, langzaam achter de peacecar aan rijden oid.
Dat van mijn dochtertje was idd een grote uitzondering en eenmalig en tussen de toer klasse , toen die ouwe schagerijn die er altijd bij is van vrijrijden het ook zag was daar witheet over en peperde mij ook duidelijk in dat dat NOOIT meer gebeurt ! en het was ook erg rustig vandaar dat de andere crew leden makkelijker waren !
Tristan en Bert , wat zijn jullie ronden tijden Zandvoort en wat moet ik kunnen halen volgens jullie met de M3 als ik meer ervaring

- Tristan
Heb tot nu toe 2:10 gereden op een redelijk druk veld, en te hete radiateur en verkeerde bandenspanning (had geen idee met welke spanning ik moest rijden). En het was de 1e keer dat ik met de auto reed.
Volgende week woensdag ga ik kijken wat voor tijden ik ga halen. Verwacht dat het wel wat naar beneden kan.
Volgende week woensdag ga ik kijken wat voor tijden ik ga halen. Verwacht dat het wel wat naar beneden kan.
- Aad
De jongens met de E30 waar ik meestal mee rijdt rijden met de Toyo 888 op 1.8 als ze koud zijn en meten dan warm 2.1 t/m 2.2 anders zakken ze naar 1.7 koud !Tristan schreef:Heb tot nu toe 2:10 gereden op een redelijk druk veld, en te hete radiateur en verkeerde bandenspanning (had geen idee met welke spanning ik moest rijden). En het was de 1e keer dat ik met de auto reed.
- wimprezawrx
- Bert ///M3
- wimprezawrx