Natuurlijk is het met zonnetje in de lente heerlijk (zomer soms wat TE heet, dan pak ik liever de fiets of motorscooter in tshirt) maar ik snap niet waarom men daarop mikt. Heb net tussen 17:30 en 18:30 heerlijk gereden, bijna donker, 12C gewoon stuurwielverwarming, stoelverwarming en kachel op 21C aan en prima te doen met de kap naar beneden.
Wel grappig, je stapt in, en wil nog steeds op de startknop drukken op het dashbord waar hij normaal zit, terwijl in de middentussel eigenlijk de betere plek is, even wennen. Interieurlijst had ik liefst de aluminium gehad maargoed, je kunt niet alles hebben, deze is iets aan de drukke kant maar wel enkel op de M uitvoering te krijgen. Je leest her en der over dat de kap nogal eens kraakt op de aansluitingen als hij dicht zit, vanmiddag met wat motregen dicht gereden en moet zeggen je hoort hem soms een klein beetje maar niks geks, stoor mij er in ieder geval niet aan. De flippers achter het stuur zijn anders dan voorheen in de F30/F20, ze zijn net wat kleiner, wel fijn van vorm maar je zit er echt met je vingertoppen op waar je voorheen net wat meer raakvlak had. Buitenspiegels zijn automatisch dimmend, dat had ik voorheen niet maar toch wel fijn, het geeft rust en is enkel in het nadeel als je niet zeker weet of er een opvallende politieauto achter je zit, daar moet je dan maar op een andere manier achter komen, of een blue eye nemen oid. De iDrive 7 heeft een flink beeld en is in feite gewoon een android tablet, screen mirroring vanaf je telefoon heb je gewoon een aardige resolutie om je internet/youtube/whatever te kijken. Thuis met de Carly OBD2 dongle even video in motion vrijschakelen en dan lekker de concert MP4's op de SSD zetten.
Voor het avondeten dus even wat dijkjes gepakt hier nog, was vrij rustig dus kon lekker doortrappen vanaf Heerde langs Welsum richting Twello. De 2.0 4cyl doet zijn ding prima, ik vind het een fijne motor om te horen in de toeren. De uitlaat hoor je in sport+ ook nog vrij aardig voor een standaard auto en de plofjes bij gas los en terugschakelen zijn een mooie sportieve bonus, niet te overdreven, geen klappen en vlammen maar gewoon een beschaafd teken dat je sportief aan het sturen bent. Onderstel in sport doet het op dit soort weggetjes prima, je voelt de auto goed aan en er zit nog enige beweging in de combinate veer/demper zodat je zelf kunt bepalen of je nog verder wilt gaan. De M sportremmen voelen vertrouwd aan, zou geen auto zonder het M Sport Plus pack willen hebben, dit maakt de auto gewoon af, staat beter in de wielen, zeker met 19 inch en het remt gewoon serieus hard af voor een installatie zo uit de fabriek. De vorige eigenaar heeft er niet echt hard mee gereden want na een stukje flink trappen kwam de geur je tegemoet, de eerste keer dat er echt hitte in de blokken is gekomen vandaag.
Het motorvermogen is misschien voor een hoop te weinig of netaan, maar rechtuit branden kan elke sukkel, juist de dijkjes is het lekker sturen en een knappe die op mijn bumper blijft zitten bij deze auto, ondanks dat er maar 197pk/320nm in zit, hij is goed uitgebalanceerd en geeft vertrouwen om hem vol door te sturen langs de Ijssel.
HUD ook fijn, goed instelbaar, hoogte, kantelbaar, felheid, navigatie erg duidelijk en de sportdisplays vond ik eerst niks maar als je dan echt gaat trappen is ook die toerenteller wel grappig in beeld, niet doorgaan tot 6500 tot de blokjes van links en rechts elkaar raken maar juist als ze beginnen te vullen kan je m mooi doorflipperen en zit je tegen de 6000rpm aan. Nadeel van die HUD is dat je ook de meldingen als "brandstofreserve" vol in je gezicht krijgt om je er aan te herinneren dat je eerste gratis tankje brandstof van de dealer klaar is
Morgen weer een lekker dagje voorspeld, tank volgooien en weer lekker verder genieten, het is echt een heerlijke complete auto, stuurt echt nog even een stuk beter dan de E89 sDrive23i die ik in 2015 had met dat stalen klapdak in de kofferbak.