De echte 500 opvolger moet nog komen
Kleine auto’s hebben de toekomst. In de eerste verplaats omdat de gemiddelde CO2 uitstoot, en dus het verbruik, omlaag moet. En dat valt bij compacte auto’s natuurlijk veel beter te realiseren. In de tweede plaats hebben kleine modellen de wind mee omdat de gemiddelde huishoudengrootte zal blijven afnemen. Steeds meer mensen kiezen er voor om niet te gaan trouwen of samenwonen. Of worden tot een bestaan als single gedwongen als ze ouder worden en hun partner inmiddels is overleden. Nu kunnen zij theoretisch gewoon in een grote auto blijven rijden, maar daar moet ook het geld maar voor zijn. Er is immers maar één inkomen. En als dat er al is, dan is het afwachten of het beschikbare inkomen aan een auto zal worden besteed. Is drie keer per jaar op vakantie gaan niet veel leuker? Heeft de consument al deze hobbels tóch is het voordeel van een auto genomen, dan wacht de overheid, die al die voertuigen maar niks vindt en autorijden sterker zal gaan belasten en die slechts met grote tegenzin de parkeercapaciteit zal gaan uitbreiden.
Kortom, de verstandige autoconsument kiest voor een zo klein en zuinig mogelijke auto, dan ben je het best bewapend tegen al het naderende onheil. En een verstandige autofabrikant speelt hier op in. Zoals Fiat, dat niet op zijn lauweren rust nu de 500 een grote hit is en de Panda nog steeds prima verkoopt, maar dat de mogelijkheden onderzoekt voor een nóg kleiner en goedkoper model. Eigenlijk gaat het hierbij om de échte opvolger van de 500 uit 1957, want het ontwerp dat Fiat nu op de tekentafels heeft staan is net zoals het origineel 3 meter lang en wordt aangedreven door de 900 cc 2 cilinder motor, waar Fiat momenteel de laatste hand op legt. Deze krachtbron zal in de 500 en Panda worden gebruikt, maar is bij uitstek geschikt voor de nieuwe stadsauto.
Fiat toont een turbovariant van de 2 cilinder motor op de IAA in Frankfurt, in een speciale ‘studie’ versie van de Panda, Aria genaamd. In dit model is de krachtbron 105 pk sterk, maar Fiat Power Train Technologies werkt ook aan een 65 pk en 80 pk versie. Volgens de Italiaanse fabrikant is de tweepitter 20 % zuiniger dan een qua vermogen vergelijkbare 4 cilinder motor. Dit betekent grofweg een verbruik van grofweg 4,5 liter per 100 km, oftewel anderhalve liter zuiniger dan een Volkswagen Fox in 55 pk 3 cilinder uitvoering.
In de Panda Aria is de tweecilinder motor gecombineerd met een ‘dual fuel’ managementsysteem, waardoor de krachtbron van benzine, methaan en waterstof kan draaien. Ook beschikt de Aria over een Stop& Start systeem.
[img:372:225]http://www.autointernationaal.nl/img/fo ... linoBA.jpg[/img]
De echte 500 moet nog komen
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten