VW Golf MK2 1.8T - 1e trackday van 2024 is een feit!
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
VCDS voor VW/Audi/etc..
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6167
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Dat draai ik volgens mij op Windows 7.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Wanneer komt deze auto te koop
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
30 september organiseerde Vrij Rijden weer een trackday op het TT Circuit in Assen en hier ben ik met de Golf geweest.
Qua weer kon het eigenlijk niet beter; niet te warm, niet te koud en droog. Er vielen op een gegeven moment een paar sputtertjes, maar dat mocht eigenlijk geen naam hebben.
Ik had 2 sessies online geboekt. Vorige keer had ik er 3 gedaan, maar gezien het nieuwe vermogen en de zenuwen dat er weer iets zou ploffen, maar gekozen om 2 sessies te rijden en hopen dat alles heel zou blijven. Mijn schoonpa was ook mee en heeft beide sessies meegereden.
Sessie 1: Paar rondjes opwarmen en dan er maar eens goed voor zitten....helaas was de balans ver te zoeken en gedroeg de Golf zich behoorlijk nerveus in de bochten. Hierdoor 1 keer volledig dwars gestaan net na bocht 1 en dat wil je niet met een rij auto`s achter je. Ook vond ik de remmen een stuk slechter dan de vorige keer. Ik had gehoopt dat het met wat flink doorremmen beter zou worden, doordat ze dan wat warmer worden, maar hier werden ze alleen maar slechter van. Na de sessie de bandenspanning gemeten en linksachter had maar 1 bar, terwijl de rest op 2 bar stond....heel vreemd, omdat ik thuis de bandenspanning nog had gecheckt....maar dat kon wel een verklaring zijn voor het nerveuze gedrag in de bochten. Dus...lucht erbij en op naar de volgende sessie
Sessie 2: De balans was nu een stuk beter! Er kon weer wat gespeeld worden in de bochten met het gaspedaal, waardoor de Golf zich netjes naar binnen en naar buiten liet corrigeren...nice! Helaas werden de remmen alleen maar slechter, waardoor ik regelmatig een bocht mistte. Goed...dan maar iets eerder op de rem....tot ik op een rempunt met 180km/h door de rem heen trapte en (gelukkig kon dat daar) rechtdoor moest. Einde oefening. Eenmaal aangekomen op het paddock, het wiel eraf gehaald en de klauw gelost. ik dacht dat het een kwestie was van een setje cheap remblokjes scoren in Assen, monteren en dan rijdend naar huis, maar het bleek iets erger te zijn dan dat:
Het binnenste remblokje was finaal weg en schijnbaar was het al een tijdje ijzer op ijzer, aangezien de zuiger bijna door het staal van de blok was. Ook was het staal helemaal krom gedrukt door de zuiger. Note to myself: Volgende keer maar even wat meer aandacht besteden aan het controleren van de dikte van de remblokken....met name de binnenste...
Naar huis rijden wou niet meer, dus de held van de dag is mijn collega die wel even 2x een ritje wou doen met de kar. Eerst z`n eigen auto naar huis brengen en daarna de Golf ophalen.
Buiten de kapotte remmen heb ik een super trackday gehad. Toffe mensen en gezellige sfeer. En de Golf deed het verder perfect! KVS temperatuur bleef mooi binnen de perken nu en het blokje met de "ter Stege Turbo" deed het super! De remklauwen ga ik reviseren en een setje schijven en blokken is al onderweg. Volgend jaar weer!
Filmpje van mijn snelste ronde die dag. De onbalans en slechte remmen hielpen natuurlijk niet mee, maar ikzelf moet ook nog flink wat ervaring opdoen en smoother leren rijden, dus eigenlijk is timen nog niet echt aan de orde, maar noem het maar een nulmeting voor mezelf...vanaf nu gaan we proberen elke keer wat sneller te rijden. Zoals je kan horen is een sperdiff ook geen overbodige luxe, maar dat komt later wel een keer
En toen waren de remmen op:
De dag erna maar eens de schade inventariseren:
Qua weer kon het eigenlijk niet beter; niet te warm, niet te koud en droog. Er vielen op een gegeven moment een paar sputtertjes, maar dat mocht eigenlijk geen naam hebben.
Ik had 2 sessies online geboekt. Vorige keer had ik er 3 gedaan, maar gezien het nieuwe vermogen en de zenuwen dat er weer iets zou ploffen, maar gekozen om 2 sessies te rijden en hopen dat alles heel zou blijven. Mijn schoonpa was ook mee en heeft beide sessies meegereden.
Sessie 1: Paar rondjes opwarmen en dan er maar eens goed voor zitten....helaas was de balans ver te zoeken en gedroeg de Golf zich behoorlijk nerveus in de bochten. Hierdoor 1 keer volledig dwars gestaan net na bocht 1 en dat wil je niet met een rij auto`s achter je. Ook vond ik de remmen een stuk slechter dan de vorige keer. Ik had gehoopt dat het met wat flink doorremmen beter zou worden, doordat ze dan wat warmer worden, maar hier werden ze alleen maar slechter van. Na de sessie de bandenspanning gemeten en linksachter had maar 1 bar, terwijl de rest op 2 bar stond....heel vreemd, omdat ik thuis de bandenspanning nog had gecheckt....maar dat kon wel een verklaring zijn voor het nerveuze gedrag in de bochten. Dus...lucht erbij en op naar de volgende sessie
Sessie 2: De balans was nu een stuk beter! Er kon weer wat gespeeld worden in de bochten met het gaspedaal, waardoor de Golf zich netjes naar binnen en naar buiten liet corrigeren...nice! Helaas werden de remmen alleen maar slechter, waardoor ik regelmatig een bocht mistte. Goed...dan maar iets eerder op de rem....tot ik op een rempunt met 180km/h door de rem heen trapte en (gelukkig kon dat daar) rechtdoor moest. Einde oefening. Eenmaal aangekomen op het paddock, het wiel eraf gehaald en de klauw gelost. ik dacht dat het een kwestie was van een setje cheap remblokjes scoren in Assen, monteren en dan rijdend naar huis, maar het bleek iets erger te zijn dan dat:
Het binnenste remblokje was finaal weg en schijnbaar was het al een tijdje ijzer op ijzer, aangezien de zuiger bijna door het staal van de blok was. Ook was het staal helemaal krom gedrukt door de zuiger. Note to myself: Volgende keer maar even wat meer aandacht besteden aan het controleren van de dikte van de remblokken....met name de binnenste...
Naar huis rijden wou niet meer, dus de held van de dag is mijn collega die wel even 2x een ritje wou doen met de kar. Eerst z`n eigen auto naar huis brengen en daarna de Golf ophalen.
Buiten de kapotte remmen heb ik een super trackday gehad. Toffe mensen en gezellige sfeer. En de Golf deed het verder perfect! KVS temperatuur bleef mooi binnen de perken nu en het blokje met de "ter Stege Turbo" deed het super! De remklauwen ga ik reviseren en een setje schijven en blokken is al onderweg. Volgend jaar weer!
Filmpje van mijn snelste ronde die dag. De onbalans en slechte remmen hielpen natuurlijk niet mee, maar ikzelf moet ook nog flink wat ervaring opdoen en smoother leren rijden, dus eigenlijk is timen nog niet echt aan de orde, maar noem het maar een nulmeting voor mezelf...vanaf nu gaan we proberen elke keer wat sneller te rijden. Zoals je kan horen is een sperdiff ook geen overbodige luxe, maar dat komt later wel een keer
En toen waren de remmen op:
De dag erna maar eens de schade inventariseren:
-
- Berichten: 3981
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Bizar, gelijk maar nieuwe schijven er op ook?
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Niet alleen plaatjes kijken hè... staat ook in de tekst
Maar ja, heb ook nieuwe schijven besteld. Ik heb me altijd voorgenomen om met de huidige setup te beginnen, omdat dat de goedkoopste performance setup was die er te krijgen was. Nu ik hiermee ervaring heb, wil ik graag een stapje verder. De volgende setup wordt daarom Ferodo DS2500 blokken icm Brembo Max remschijven.
Achter komt ook Ferodo, maar gewoon een normale blok en tevens een normale Brembo schijf. Achter hoef ik niet zoveel remkracht
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Ach, je hebt in ieder geval het maximale uit de remmen gehaald!
-
- Berichten: 3981
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
- Jan Terwolde
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Textar pro+ schijven zijn ook goed en flink goedkoop (helemaal via UD! zie commerciële deel). Zijn high carbon en zonder gaten waar alleen maar scheuren in komen. Welke remblokken gebruikte je nu? Yellowstuffs?
- Ferdi
- Berichten: 3045
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Die zijn eeeehm goed gebruikt
Heb zelf onder de Pajero een set Brembo schijven met high carbon zitten.
Is steeds wat meer keuze in geloof ik.
Heb zelf onder de Pajero een set Brembo schijven met high carbon zitten.
Is steeds wat meer keuze in geloof ik.
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Oef!! Die is mooi ver heen.
Is er niet een plug-and-play upgrade leverbaar? Van een ander, groter of sneller VAG model zo te gebruiken op een Golf II?
Is er niet een plug-and-play upgrade leverbaar? Van een ander, groter of sneller VAG model zo te gebruiken op een Golf II?
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Yellowstuff iddJan Terwolde schreef: ↑02 okt 2020, 13:56 Textar pro+ schijven zijn ook goed en flink goedkoop (helemaal via UD! zie commerciële deel). Zijn high carbon en zonder gaten waar alleen maar scheuren in komen. Welke remblokken gebruikte je nu? Yellowstuffs?
Jawel hoor....genoeg verkrijgbaar van veel verschillende merken....ook adapters om achterklauwen van een Porsche 996 te monteren icm mijn huidige 280mm schijf.....echt veel mogelijkheden
Maar tot nu toen voldeden mijn huidige remmen prima hoor. Vorig jaar ook op Assen gereden en dat ging prima....en dat was dus op de Sandtler schijven en Yellowstuff blokken...dus ook nog niet eens een dure setup. Ik zie daarom niet nog niet de noodzaak om over te stappen naar een grotere schijf of een remklauw met 4 zuigers oid. Dat dit nu zo kapot is, is mijn eigen schuld door iets te lang door te rijden
En de reden dat ik nu overstap naar Brembo Max/DS2500 is puur omdat ik graag ervaring wil opdoen met verschillende blokken/schijven op huidige (betaalbare) setup. Volgende stap zal DS3000 worden oid zeg maar...
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Topic gevonden.
Dag erna gewoon naar werk gefietst toch?
Wel jammer van de remmen natuurlijk. Zo wordt je wel gedwongen om een upgrade te doen!
Zal de rest nog eens nalezen van je build!
Dag erna gewoon naar werk gefietst toch?
Wel jammer van de remmen natuurlijk. Zo wordt je wel gedwongen om een upgrade te doen!
Zal de rest nog eens nalezen van je build!
-
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Heb je nog zien rijden, auto kwam me al bekend voor. Leuk om even de build terug te kunnen lezen.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Fietsen? No way!
Thanks, welke auto reed jij?
-
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
- PeterM
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Lekker bezig, jammer van de rem problemen. Ik kan me voorstellen dat metaal op metaal aardig wat lawaai maakt tijden het rijden, maar dat is in een leeg interieur zonder geluid demping misschien wel niet te horen
-
Online
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Ik zag jouw auto buiten de poort staan ,toen we weer naar huis gingen .en dacht, die golf komt mij bekend voor.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Hmmm...is mij niet zo opgevallen. Reed je in de tour klasse? Ik heb wel een rode megane RS gezien (R26 dacht ik) en een nieuwe Trophy
Ik heb er helemaal niets van gehoord. Pas toen ik op lage snelheid langs de railing reed richting de pitstraat, hoorde ik het metaal-achtig geluid van ijzer op ijzer.
Ghehe....ja, ik had hem daar maar even neer gezet, omdat mijn collega weer terug zou zijn als de trackday voorbij was...en ik niet zeker wist of alle hekken dicht zouden gaan.....maar goed ook, want toen we de Golf gingen opladen, was het hek richting het circuit al dicht.
-
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Reed in de toer klasse idd. Stond grootste gedeelte van de tijd achteraan geparkeerd dus kan wel kloppen dat je m niet gezien hebt.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Ik weet niet hoe vaak ik inmiddels een thermoswitch heb gewisseld, maar eindelijk blijft de temperatuur nu stationair ook netjes. Bij 93°C schakelt hij nu de Spal aan, waardoor naald van de meter op het dashboard ook op een mooie stand blijft ipv richting standje "hmm...ff in de gaten blijven houden"
Project "Cool Down" is wat mij betreft klaar nu. Nu weer verder met het volgende project: "Slow Down"
Project "Cool Down" is wat mij betreft klaar nu. Nu weer verder met het volgende project: "Slow Down"
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Heb van de app Racechrono de free trial geactiveerd van de pro versie...ik kon nu de data van de app koppelen aan het bijbehorende filmpje....maakt het net even leuker om te kijken:
- Rolf205
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Misschien is het een gevalletje "niet weten wat je mist", maar met 4pots klauwen kun je ook gedoseerder harder remmen, zonder dat ze het randje van hun kunnen zitten. Voor je huidige remmen eerst DS2500 en dan DS3000 blokken kopen, is ook niet helemaal gratis; wellicht kun je eerst naar een upgrade kijken en dan daar goede blokken voor kopen? Als je straks harder gaat, kom je wellicht toch een keer op het punt dat je grotere remmen wil en dan ben je uiteindelijk meer kwijt.Rene-RS schreef: ↑02 okt 2020, 16:52
Jawel hoor....genoeg verkrijgbaar van veel verschillende merken....ook adapters om achterklauwen van een Porsche 996 te monteren icm mijn huidige 280mm schijf.....echt veel mogelijkheden
Maar tot nu toen voldeden mijn huidige remmen prima hoor. Vorig jaar ook op Assen gereden en dat ging prima....en dat was dus op de Sandtler schijven en Yellowstuff blokken...dus ook nog niet eens een dure setup. Ik zie daarom niet nog niet de noodzaak om over te stappen naar een grotere schijf of een remklauw met 4 zuigers oid. Dat dit nu zo kapot is, is mijn eigen schuld door iets te lang door te rijden
En de reden dat ik nu overstap naar Brembo Max/DS2500 is puur omdat ik graag ervaring wil opdoen met verschillende blokken/schijven op huidige (betaalbare) setup. Volgende stap zal DS3000 worden oid zeg maar...
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm
Goed om te horen van het cooldown-project, (op de radiateur na) uiteindelijk niet eens hele grote ingrepen gedaan om toch de tempratuur te verlagen, netjes.