Wat gaat het worden 335i of de BMW M3 E92 ?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 sep 2007, 22:46

Ik haal even een stukje terug van vorig jaar toen ik zelf even met een 335i heb mogen stoeien;

Nou.................vandaag even een uurtje gestoeid met een 335i.............

Uitvoering; zwart, 19" styling 230, sattel braun leer, sat nav, open dak, active front stering (daarover straks meer), automaat ( geen flippers aan het stuur helaas). Het sattel braun is wel een beetje diare kleur, zou ik zeker her overwegen
Afwerking op een eenzame hoogte, zit positie goed instelbaar, stuur dunner dan in de M3 maar toch goed en prettig in de hand liggend. Lak blijft onder een bepaalde hoek dubieus. Het automatisch aan geven van de gordel vond ik na 1 keer al storen ( gelijk de zekering er uit dan maar) wat een pruts ding................dat doet dus wel afbreuk aan de verder fenomenale kwaliteits indruk.
Extertieur; vele male mooier dan op de foto, hoewel zwart toch wel verdomd smerig wordt na wat buien.....................(mischien toch maar een andere kleur overwegen)
Rijden; indrukwekkend................kan het niet anders zeggen. De motor zeer is stil bij normaal rij gedrag, geef je hem de sporen dan komt er een geweldig donkerbruine roffel uit het vooronder (vind ik dus mooier dan de snerp van de M3). De automaat is de allerbeste waar ik ooit mee heb gereden, je hoort en voelt niet dat ie zijn werk doet en bovenal...........hij is snel. Jammer dat ik de flippers niet heb kunnen proberen, ga ik nog een keer regelen, net als een ritje met een handbak. Nou was ik nooit een automaten man, maar man man, deze is echt super.............het rijdt zo makkelijk, zo gladjes, zo soepel.........................als je hem al koopt............nou dan wordt dit toch een serieus item...................
Sturen;................nou das helemaal een verhaal op zich. Active Front Steering.......................ik moet zeggen; vooraf was mijn mening; wat mot ik er mee, BMW`s sturen al als de beste.........................en toen kwam AFS...............................bij lage snelheid stuurt ie werkelijk als een scheermes, als een F1, ...................als ik weet het niet meer. Dit is wat je wil, snel, super snel en nauwkeurig luisteren en opvolgen van wat je handen willen. Ik was er in een paar KM al aan gewend..................super, sprakeloos, mega fenomenaal. Toen ik weer in de M3 zat, mn dus op lage snelheid, stads/dorps niveau zullen we maar zeggen...........................man wat voelt dat dan als een tank, sloom, traag, te veel beweging maken, voor te weinig actie.
Snelheid; wat moet ik er nog over zeggen....................mega trekkracht onderin natuurlijk. ik had onderweg wat wisselende weers omstandigheden, lekker veel regen ook, mooi dus. Een haakse bocht vanuit stilstand met iets te veel gas op een natte ondergrond....................paar keer doen en je banden kan je zo gaan ruilen.............................snel is ie, hoewel er wel veel weg wordt gefilterd, das niet erg, het is geen M natuurlijk. Veel toeren maken, niet nodig natuurlijk, zo makkelijk gaat het. Maar als het moet kan het natuurlijk wel; kick down...........................en daar gaat ie, met die zalig donkerbruine ronk ...............GVD wat lekker. Hier kwam ik wel een puntje van kritiek tegen; bij het gebruik van de kick down heeft de bak ech wel bedenktijd nodig, maar daarna gaat ie toch als de brandweer.
Onderstel; niet zo week als ik verwacht had, de M3 is ietsie stugger, denk vooral dat bij high speed turns de M3 het beter zal doen, maar dat heb ik zelf niet kunnen proberen ( mooi excuus om der nog maar weer eens een uur of wat op los te knallen), ik heb voornamelijk stukken gereden die ik zelf met de M3 ook rijd, dan kan je mi het best vergelijken.
Vergelijking 335i versus M3. De M3 is een meer sportievere auto, harder, maar ook rauwer, minder sophisticated imo, voor het beste resultaat moet je er gewoon mee trappen, hoe meer revs des te beter. De 335i is een fijn besnaard precisie instrument, zeker met AFS, meer comfort gericht, maar zeker geen mee dein bak, of boot waarin je zee ziek dreigt te worden, verre van zelfs. Ik denk zelfs dat een 335i de betere alrounder is, de M3 toont zijn ware aard en kwaliteiten als je in elk opzicht tot de max gaat...................dat kan simpel weg niet overal en zeker niet altijd, tenzij je hem vaak naar het circuit brengt .
Conclusie; ik was en ben zeer onder de indruk van deze auto, voor dagelijks gebruik heeft deze auto alles wat ie moet hebben. Nee een M3 is ie niet, maar das niet erg, dan hadden ze er wel een M opgeplakt nietwaar. Super motor, super automaat, een werkelijk meer dan uitmuntend stuurgedrag...........................tja in een woord indrukwekkend.

Dit kon hem toch nog wel eens gaan worden

Voor mij geld dat de M3 het ultieme rijijzer is, de 335i werkelijk fenomenaal goed. Met M pakket helemaal af. Dus voorwaar een echt dilemma.
Zoals ik er nu over denk; ik houd mijn E46 M3, gewoon om dat ik het enerzijds nog steeds een mega apparaat vind, anderzijds ; bij inruil ga je spontaan janken....................voor die paar pegels denk ik; f.ck you, ik doe hem mooi niet weg.
Koop er gewoon een nieuwe E92 M3 bij, de oude prive, de nieuwe zakelijk.
Blijft 1 probleem, waar haal ik parkeer ruimte vandaan.................... :lol:

Mat Firens

Bericht door Mat Firens » 06 sep 2007, 22:54

partyondude schreef:Op dit moment vind ik de concurrenten van de M3 (RS4 en C63 AMG) sterker dan ooit. Helaas moet ik m'n mening baseren op tests uit de Autovisie en EVO, maar als ik de keus zou hebben, zou ik het echt niet weten zeg, heel moeilijk.

Doorsparen voor een Aston Martin V8 Vantage geen optie? Werelds geluid in die auto man 8)
Eens, er is erg veel concurrentie uit de Audi, Merc hoek. De Aston is een hele mooie bak maar daar kan ik niet mee aankomen bij mijn klanten :-) Ik zie het al voor me.... :lol:

RVV

Bericht door RVV » 06 sep 2007, 22:55

partyondude schreef:Juist.

Liever een shitload koppel, dan continue mega moeten revven om pk's te krijgen 8)
dat is nu juist zo persoonlijk Bram.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 sep 2007, 22:55

Koop je er toch een net karretje bij :wink:

Mat Firens

Bericht door Mat Firens » 06 sep 2007, 22:59

romo schreef:Ik haal even een stukje terug van vorig jaar toen ik zelf even met een 335i heb mogen stoeien;

Nou.................vandaag even een uurtje gestoeid met een 335i.............

