Audi S5

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 11 sep 2007, 13:18

Tristan schreef:Denk dat hij ook als dagelijkse auto beter geschikt is. Meer koppel onderin en minder hardcore.
Dan een M3 wel misschien maar t.o.v. de 335i weer niet. Als het ding RWD was had een BMW kunnen zijn. Vult het gat precies op :wink:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 11 sep 2007, 13:19

Hier mijn bevindingen (misschien even handiger om geen nieuwe S5 draadjes te openen maar alles hier te bundelen?)
Goed. Ik moet zo slapen, dus zal niet te veel proberen te typen. In elk geval naar de plek toe gereden. Audi had het goed voor elkaar, een R8 in het zwarte die mij verwelkomde :) Mooier kan bijna niet. Verder super goede catering en een paar nieuwe Audi's A5 die gevoeld konden worden.

De S3 was in het donkergrijs, met zwart/rood leer van binnen. De S5 was zilver met zwart binnenin (hoezo saai?). De S8 was ook donkergrijs en de S6 was in het zwart. De rest was niet noemenswaardig.

De A5 3.0TDI met 240pk diesel is trouwens ongelooflijk, tussen 1600 en 3000 toeren CONSTANT 500 Nm aan koppel. 0-100 in ongelooflijke 6s en top van 250km/h. Das toch niet normaal meer? De S5 met V8 heeft daar echt een zware dobber aan in het dagelijkse verkeer !

Maar goed. Instappen in de S5 mocht ik. Kreeg de sleutel overhandigd, kwartier voor tijd (mocht dus een kwartier langer rijden). Jonge student naast me, erg toffe kerel, die eigenlijk de hele dag had meegereden met stumperds, die eigenlijk niet zo hard durfden te gaan.

Tja. Dat komt wel goed bij mij (zonder te overdrijven, want gek heb ik niet gedaan, zoals altijd met respect voor de apparatuur).

Zitpositie: erg goed, fijne stoelen, niet te hard, niet te zacht, goede ondersteuning voor de benen en goed verstelbaar. Vrij snel ideale zitpositie. Stand pedalen is goed, niet te scheef zoals bij de A3. Versnellingspook dicht in de buurt (Honda-like) en niet al te zware koppeling.

Dan de auto starten: geluid komt tot leven. Een zware brom, geroffel op de achtergrond. Versnellingsbak in 1 en koppeling op laten komen: gaat super. Meteen goed gevoel.

Geluid is ongelooflijk. Even rustig aan beginnen (auto was goed warm van vorige proefrit). Beetje 60 in IV effect, en dan bij gasgeven niet begrijpen hoe het kan. Wat een powerreserves. Bij rustig rijden voel je dit al.

En ik dacht, even meteen proberen. Gas geven in II en totaan ongeveer 7000 toeren: krachtexplosie. Oh my god, hoewel het wel een koppelmonster is. Klimmen in de toeren doet hij niet, gewoon een steady grow van onderin tot bovenin. Denk een redelijk vlakke koppelkromme.

Een erg leuke route uitgestippeld, veel B-wegen, waarbij ik veel verkeer kon inhalen en daarna snelweg. Uiteraard pech met gebroken weg, maar uiteindelijk vrij baan: meest fantastisch is in zijn IV tussen 100-180. Ideaal bereik. Wat er dan gebeurt aan acceleratie was voor mij niet te bevatten.

Die auto rijdt ZO fijn, die motor voelt ZO beschaafd aan, maar o zo krachtig....fantastisch zeg. Daarbij moet ik opmerken dat de koppeling een dikke 10 krijgt, evenals het schakelen. Die twee dingen (hoe belangrijk!) zijn zeer op elkaar afgestemd. Eigenlijk kan ik mij geen auto herinneren waar dit zo'n symbiose was.

Ik voelde me meteen erin thuis. Zelfs bij 7000 toeren schakelen van II naar III en van III naar IV zonder enige problemen en dat voor de eerte meters met een handgeschakelde 4.2 liter V8 met 354pk !!! Knap !

Het is voor mij de ideale reisauto gebleken. Zo comfortabel, dat hij bijna kil wordt, beetje koud. Zeker in die kleur geeft de auto mij te weinig warmte, maar powerreserves in overvloed.

Het geluid is verder zeer cool, erg mooi. Blikken onderweg spreken overigens boekdelen, evenals de duimpjes omhoog. Bij 2500 toeren gas losgeven geeft een fantastisch geroffel weer van de uitlaat. Audi heeft hier echt iets leuks van gemaakt (hoewel veel beschaafder dan de RS4 denk ik, die ken ik niet verder).

Toch denk ik al bij al dat de 3.0TDI de enige juiste keus is, dikke prestaties voor minder geld en zuiniger etc. Ga daar binnenkort nog maar eens in rijden ter vergelijking.

Maar goed, het belangrijkste mogelijk, weggedrag. Kwam niet veel momenten om het uit te proberen, maar gelukkig mijn favoriet stukje waar je op de A50 rijdt en dan de A1 opgaat richting Amsterdam. In mijn A3 met 100km/h te doen.

Ik kwam aanrijden met ongeveer 220 en vol in de remmen. Zo hard, dat de alarmlichten aangingen (waarschuwing achteropkomend verkeer ivm ongeluk). Noodstop dus. Hoewel het geen noodstop was. Hoop niet dat het altijd zo is als je op de Ring rijdt :)

Remmen zeer goed en krachtig. Dan de bocht in: weggedrag heel voorspelbaar, goed gevoel en redelijke scherpte, maar het contact tussen banden en wegdek wordt niet helemaal doorgefilterd. Je moet je zintuigen goed open houden wil je precies weten waar de gripgrens is. En het probleem kwam dan om de hoek kijken: waar zit die grens? Ben ik er al ? Op de grens is de auto goed te beheersen en te corrigeren met het gaspedaal, maar toch kon ik niet echt goed bepalen waar nu de grens lag en wanneer ik er overheen kon gaan. Zal de auto wat langer moeten rijden daarvoor denk ik. Uiteindelijk betekent piepende banden wel: he, het gaat nu echt hard, maar toch mis ik hier iets van directer gevoel. Moeilijk uit te leggen. In elk geval erg stabiel en haalde ook gewoon 100km/h (hoe goed de A3 eigenlijk is met ambition onderstel :)). Al met al een ideale sportauto denk ik. Met name het corrigeren en aanpassen en het 'zoeken' in de bocht is een feest. Als je dan de bocht uitkomt volgas blazen in II en III is een big smile op je gezicht waard.

Zelden, maar dan ook zelden heb ik zo genoten in een auto als met de S5. Ik heb zelden zo'n smile op mijn gezicht gehad en zoveel spijt dat het uurtje (dat best lang duurde) voorbij was.

Zijn er ook mindere punten? Jawel hoor. Bij remmen trekt de auto iets naar de zijkant, maar dat zal wel gemaakt kunnen worden. Hobbels, richels en spoorvorming is niet helemaal, beetje instabiel in het stuur en verder haalt hij niet meer dan 275 op de teller ...

Welterusten

:)

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 11 sep 2007, 19:23

Schitterende auto;nu alleen nog even een RS5 8) .

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 12 sep 2007, 15:13

[img:790:541]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TOOTCJMY.jpg[/img]

De gozer die deze velgen besteld heeft op zen A5 moet écht opgeknoopt worden 8)

'op de foto klikken en dan op F5 '

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 12 sep 2007, 16:57

Mooi ding, S5 vind ik echt super :D In het begin was ik niet zo weg van de 5, maar nu ik er aan gewend ben vind ik m super!

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 12 sep 2007, 22:31

Sander Spoolder schreef:[De gozer die deze velgen besteld heeft op zen A5 moet écht opgeknoopt worden 8)

'op de foto klikken en dan op F5 '
Standaard velg idd. Veel te klein voor deze auto, maar dat gaat voor een E92 3er ook op.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 12 sep 2007, 23:24

Joop schreef:
Sander Spoolder schreef:[De gozer die deze velgen besteld heeft op zen A5 moet écht opgeknoopt worden 8)

'op de foto klikken en dan op F5 '
Standaard velg idd. Veel te klein voor deze auto, maar dat gaat voor een E92 3er ook op.
zo'n beetje voor elke auto :wink:

heb nooit minder dan 18 inch onder men auto's gehad, wielkast moet goed gevuld zijn.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 13 sep 2007, 00:21

Ik zag er vanmiddag weer één rijden, en wat is het toch een übergeile bak!!! En die voorlampen, zijn echt super. Komen die nu ook standaard op iedere A4???

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 13 sep 2007, 00:23

Mark Nauta schreef:Ik zag er vanmiddag weer één rijden, en wat is het toch een übergeile bak!!! En die voorlampen, zijn echt super. Komen die nu ook standaard op iedere A4???
jep, en hoogstwaarschijnlijk op alle modellen van Audi, kunnen we ze weer niet herkennen als ze achter ons zitten :wink:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 13 sep 2007, 00:27

LED lampen zien er in het echt veel fraaier uit dan op foto's.
Ik denk inderdaad dat Audi dit op alle modellen zal doorvoeren in de toekomst.

Tsja alles moet even wennen. Ik weet nog hoe vreemd ik de ronde cirkels van de daglicht/stadslicht-verlichting vond bij de bmw 5 serie.
Heeft dit trouwens doorgezet? Ben daar niet van op de hoogte.
Of zijn die cirkels weer verdwenen?

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 13 sep 2007, 00:29

zitten op de 6, 5, 3 en de 1 :wink:

Vind de ledjes op sommige modellen van Audi mooi staan, dat zeker

Zie in dit filmpje de sprint tussen de Porsche en de R8, erg apart die ledjes.

http://videos.streetfire.net/video/11f1 ... 17722f.htm

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 13 sep 2007, 00:31

Vooral die 'wenkbrauwen' van de 5er zijn erg fraai in het donker, naast de LED 'Angle Eyes'

Vind wel mooi dat Audi een eigen LED variant op de markt brengt. En idd wat Rob al noemt, in het echt ziet het er erg goed uit op die nieuwe Audi's.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 13 sep 2007, 00:34

[img:475:330]http://cache.jalopnik.com/assets/resour ... a8_led.jpg[/img]
[img:505:307]http://www.km77.com/marcas/audi/2007/r8/gama/med/98.jpg[/img]

Erg apart inderdaad, zou ze met plezier schoonmaken iig.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 13 sep 2007, 20:39

Vreemde is, dat ze in het echt niet zo uitzien als dotjes,
Bij een donkere dag of lichte schemer, ziet het er subtiel en vernieuwend uit.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 15 sep 2007, 23:00

Ik zag gisteren een R8 rijden! Briljant, vooral die lichten.

Ook de S5 lichten geniaal en de A4, probleem bij de A4 is alleen die rare bolling die niet had gehoeven ...

S6 ook geniaal van de voorkant.


En Rebel: die angel eyes is nu het hele eiereneten als we weer over Xenon praten sufferd :)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 16 sep 2007, 01:33

Rebel schreef:Vreemde is, dat ze in het echt niet zo uitzien als dotjes,
Bij een donkere dag of lichte schemer, ziet het er subtiel en vernieuwend uit.
Bij de S6 zien ze er wel degelijk als losse 'dotjes' uit in het donker/schemer. Wel heel apart en erg Audi: prachtig dus... 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], GRzep, Gus, Peter-Paul en 9 gasten