Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wie wint het VS presidentschap op 3 nov?

Donald Trump
54
53%
Joe Biden
47
47%

Totaal aantal stemmen: 101

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Eric H » 04 nov 2020, 11:19

Maar die 5 staten was toentertijd met minimaal verschil.....
Ik zou er nog geen geld op willen inzetten dat het weer Trump wordt.

Verder interesseert het me weinig wat er daar over de plas gebeurt.
Heeft weinig directe invloed op mijn leven.
Wellicht een kortzichtige reactie, maar dat is hoe ik erin zit.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 04 nov 2020, 11:22

Het zijn niet voor niets de swing states.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 04 nov 2020, 11:32

Downforce Hans schreef: 04 nov 2020, 10:48
Bram schreef: 04 nov 2020, 09:29 Aha, Trump wil het tellen van stemmen stil laten leggen en beweert dat er uit allerlei hoeken en gaten extra stembiljetten tevoorschijn komen. Wat een clown.
Dus jij weet zeker dat het niet zo is?
Nee. Moet dat dan? Trump praat ook met grote regelmaat voor z'n beurt, waarom zou ik dat niet kunnen doen dan?

WJ

Bericht door WJ » 04 nov 2020, 11:49

Als ik op Fox kijk dan ziet het eruit dat het gewoon hetzelfde word als vorige keer, popular vote naar Biden/Democrats. Kiesmannen naar Trump/Repub. Trump waarschijnlijk weer President dus.
Al moet er geloof ik nog wel heul veul mail votes geteld worden in de swingstates.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 04 nov 2020, 12:12

Bram schreef: 04 nov 2020, 11:32
Bram schreef: 04 nov 2020, 09:29 Aha, Trump wil het tellen van stemmen stil laten leggen en beweert dat er uit allerlei hoeken en gaten extra stembiljetten tevoorschijn komen. Wat een clown.
Nee. Moet dat dan? Trump praat ook met grote regelmaat voor z'n beurt, waarom zou ik dat niet kunnen doen dan?
Dus dan ben jij eigenlijk net zo`n clown als Trump....... :hmmm: :thumbup:
Inmiddels lees ik dat ze al zo`n 300.000 stemmen die per post gingen al kwijt zijn......

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 04 nov 2020, 13:15

Vind het vermakelijk om te volgen deze verkiezingen. Trump zegt letterlijk dat hij wil dat het stemmen stopt, dat onze fantastisch betrouwbare media daarvan maakt dat Trump het tellen van de stemmen wil stoppen zegt mij genoeg. Het kan niet zo zijn dat er 5 uur na sluiten van het stemlokaal her en der nog biljetten opduiken die worden meegenomen. Het klinkt mij ook wel logisch in de oren dat je vraagtekens zet bij een systeem waar tot as vrijdag nog schriftelijke stemmen binnenkomen die bepalend zouden kunnen zijn voor de verkiezing. Zoals ik het begrepen heb moeten die stemmen via de post voorzien zijn van een poststempel van voor de verkiezingen. Een systeem wat schreeuwt om fraude. Tevens wordt gesuggereerd dat in sommige Staten de onafhankelijke toezichthouders niet voldoende kunnen controleren of er gefraudeerd wordt.

Gr Ron

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Bericht door Camiel » 04 nov 2020, 13:22

Michigan steeds closer, Trump nog maar 20.000 stemmen voor met een bult stedelijk gebied (Detroit) mail-in votes nog te komen, Wisconsin loopt Biden steeds verder uit nu de mail-in votes geteld worden. Als Biden Arizona vast weet te houden met de ruime lead die hij nu heeft, en de mail-in votes voor Nevada die vanaf morgen geteld gaan worden inderdaad overwegend Democraat zijn, maakt het niet eens meer uit wat Pennsylvania of Georgia doen, dan is het over.

EDIT: over voor de presidentsverkiezing dan. Dan wordt de Senaat+Huis nog interessant.
Laatst gewijzigd door Camiel op 04 nov 2020, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram

Bericht door Bram » 04 nov 2020, 13:26

Downforce Hans schreef: 04 nov 2020, 12:12
Bram schreef: 04 nov 2020, 11:32
Dus dan ben jij eigenlijk net zo`n clown als Trump....... :hmmm: :thumbup:
Inmiddels lees ik dat ze al zo`n 300.000 stemmen die per post gingen al kwijt zijn......
Er wordt vaak om mijn grappen gelachen, dus dat zou zomaar kunnen ja. En als er al post stemmen verloren gaan kan dat zomaar in het voordeel van Trump zijn, aangezien er meer Democraten dan Republikeinen op die manier stemmen.

Kadett

Bericht door Kadett » 04 nov 2020, 13:27

Toch is dit systeem behoorlijk mank. De een zou met bijvoorbeeld 30% van alle stemmen president kunnen worden. Als het maar in de juiste staten is met een nipte meerderheid.

Gewoon alle stemmen van alle staten bij elkaar optellen. Meeste stemmen wint. Niet wie meeste 'kiesmannen' heeft.

Camiel

Bericht door Camiel » 04 nov 2020, 13:30

Kadett schreef: 04 nov 2020, 13:27 Toch is dit systeem behoorlijk mank. De een zou met bijvoorbeeld 30% van alle stemmen president kunnen worden. Als het maar in de juiste staten is met een nipte meerderheid.

Gewoon alle stemmen van alle staten bij elkaar optellen. Meeste stemmen wint. Niet wie meeste 'kiesmannen' heeft.
Eens. Ten eerste kan men dan afscheid nemen van het bipartisan stelsel en komt er echt ruimte voor independents of andere partijen. Ik snap ergens het punt van 'afspiegeling van de maatschappij' ook wel. Het blijven immers Verenigde Staten, geen Verenigde Provincies. Maar uiteindelijk is het in de rest van het federale stelsel ook gewoon 50% meerderheid, dus waarom dan met stemmen niet.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 04 nov 2020, 13:31

Kadett schreef: 04 nov 2020, 13:27 Toch is dit systeem behoorlijk mank. De een zou met bijvoorbeeld 30% van alle stemmen president kunnen worden. Als het maar in de juiste staten is met een nipte meerderheid.

Het hele amerikaanse presidents/verkiezingssysteem is zo krom als een hoepel.

Voor het behoud van de aarde zoals we 'm kennen, hoop ik dat Biden president wordt.

Luco

Bericht door Luco » 04 nov 2020, 13:35

Camiel schreef: 04 nov 2020, 13:22 Michigan steeds closer, Trump nog maar 20.000 stemmen voor met een bult stedelijk gebied (Detroit) mail-in votes nog te komen, Wisconsin loopt Biden steeds verder uit nu de mail-in votes geteld worden. Als Biden Arizona vast weet te houden met de ruime lead die hij nu heeft, en de mail-in votes voor Nevada die vanaf morgen geteld gaan worden inderdaad overwegend Democraat zijn, maakt het niet eens meer uit wat Pennsylvania of Georgia doen, dan is het over.

EDIT: over voor de presidentsverkiezing dan. Dan wordt de Senaat+Huis nog interessant.
als biden die allemaal wint heeft die toch maar 269 kiesmannen?

Bram

Bericht door Bram » 04 nov 2020, 13:41

RS-Ron schreef: 04 nov 2020, 13:15 Vind het vermakelijk om te volgen deze verkiezingen. Trump zegt letterlijk dat hij wil dat het stemmen stopt, dat onze fantastisch betrouwbare media daarvan maakt dat Trump het tellen van de stemmen wil stoppen zegt mij genoeg. Het kan niet zo zijn dat er 5 uur na sluiten van het stemlokaal her en der nog biljetten opduiken die worden meegenomen. Het klinkt mij ook wel logisch in de oren dat je vraagtekens zet bij een systeem waar tot as vrijdag nog schriftelijke stemmen binnenkomen die bepalend zouden kunnen zijn voor de verkiezing. Zoals ik het begrepen heb moeten die stemmen via de post voorzien zijn van een poststempel van voor de verkiezingen. Een systeem wat schreeuwt om fraude. Tevens wordt gesuggereerd dat in sommige Staten de onafhankelijke toezichthouders niet voldoende kunnen controleren of er gefraudeerd wordt.

Gr Ron
Voor zover ik weet wordt er altijd flink gestemd per post, in 2016 ging het om 24% van de 140 miljoen uitgebrachte stemmen. Ik heb Trump daar niet over horen klagen in 2016, toen hij de verkiezingen won. En hij heeft het ook niet veranderd de afgelopen jaren, dus ik snap zijn gejank erover niet zo goed.

WJ

Bericht door WJ » 04 nov 2020, 13:46

De Dem's hebben afgelopen maanden ook veel opgeroepen om via post te stemmen vanwege Covid. Daardoor is dat hele USPS drama ook ontstaan met die muppet Mitch McConnel voorop.
En maar tegenwerken, je zou bijna denken dat de Republikeinen toch niet zo van de freedom zijn als je dat allemaal leest. :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 04 nov 2020, 13:46

Dan was Hillary Clinton nu al 4 jaar president geweest :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 nov 2020, 13:55

Bram schreef: 04 nov 2020, 13:41
Voor zover ik weet wordt er altijd flink gestemd per post, in 2016 ging het om 24% van de 140 miljoen uitgebrachte stemmen. Ik heb Trump daar niet over horen klagen in 2016, toen hij de verkiezingen won. En hij heeft het ook niet veranderd de afgelopen jaren, dus ik snap zijn gejank erover niet zo goed.
Eens. Stemmen per post kan al sinds de Civil War, en nu is het opeens een probleem? Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat het beter geregeld kan worden, maar onderzoek heeft uitgewezen dat de opkomst hoger is wanneer stemmen per post een mogelijkheid is. Het probleem zit 'm mede in het feit dat de US Postal Service overuren draait vanwege de grote hoeveelheden post (niet alleen door stemmen, maar ook doordat steeds meer via de post gaat ivm de pandemie). Poststukken kunnen dus vertraging oplopen. Het kan niet zo zijn dat je stem hierdoor verloren gaat, en het is aan de US Postal Service om hun organisatie der mate te structureren dat er genoeg personeel is.

