Het begon allemaal ruim 6,5 jaar geleden.
Via via kwam ik deze saxo tegen en was eigenlijk gelijk verkocht, voordat ik haar uberhaupt gezien en gereden had. Dat klinkt wat fout, maar ach... Ik kende de auto van 'vroegah' toen er nog meetings plaats konden vinden, dus dat scheelde al wat in mijn kennis.
Zo kocht ik haar.
Vol leder interieur, kw onderstel, 2,5inch uitlaat systeem en een schattige 125pk. Al snel begon het te kriebelen om meer vermogen eruit te halen, en zo kwam ook het moment om een andere daily aan te schaffen.
De saxo werd geschorst en daar begon de podemloze put.
Interieur werd volledg gestript, en daarvoor kwamen alleen 2 sparco kuipstoelen terug.
Blok werd volledig gedemonteerd om opgebouwt te worden met oa hoge compressie zuigers en drijfstangen, scherpere nokken, lichtere poelies etc.
Al met al was dat best een leuke setup. Goed voor zo'n 165pk & 175nm
Vele circuitdagen werden hiermee gedaan. Vooral veel zandvoort, maar ook circuit zolder en de Nurburgring moest ze trotseren.
De fun met deze setup mocht echter niet lang duren.
Tijdens de laatste sesie op zandvoort, in de sport klasse, klapte er een klep dwars door de stoter heen waardoor het eind verhaal was.
Enorm balen natuurlijk.
De Saxo veilig thuis gebracht en volgens heb ik er ruim 1 jaar niet naar omgekeken, totdat een vriend van mij aanbood de saxo voor mij op te bouwen. Hij als ex citroen monteur vond dit een geweldig project, en zo kwam hoofdstuk 2 tot stand.
De Saxo ging naar Oosterhout waar 2 jaar lang is gebouwt aan versie 2.0
Eerst werd ze volledig gestript, waarnaar een een volledig OMP rolkooi ingelast werd.
Daarnaast werd het blok helemaal nagelopen en opgefrist met nog wat upgrades: Nog scherpere nokken, grotere injectoren, custom 2,25 rvs uitlaatsysteem, ITB's, Billet vliegwiel, ast verstelbaar onderstel etc...
Ook werd de kabelboom volledig gestript en al het overbodige eruit geknipt. Hier en daar werd de kabelboom verlengt/aangepast om de custom onderdelen te voorzien. Denk hierbij aan een switchpaneel met start/stop, launch control, en powersteering assist.
Uiteraard moest het nieuwe blok ook afgesteld worden, want er was behoorlijk verandert aan de oude setup.
Dit werd gedaan door Pieter van DP-Engineering
Resultaat: 183pk & 195nm
Hierna is de saxo afgebouwt qua plaatwerk, en de laatste hand gelegd aan wat elektronica
Ruim 2 jaar verder mocht het resultaat er wel zijn.
Een volledig trackprepped Saxo met genoeg vermogen om het menig auto lastig te maken

Momenteel ligt het blok weer uit elkaar.
Dit keer ondergaat ze hopelijk haar laatste operatie.
De originele kleppen zaten er nogsteeds in, en het werd tijd om ook die te vervangen voor een high spec variant.
Deze winter word het blok dus weer opnieuw nakeken, schoongemaakt en opgebouwt voor volgend seizoen.
tot zover ...
Ciao