Mark 320iS schreef: 18 nov 2020, 13:23
Ja, heel moeilijk om een goed afgewogen keuze te maken. Vooral omdat bijna niemand goed vergelijkingsmateriaal heeft. Je maakt immers een keuze voor een onderstel en daar doe je vervolgens jaren mee.
Ik stond 2 jaar geleden op het punt om een Intrax 1k2 onderstel mét ARC te kopen, maar toen kwam er voor weinig een KW Competition 3a set (niet verwarren met een KW V3 of Clubsport set) voorbij die ik helemaal heb laten reviseren (of meer restaureren, maar dat terzijde). Ik heb nu dus een 3-weg verstelbaar onderstel, maar ik maak daar maar heel weinig gebruik van, ik wil wel deze winter eens een cursus oid volgen zodat ik met voldoende kennis van zaken kan gaan stellen. Dus op je vraag of de eenvoud van een Intrax 1k2 onderstel een voordeel of een nadeel is zou ik geneigd zijn om te zeggen dat het een voordeel is.
Verder voel ik wel echt de kwaliteit van demping op mijn KW Competition set, ik sta er altijd weer van te kijken hoe mooi vlak de auto blijft liggen in bochten, maar ook hoe vergevingsgezind ie is als ik hem over curbstones heen rij, auto blijft gewoon 'liggen' en geeft geen krimp. Vergelijking met Intrax 1k2 kan ik niet maken omdat ik daar dus geen ervaring mee heb. KW Competition 3 is wel écht duur, ex montage zit je rond de EUR 7.000,-.
Ik heb toen inderdaad voorbij zien komen dat je een competition onderstel had aangeschaft. Was niet gek qua prijs, maar daar kwam nog aardig wat over heen. begreep ik

Mooi dat het onderstel goed bevalt. Heb je de juiste afstelling een beetje gevonden?
De KW competition 2 weg set kost voor een M3 iets van 3200 inclusief topmounts, dus dat is op zich niet gek. Een 3 weg set is te complex voor mij. Ik heb alleen nog niet echt een KW specialist in Nederland gevonden. Waar heb jij ze laten reviseren?
Vanreijmersdal schreef: 18 nov 2020, 15:57
Zoals Mark al zegt is het moeilijk om een afgewogen keuze te maken.
Ik weet niet precies met welk doel je de auto gaat gebruiken, maar als er aan het einde van de dag niks te winnen valt en je niet voor de laatste 0,1 seconde hoeft te gaan. Lees vrijrijden, trackdays en etc. Zou ik bij een in/uitgaande demping met 1 knop blijven. Anders blijf je wellicht afstellen of je maakt het alleen maar erger en ben je daar drukker mee, dan met rondjes op de baan rijden.
De auto zal puur recreatief worden gebruikt voor trackdays, misschien een keer time attack, maar verder niet. Dus de laatste 0,1 seconde is zeker niet van belang. Het moet dus niet te complex worden, dat ben ik helemaal met je eens.
Daarom spreekt de Intrax set me op zich ook wel aan. Maar denk dat met de juiste hulp, het me ook wel lukt om een 2 weg systeem goed genoeg af te stellen. Meer instel mogelijkheden gaan het denk ik inderdaad alleen maar lastiger maken om de juiste afstellingen te vinden.
Ik heb eerder een AST onderstel gehad, dit was nog onder mijn Impreza GTT. Geen idee wat voor type precies. Dat onderstel heb ik toen aangeschaft via een groepsaankoop bij Subaruclub Nederland. Was echt een super voordelige deal, volgens mij koste de set de helft van de normale prijs. Je kocht ze toen rechtstreeks bij AST zelf. Als er nou meer mensen zijn die een nieuw onderstel willen, kunnen we misschien wel een mooie deal regelen bij AST of Intrax
