Doe eens een gok?
- Brava
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
- Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Pescatore
Dit is hem:

Dit is hem:
[img:372:225]http://www.autointernationaal.nl/img/fo ... /X6TBA.jpg[/img]
Teaser van BMW
Het kan u eigenlijk niet ontgaan zijn: BMW maakt zich op voor de introductie van de X6. Volgende week te zien op de IAA van Frankfurt en nu nog, als een soort tromgeroffel, een teaser. Dat het model zoveel aandacht krijgt, heeft niet in de laatste plaats te maken met het opvallende carrosserieconcept: BMW spreekt van de eerste coupé onder de SUV modellen en de mix van deze twee autotypes zou inderdaad wel eens een succes kunnen worden. Beide carrosseriestijlen hebben status en doen hoogwaardig aan. Als er dan ook nog eens een premiumlabel op zit, dan kan de X6 eigenlijk niet meer stuk: deze auto heeft status in het kwadraat.
Dat SsangYong met de Actyon feitelijk hetzelfde biedt, doet er eigenlijk niet toe. Vooral omdat dit Zuid Koreaanse merk niet actief is in de Verenigde Staten, de belangrijkste afzetmarkt, maar ook omdat de techniek van de SsangYong allesbehalve hoogwaardig is. Aangezien de X6 gebaseerd is op de X5, wordt het motorenaanbod minstens vergelijkwaardig. De ‘studieversie’ die op de IAA te zien is beschikt over een hybride aandrijflijn, maar bij het productiemodel (waarvan de levering begin volgend jaar start) kunnen we extra krachtige V8 motoren verwachten.
Toch heeft dit verhaal over de X6 niet alleen maar een positieve kant. BMW betreedt met het nieuwe model overduidelijk een (nog niet geëxploiteerde) niche in de markt, maar dat is volgens critici ook een beetje het probleem. Grote groeisprongen kan het merk niet meer maken; misschien nog in de vorm van een X1, Z2 of Z9 maar ook dat zijn geen volumemodellen. Met name Audi heeft zijn gamma daarentegen nog lang niet af en zal dus de komende jaren veel sterker kunnen groeien. En wellicht dus zijn ambitie waar kunnen maken om ’s werelds grootste premiummerk te worden en daarmee BMW van de troon te stoten. Stel dat de nieuwe A4 net zo succesvol wordt als de A6. Dan heeft BMW een levensgroot probleem, want de Audi A6 was in de periode januari t/m augustus in Nederland twee keer zo gewild dan de 5-serie van BMW.
Wat voor opties resteren BMW? Qua modellenaanbod zoals gezegd niet veel meer. Er wordt weliswaar gebroed om een ‘hoog dak’ auto, een soort cross-over dus tussen een 5-serie Touring en een X5 maar de Mercedes-Benz R-klasse toont aan dat een dergelijk concept geen gegarandeerde hit is.
Er zijn dus maar weinig mogelijkheden om het gamma verder uit te breiden en er zijn ook andere signalen dat BMW zijn grenzen heeft bereikt. Zo stijgt al 4 jaar lang de beurskoers niet meer; BMW wordt beschouwd als een ‘dood’ aandeel. De verkoopresultaten in augustus waren weliswaar erg goed (+ 10 %), maar het waren vooral de Mini en de 1-serie die voor de winst zorgden. Modellen met een relatief kleine winstmarge, die het totale rendement van BMW naar beneden zullen trekken. Terwijl er juist extra geld nodig is om het investeringstempo van Volkswagen/Audi en Toyota/Lexus bij te houden. Deze concerns geven twee keer zo veel aan R&D uit als BMW. Dat kan een tijdje goed gaan en wellicht dat men in Beieren wat efficiënter en slimmer opereert, maar het zal duidelijk zijn dat de risico’s van onderinvestering op de lange termijn levensgroot zijn.
Er zijn geruchten en signalen dat BMW en Mercedes-Benz wel eens bij elkaar zouden kunnen gaan kruipen. Of mooi gezegd: hun krachten zouden kunnen gaan bundelen. Samen kunnen zij wel een vuist maken tegen de genoemde concurrenten en de eer van Duitsland wordt zo gered. In eerste instantie coöperatie bij de ontwikkeling van compacte auto’s met voorwielaandrijving (Mini, A/B-klasse), maar op de langere termijn ook op andere terreinen. Ach ja, de bedenker van de 4-deurs coupé (Mercedes-Benz CLS) fuseert met de bedenker van de SUV Coupé (BMW X6). Er zijn slechtere huwelijken denkbaar.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten