Sfeer op het forum

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gesloten
MarkS

Re: Sfeer op het forum

Bericht door MarkS » 05 nov 2020, 12:21

Eens met Tom. Soms is het ook lastig onderscheid te maken naar welke comments nou echt serieus (vervelend op de persoon) zijn bedoeld of meer met een knipoog. Je kunt ook niet altijd weten wat er nog meer (en op de achtergrond) speelt bij forummers. Forummers die elkaar soms ook IRL kennen/spreken. Wat moet een admin/mod dan doen? Gesprekken voeren met alle betrokkenen, onderzoek doen, of soms iemand bestraffend toespreken / berichten, altijd hoor en wederhoor toepassen .... en dan blijkt de admin / mod toch nog de gebeten hond.

flieger

Bericht door flieger » 05 nov 2020, 12:44

Eens met tomgtr en MarkS. Bij een 'Mijn auto' topic voel ik me een soort te gast. Als ik iets niet mooi vind of een gedachtegang niet kan volgen, dan zeg ik dat niet direct. Nu hoeft zo'n topic ook niet alleen maar oooh en aaah te zijn, maar de manier van tegengeluid geven hoort daar mijns inziens op een andere toon te zijn dan in een algemeen topic waar de nieuwe neus van de 4-serie bediscussieerd wordt. Iemand neemt de moeite zijn auto('s) te delen en/of neemt forumbezoekers (liefhebbers) mee in de overwegingen voor een opvolger. Alleen maar leuk!

Daarnaast zijn er ook genoeg topics waar veel kennis gedeeld wordt, niet alleen autogerelateerd. Geluidsinstallaties, iPhones, hoofdtelefoons. Daar gaat het vaak goed en prettig.

duifjes.com.
Auto: Ja heb ik

Bericht door duifjes.com. » 05 nov 2020, 13:01

Helemaal eens hoor!

alt

Bericht door alt » 05 nov 2020, 13:05

Als je en forum wilt zien hoe daar de moderators op ieder draadje vol in de aanval gaan, kan je ook de andere soort forum zien.
Een leerzaam forum, maar zeer eenzijdig positief, een geitenwollen sokken/hippie forum.
Ik raad iedereen aan om daar elke dag een week lang mee te lezen.

https://teslamotorsclub.com/tmc/forums/ ... lands.118/

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2020, 13:58

Hoi beetje goeie sfeer hiero? :D

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 nov 2020, 14:03

Nou nu wel ja. Alles goed?

TLRS

Bericht door TLRS » 05 nov 2020, 14:05

Moderators krijgen niet betaald. Denk dat we blij moeten zijn met de stille krachten die het boeltje überhaupt in de lucht houden. Als we verwachten dat ze vrijwillig die rommel gaan opruimen.. dat is als vragen of ze even met alle negativiteit op het forum omgeven willen worden.

Ja het is lastig de juiste lading mee te geven aan een bericht. Dus dat kost moeite.. of als je dat niet kunt missen.. laat het gaan.

Negativiteit is wat dat betreft als een ziekte. Zorg voor een goeie resistentie.. en probeer een manier te vinden om het moeiteloos te absorberen.. Of als je wat ambitieuzer bent.. wees creatief en formuleer een reactie die de boel een beetje luchtiger maakt ofzo.

///Joost

Bericht door ///Joost » 05 nov 2020, 14:09

Bij elke vete die onstaat, als de toetsenbordridders onder ons hun testosteron niet kunnen bedwingen, splits het gewoon af naar de p....... en laat ze het daar lekker uitvechten en ben wat ruimer met het uitdelen van waarschuwingen en bans. Dan is het zo klaar. Het zijn meestal dezelfde figuren. Onze zoon van 6 nemen we ook wel eens iets af voor straf.

Daarnaast, het blijft een open forum, dus negeren en een beetje dikke huid kweken moet ook wel aan de orde zijn.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 nov 2020, 14:12

RVV schreef: 05 nov 2020, 13:58 Hoi beetje goeie sfeer hiero? :D
Zo das lang geleden :D

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2020, 14:14

Bram schreef: 05 nov 2020, 14:03 Nou nu wel ja. Alles goed?
Ha Bram, ja prima! Heb je nog via de TV gevolgd :thumbup: leuk om te zien.

Nou idd Martijn! Laatste post was ergens van begin 2017 :mrgreen:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 nov 2020, 14:37

Mooi man, over twee weken alweer vijf jaar geleden. Tijd vliegt :D

Gijzert

Bericht door Gijzert » 05 nov 2020, 14:38

Bram schreef: 05 nov 2020, 14:37 Mooi man, over twee weken alweer vijf jaar geleden. Tijd vliegt :D
Hoe lang moet je nog? :bag:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 nov 2020, 14:54

RVV schreef: 05 nov 2020, 14:14
Bram schreef: 05 nov 2020, 14:03 Nou nu wel ja. Alles goed?
Ha Bram, ja prima! Heb je nog via de TV gevolgd :thumbup: leuk om te zien.

Nou idd Martijn! Laatste post was ergens van begin 2017 :mrgreen:
:mrgreen: tijd om weer eens wat meer te gaan posten net zoals MacBoy en andere oud gediende :forum:

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 05 nov 2020, 14:57

RVV schreef: 05 nov 2020, 14:14 Nou idd Martijn! Laatste post was ergens van begin 2017 :mrgreen:
Rico! Hoop dat alles wel is. Wat rij je tegenwoordig? (Mag ook per PB, ik post hier ook lang niet alles meer) Herinner me nog je mooie blauwe E46 M3 CS @ CBR2006
Laatst gewijzigd door DF-user-278 op 05 nov 2020, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 05 nov 2020, 14:59

RVV schreef: 05 nov 2020, 13:58 Hoi beetje goeie sfeer hiero? :D
Heeeeeej Rico! :df: :D :beer:
Als toevoeging op de posts hierboven: mijn ervaring op de gemodereerde forums is dat mensen (vooral Nederlanders) daar toch altijd de grens op gaan zoeken.
In een ideale wereld, zou je geen enkele moderator nodig hebben, omdat het hier allemaal volwassen mensen zijn die ook nog eens een gezamenlijke passie delen.
En er komen hier vrijwel geen knuppels in het hoenderhok voorbij, ik zie de politie, Groen Links aanhangers, Tesla adepten etc., dus iedere discussie gaat in principe tussen gelijkgestemden. Dan zou je toch eigenlijk mogen verwachten dat dit enigszins netjes en normaal kan verlopen...

Tom

Bericht door Tom » 05 nov 2020, 15:00

tomgtr schreef: 05 nov 2020, 12:06 Ok bij deze verplaatst. Uiteraard wordt deze discussie ook door mods gevoerd. Maar goed. Voorbeeld deze week. Erik vindt (naar MIJN mening terecht) dat Andre al een tijd aan het zuigen is richting Romo. Iemand blaft, Erik wil tijdje niet meer posten. Ilja en Andre zeggen BEIDE harde dingen naar elkaar. Vertel maar dan, wie moet waarvoor gewaarschuwd worden en wat als die persoon daar dan schijt aan heeft. Zeg het maar.
Exact. Je hebt te maken met een groot grijs gebied. Ingrijpen bij obvious zaken zoals trolls (denk even recent aan Emi) is gemakkelijk, paar keer waarschuwen en dan is het voor ons ook klaar. Maar meestal ligt het genuanceerder. Om een voorbeeld te geven: DF heeft ook veel insiders-jokes. De eerste paar keer is dat nog grappig. Op een gegeven moment zijn die grappen wat flauw. Blijf je doorgaan dan zijn het gewoon irritante steken onder water. Waar ga je als moderator ingrijpen? De 3e keer, 5e keer, 12e keer, 18e, 39e keer? Zeg het maar, ik weet het niet. Kun je daar een discussie over aan gaan? Nee, want dat is voor iedereen verschillend. Of je krijgt de vraag waarom je bij Pietje dan wel pas bij de 24e keer ingreep?

Daar komt nog bij dat als je ingrijpt en iemand bevalt het niet de vriendjes erbij worden gehaald. Door de jaren heen zijn er best wat kliekjes ontstaan 'rondom' DF die opvallend vaak dezelfde mening hebben. Mensen die er ineens weer zijn als het nodig is. Maar ook mensen die elkaar niet liggen en toch keer op keer de confrontatie opzoeken. Kleine dingen (ook ingrepen van een mod) kunnen snel uit de hand lopen, want stiekem vinden sommige mensen die relletjes ook wel weer leuk. Dan voelt ingrijpen gewoon als in een slangenkuil springen. Ik merk gewoon dat ik daar geen zin in heb, want je PM-box staat vol met geschreeuw of vriendjes worden opgetrommeld om het maar belachelijk te vinden. Als moderator hoop je maar dat het snel overwaait, want het is een bak negatieve energie met alleen maar verliezers.

Feit is ook dat als we harder modereren we het nooit voor iedereen goed doen.
Kan iedereen accepteren dat jouw bericht ook een keer weggemod wordt, misschien nog voor dat iets uit de hand loopt? Of dat je een waarschuwing krijgt waar je het niet mee eens bent? Of zijn we er heilig van overtuigd in het eigen gelijk te staan en is het altijd andermans schuld (degene "die jou uit de tent gelokt heeft" of de moderator)?

Uiteindelijk moet iedereen inzien dat ze zelf de sfeer maken. Het voelt een beetje als wijzen naar de barman dat de sfeer in het cafe kut is.
Volgens mij is het vrij makkelijk om meer positiviteit te krijgen:
- Kappen met steken onder water (en weet ik veel welke ruzietjes er stilletjes uitgevochten worden) of telkens de confrontatie opzoeken.
- Jaag nieuwe mensen niet gelijk weg. Ook als die hier alleen hun shit verkopen of zich niet gelijk voorstellen. Negeer het dan.
- Hou het fatsoenlijk. Onderbouw je posts. Blijf netjes, ook als je het niet met elkaar eens (agree to disagree).
Ik hoor ook graag concreet wat men vind dat moderators eraan kunnen doen als ik dingen verkeerd zie.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 05 nov 2020, 15:04

Tom schreef: 05 nov 2020, 15:00 Daar komt nog bij dat als je ingrijpt en iemand bevalt het niet de vriendjes erbij worden gehaald. Door de jaren heen zijn er best wat kliekjes ontstaan 'rondom' DF die opvallend vaak dezelfde mening hebben. Mensen die er ineens weer zijn als het nodig is.
Klopt, al vaak meegemaakt. Zal maar geen namen noemen, Uiteindelijk is het toch vaak afgunst en zitten dat soort figuren zichzelf gefrustreerd ''op te vreten''. :mrgreen:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 05 nov 2020, 15:15

Tom schreef: 05 nov 2020, 15:00Exact. Je hebt te maken met een groot grijs gebied. Ingrijpen bij obvious zaken zoals trolls (denk even recent aan Emi) is gemakkelijk, paar keer waarschuwen en dan is het voor ons ook klaar. Maar meestal ligt het genuanceerder. Om een voorbeeld te geven: DF heeft ook veel insiders-jokes. De eerste paar keer is dat nog grappig. Op een gegeven moment zijn die grappen wat flauw. Blijf je doorgaan dan zijn het gewoon irritante steken onder water. Waar ga je als moderator ingrijpen? De 3e keer, 5e keer, 12e keer, 18e, 39e keer? Zeg het maar, ik weet het niet. Kun je daar een discussie over aan gaan? Nee, want dat is voor iedereen verschillend. Of je krijgt de vraag waarom je bij Pietje dan wel pas bij de 24e keer ingreep?

Daar komt nog bij dat als je ingrijpt en iemand bevalt het niet de vriendjes erbij worden gehaald. Door de jaren heen zijn er best wat kliekjes ontstaan 'rondom' DF die opvallend vaak dezelfde mening hebben. Mensen die er ineens weer zijn als het nodig is. Maar ook mensen die elkaar niet liggen en toch keer op keer de confrontatie opzoeken. Kleine dingen (ook ingrepen van een mod) kunnen snel uit de hand lopen, want stiekem vinden sommige mensen die relletjes ook wel weer leuk. Dan voelt ingrijpen gewoon als in een slangenkuil springen. Ik merk gewoon dat ik daar geen zin in heb, want je PM-box staat vol met geschreeuw of vriendjes worden opgetrommeld om het maar belachelijk te vinden. Als moderator hoop je maar dat het snel overwaait, want het is een bak negatieve energie met alleen maar verliezers.

Feit is ook dat als we harder modereren we het nooit voor iedereen goed doen.
Kan iedereen accepteren dat jouw bericht ook een keer weggemod wordt, misschien nog voor dat iets uit de hand loopt? Of dat je een waarschuwing krijgt waar je het niet mee eens bent? Of zijn we er heilig van overtuigd in het eigen gelijk te staan en is het altijd andermans schuld (degene "die jou uit de tent gelokt heeft" of de moderator)?

Uiteindelijk moet iedereen inzien dat ze zelf de sfeer maken. Het voelt een beetje als wijzen naar de barman dat de sfeer in het cafe kut is.
Volgens mij is het vrij makkelijk om meer positiviteit te krijgen:
- Kappen met steken onder water (en weet ik veel welke ruzietjes er stilletjes uitgevochten worden) of telkens de confrontatie opzoeken.
- Jaag nieuwe mensen niet gelijk weg. Ook als die hier alleen hun shit verkopen of zich niet gelijk voorstellen. Negeer het dan.
- Hou het fatsoenlijk. Onderbouw je posts. Blijf netjes, ook als je het niet met elkaar eens (agree to disagree).
Ik hoor ook graag concreet wat men vind dat moderators eraan kunnen doen als ik dingen verkeerd zie.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 05 nov 2020, 15:25

Ik vind dat ze het hardstikke goed doen, als het echt uit de hand loopt grijpen ze in en soms wordt er een weekban gedaan als je het echt te gek maakt.
En de ene is nu eenmaal genuanceerder als de ander (ja kop ze maar in)
Dus wat mij betreft een dikke pluim voor de moderators hier.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 nov 2020, 15:46

Ik ga niet in mijn eigen M2CS draadje modereren. Daar pas ik voor.

Ik kan lang tot tien tellen.

Maar wat Andre jegens Ilija schreef ging alle perken te buiten, ik heb hem daar per app op aangesproken, gevraagd hoe en waarom; reactie 0

Altijd respect voor zijn rijstijl, technische know how gehad, goede telefoon gesprekken.

Nu dit.

Ik schrik niet snel, maar dit is niet hoe ik met mensen wil omgaan.

Ook als je een keer rauw uit de bocht vliegt, je kan ook nog een keer een mea culpa bezigen toch. Hoe moeilijk kan het zijn om respect te bewaren.

Grotendeels vind ik dat op DF het geval, dat moet ook gezegd.

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2020, 16:40

535d schreef: 05 nov 2020, 14:57
RVV schreef: 05 nov 2020, 14:14 Nou idd Martijn! Laatste post was ergens van begin 2017 :mrgreen:
Rico! Hoop dat alles wel is. Wat rij je tegenwoordig? (Mag ook per PB, ik post hier ook lang niet alles meer) Herinner me nog je mooie blauwe E46 M3 CS @ CBR2006
Ha dank je! De CS was een mooie auto, snel wel de mooiste die ik ooit gehad heb. Af en toe kijk ik wel eens een fotootje er van terug. Verder gaat alles goed hoor. Nog altijd matrassen verkoper :mrgreen: qua auto’s tja.. wat rij ik nu, een brave Golf station met koffiemolen en een twingootje. Die laatste omdat mijn moeder kort geleden is overleden. Dan moet je de auto als erfgenaam op je naam zetten. Dikke auto’s rij ik al jaren niet meer. Een hobby waar ik min of meer afscheid heb genomen. Eigenlijk omdat ik er gewoon geen interesse meer in heb. Misschien ook wel stukje inzicht dat het stukslaan van belachelijke afschrijvingen wel een keer mooi was geweest. Zakelijk heb ik geen dure auto nodig en al helemaal niet vanwege die dikke bijtelling. Dus reed ik altijd al privé en als het je op een gegeven moment niet meer je hobby is dan ga je ook niet meer bukken voor het afschrijfspook. Leasen voor een auto heb ik ook nooit willen doen. Soms denk ik wel eens zal ik nog zo’n dikke baffer ophalen. Maar ik fiets veel, sport veel.. tja wanneer ga ik er dan nog in rijden? Dus ik vind de rust in mijn hoofd wel prettig. Ben sowieso veel minder materialistisch ingesteld als vroeger. Kan veel meer genieten van kleine dingen. Mijn kinderen waar ik fijne band mee heb. Maar ik lees af en toe nog wel mee op het forum. Eigenlijk is er weinig tot niets veranderd :D

Peter :thumbup: :thumbup: :thumbup: trots op je kerel wat je met DF hebt bereikt !

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 05 nov 2020, 17:30

///Joost schreef: 05 nov 2020, 14:09 Bij elke vete die onstaat, als de toetsenbordridders onder ons hun testosteron niet kunnen bedwingen, splits het gewoon af naar de p....... en laat ze het daar lekker uitvechten en ben wat ruimer met het uitdelen van waarschuwingen en bans. Dan is het zo klaar. Het zijn meestal dezelfde figuren. Onze zoon van 6 nemen we ook wel eens iets af voor straf.

Daarnaast, het blijft een open forum, dus negeren en een beetje dikke huid kweken moet ook wel aan de orde zijn.
Vooral die laatste alinea.....

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 05 nov 2020, 18:02

RVV schreef: 05 nov 2020, 16:40 Soms denk ik wel eens zal ik nog zo’n dikke baffer ophalen. Maar ik fiets veel, sport veel.. tja wanneer ga ik er dan nog in rijden? Dus ik vind de rust in mijn hoofd wel prettig. Ben sowieso veel minder materialistisch ingesteld als vroeger. Kan veel meer genieten van kleine dingen. Mijn kinderen waar ik fijne band mee heb. Maar ik lees af en toe nog wel mee op het forum. Eigenlijk is er weinig tot niets veranderd :D
Goed om te lezen. Uiteindelijk is het ook maar allemaal blik. Maar het blijft toch wel leuk! Het ga je goed! En schroom vooral niet om te posten. :thumbup:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 nov 2020, 18:46

Leuk dat je weer post Rico!

En voor de rest... hopelijk is Corona en is de winter snel voorbij. :)

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2020, 19:04

:thumbup: Ha dank mannen zal af en toe weer wat posten

Gesloten