Onderzoek wijst tevens uit dat democraten itt republikeinen meer geneigd zijn om per post te stemmen, en gezien het minieme verschil in de swing states kan het dus zo maar de kant van Biden opvallen. Dat Trump de overwinning claimt en al dreigt met het hooggerechtshof is ongehoord. Komt trouwens wel goed uit dat ze net Coney Barrett hebben aangesteld. :D

Overigens ook eens dat het systeem met kiesmannen gewoon achterhaald is.

HarryC

Bericht door HarryC » 04 nov 2020, 14:00

Kan iemand mij uitleggen waarom alle kiesmannen van een staat naar de meeste stemmen gaan? Waarom worden ze niet evenredig verdeelt over het aantal stemmen per kandidaat?
Het is toch raar dat wanneer er 52%-48% gestemd wordt de kiesmannen dan niet naar ratio worden verdeeld?

Camiel

Bericht door Camiel » 04 nov 2020, 14:03

HarryC schreef: 04 nov 2020, 14:00 Kan iemand mij uitleggen waarom alle kiesmannen van een staat naar de meeste stemmen gaan? Waarom worden ze niet evenredig verdeelt over het aantal stemmen per kandidaat?
Het is toch raar dat wanneer er 52%-48% gestemd wordt de kiesmannen dan niet naar ratio worden verdeeld?
Omdat de staten als het ware allemaal aparte 'landen' zijn die een afspiegeling vormen van de Verenigde Staten. De staat heeft in meerderheid gekozen voor 1 kandidaat, en die wordt gewogen meegenomen in het totaal via de kiesmannen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 nov 2020, 14:05

Het is raar, maar zo is het systeem nu eenmaal. Vandaar dat de kandidaten slechts in enkele staten lobbyen/campagne voeren, de zogenaamde swing states.
De rest van de staten is van oudsher al behoorlijk duidelijk gekleurd, dus daar zie je nauwelijks campagnes.

HarryC

Bericht door HarryC » 04 nov 2020, 14:10

Lijkt mij een ouderwets en achterhaald systeem.
Texas sinds 1976 niet meer domecraten gewonnen, gaat niet eens meer om inhoud denk ik dan.
Wat ik vooral vreemd vind is dat er 4 jaar lang geklaagd is maar dat het Amerikaanse volk er geen streep door zet. Zijn ze nog dommer dan ik al dacht of doet Trump blijkbaar toch iets goed...

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 04 nov 2020, 14:12

WJ schreef: 04 nov 2020, 13:46 De Dem's hebben afgelopen maanden ook veel opgeroepen om via post te stemmen vanwege Covid. Daardoor is dat hele USPS drama ook ontstaan met die muppet Mitch McConnel voorop.
En maar tegenwerken, je zou bijna denken dat de Republikeinen toch niet zo van de freedom zijn als je dat allemaal leest. :mrgreen:
Daarom is het in het voordeel van de Dems als er ineens 5 dozen extra opduiken of verdwijnen...,. :bag:

Gijzert

Bericht door Gijzert » 04 nov 2020, 14:15

HarryC schreef: 04 nov 2020, 14:10 Lijkt mij een ouderwets en achterhaald systeem.
Texas sinds 1976 niet meer domecraten gewonnen, gaat niet eens meer om inhoud denk ik dan.
Wat ik vooral vreemd vind is dat er 4 jaar lang geklaagd is maar dat het Amerikaanse volk er geen streep door zet. Zijn ze nog dommer dan ik al dacht of doet Trump blijkbaar toch iets goed...
Vooral dat laatste. USA is meer Trump dan CNN en MSNBC dachten.

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 nov 2020, 14:58

Het ligt iets complexer. De Verenigde Staten zijn opgebouwd uit 50 staten die nog onafhankelijk van de federale overheid veel zelf regelen. Het is niet zo eenvoudig om zoiets groots 'simpel' te restructureren met een wetswijziging. Puntje is ook wel dat veel mensen in bepaalde staten wonen juist omdat de zaken er democratisch of meer republikeins geregeld zijn. Velen vergeten hoe immens groot Amerika is en dat je niet zo maar iets kunt veranderen. Waar Nederland een wendbare jetski is (en hoe moeilijk gaat het hier soms al niet?!), is de VS een cruiseschip.

WJ

Bericht door WJ » 04 nov 2020, 15:16

Biden heeft nu de benodigde kiesmannen als het nu klaar zou zijn. Michigan switched net naar Dem.

Bram

Bericht door Bram » 04 nov 2020, 15:19

Zag het ja, komt die precies op 270 uit. Hopelijk komt er nog wat bij anders blijft er altijd controverse over deze overwinning. Geldt natuurlijk ook mocht Trump winnen.

Plaats reactie