Advies gevraagd.. Dax Cosworth Turbo

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Advies gevraagd.. Dax Cosworth Turbo

Bericht door Hans R » 07 sep 2007, 22:21

Jaja.. ben lekker bezig :lol: van VM naar Dax..
ben wezen kijken in Hardenberg.. maarre.. wel een gaaf ding, stuurt en rijd goed, maar dat kan sneller! Buiten dat zit er een lek in de carterpan, heeft die (nadat ik hem op een brug heb gezet) een aanvaring gehad met een stoeprand :? Daardoor is het chassis licht verbogen bij de wielophanging voor! Wist deze eigenaar ook niet (heb je met die 3e hands dingen) carterpan voor heeft maar 5cm speling :shock: lekker met al die drempels, maar dat is op te lossen door iets dikkere motorrubbers te plaatsen..

Dus.....................................................

Een DAX RUSH!
Wat vinden we daarvan?! Ziet er bijna hetzelfde uit als een VM is ook een kit van Lotus seven kloon..
Brand maar weer los.. :P

[img:372:280]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14245.jpg[/img]

[img:372:280]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14246.jpg[/img]

Dit is een Dax Rush Cosworth Turbo

Gereviseerde 250 pk 2000cc met Borg-Warner T5 versnellingsbak,
Image 3 delige velgen met brede banden,
roestvrijstalen zijuitlaat,rvs rolbuigel,
met vele special-paint onderdelen,
4 punt gordels,kompleet met deurtjes en softtop,

Deze Rush in in topconditie en staat klaar voor een lange zomer.
Hij is zeer snel maar kan ook gebruikt worden voor te cruisen.

Gebouwd in 1996 maar heeft een Dax kenteken van 1969,
waar door je hem goedkoop kunt rijden in de wegenbelasting

Deze staat in Belgie bij de importeur te koop!
Heb ze al een mailtje gestuurd 8)

En maandag ga ik naar een Dax Rush kijken in zeeland met een 2ltr 16v opel motor uit 2001 ziet er ook goed uit!

Turbo of 2ltr 16v?? :roll:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 07 sep 2007, 22:36

:lol: als je Rush wil tijdens rijden zul je wel bijna een turbo 250plus pk's moeten kopen, op een circuit is NA misschien beter, maar bocht uit en straights it blows the others away 8)

Trouwens er zijn ook nog Westfields, en dan ook met V8 geloof westfield Seight? anyway scary monsters :twisted: natuurlijk niet ideaal snel op een circuit maar lijkt me best fun...scary fun thrils adreline :lol:

en natuurlijk veel andere modellen en 2d hands, take your pick, zie link:


http://www.westfield-sportscars.co.uk/showroom.html

en hier caterham showroom en ook te koop 2d hands spul:


http://www.caterham.co.uk/assets/html/showroom.html

en hier mksportcars zelfde spul erg goedkoop?


http://www.caterham.co.uk/assets/html/showroom.html

ook leuk spul van tiger cars:


http://www.tigerracing.com/cars/tiger-cars.php

of Sylva cars:


http://www.sylva.co.uk/mojobrochure.htm

of DAX.UK:

http://www.daxcars.co.uk/

of

http://www.fishersportscars.co.uk/

heb je weer ff wat materiaal :lol:
Laatst gewijzigd door GTRene op 07 sep 2007, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 sep 2007, 22:50

Hardenberg?
Da's Eshuis, of niet?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 07 sep 2007, 23:07

Thanks Rene.. blijf bezig zo..

En idd , van Eshuis, leuk spul heeft die daar..

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14248.jpg[/img]

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14249.jpg[/img]

Dit was de VM van vandaag! 8) Was lekker foto's aan het maken.. accu leeg van de camera :? Als die dempers verstelbaar zijn kan die iets omhoog, de motor ligt eigenlijk ook iets te laag!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 07 sep 2007, 23:25

graag gedaan hans, tis om wat ideen op te doen over de mogelijkheden enverschillende opbouw en onderstellen enzo...

die VM is ook best gaaf 8)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 08 sep 2007, 09:22

Ik weet niet zoveel van Dax, behalve dat dat ook Duits is dacht ik...
250pk moet wel voldoende zijn :shock:
Ik ben benieuwd hoe netjes het turbo-blok loopt. Dus laat het van een proefrit afhangen of het wat is voor jou Hans. Een turbo-gat samen met een aan-uit schakelaar als gaspedaal is niet echt te prefereren voor zo'n lichte RWD met korte wielbasis :wink: , maar wie weet loopt het motortje heel smooth en lineair.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 08 sep 2007, 09:32

Dax is engels.. daarom staat het ook weer hier maik :wink:
maar idd daar ben ik ook bang voor.. lekker in het scheivlak of zo en dan... boem turbo erop! ik eraf en maik er langs :?
Ik ga maandag eerst even kijken naar die Dax met opel motor en die eerste VM was eigenlijk helemaal niet zo slecht.. contact gehad met de vorig eigenaar en hij heeft de orginele fabriekspapieren nog dat die daar ook gebouwd enzo.. en dat ding heeft 167pk is op de rollenbank geweest!
Hmm.. de proefrit was gewoon te kort..

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 08 sep 2007, 09:40


Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 08 sep 2007, 09:54

Geweldige apparaten,dingen moeten als een kanon gaan met dat lage gewicht.
Veel vinden het ding tricky door het relatief grote turbogat icm het gewicht als je uit bochten gas geeft,maar ik vind het wel wat hebben.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 08 sep 2007, 12:43

Ik reserveer alvast een plekje :D

Dat spul begint me steeds meer aan te spreken. Motor eruit en zo'n lichtgewicht ala Donkervoort achtig iets erin :wink:

In AV stond jaren geleden een Rush Cosworth met 300pk. 0-300 in 30 seconden meen ik :shock:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 08 sep 2007, 12:57

Volgens mij halen die dingen ook met 300pk de 300km/h niet.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 08 sep 2007, 12:58

Dat wil je ook niet!

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 08 sep 2007, 14:20

Ik heb de VM in Hardenberg afgezegt en mijn bod ingetrokken..
De alu. carterpan was lek, motor lag voor te laag, dempers te kort, stoelen te hoog zat met mijn kop teveel in de wind.. kan je nagaan!
Had wel een jippie gevoel met het rijden dus zo'n seven is gewoon helemaal gaaf, lekker puur autorijden net als de mini :wink:
Merkte wel dat deze stuurinrichting wel erg licht staat afgesteld ff snel schakelen gaat altijd icm beweging in het stuur dat had die andere VM niet.. Maandag DAX RUSH rijden 8) en later in de week de Cosworth Turbo!!

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 08 sep 2007, 14:23

@Niels;klopt,dat was iemand uit Heerenveen;het turboblok heeft ie bij Cosworth laten ombouwen tot een hoogtoerig 2,3 l NA blok met 2 dubbele Webers.
Het resultaat was 340 pk bij 8k rpm,maar geen toerenbegrenzer en het blok overleed met een journalist achter het stuur :? .

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 08 sep 2007, 18:13

Net antwoord per email!

De cosworth heeft een vrij directe respons qua turbo (ong. bij 2000tr/min),dus van een groot turbogat is hier weinig sprake.
En ja,hij is onafhankelijk afgeveerd en heeft schijfremmen
mvg Johny

3x gunstig 8)
Steeds meer zin in deze.. zal een kanon zijn zeg..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 08 sep 2007, 18:37

klinkt wel erg goed Hans...die moet je in de gaten houden! power to the people :lol:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 08 sep 2007, 21:46

Ik heb ooit in een VM 77 Coshworth gereden.

Turbogat is aanwezig maar omdat de Seven zo licht is valt het 'gat' natuurlijk verhoudingsgewijs wel weer mee. Gaat dus echt van kiet. Whoehaaaaaaa :D 8)

Vraag even na om wat voor een type turbo het gaat.
Ik geloof dat er twee type turbo's in de omloop zijn, een grote en een kleine. T25/35 volgens mij?!
Grote turbo, groot turbo gat maar groot tuningspotentieel.
Kleine turbo, klein turbo gat, tot 250pk

Nog een leuk artikeltje, http://www.dreamsonwheels.nl/donkervoortd8cos.htm

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 sep 2007, 13:17

Pascal schreef:@Niels;klopt,dat was iemand uit Heerenveen;het turboblok heeft ie bij Cosworth laten ombouwen tot een hoogtoerig 2,3 l NA blok met 2 dubbele Webers.
Het resultaat was 340 pk bij 8k rpm,maar geen toerenbegrenzer en het blok overleed met een journalist achter het stuur :? .
Dat klopt idd :D Dat ding werd kapot gereden, daar staat me nog wel iets van bij :? Het was wel een gruwelijk kanon, zwart met rood en zonder raam oid. :D Een motorfiets op vier wielen 8)

@Martijn: 340pk dus :wink:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 09 sep 2007, 15:52

Hans GP1630 schreef:Net antwoord per email!

De cosworth heeft een vrij directe respons qua turbo (ong. bij 2000tr/min),dus van een groot turbogat is hier weinig sprake.
En ja,hij is onafhankelijk afgeveerd en heeft schijfremmen
mvg Johny

3x gunstig 8)
Steeds meer zin in deze.. zal een kanon zijn zeg..
Tsja, dat zegt mij dus weinig. Turbogat is ook niet echt toerenafhankelijk, het is gewoon de tijd die nodig is om druk op te bouwen, dus vanaf het moment dat je het gas plankt en dat je vol koppel hebt.
Dat hij bij lage toeren al goed kan trekken geloof ik graag, maar een groot turbogat (in het engels mooi "turbo lag" genoemd) kan hij dan nog steeds hebben.
Laat dus je eigen mening tijdens de proefrit tellen Hans!
Je bent door je Cooper S al vertrouwd met drukvulling, dus jij zal direkt ook het verschil ondervinden tussen een redelijk turbo lag free concept (jouw compressor) en die van een (getunede?) turbo. Ik ben benieuwd wat je ervan vind :wink:
Ik reed niet zo lang geleden in de Golf GTI van Kees toen die standaard was, en de 2liter TFSI motor van de GTI staat nou niet echt bekend als een turboblok met veel lag, maar ik ben tegenwoordig alleen nog maar NA gewend en dat wist ik dus meteen weer na de eerste paar meters in de GTI. De fabrikant zegt: "zo goed als geen lag meer", maar vergeleken met een NA is er nog wel bakken met lag :wink: beetje overdreven, maar ik probeer maar uit te leggen wat het verschil in referentie kan zijn...
Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 sep 2007, 17:37

Maik schreef: De fabrikant zegt: "zo goed als geen lag meer", maar vergeleken met een NA is er nog wel bakken met lag :wink: beetje overdreven, maar ik probeer maar uit te leggen wat het verschil in referentie kan zijn...
Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden!
Verwar je "lag" nu niet gewoon met echt vette koppel Maik :?: Het "wachten" op de turbo was er bij een oude 20VT al nauwelijks bij :wink: (moet jij trouwens weten :D )

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 09 sep 2007, 17:57

Ja, ik ken de VAG turbo-motortjes inderdaad goed Niels :wink:
maar je zegt het zelf al: "nauwelijks".
Vroeger dacht ik ook dat het best te doen was qua "lag", maar rij dan weer eens in een tijdje in een NA (met niet eens zo'n heel sportieve motor zoals mijn 2.2), en dan weer terug in een turbo en dat "nauwelijks lag" verandert dan toch weer in "jezus, wat een lag" :lol:
Ook "het blijven hangen" bij gas los viel mij op. Gewoon niet mooi lineair zoals een NA. En als je wilt vlammen op het circuit in een relatief listige wagen heeft dat gewoon niet de voorkeur... IMO :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 sep 2007, 18:48

Maik schreef:Ook "het blijven hangen" bij gas los viel mij op.
Inderdaad heel hinderlijk......

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 09 sep 2007, 20:03

We zullen zien.. ik ga morgen naar de Dax met 2ltr opel gsi blok en vrijdagmiddag naar Belgie voor de Cosworth turbo!! Daar heb ik toch wel heel veel zin in maar idd wat je zegt zal ik zeker onthouden gelukkig heb ik goed vergelijkings materiaal zo! 2x Dax in 1 week.. :P

Het blijven hangen van het gas zal ik zelfs irritanter vinden dan een turbo gat.. denk ik.. mijn Mini blijft helemaal niet hangen.. anders een compressor erop zetten ipv een turbo :wink:
250pk en 650kilo = 2,6kilo per pk :shock: De snelste van DF? :lol:

[img:372:280]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14245.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 09 sep 2007, 20:22

Ga maar op zoek naar een nog snellere 7 Hans, Herman heeft bv 2.47kg per pk te verslepen :shock:

(kansloos opscheppen met andermans auto moet ik nog afleren :lol: :oops: )

Veel plezier morgen Hans!

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 09 sep 2007, 20:52

Ik ben vast lichter dan Herman :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z en 3 gasten