Uitvoering; zwart, 19" styling 230, sattel braun leer, sat nav, open dak, active front stering (daarover straks meer), automaat ( geen flippers aan het stuur helaas). Het sattel braun is wel een beetje diare kleur, zou ik zeker her overwegen
Afwerking op een eenzame hoogte, zit positie goed instelbaar, stuur dunner dan in de M3 maar toch goed en prettig in de hand liggend. Lak blijft onder een bepaalde hoek dubieus. Het automatisch aan geven van de gordel vond ik na 1 keer al storen ( gelijk de zekering er uit dan maar) wat een pruts ding................dat doet dus wel afbreuk aan de verder fenomenale kwaliteits indruk.
Extertieur; vele male mooier dan op de foto, hoewel zwart toch wel verdomd smerig wordt na wat buien.....................(mischien toch maar een andere kleur overwegen)
Rijden; indrukwekkend................kan het niet anders zeggen. De motor zeer is stil bij normaal rij gedrag, geef je hem de sporen dan komt er een geweldig donkerbruine roffel uit het vooronder (vind ik dus mooier dan de snerp van de M3). De automaat is de allerbeste waar ik ooit mee heb gereden, je hoort en voelt niet dat ie zijn werk doet en bovenal...........hij is snel. Jammer dat ik de flippers niet heb kunnen proberen, ga ik nog een keer regelen, net als een ritje met een handbak. Nou was ik nooit een automaten man, maar man man, deze is echt super.............het rijdt zo makkelijk, zo gladjes, zo soepel.........................als je hem al koopt............nou dan wordt dit toch een serieus item...................
Sturen;................nou das helemaal een verhaal op zich. Active Front Steering.......................ik moet zeggen; vooraf was mijn mening; wat mot ik er mee, BMW`s sturen al als de beste.........................en toen kwam AFS...............................bij lage snelheid stuurt ie werkelijk als een scheermes, als een F1, ...................als ik weet het niet meer. Dit is wat je wil, snel, super snel en nauwkeurig luisteren en opvolgen van wat je handen willen. Ik was er in een paar KM al aan gewend..................super, sprakeloos, mega fenomenaal. Toen ik weer in de M3 zat, mn dus op lage snelheid, stads/dorps niveau zullen we maar zeggen...........................man wat voelt dat dan als een tank, sloom, traag, te veel beweging maken, voor te weinig actie.
Snelheid; wat moet ik er nog over zeggen....................mega trekkracht onderin natuurlijk. ik had onderweg wat wisselende weers omstandigheden, lekker veel regen ook, mooi dus. Een haakse bocht vanuit stilstand met iets te veel gas op een natte ondergrond....................paar keer doen en je banden kan je zo gaan ruilen.............................snel is ie, hoewel er wel veel weg wordt gefilterd, das niet erg, het is geen M natuurlijk. Veel toeren maken, niet nodig natuurlijk, zo makkelijk gaat het. Maar als het moet kan het natuurlijk wel; kick down...........................en daar gaat ie, met die zalig donkerbruine ronk ...............GVD wat lekker. Hier kwam ik wel een puntje van kritiek tegen; bij het gebruik van de kick down heeft de bak ech wel bedenktijd nodig, maar daarna gaat ie toch als de brandweer.
Onderstel; niet zo week als ik verwacht had, de M3 is ietsie stugger, denk vooral dat bij high speed turns de M3 het beter zal doen, maar dat heb ik zelf niet kunnen proberen ( mooi excuus om der nog maar weer eens een uur of wat op los te knallen), ik heb voornamelijk stukken gereden die ik zelf met de M3 ook rijd, dan kan je mi het best vergelijken.
Vergelijking 335i versus M3. De M3 is een meer sportievere auto, harder, maar ook rauwer, minder sophisticated imo, voor het beste resultaat moet je er gewoon mee trappen, hoe meer revs des te beter. De 335i is een fijn besnaard precisie instrument, zeker met AFS, meer comfort gericht, maar zeker geen mee dein bak, of boot waarin je zee ziek dreigt te worden, verre van zelfs. Ik denk zelfs dat een 335i de betere alrounder is, de M3 toont zijn ware aard en kwaliteiten als je in elk opzicht tot de max gaat...................dat kan simpel weg niet overal en zeker niet altijd, tenzij je hem vaak naar het circuit brengt .
Conclusie; ik was en ben zeer onder de indruk van deze auto, voor dagelijks gebruik heeft deze auto alles wat ie moet hebben. Nee een M3 is ie niet, maar das niet erg, dan hadden ze er wel een M opgeplakt nietwaar. Super motor, super automaat, een werkelijk meer dan uitmuntend stuurgedrag...........................tja in een woord indrukwekkend.

Dit kon hem toch nog wel eens gaan worden

Voor mij geld dat de M3 het ultieme rijijzer is, de 335i werkelijk fenomenaal goed. Met M pakket helemaal af. Dus voorwaar een echt dilemma.
Zoals ik er nu over denk; ik houd mijn E46 M3, gewoon om dat ik het enerzijds nog steeds een mega apparaat vind, anderzijds ; bij inruil ga je spontaan janken....................voor die paar pegels denk ik; f.ck you, ik doe hem mooi niet weg.
Koop er gewoon een nieuwe E92 M3 bij, de oude prive, de nieuwe zakelijk.
Blijft 1 probleem, waar haal ik parkeer ruimte vandaan.................... :lol:

Goed stuk en dat van een M3 rijder !! :-) De nieuwe M3 schijnt wel meer compromis in zich te hebben wat betreft dagelijks gebruik..

RVV

Bericht door RVV » 06 sep 2007, 23:01

Nandor schreef:Mat,

je kunt geen foute keus maken. Ik denk dat je echt even met de M3 moet rijden om te kiezen. Qua looks vind ik de M3 echt tegenvallen. Een E46 doet me meer. 335i en E46 M3 is natuurlijk ook leuk :)

Ik las wel in het draadje van Sander dat er een goed SMG/DSG achtig systeem aan zit te komen. Wellicht interessant?

Over interessant gesproken: C63 AMG....

Succes met de keus!
goed punt Nandor. Ik denk dat je zo 50k euro moet bijbetalen. Kun je ook een hele knappe e46 M3 voor kopen.

Mat Firens

Bericht door Mat Firens » 06 sep 2007, 23:01

Nandor schreef:Mat,

je kunt geen foute keus maken. Ik denk dat je echt even met de M3 moet rijden om te kiezen. Qua looks vind ik de M3 echt tegenvallen. Een E46 doet me meer. 335i en E46 M3 is natuurlijk ook leuk :)

Ik las wel in het draadje van Sander dat er een goed SMG/DSG achtig systeem aan zit te komen. Wellicht interessant?

Over interessant gesproken: C63 AMG....

Succes met de keus!
Thx man ! Er komt een SMG bak aan, als ik het doe dan moet her perse met een SMG bak zijn anders is het een NO GO. Ik ga morgen mijn dealer onder druk zetten voor een proefrit !

Femme

Bericht door Femme » 06 sep 2007, 23:09

Knot schreef:Femme, een 335i met opties als de M (laat ik navi etc ff weg voor t gemak) ben je 75k kwijt. Nog 25k over voor onderstel, remmen (zeg dat dat 10k maximaal gaat kosten)... 15k in de pocket voor het blok... met 5k heb je al een aantal onderdelen en een ECU remap tepakken. Wie zegt dat een blok met dikke koppelkromme niet beter rijdt dan de lineaire M3 vermogensafgifte??
Daar draait de vraag ook om, hoeveel waarde je hecht aan het hoogtoerige karakter van de M3-motor (en eventueel hoe belangrijk je de patsfactor vindt?). Voor het prijsverschil tussen een M3 (110K?) en een 335i (75K) kun je veel doen om een 335i naar je eigen hand te zetten.

Een nadeel van dit soort aanpassingen is dat het nauwelijks iets oplevert bij verkoop.

Joop

Bericht door Joop » 07 sep 2007, 00:56

partyondude schreef:Als ik het geld toch zou moeten uitgeven en het zou een sportieve BMW moeten worden zou ik mooi naar Alpina gaan en die prachtige B3 BITURBO scoren 8)
Mijn idee. Rijd je tenminste echt iets unieks...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 sep 2007, 07:20

Hoeveel nieuwe M3 tjes worden hierzo verkocht in Nederland?? Blijft ook uniek hoor......................... :wink:

Joop

Bericht door Joop » 07 sep 2007, 08:18

Het zullen er zeker geen honderden worden hier idd. Alleen de kans dat je een B3 BiTurbo in het wild spot wordt nog kleiner; alleen bij de dealer kan ik hem waarschijnlijk vaak genoeg zien (als ie eenmaal uit is).

romo

Bericht door romo » 07 sep 2007, 08:19

Goed stuk en dat van een M3 rijder !! De nieuwe M3 schijnt wel meer compromis in zich te hebben wat betreft dagelijks gebruik..

Ja dat lees ik ook, daarom denk ik dat die auto mij op het lijf geschreven is, ik hoef niet zo hardcore als Andre, dit is voor mij het beste van 2 werelden..........................................

Joop

Bericht door Joop » 07 sep 2007, 08:20

Even een testje van de B3 Biturbo:

http://www.alpina-automobiles.com/downl ... 3_0707.pdf

Let ook op het vergelijk aan het eind met de M3 in de vorm van droog cijfermateriaal.

romo

Bericht door romo » 07 sep 2007, 08:21

Joop schreef:Even een testje van de B3 Biturbo:

Let ook op het vergelijk aan het eind met de M3 in de vorm van droog cijfermateriaal.
Kost dat??

Martijn

Bericht door Martijn » 07 sep 2007, 08:31

Ik gaf liever m'n E92 met M-pakket en 19" een motorisch kuurtje van ACS/Hartge/Carly dan dat ik zo'n Alpina zou kopen. Vind die dingen echt serieus lelijk, doet me op de een of andere manier altijd aan Tabbert caravans denken :lol:

Joop

Bericht door Joop » 07 sep 2007, 08:39

romo schreef:
Joop schreef:Even een testje van de B3 Biturbo:

Kost dat??
Om en de nabij een ton.

Michel P

Bericht door Michel P » 07 sep 2007, 08:52

Martijn schreef:Ik gaf liever m'n E92 met M-pakket en 19" een motorisch kuurtje van ACS/Hartge/Carly dan dat ik zo'n Alpina zou kopen. Vind die dingen echt serieus lelijk, doet me op de een of andere manier altijd aan Tabbert caravans denken :lol:
+1

Ik kan het niet beter onschrijven!

Michel

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 07 sep 2007, 09:59

M3 of wannabee dat is het.....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 sep 2007, 10:36

in t dagelijks verkeer ben ik op een relaxede manier veel en veel sneller zonder door te jensen dan de ex M3, hoe heerlijk ook, hij jutte mij op(de motor), en je wil niet 24/7 7900rpm lellen(altans de eerste dagen wel)

Wanneer in 't dagelijks verkeer zag mijn M3 de 7000rpm? Bijna nooit, laat staan 7900, ja als ik ging 'sporten'. Kortom de 335i is gewoon in de praktijk voor dagelijks de snellere auto die er minder voor hoeft te doen.

Hoe lekker de M motor ook was.

En kom nou niet aan met:Robin waarom rij je dan geen 335d?

Antwoord:Ik wil geen automaat.

romo

Bericht door romo » 07 sep 2007, 10:42

Mee eens, hoewel de automaat van de 335i beregoed is en ook wel bij het karakter past. Erg benieuwd naar het nieuwe SMG/DSG verhaal.............................

Macboy

Bericht door Macboy » 07 sep 2007, 11:21

he Mat Firens. Een erg leuk draadje !

Hier mijn bevindingen, hoop dat je er iets aan hebt. Goed je rijdt nu een 335i, een droomauto in vele opzichten. De ultieme coupé met een dikke motor, dikke bang for the bucks. Kost niet zoveel (kan het zo duur maken als je wil) en je krijgt er een super auto voor terug.

Strikt financieel bekeken is een M3 nimmer de meerwaarde waard tegenover de 335i. Tot zover het enige argument om de 335i te rijden.

ALLE ANDERE ARGUMENTEN pleiten natuurlijk voor de M3. Mocht het financieel haalbaar zijn, dan zou ik altijd voor de M3 gaan.

Waarom?

De M3 is natuurlijk het M-model van BMW. Dat is het speciale model, de ultieme 3-serie, de droom van iedere BMW rijder. BMW M3 is altijd uniek geweest, een sublieme lettercombinatie.

De nieuwste M3 is daarvan geen uitzondering. Een hoogtoerige V8 motor (!!) alleen daarom zou je het kunnen doen. Het uiterlijk van de M3 is natuurlijk ook subliem, mooie spoilers, dikke bult, dik stuur, mooi interieur (leren lijstjes etc), vette velgen.

Wat uiterlijk betreft: er stáát gewoon een dikke vette droombak. Dat heb je natuurlijk niet bij de 335i. Das een "gewone" 3-serie waarvan alleen de kenners weten dat je iets moois hebt.

Maar een M3, dat is echt iets bijzonders. Dat is rijden in een auto zoals BMW het bedoeld heeft. Pure porno op wielen.

Nou weet ik dat er een discussie is over het gewicht, laten we het daar nu niet over hebben. Er is altijd een select groepje "rijders" voor wie de M3 natuurlijk te zwaar is en te log t.o.v. voorgaande modellen of een 1-serie etc.

Dat klopt ook wel. Maar dat is met name voor mensen die alléén willen hoeken op het circuit.

Zij ontgaan het "nieuwe" M-concept. Het nieuwe M-concept (en terecht in mijn ogen) is dat je een auto rijdt die je ELKE dag kunt gebruiken, waarmee je zonder problemen naar Zwitserland kunt rijden zonder moe te worden en waarmee je onderweg nog de Nordschleife kunt bedwingen.

Kortom, een all round sportwagen die dagelijks inzetbaar is.

Al het andere gepraat over de verschuiving van M naar meer comfort, is opgelost middels de komst van de CSL-afdeling.

Kortom: voor wat JIJ in een auto zoekt, denk ik dat de BMW M3 de ultieme droomauto is.

GA ERVOOR !!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 sep 2007, 11:29

idd, als ie 70000 was zoals in D, stond ie over 1 week voor 'mn deur.

Maar ik ga geen 110k betalen.

Gewoon 'n centenkwestie, en dat geldt in 99,9% van de gevallen voor een autoaankoop, of niet?

Onder de streep kijk je toch wat 't kost zo'n ding, anders reden we hier allemaal wel F430 of GT3RS. 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 07 sep 2007, 11:39

nog ff wachten dan, geloof dat ze vanaf volgend jaar al willen beginnen met de BPM afbouw in elk geval 6,5% al wil een andere partij liefst 25% per jaar maar minister van financien ziet dat niet zitten helaas...

Tristan

Bericht door Tristan » 07 sep 2007, 11:49

@Macboy: Goeie post. Zo denk ik er ook over.

RVV

Bericht door RVV » 07 sep 2007, 12:05

Tuurlijk IRL dagelijks op de snelweg is zo'n 335i motor heerlijk altijd power voorhanden.

Maar dan rij ik gisteren naar huis.. een paar dagen geen M3 gereden.. en dan ga je er even voor zitten, sportknop indrukken, SMG stand 5, Track mode aan.. (altijd een vangnetje achter de hand om compact in de sloot problemen te voorkomen..

Eerste kilometers rijden zoals in de touring.. whaaam doortrekken naar 5000 toeren,, wauw wat is dat toch weer snel tov van 325i touring.. paar keer hetzelfde feestje.. maar dan motor lekker op temperatuur.... MMMWWAAAAAHHHH doorjensen naar 8000 toeren.. BANG naar de 3 MWAAAAAAAHHH 7000, 7300.7700 8000 BANG Naar de 4.. en dan weer terug in snelheid.. van de 4 terug naar de 2 BANG vol er op.. tussengas MWAAMMHAAM.. kippenvel, rillingen over je rug.. weer door naar 8000 toeren...

Het is gewoon pure autoporno.. bij het uitacceleren... de tractie.. de power die je kwijt kan... brr..

Ik snap maar al te goed dat zo rijden elke dag.. om superprestaties neer te zetten wel wat vermoeiend kan zijn.. Maar als je het weer doet... dan vallen ook alle puntjes op de i en weet je gelijk weer wat een M motor zo uniek maakt.

Aan de andere kant het heeft ook een voordeel.. low rev.. ben je nog vlot genoeg.. lang geen 335i prestaties, maar je maak jezelf de kop ook niet zo gek, en je zit iets beter in de rijbewijs veilige zone..

Maar zoals Robin al schreef alledag is een 335i motor eigenlijk alles wat je nodig hebt.

Als ik 1 auto zou rijden, voor familie en "sporten" werd het ook een 335i achtig iets.. (waarschijnlijk een touring) want dan is een coupe toch niet echt super handig.

Plaats reactie