De e Niro is wat dat betreft allemaal beter. Het is een volwassen auto, wel iets kleiner dan de Outlander, vooral de kofferbak, ook al heeft ie best wat extra ruimte onder de laadvloer.Je kunt er met 3 personen achterin zitten, voldoende beenruimte achter mijzelf, de 5e plek zit zelfs iets beter dan in de meeste auto's, alleen de achterbank mist denk ik wel 5 a 10 centimeter tov de Outlander.
Het dashboard is bij de tijd. Klokkenwinkel links voor energie beheer, actieradius en rijgedrag, rechts voor snelheid, in het midden rij-informatie, zoals cruise control (adaptief) etc. In het midden Audio/Naviagatie/Rij-instellingen/Apple car/Andoid Auto etc. Een groter scherm schijnt voor als je nu besteld onderweg te zijn. 4 Rij-instellingen: Sportief, Normaal, Eco en Eco+. Moderne draaischijf voor de "automaat".
Qua luxe ook zeker bij de tijd, we reden de Executive uitvoering. Naast de adaptieve CC (conventioneel niet mogelijk) vielen de volgende zaken op: Geventileerd leer, voor zowel gekoeld als verwarmd, achter verwarmd. Stuurwiel verwarmd. Electrisch verstelbare bestuurdersstoel (ook kantelbaar) met 2 geheugens. Schakelaar voor wel/niet automatisch in te klappen spiegels. Draadloos laden telefoon (voor Andoid Auto wel een kabeltje aansluiten .... ?). Achteruitrijd camera en piepers. Blijft zelf tussen de lijntjes (stuur niet langer dan 5 seconden loslaten). JBL systeem klinkt vol en goed, maar vervorm snel.
Het rijden was dikke prima. Ruim 200pk, en heel vroeg koppel zat. Qua geluid heel stil, tot ca. 120-130, dan gaan rijwind geluiden opspelen en overheersen (natuurlijk ook omdat je geen motor hoort die die geluiden naar de achtergrond verdringen). Mogelijkheid om in de one-pedal stand te rijden. Gunstig voor energie terug laten vloeien, maar je moet er van houden. Is in te stellen in 4 standen, wij volwassenen veel wennen, mijn dochter vond het prachtig om zonder remmen te rijden. Wij werden er een beetje wagenziek van. Klein nadeel, bij het wisselen van rij-modus (Sport/Eco etc) staat hij weer in one-pedal stand... even met de flippers achter het stuur in 3 tikjes uit zetten. Ik begrijp niet waarom zoiets gekoppeld is. Wegligging en profilering van de stoel ook prima, gaat strak en zeker de hoek om. Alleen de achteras gaat vrij hard en ruig over korte drempels, dat had soepeler gekund.
Toen we de auto meenamen stond er 420 km actieradius op de teller. Na anderhalf uur en 50 km nog 380 over. Verkoper gaf aan da tussen 300 (winter) en 450 realistisch is, maar constant 160+ op de Autobahn eerder 200.
Al met al een prima dagelijkse auto. Zijn er dingen die tegen vielen? (Nog?) geen open dak leverbaar. 0 kg trekken, een eventuele trekhaak is voor een fietsendrager. Kleiner dan de Outlander, met 5 man naar Spanje? Dat wordt 1 vliegticket.
Ook een nadeel, de levertijd. De vraag is wereldwijd veel groter dan gedacht, en de batterij productie capaciteit is niet op te schroeven. Zowel in NL als Duitsland wordt 12 tot 15 maanden genoemd. Dealers mogen een x aantal orders per maand opnemen... ("uitverkocht")
Het uiterlijk is wat mij betreft beter dan de Outlander. Smoelt prima. Laadklepje valt niet echt op. Zit dan ook een Duits ontwerpteam achter.
Sorry voor "Japanse Sushi", het is natuurlijk een Koreaan, maar DF forum "is niet helemaal bij de tijd"
