Ik ben Lennart, vele noemen mij Lenn, 29 jaar jong en woonachtig in Meteren (Geldermalsen).
Ongeveer 6 jaar geleden begon het avontuur met mijn saxo 16V. Begin 2014 kocht ik de saxo van de 2e eigenaar, toen nog redelijk standaard met een vol lederen interieur en wat kleine aanpassing aan het blok, wat toen genoeg was voor 125PK.
Ik hoor jullie al denken.. máár 125pk. Juist, dat was dus ook mijn gedachte

Bij aanschaf: Ik werkte toen der tijd nog in Utrecht dus ik gebruikte de saxo als daily.
Dat duurde echter niet lang, want het begon al te kriebelen om het eea onder handen te nemen.
Nou ben ik zelf niet de meeste technische persoon die zomaar even een blok opbouwt, maar gelukkig heb ik daar mijn vrienden en connecties voor.
En zo begon het eindeloze verhaal...
De saxo ging naar zeeland om een flinke motorupgrade te krijgen. Dit in de trant van een hoog compressie blok.
Na heel wat uurtje en een bak geld verder had ik doen ook wel wat leuks.
Er was gebruik gemaakt van een JP4 kop, welke geflowed gevlakt etc. was, maar daarin scherpere nokken.
Het onderblok had hetzelfde ondergaan, en deze werd voorzien van hoge compressie zuigers en drijfstangen.
En voor de inlaat had ik gekozen voor een C2 VTS inlaat met 60mm gasklep van een ford mustang!
Alles werd aangestuurd door een VEMS ecu, wat uiteindelijk resulteerde in 165PK & 170NM
Helaas heb ik van die setup niet lang kunnen genieten, want na een paar maanden liep deze kapot op Circuit zandvoort.
Oorzaak: Een klep dwars door de stoter en intern het eea aan schade.
165PK blok: Dankzij deze schade heb ik dik een jaar niet naar de saxo omgekeken. Totdat een goede vriend van mij ermee kwam om de Saxo helemaal te gaan opbouwen. Hij als ex Citroen monteur vond dit een geweldig project, en zo geschiede.
De saxo naar hem thuis gebracht, waar letterlijk 2 jaar in de achtertuin is gewerkt om een beest van een saxo te bouwen.
Aangezien ik zoveel ideeen had met wat ik wilde, heb ik toen ook nog wat plannen doorgevoerd, waaronder:
- Nog scherpere nokken (scherpst mogelijk zonder de orginele stoters aan te passen)
- Upgrade veren, schotels, geleiders etc.
- Origineel saxo S1600 spruitstuk met een custom 2,25inch RVS uitlaat systeem.
- Satchell Engineering ITB's
- Baffle sump
Naast motorische upgrades kreeg de saxo ook een volledig gelaste kooi, een AST 2-weg verstelbaar onderstel en de nodige (carbon) goodies en een bashbar met verstelbare splitter.
Na ruim 2 jaar bouwen was het tijd om te kijken wat de saxo deed bij DP-Engineering.
Resultaat: 183PK & 195NM
Momenteel ondergaat de saxo zijn (hopelijk) laatste motorische upgrade.
Dit keer komen er upgrade kleppen in, een setje beter zuigers en drijfstangen, een vers geslepen en gebalanceerde krukas met racelagers en een upgrade oliepomp.
Afijn, tot zover wel genoeg

Ik denk dat jullie een aardig beeld hebben gekregen van hoe gek ik op deze wagen ben, en dat ik er aardig wat voor over heb !
Vanaf volgende seizoen ben ik hopelijk vaak te vinden op de circuits. voornamelijk zandvoort, zolder en de nurburgring!
Voordeel van een auto op kenteken is dat ik gewoon volle bak kan genieten wanneer ik maar wil, en lekker in de omgeving kan toeren.
Mochten er meerdere zijn uit de omgeving: Voor een goede toertocht ben ik altijd in!
Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust