F1 Seizoen 2020

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Knot » 03 okt 2020, 15:28

Voor de schermen wel, achter de schermen niet lijkt me.

Wouter81
Berichten: 9420
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Wouter81 » 03 okt 2020, 15:39

Wat gedachten van mij over de stap van Honda om uit F1 te stappen.

Dat is niet de eerste keer, nu al de derde keer in de afgelopen 20 jaar dat ze dat flikken. Eerste keer werd Verstappen senior daar de dupe van (zou het jaar erop als fabriekscoureur bij Honda F1 gaan rijden, veelbelovend project maar ze trokken toen ook de stekker er ineens uit waardoor Verstappen sr. ook met lege handen stond). In 2008 zelfde verhaal, wat achteraf een enorme blunder was. Het jaar erop werd Brawn GP (de doorzetting van het Honda team door Ross Brawn) wereldkampioen met Jenson Button. En nu herhaalt de geschiedenis zich weer en zou je kunnen stellen dat de Verstappens voor de 2e keer gen##id worden door Honda. Maar goed, het gaat natuurlijk niet alleen om de Verstappens. Dit legt in ieder geval een bom onder de F1 als geheel. De beslissing van Jean Todt en cs. om vanaf 2014 met de huidige hybridemotoren te gaan rijden is een rampzalige beslissing geweest. Veel te complex, krankzinnig duur (Honda heeft ruimschoots meer dan een miljard dollar in dit project gestoken) en zelfs concerns als Honda, Renault en Ferrari krijgen het niet voor elkaar om competitief te worden tov. Mercedes. Het idee was ook om met deze formule nieuwe fabrikanten aan te trekken. De enige partij waarbij dat is gelukt (Honda) stapt nu als eerste weer uit. Vanaf 2025/2026 nieuwe motorreglementen (invulling daarvan is nog onbekend) dus tot die datum stapt helemaal geen enkele fabrikant meer in. Niemand is zo gek om honderden miljoenen te verbranden aan de huidige power units terwijl je weet dat het maar voor een paar jaar is en al helemaal niet als ze zien dat het een concern als Honda ook niet is gelukt om binnen redelijke tijd op niveau te komen.

Uiteindelijk is de beweging om autofabrikanten 'de macht' te geven in F1 een verkeerde gebleken. Concerns als BMW, Toyota, Peugeot, Honda (3x...), Jaguar... bij de eerste de beste economische tegenwind, een pandemie of gewoon nieuwe raad van bestuur/CEO met een ander idee qua marketing kunnen ze ineens het bijltje erbij neergooien. De tijden van Cosworth, Hart, Mecachrome etc. waren beter. Een simpeler motorformule waarbij (klanten)motoren voor betaalbare bedragen worden gebouwd door onafhankelijke constructeurs. Dan heb je weer een klasse waar je racers hebt en geen fabrikanten waarbij het vooral een marketingspeeltje is. En nu zijn uitstappende fabrikanten van alle tijden, ook in de jaren 2000-2010 gebeurde dat veel. Maar toen had je wel 6 tot 8 motorbouwers, nu straks nog maar 3. Toen was het betaalbaar en relatief simpel om een goede V10 of V8 te bouwen, nu is het niet te doen om een competitieve power unit te fabriceren.

Hoe klote en zwak dit besluit van Honda ook is om met de staart tussen de benen te verdwijnen, misschien is het wel de ultieme wake-up call die F1 nodig heeft. De F1 zit allang op het verkeerde spoor, met een zwakke leider (Jean Todt, zeer passief gebleken, bemoeit zich meer met zaken als road safety en veel te weinig met F1), met de absurde dominantie van 1 rijder/1 team, een rampzalig gebleken motorenformule, een financieel en sportief klimaat waarin privateers/echte racers (zoals Williams) niet kunnen overleven, krankzinnig hoge circuitfee's waar geen rendabel businessmodel op te maken valt voor een circuituitbater (waardoor we veel te veel in zandbakken racen zoals Bahrein, Abu Dhabi, volgend jaar Saudi Arabie) en saaie races.

Qua Red Bull: die kunnen terug naar Renault maar dat zullen ze niet graag willen. Bovendien is Max dan sowieso weg daar, no way dat die dit wil. Naar Ferrari wil je niet, die PU is helemaal waardeloos. Een Mercedes motor wil je wel (ook al heeft Mateschitz, de Red Bull baas een grote hekel aan Mercedes) maar de vraag is of Mercedes z'n directe concurrent een motor wil leveren. Dat wilden ze eerder niet (behalve Lauda, die zag het wel zitten maar was dan ook de enige echte racer daar) maar misschien zijn er toch 2 of 3 opties waarin het wel kan:

1) Mateschitz gaat het hard spelen, richting de F1 organisatie. Door hun destructieve motorreglement is Red Bull nu (door de exit van Honda en het einde van deze fabrieksdeal) nu weer slachtoffer. Of zorg maar dat wij de beste motor krijgen (Mercedes), of wij stappen uit met onze 2 teams (= 4 auto's minder). Dan is F1 ook nagenoeg dood.

2) Mercedes stopt met z'n fabrieksteam en verkoopt dat aan Ineos. Ze gaan door als motorleverancier waarmee het ineens geen probleem meer is om (de voormalige concurrent) Red Bull alsnog te voorzien van motoren.

3) Mercedes wil wel motoren leveren maar dan in combinatie met een deal inzake Max Verstappen. Jullie de motor, wij bijv. vanaf 2022 Max Verstappen in onze auto. Reken maar dat Mercedes dolgraag Verstappen binnenhengelt!

Een andere meer vergezochte optie is om het Honda F1 programma over te kopen als Red Bull en zelf de PU verder te ontwikkelen, eventueel in combinatie met een partner (voor de naamgeving) die een deel van de kosten op zich neemt. Misschien kunnen ze Andy Cowell binnenhengelen, het hoofd van de Mercedes Power Train afdeling (en dus het brein achter de superieure Mercedes motor) die net vertrokken is daar. Maar: dat is een krankzinnig dure route, zelfs voor Red Bull en bovendien is het dus ook maar voor een paar jaar. Vraag is ook of Verstappen dat ziet zitten en daar vertrouwen in heeft.

Voor Max zie ik eigenlijk maar 2 opties: of de optie in je contract gebruiken en na 2021 de overstap maken naar Mercedes. Bottas heeft geen contract voor 2022, Hamilton ook nog niet (nog niet eens voor komend jaar). Of Red Bull krijgt Mercedes (of eigenlijk de F1 organisatie) zo ver dat ze ook een Mercedes deal krijgen. Dan een Red Bull met een Mercedes motor: dan blijft Max w el.

Geinig detail (zegt misschien niks maar toch het vermelden waard): Max ontvolgde Red Bull Racing en Honda F1 gister op Instagram. Jos ging juist Ola Kallenius volgen (de nieuwe CEO van Mercedes Benz). :)

Qua toekomst voor F1 vanaf 2026: dat de (auto)wereld verandert is duidelijk. Dat was ook het idee uiteindelijk achter de huidige motorenformule, de zgn. 'road relevance'. Maar de huidige motoren zijn helemaal niet road relevant gebleken. Er is maar bar weinig uit de huidige techniek (MGU-H, MGU-K...) wat je kunt gebruiken in je straatauto's. Blijkt ook wel dat fabrikanten niet staan te springen om in te stappen in deze formule. In mijn optiek kun je die 'road relevance' gewoon loslaten. Ga dat niet eens proberen. Wat je wel moet doen is met je tijd meegaan en een goed concept hebben qua duurzaamheid en 'groenheid' wat fabrikanten, aandeelhouders en klanten aanspreekt.

Volkswagen bijvoorbeeld heeft (via hun CEO) juist aangegeven dat ze F1 wel degelijk interessant vinden als platform, zelfs interessanter als Formule-E. Dat F-E wordt gehyped, fabrikanten stappen daarin voor het imago natuurlijk maar ook omdat het spotgoedkoop is. Daar rijden ze voor een paar miljoen mee. F1 is veel en veel duurder. Maar F-E trekt amper toeschouwers/kijkers, ze rijden niet voor niks alleen op veredelde kartbaantjes in steden. Op echte circuits zou zichtbaar worden hoe belachelijk langzaam die dingen gaan. Ongeveer Formule Ford snelheden, wat zo ongeveer de instapklasse is in de autoracerij. Gaat echt heel traag.

F1 dan volledig elektrisch? Nee, dat zie ik absoluut niet gebeuren. Enerzijds niet omdat de techniek er absoluut niet klaar voor is. Die techniek bestaat niet eens. Er kan geen 300 km op fatsoenlijke (F1 of desnoods F2 achtige) snelheden elektrisch geraced worden. Lang niet zelfs. Anderzijds heeft Formule-E een exclusieve deal met de FIA dat zij de enige volledig elektrische klasse mogen zijn binnen FIA reglement.

Ik zie nog steeds wel toekomst voor een ICE (verbrandingsmotor) in de racerij. Maar dan op synthetische brandstoffen, waar F1 toch al naartoe wou. Dan heb je ook wel een verhaal, dat je wel degelijk met je tijd mee gaat. Tegelijkertijd hebben veel fabrikanten uiteraard geen zin meer om veel geld in een traditionele ICE te stoppen. Wat mijn voorstel dus zou zijn: laat als FIA een standaard spec ICE ontwikkelen (door bijv. een Cosworth) die op biobrandstoffen of synthetische benzine loopt, verstrek die aan potentiele motorenbouwers/fabrikanten die willen instappen. Aan die standaard ICE mogen ze niks veranderen. Koppel aan die ICE echter een hybride (elektrisch) / KERS-achtig systeem en geef dat wel vrij. Fabrikanten hoeven dus alleen geld te stoppen in dat elektrische deel, daar kunnen ze zich mee onderscheiden (en zorgt voor beperkte prestatieverschillen tussen powerunits/fabrikanten), het is veel goedkoper en je hebt een groen verhaal. Een schone gestandaardiseerde ICE (waar je niks aan mag veranderen) aangevuld met een simpel/betaalbaar hybride systeem wat elke fabrikant binnen bepaalde grenzen mag doorontwikkelen.

Kijk, als het aan mij als liefhebber lag gingen we terug naar de ongeblazen V10's met 18.000 toeren :hungry: maar ik zie ook wel in dat dat niet meer gaat gebeuren. Feit is wel: ze moeten de formule voor 2025/2026 absoluut goed kiezen. Raken ze die sweet spot, dan verleiden ze ook concerns als Volkswagen/Porsche wel om in te stappen en ziet de toekomst van F1 er goed uit (met een betaalbaar product, kleine prestatieverschillen, spannende races en een duurzaam/groen verhaal ondanks dat ze nog steeds een ICE gebruiken). Maken ze nu fuckups met die nieuwe formule, dan zie ik het somber in voor F1 voor na 2025.

Interessante tijden echter en misschien wel precies wat F1 nu nodig heeft, deze wake up call.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16598
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Bram » 03 okt 2020, 15:54

Altijd mooi om jouw analyses te lezen Wouter :thumbup:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door alt » 03 okt 2020, 16:00

Hoe je het wend of keert een ice gaat het in de toekomst niet meer worden.
Waarom niet.
Je b.v.b. een opposite piston motor kunnen nemen, welke voor een zuigermotor theoretisch het hoogste rendement kan halen.
Als je techniek van de MB F1 motor + een opposite pistom motor zou nemen dan kan je een hoog rendement halen, misschien wel van 70 % of meer.
Die zou je op eco brandstof kunnen stoken, maar eco brandstof maken kost heel veel elektra, die je beter in een batterij kan stoppen.
Daarbij heb je ook nog afgassen van de motor, daar vinden milieu onderzoekers altijd een gassoort die zij niet willen hebben.
Het zou dan wel mooi zijn als voor het elektra voor de BEV geen fossiele brandstof werd gebruikt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Arthur » 03 okt 2020, 16:55

Mooi verhaal, Wouter :thumbup: We zullen zien of ‘ze’ meelezen :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door ///Joost » 03 okt 2020, 18:25

Leuk geschreven, Wouter. Er zitten enkele prima opties tussen. Hoe zeer ik het RBR ook gun, tenzij ze een Benz achterin kunnen hangen (wat ik als liefhebber/kijker graag zou zien), zou ik als Max azen op een plekje bij Mercedes. We gaan het zien.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16598
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Bram » 03 okt 2020, 18:27

Trouwens, als je 3.6 miljoen volgers hebt op instagram vind ik het ontvolgen van de account van je werkgever best opmerkelijk. Dat doe je niet zomaar.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 03 okt 2020, 19:12

Bram schreef: 03 okt 2020, 18:27 Trouwens, als je 3.6 miljoen volgers hebt op instagram vind ik het ontvolgen van de account van je werkgever best opmerkelijk. Dat doe je niet zomaar.
misschien krijgen we er as weekend antwoord op, hij zal wel pissed zijn.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 03 okt 2020, 19:21

Het blijft een bijzonder verhaal met Honda.
Zou maar zo kunnen zijn dat er meer dingen spelen dan wij horen/weten/lezen 🙂

Honda heeft in de USA bijgetekend t/m 2030............
Inclusief twin turbo hybrides m.i.v. 2023.
Waar Honda het voor gezien houdt wat betreft F1, wordt zojuist op de IMS bevestigd dat het Japanse merk nog jaren aan Indycar blijft verbonden, evenals tegenstander Chevrolet. Bovendien switcht de serie per 2023 naar 2,4 liter V4- twinturbo hybrides!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Hielke » 03 okt 2020, 19:55

Bram schreef: 03 okt 2020, 18:27 Trouwens, als je 3.6 miljoen volgers hebt op instagram vind ik het ontvolgen van de account van je werkgever best opmerkelijk. Dat doe je niet zomaar.
Honda is niet zijn werkgever he. Dat is RB.

Maar zo'n actie past wel bij Max. Pure frustratie en ergernis, en dan maakt hij van z'n hart geen moordkuil. Zo heeft ie ook Renault en Ferrari tegen zich in het harnas gejaagd. Tactisch niet slim. En dan druk ik me licht uit. Want ook Mercedes zou wel eens een tactische overweging kunnen maken vwb hun keuze voor rijders. Loyaliteit en tact zijn belangrijk als het ook voor Mercedes eens mis gaat.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Hielke » 03 okt 2020, 19:58

Luco, wat is makkelijker voor Honda? Het tegen Chevrolet in Amerika opnemen? Of tegen Mercedes, Ferrari en Renault in Europa? De vraag stellen is 'm beantwoorden. Honda gaat voor de weg van de minste weerstand en kiest voor het land waar ze echt een hele grote speler zijn. The USA.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34222
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door JP » 03 okt 2020, 19:59

RB heeft (in woorden van die Helmoet Marko) denlaatste jarrn al vaker gedreigd om er mee te stoppen. Dan lijkt het gemis van een motorenleverancier, of het straks weer opnieuw moeten opstarten met een merk, en dan 1-2 jaar de kinderziektes eruit te krijgen, straks weer gaan stoppen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door ///Joost » 03 okt 2020, 19:59

Ach, money talks in die wereld. Zodra de flappen op tafel komen is iedereen de emoties en frustraties vergeten.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 03 okt 2020, 20:01

Hielke schreef: 03 okt 2020, 19:58 Luco, wat is makkelijker voor Honda? Het tegen Chevrolet in Amerika opnemen? Of tegen Mercedes, Ferrari en Renault in Europa? De vraag stellen is 'm beantwoorden. Honda gaat voor de weg van de minste weerstand en kiest voor het land waar ze echt een hele grote speler zijn. The USA.
Daarom post ik het ook, want volgens Honda willen ze zich concentreren op de elektrificering van hun concern.
BS verhaal dus want dan teken je ook in amerika niet bij, ik denk dus ook dat het gewoon teveel kost en ze denken dat ze mercedes niet kunnen verslaan en dus inderdaad de weg van de minste weerstand kiezen.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Hielke » 03 okt 2020, 20:13

JP schreef: 03 okt 2020, 19:59 RB heeft (in woorden van die Helmoet Marko) denlaatste jarrn al vaker gedreigd om er mee te stoppen. Dan lijkt het gemis van een motorenleverancier, of het straks weer opnieuw moeten opstarten met een merk, en dan 1-2 jaar de kinderziektes eruit te krijgen, straks weer gaan stoppen.

Ermee stoppen of de meuk verkopen (als ze volgens het concorde agreement verplicht zijn om door te gaan) zie ik ze ook wel doen. Daarmee ziet Max de bui ook al hangen natuurlijk. RB zit in een beroerde positie.

Opties dat Max bij Mercedes wordt ondergebracht verwijs ik naar het land der fabelen. Zo onlogisch. Hamilton is top en wil nog jaren doorgaan. Je zou gek zijn om hem in te ruilen. En Max ernaast zetten gaat echt niet gebeuren.

Blijf erbij dat RB met Mercedes een deal kan maken. Een oppermachtige Hamilton is ook niet goed voor de sport. Laten de teams het met dezelfde krachtbron maar op het circuit uitvechten. Zo zijn Mercedes en wij de toeschouwers altijd winnaar.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34222
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door JP » 03 okt 2020, 20:18

Zou inderdaad kunnen Hielke, toch ga je echt niet je beste spullen verkopen waardoor de kans groot is dat je eigen fabrieksteam verliest.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 03 okt 2020, 20:22

Ik denk dat ze aan Renault vast zitten, ik zie een andere motorenleverancier niet zo snel instappen, al zijn de geruchten er wel.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door alt » 03 okt 2020, 20:48

Misschien gaat Max wel vissen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 03 okt 2020, 21:03

Haas misschien ook in de verkoop, het rommelt aan alle kanten in de F1

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Hielke » 03 okt 2020, 21:33

Kijk in de video hieronder nou eens naar de mimiek van die jonge gast Mick Schumacher. Het evenbeeld van z’n vader. Die gaat ons mooie dingen in de F1 laten zien.

https://www.formula1.com/en/latest/arti ... YZnha.html

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Mark 320iS » 03 okt 2020, 23:17

Red Bull en Alpha Tauri kunnen er niet uit de komende jaren, want die hebben net een nieuwe Concorde agreement getekend waarmee ze zich voor de komende 5 jaar aan de F1 verbinden. Enige mogelijkheid om te vertrekken is door de teams te verkopen. Dat is binnen het nieuwe Concorde agreement overigens wél interessant, aangezien je als volledig nieuwe toetreder een entry fee moeten betalen van USD200 miljoen om mee te mogen doen. De bestaande teams worden daarmee dus heel goed beschermd. Nieuwe toetreders zullen er naar verwachting dan ook alleen maar komen dmv. overnames van bestaande teams.
Wouter81 schreef: 03 okt 2020, 15:39 maar misschien zijn er toch 2 of 3 opties waarin het wel kan:

1) Mateschitz gaat het hard spelen, richting de F1 organisatie. Door hun destructieve motorreglement is Red Bull nu (door de exit van Honda en het einde van deze fabrieksdeal) nu weer slachtoffer. Of zorg maar dat wij de beste motor krijgen (Mercedes), of wij stappen uit met onze 2 teams (= 4 auto's minder). Dan is F1 ook nagenoeg dood.

2) Mercedes stopt met z'n fabrieksteam en verkoopt dat aan Ineos. Ze gaan door als motorleverancier waarmee het ineens geen probleem meer is om (de voormalige concurrent) Red Bull alsnog te voorzien van motoren.

3) Mercedes wil wel motoren leveren maar dan in combinatie met een deal inzake Max Verstappen. Jullie de motor, wij bijv. vanaf 2022 Max Verstappen in onze auto. Reken maar dat Mercedes dolgraag Verstappen binnenhengelt!

Een andere meer vergezochte optie is om het Honda F1 programma over te kopen als Red Bull en zelf de PU verder te ontwikkelen, eventueel in combinatie met een partner (voor de naamgeving) die een deel van de kosten op zich neemt. Misschien kunnen ze Andy Cowell binnenhengelen, het hoofd van de Mercedes Power Train afdeling (en dus het brein achter de superieure Mercedes motor) die net vertrokken is daar. Maar: dat is een krankzinnig dure route, zelfs voor Red Bull en bovendien is het dus ook maar voor een paar jaar. Vraag is ook of Verstappen dat ziet zitten en daar vertrouwen in heeft.
Leuke gedachtenspinsels, even mijn ideeën erbij:
1) Niet mogelijk, zie mijn stukje tekst boven de quote.
2) Dat zou kunnen. Echter ik kan me zo voorstellen dat in het geval dat Ineos het team van Mercedes iets van een clausule in het contract opneemt dat Mercedes géén motoren mag leveren aan Red Bull. Ineos gaat natuurlijk niet voor heel veel geld dat team overnemen om dan het risico te lopen dat ze meteen het jaar erna worden verslagen door Red Bull. Deze optie lijkt me daarom niet heel realistisch.
3) Dit zou zomaar kunnen, maar als ik Verstappen was zou ik tot en met 2022 bij Red Bull blijven zitten, dan heb je namelijk het eerste jaar met de nieuwe reglementen meegemaakt en weet je hoe de krachtsverhoudingen liggen. Stel je voor dat er in 2022 weer een team een grote voorsprong heeft net als Mercedes in 2014, dan wil je voor dat team rijden in 2023. Je kunt in 2021 immers nog niet voorspellen welk team er het beste uit komt met de nieuwe reglementen.

Je vierde optie lijkt me niet te doen. De ervaringen uit het verleden met Mecachrome, Mugen, Asiatech en ook Cosworth leren dat een kleine motoren bouwer nooit een competatieve motor kan bouwen waarmee je om de titel kan vechten. Met de huidige extreem complexe motoren lijkt me dat al helemaal niet haalbaar.

Ergo... Red Bull en Alpha Tauri krijgen 'gewoon' Renault motoren vanaf 2022. Als ze er niet vrijwillig uitkomen zal de FIA Renault daar gewoon toe verplichten. In het reglement staat namelijk dat de fabrikant die de minste teams van motoren voorziet door de FIA verplicht kan worden om motoren te leveren aan een team dat geen motoren heeft. Renault heeft vanaf 2021 alleen nog maar haar eigen team, dus 1+1=2 lijkt me. En misschien is het wel helemaal niet zo erg, de Renault lijkt dit jaar namelijk een sterkere motor te zijn dan de Honda. De Renault blijkt de motor te zijn die het meeste heeft geprofiteerd van de gewijzigde regels mbt. de engine/party modes.

Hopelijk wordt Verstappen niet de tweede Alonso.. de coureur de altijd op de verkeerde plek zit...

Gijzert
Berichten: 5444
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Gijzert » 04 okt 2020, 06:30

Concorde agreement is toch jaarlijks opzegbaar?
Gewoon terug naar Renault lijkt me echt geen optie.
Verwacht dat ze eruit stappen zonder Mercedes motoren.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door alt » 04 okt 2020, 09:00

De MB F1 motorenfabriek is een apart bedrijf in de Daimler GMBH groep, dus die hoeven geen verantwoording te geven aan MB AMG F!.
Nu denk ik dat T Wolf van beiden nu de bestuurders is, maar als hij er uitstapt heeft ieder zijn eigen bestuurder.
De motorenfabriek zal zijn eigen broek moeten ophouden, dan wordt hoe meer motoren je least hoe beter zij hun broek op kunnen houden.
Vooral als de naam Mercedes eraf is, wil Matezitch wel deze motoren leasen.
Dan wordt de motorenfabriek de nieuwe Cosworth.
Maar het zal wel Renault worden, krijgen wij een mooie Netflix serie in 2023.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door daNpy » 04 okt 2020, 09:35

Gijzert schreef: 04 okt 2020, 06:30 Concorde agreement is toch jaarlijks opzegbaar?
Ja dat klopt, als je maar voor 31 maart laat weten dat je het jaar erna stopt.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Mark 320iS » 04 okt 2020, 09:53

daNpy schreef: 04 okt 2020, 09:35
Gijzert schreef: 04 okt 2020, 06:30 Concorde agreement is toch jaarlijks opzegbaar?
Ja dat klopt, als je maar voor 31 maart laat weten dat je het jaar erna stopt.
Ik zie het inderdaad, wist ik niet! Was voorheen niet zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten