Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 01 nov 2020, 17:24

Dat elitair van mij slaat niet op wat ze verdienen, dat zal me een zorg zijn. Maar wel dat zij het in vergelijk met de rest van de organisatie niet nodig vinden om in te leveren.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 nov 2020, 17:25

Okay, blijft het 'schandalig veel verdienen' over :)

JP

Bericht door JP » 01 nov 2020, 17:37

Doen ze toch ook. Beetje aan de knoppen zitten en op de automatische piloot draaien. Lijkt een dj wel....
Daarbij nog eens dat het een staatsonderneming is.

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Bericht door Camiel » 01 nov 2020, 17:44

Arthur schreef: 01 nov 2020, 17:25 Okay, blijft het 'schandalig veel verdienen' over :)
‘T is toch ook schandalig veel?

Ik bedoel, we zouden allemaal waarschijnlijk hetzelfde doen, het is marktconform, je zit bij een privaat bedrijf etc etc maar als je elke maand een loonstrookje krijgt waar >€20.000 op staat (terwijl je niet eens nog zelf voor je pensioen of sociale zekerheid hoeft te zorgen zoals een ZZP’er), en je daar níét zelf bij denkt ‘dit is echt belachelijk veel geld’, dan heb je wel een zeer verstoord wereldbeeld als piloot :lol:

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 nov 2020, 17:50

Arthur schreef: 01 nov 2020, 16:51 Snap ik. Maar ik lees hier 'elitaire piloten', 'schandalig veel verdienen'. Dat vind ik wat apart. Dat ze zichzelf wss in de voet schieten door (nog) niets in te willen leveren is wat anders. Als ik dat geld kan verdienen laat ik het ook niet na. Het zou wel heel apart zijn als mij dat dan ineens wordt verweten als het slecht gaat met het bedrijf dat mij dat wilde betalen.
Dikke plus 1. Ze hebben ook een verantwoordelijkheid die weinigen hier ooit zullen hebben. Nogmaals, staat los van of ze wel of niet zouden moeten inleveren.

Luco

Bericht door Luco » 01 nov 2020, 17:50

Camiel schreef: 01 nov 2020, 17:44
Arthur schreef: 01 nov 2020, 17:25 Okay, blijft het 'schandalig veel verdienen' over :)
‘T is toch ook schandalig veel?

Ik bedoel, we zouden allemaal waarschijnlijk hetzelfde doen, het is marktconform, je zit bij een privaat bedrijf etc etc maar als je elke maand een loonstrookje krijgt waar >€20.000 op staat (terwijl je niet eens nog zelf voor je pensioen of sociale zekerheid hoeft te zorgen zoals een ZZP’er), en je daar níét zelf bij denkt ‘dit is echt belachelijk veel geld’, dan heb je wel een zeer verstoord wereldbeeld als piloot :lol:
Dat hebben ze ook :tooth: :lol:

alt

Bericht door alt » 01 nov 2020, 19:17

Wat ik nog weet uit de tijd dat lik vloog op een modelvliegveld, dat er een knaap van 16 was wiens vader op een de eerste van de 747 vloog.
Dat zijn vader tussen de vluchten, dagen aan het leren was om de nieuwe instructies van de fabriek te leren & daar voor een examen moest afleggen.
Wat ik zo begreep, dat als er niet werd gevlogen, werd er geleerd.

350 Z

Bericht door 350 Z » 01 nov 2020, 19:19

///Joost schreef: 01 nov 2020, 17:50
Arthur schreef: 01 nov 2020, 16:51 Snap ik. Maar ik lees hier 'elitaire piloten', 'schandalig veel verdienen'. Dat vind ik wat apart. Dat ze zichzelf wss in de voet schieten door (nog) niets in te willen leveren is wat anders. Als ik dat geld kan verdienen laat ik het ook niet na. Het zou wel heel apart zijn als mij dat dan ineens wordt verweten als het slecht gaat met het bedrijf dat mij dat wilde betalen.
Dikke plus 1. Ze hebben ook een verantwoordelijkheid die weinigen hier ooit zullen hebben. Nogmaals, staat los van of ze wel of niet zouden moeten inleveren.
Een buschauffeur met een volle bus die met 100 km/u tegen een boom rijd betekend ook iedereen in de bus tussen 6 planken...........

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 01 nov 2020, 19:25

Zit wat in, maar een busrijbewijs haalt iedere jostie met wat gevoel voor sturen. Een A380 veilig aan de grond zetten vraagt wel wat meer skills, zeker als er onverhoopt wat problemen de kop opdoen op 10 kilometer hoogte. En daar zitten ook iets meer mensen in.

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 nov 2020, 19:56

350 Z schreef: 01 nov 2020, 19:19
Een buschauffeur met een volle bus die met 100 km/u tegen een boom rijd betekend ook iedereen in de bus tussen 6 planken...........
Zo lust ik er ook nog wel een paar inderdaad. Dit komt nog niet in de buurt van een vergelijking.

Elise

Bericht door Elise » 01 nov 2020, 20:33

///Joost schreef: 01 nov 2020, 17:50 Ze hebben ook een verantwoordelijkheid die weinigen hier ooit zullen hebben.
Die verantwoordelijkheid is overdreven, het is puur eigenbelang dat ze zo'n kist weer op z'n wielen op de landingsbaan dumpen :lol:

Luco

Bericht door Luco » 01 nov 2020, 20:34

///Joost schreef: 01 nov 2020, 19:56

Zo lust ik er ook nog wel een paar inderdaad. Dit komt nog niet in de buurt van een vergelijking.
En de kapitein van een cruiseschip dan?

JP

Bericht door JP » 01 nov 2020, 20:40

Luco schreef: 01 nov 2020, 20:34
///Joost schreef: 01 nov 2020, 19:56
En de kapitein van een cruiseschip dan?
Maken dat je als eerste wegkomt.......

vanaf 02:00min

Luco

Bericht door Luco » 01 nov 2020, 21:27

:lol: :lol: :lol: :lol:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 nov 2020, 22:12

Elise schreef: 01 nov 2020, 20:33
///Joost schreef: 01 nov 2020, 17:50 Ze hebben ook een verantwoordelijkheid die weinigen hier ooit zullen hebben.
Die verantwoordelijkheid is overdreven, het is puur eigenbelang dat ze zo'n kist weer op z'n wielen op de landingsbaan dumpen :lol:
Uiteraard kunnen de heren wel landen maar normaal gesproken landt de automatische piloot hoor. En dat vele werken, ik heb een 747 piloot die op Japan vloog als vlieginstructeur gehad. Dat is naar Japan vliegen, een dag of 2 vrij, terugvliegen en dan bijna een week vrij. Dat is netto 6 dagen werken per week. Nou snap ik best dat die dagen van huis ook als werk tellen maar we moeten niet gaan doen of veel van die mannen hun ballen uit hun broek werken.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 01 nov 2020, 22:34

Maar die hebben piloten bij Ryanair of Emirates toch ook? Ik denk niet dat het niet gaat om hoe veel ze verdienen (zal me een zorg zijn), maar meer of dat marktconform is. Blijkbaar is dat niet zo (als ik die getallen hier boven lees). Dan vind ik het niet zo gek om als eis te stellen bij staatssteun dat er wat ingeleverd wordt.

Shakes

Bericht door Shakes » 02 nov 2020, 05:55

Natuurlijk vechten ze voor het behoud van hun salaris. Of het slim is is een tweede maar ik zou op dit moment hetzelfde doen denk ik.

Ajax pakt ook de vruchten van de NOW regeling maar als er weer zo’n jochie vertrekt blijven de miljoenen in eigen zak.

Ik ken er nog een paar die 5% meer kregen maar wel wisten te vertellen dat “wij” rekening moesten houden met zware tijden.

Eigenbelang.

Elise

Bericht door Elise » 02 nov 2020, 07:58

Shakes schreef: 02 nov 2020, 05:55 Of het slim is is een tweede maar ik zou op dit moment hetzelfde doen denk ik.
Oncollegiaal naar mijn mening.

///Joost

Bericht door ///Joost » 02 nov 2020, 09:07

Geen idee wat een kaptein van een cruiseschip verdient, maar die zou ik onder dezelfde categorie scharen. Als ik de salarissen van de prijsvechter-piloten zie, dan vind ik dat meer een gevalletje uitgeknepen worden. Prima salaris hoor, maar als je weet wat je aan investeringen (financieel en tijd/studie/vlieguren) moet doen om op dat niveau piloot te worden, dan vind ik het niet in verhouding staan. Ik denk dat de piloten bij de prijsvechters ook eerder daar zitten uit 'armoede', dan dat ze daadwerkelijk daar willen blijven. Maar goed, de markt is momenteel nu zo dat vliegen op z'n gat ligt, en het kan zo maar 6-8 jaar duren eer we weer op het oude niveau zitten, als we daar al ooit weer komen.
Dus heren KLM-piloten, inleveren graag. Wel mooi om te zien dat de overheid eindelijk eens paal aan perk stelt. Hopelijk zetten ze ook door.

Elise

Bericht door Elise » 02 nov 2020, 09:24

///Joost schreef: 02 nov 2020, 09:07 maar als je weet wat je aan investeringen (financieel en tijd/studie/vlieguren) moet doen om op dat niveau piloot te worden
Is dat niet een beetje overtrokken?
Onze koning is ook piloot, die doet het er gewoon een beetje bij...

Elise

Bericht door Elise » 02 nov 2020, 10:09

KLM-piloot behoort tot best betaalde ter wereld: 24% meer dan Duitse collega
Schiphol - Piloten van KLM behoren tot de best betaalde vliegers ter wereld. Dat blijkt uit cijfers van het internationale onderzoeksbureau HKP Group, dat in 2018 een uitgebreide vergelijking heeft gemaakt tussen wat piloten bij de verschillende luchtvaartmaatschappijen in de wereld verdienen en hoeveel uren zij in de lucht zijn. Dit zijn cijfers van voor de coronacrisis.

Wil de luchtvaartmaatschappij het leningenpakket van de overheid krijgen, dan moeten KLM-piloten zich voor vijf jaar committeren aan loonmatiging. Het gaat om een offer van maximaal 20%. De afspraken die nu gemaakt zijn, gelden voor 17 maanden. Dat is voor minister Hoekstra onvoldoende.

De HKP Group zegt dat de KLM-vliegers er in bijna alle categorieën uitspringen. KLM is in totaal gemiddeld €291.238 kwijt aan een captain, dat is 24% meer dan bij de Duitse of Britse vliegmaatschappijen. Het gaat om het totale arbeidsvoorwaardenpakket, dus inclusief winstuitkeringen, vakantiegeld, extra gewerkte dagen en bonussen. In 2018 draaide KLM erg goed, en daarom kreeg het personeel een maandsalaris als winstdeling.

Een piloot bij KLM op een kleiner vliegtuig zoals de Boeing 737 verdient 17% meer dan een captain bij Lufthansa of British Airways. Ten opzichte van de prijsvechters is het gat nog groter: de KLM-vlieger zit 70% boven de prijsvechterpiloot. Ook bij het aantal vlieguren zit de KLM-piloot aan de onderkant, zo blijkt uit de vergelijking.

Een paar maanden geleden publiceerde de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers een overzicht wat Nederlandse piloten verdienen, maar dat was een gemiddelde, waar ook de prijsvechters in zijn meegenomen. Daar kwam het maximale gemiddelde salaris voor een captain op een groot vliegtuig uit op €250.000, na een dienstverband van circa 25 jaar. De salarissen liggen hoog, maar voor de coronacrisis was er een tekort aan piloten. Die kunnen in principe in de hele wereld aan de slag.

Het vak van een piloot is veranderd ten opzichte van vroeger. „Tegenwoordig zijn piloten zogeheten system-engineers. Een piloot bedient een intelligent vervoerssysteem, dat op de grond geprogrammeerd wordt. De verantwoordelijkheid is groot, maar die wordt gedeeld met de luchtverkeersleiding en de operatie op de grond”, zegt een ingewijde. De salarissen zijn niet aan deze nieuwe werkelijkheid aangepast.

De pensioenleeftijd bij KLM is slechts 58 jaar, iets dat KLM heel veel geld kost. Piloten moeten flink in de buidel tasten voor hun opleiding, die gemiddeld een ton kost.

Elise

Bericht door Elise » 02 nov 2020, 10:14

Ego’s maken KLM kapot
De eens zo trotse KLM-familie wordt verscheurd door een ogenschijnlijk simpel twistpunt: een langere periode van loonmatiging voor piloten. Een pokerspel met als inzet de €3,4 miljard voor KLM.

Tragisch aan het drama bij KLM is dat iedereen op zijn manier het beste voor het bedrijf voor ogen zegt te hebben, maar dat deze intenties niet bij elkaar lijken te komen. „Dat het bedrijf ten onder gaat aan weinig passagiers als gevolg van corona, daar kan niemand iets aan doen. Maar dit is verregaand mismanagement en amateurisme. Ego’s maken KLM kapot”, aldus een ingewijde. „Van gewone man tot de koning, we willen allemaal dat KLM overeind blijft.”

Haagse ingewijden melden dat de irritatie over de piloten breed binnen het kabinet wordt gedeeld. Dat wil het niet over zijn kant laten gaan dat in deze diepe crisis, waarin bedrijven omvallen en talloze banen verloren gaan, de piloten met hun hoge salarissen een speciale behandeling krijgen.

Een aantal vakbonden voelt wat voor de inzet van een bemiddelaar tussen de pokeraars. Cees ’t Hart, voorzitter van de raad van commissarissen, stapt vooralsnog niet naar voren. „De mensen aan tafel zijn keiharde onderhandelaars, gewend om te winnen. Een bemiddelaar zou dit bij elkaar kunnen brengen”, vindt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie. De Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici laakt zondag de opstelling van de collega-vakbonden ’om een stukje tekst’.

Mocht FNV akkoord gaan met een verlenging en de vliegers niet, dan is de ’Jumbo-route’ nog een optie. De supermarktketen sloot akkoorden met personeel waar de vakbonden buitenspel stonden. De KLM zou onder piloten kunnen peilen of er draagvlak is voor een langer loonoffer.

Mocht het niet lukken om de vakbonden te laten tekenen, dan komt het ’DAF-scenario’ in beeld, een doorstart tegen lagere kosten.

Pieter Elbers (Verliezer)

Hoewel strijdbaar, ziet topman Pieter Elbers van KLM zijn positie verzwakken door de interventies van minister Hoekstra. Hij vormt met de bewindsman niet één front meer richting moedermaatschappij Air France KLM. Dat kan desastreus uitpakken. Elbers wilde de eenheid bewaren, maar had zelf toch harder moeten ingrijpen toen het misliep met de bonden. De ceo vreest dat de moedermaatschappij het interne conflict zal aangrijpen om de Nederlandse divisie voor eens en voor altijd te knechten. De voorbije zes jaar vocht Elbers voor de autonomie van KLM. Nu dreigen zijn inspanningen voor de zelfstandige KLM en het routenetwerk op Schiphol teniet te worden gedaan.

Rene de Groot (The invisible man)

Operationeel directeur Rene de Groot had binnen de KLM-directie de onderhandelingen met de vakbonden onder zich, samen met personeelsdirecteur Aart Slagt. Op de werkvloer werd geklaagd dat hij zich nauwelijks liet zien.

De Groot is voormalig voorman van de pilotenvakbond VNV, de club die nu dwarsligt. Hij vliegt nog steeds en moest nu zijn oude maatjes zien te bewegen tot een loonoffer, dat deels mislukt is omdat de termijn van de afspraken met de piloten korter waren. Hij zou de afspraak van Slagt met de piloten hebben herroepen. Intern leeft de vraag of De Groot de kerst haalt op zijn positie, nu het bedrijf wankelt door zijn toedoen.

Willem Schmid (Sfinx)

De onverstoorbare voorzitter Willem Schmid van pilotenvakbond VNV heeft vanaf het begin van de coronacrisis een principiële koers gevaren. De koele jurist houdt vast aan de afgesproken arbeidsverhoudingen zoals die in Nederland zijn afgesproken.

Schmid was het vanaf het begin niet eens met een aantal voorwaarden van Hoekstra, want hij vond dat de minister op de stoel van vakbonden en directie ging zitten met zijn nivelleringseis. Schmid koos er niet voor om naar voren te stappen en zo de sympathie te winnen, maar te blijven vechten op basis van het wetboek.

Deze tactiek gaat nu ten koste van het imago van de piloten. Er werd afgelopen weekend door politici gehakt gemaakt van hun verzet om een krabbel te zetten voor vijf jaar loonmatiging. De vakbond heeft de politiek echter wel nodig voor een tweede steunronde.

Wopke Hoekstra (Aanvaller)

De minister van Financiën probeert het onderste uit de kan te halen in het spel om de miljardensteun voor KLM, als aandeelhouder en voor de belastingbetaler. Met de actie om vrijdagmiddag te elfder ure nog een extra instemming van de vakbonden te eisen voor een loonoffer maakt de minister zijn onbuigzame reputatie waar.

Vorig jaar nam Hoekstra uit het niets een aandelenbelang in Air France KLM, maar nu baart hij opzien door harde eisen te stellen aan KLM en datzelfde na te laten bij Air France. Dat schuurt, ook omdat Hoekstra voor de coronacrisis uitbrak weinig heeft kunnen uitrichten in het machtsspel tussen Air France en KLM.

Intussen is er van alles bereikt: KLM-personeel heeft ingeleverd, er wordt rente betaald op de leningen en de extra groene eisen in ruil voor staatssteun kosten KLM over een tijdje honderden miljoenen. Over die eisen is het stil, ondanks de voorwaarde van kostenverlaging van de minister om KLM ’concurrerender’ te maken.

Ben Smith (Lachende derde)

Topman Ben Smith van Air France KLM is de lachende derde door de conflicten tussen Hoekstra, KLM en de vakbonden. Smith wil van KLM een zogeheten operational carrier maken, dat geen zelfstandige beslissingen meer neemt. Het onderlinge geruzie maakt KLM een makkelijk slachtoffer voor ingrepen vanuit Parijs. Daar is geen sprake van gedwongen ontslagen, bij KLM moeten straks nog meer banen verdwijnen zonder de steun. Het draait bij de Franse divisie niet om ratio, maar om baanbehoud. Bij KLM wordt nu gevochten om een krabbel voor vijf jaar, terwijl de Fransen achter de schermen verantwoordelijkheden, banen en functies binnenhengelen. Iets dat Hoekstra met zijn aandelenbelang wilde voorkomen.

Vorig jaar wilde Smith al van topman Elbers af, maar door maximale druk van kabinet en het KLM-personeel moest hij bakzeil halen. Aandeelhouder Hoekstra kon niets beginnen tegen de bonus die de Air France KLM-topman binnenharkte, ondanks de coronacrisis.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 nov 2020, 10:43

Elise schreef: 02 nov 2020, 09:24
///Joost schreef: 02 nov 2020, 09:07 maar als je weet wat je aan investeringen (financieel en tijd/studie/vlieguren) moet doen om op dat niveau piloot te worden
Is dat niet een beetje overtrokken?
Onze koning is ook piloot, die doet het er gewoon een beetje bij...
Ik weet het niet precies maar volgens mij is dat niet overtrokken. Een neefje van m’n vrouw is piloot. Hele dure studie, 100k plus heb ik begrepen en dan moeizaam aan werk komen. En dat was voor deze crisis. Dus die vlieguren er ff bij doen? Dat betekent niet dat ze dan gelijk maar 200k per jaar moeten verdienen maar heel apart vind ik het niet.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 02 nov 2020, 10:47

Studieschuld en tijdsbelasting zal allemaal wel. Ik geloof direct dat het geen makkie is. Maar waarom lukt het concullega's bij andere vliegmaatschappijen met vééééél minder salaris wel en zouden de KLM piloten zoveel meer moeten verdienen? De studie etc en vliegtuigen zijn hetzelfde....

Nu geloof ik ook wel dat de budget maatschappijen hun personeel ook wel uitknijpen waar het kan, maar een gulden middenweg is er natuurlijk ook.

JP

Bericht door JP » 02 nov 2020, 10:49

Nu zullen de meesten toch wel uit een welgestelder milieu komen waarbij vaders al piloot is. Lijkt me dat er weinig Henk/Ingrids van het woonwagenkamp die studie(lening) op zich nemen. Alleen zit daar geen jobgarantie bij ? Wat ga je dan die opleiding doen. Een dure gok die je mogelijk sneller neemt als je (komt ‘ie weer) uit een rijker gezin komt.

Plaats reactie