Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Philipoo

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 14:14

Wimo schreef: 01 sep 2020, 14:06 Bij de verkoop bij mijn vorige woning werden biedingen met voorbehoud van financiering niet eens serieus genomen. Zo oververhit is de markt momenteel..
Iedereen die jouw huis wilde kopen was miljonair en had zo een paar ton op de bank staan om te kunnen overleggen? :? Wie koopt er nou weer een starterswoning zonder financiering

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 sep 2020, 14:16

'Onder voorbehoud van financiering' is niet hetzelfde als 'zonder finnaciering'.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 01 sep 2020, 14:18

Philipoo schreef: 01 sep 2020, 14:14
Wimo schreef: 01 sep 2020, 14:06 Bij de verkoop bij mijn vorige woning werden biedingen met voorbehoud van financiering niet eens serieus genomen. Zo oververhit is de markt momenteel..
Iedereen die jouw huis wilde kopen was miljonair en had zo een paar ton op de bank staan om te kunnen overleggen? :? Wie koopt er nou weer een starterswoning zonder financiering

Papa en mama voor dochterlief, toch Martijn? :sealed:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 14:20

Arthur schreef: 01 sep 2020, 14:16 'Onder voorbehoud van financiering' is niet hetzelfde als 'zonder finnaciering'.
Iedereen moet toch langs de bank met het taxatierapport e.d. om de financiering rond te krijgen? Aangeven dat je al langs de bank bent geweest en dat het in principe geen probleem is doet iedereen, is er echter altijd nog een voorbehoud dat ze het écht moeten krijgen

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2020, 14:24

Arthur schreef: 01 sep 2020, 14:16 'Onder voorbehoud van financiering' is niet hetzelfde als 'zonder finnaciering'.
Dit, als jij al met bank hebt gecheckt hoeveel je kan financieren en je hebt aan cash een eventuele buffer om verschil tussen bod en getaxerde waarde te kunnen dokken in het geval de bank niet mee wil in de overeengekomen prijs dan kan je zonder voorbehoud kopen. En dan nog heb je een bedenkperiode. Bij de flat die ik nu heb gekocht zat ik als 1 van 1e van project aan tafel bij makelaar. Reden? Niet onder voorbehoud finaciering. Net als de andere 74 die als 1e aan tafel zaten!

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 01 sep 2020, 14:25

Ik doe m'n biedingen wel altijd ovb financiering, maar vermeld er wel bij dat de financiering in principe rond is.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 14:25

tomgtr schreef: 01 sep 2020, 14:24
Dit, als jij al met bank hebt gecheckt hoeveel je kan financieren en je hebt aan cash een eventuele buffer om verschil tussen bod en getaxerde waarde te kunnen dokken in het geval de bank niet mee wil in de overeengekomen prijs dan kan je zonder voorbehoud kopen. En dan nog heb je een bedenkperiode. Bij de flat die ik nu heb gekocht zat ik als 1 van 1e van project aan tafel bij makelaar. Reden? Niet onder voorbehoud finaciering. Net als de andere 74 die als 1e aan tafel zaten!
Okee, maar dit hadden alle (of in ieder geval de meest serieuze) bieders al aangegeven!

Arthur

Bericht door Arthur » 01 sep 2020, 14:27

Philipoo schreef: 01 sep 2020, 14:20
Iedereen moet toch langs de bank met het taxatierapport e.d. om de financiering rond te krijgen? Aangeven dat je al langs de bank bent geweest en dat het in principe geen probleem is doet iedereen, is er echter altijd nog een voorbehoud dat ze het écht moeten krijgen
Heb onlangs een huis gekocht en wist wat ik kon lenen en had een voorstel aangevraagd voor hypotheek. Heb zonder voorbehoud gekocht omdat ik wist dat het kon. Daarna moeten de officiele stukken wel aangeleverd worden maar dat was dan geen probleem meer. Zo doen meer mensen het. vermoed ik. Maar mss kan de verstrekker je alsnog een oor aannaaien, geen idee. Ik ben bij een tussenpersoon die meerdere verstrekkers vertegenwoordigd en niet 1 bank. Ik zie/zag het probleem niet iig.

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 sep 2020, 14:30

Theoretisch is dit een mooi verhaal, maar in de praktijk hebben starters vaak geen nagel om hun kont mee te krassen, en zal de bank voor een groot deel garant moeten staan voor de financiering. Een gesprekje met de bank is leuk en aardig, maar tot de tijd dat je een getekende offerte hebt liggen, kan het nog alle kanten op. Je zult maar een koopcontract getekend hebben en door een onvoorziene reden geen fianciering kunnen krijgen. Dan ben je flink gen**id. Jij als niet-starter hebt meer ervaring en wellicht wat extra centen op de bank om het risico te nemen, maar iemand die net uit de schoolbanken komt heeft zowel het eerste als het tweede niet.

Arthur

Bericht door Arthur » 01 sep 2020, 14:33

ik moet er idd wel bij zeggen dat ik een redelijke overwaarde had op de te verkopen woning. Dat is al een stuk makkelijker bieden idd. Maar moest wel eerst als overbrugging meegefinancierd worden ;)

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 14:37

///Joost schreef: 01 sep 2020, 14:30
Theoretisch is dit een mooi verhaal, maar in de praktijk hebben starters vaak geen nagel om hun kont mee te krassen, en zal de bank voor een groot deel garant moeten staan voor de financiering. Een gesprekje met de bank is leuk en aardig, maar tot de tijd dat je een getekende offerte hebt liggen, kan het nog alle kanten op. Je zult maar een koopcontract getekend hebben en door een onvoorziene reden geen fianciering kunnen krijgen. Dan ben je flink gen**id. Jij als niet-starter hebt meer ervaring en wellicht wat extra centen op de bank om het risico te nemen, maar iemand die net uit de schoolbanken komt heeft zowel het eerste als het tweede niet.
Exact. En in dat geval zijn ze zo genaaid dat ze op een of andere manier toch 10% van de kosten moeten zien op te hoesten terwijl ze er niks voor terug krijgen. Snap dat ze bieden onder voorbehoud en de meesten geven dus ook netjes aan hoeveel voorbehoud er is, wie er verantwoordelijk is voor het overige deel/hoeveel ze zelf in leggen etc.

Los daarvan, de oorspronkelijke koper is dus niet afgehaakt op financiering. Hopelijk kunnen we gauw alles rond krijgen met de tweede koper! :angel:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2020, 14:39

Dat is waar Joost, maar totdat je getekend hebt bij makelaar is het verdomde lastig om je echt iets te maken (afgezien van de wettelijke bedenktijd). Sterker nog, totdat de borg is gesteld/betaald. Hoeveel verkopers kiezen gang naar rechter als een koper wegloopt van zijn bod?

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 14:42

tomgtr schreef: 01 sep 2020, 14:39 Dat is waar Joost, maar totdat je getekend hebt bij makelaar is het verdomde lastig om je echt iets te maken (afgezien van de wettelijke bedenktijd). Sterker nog, totdat de borg is gesteld/betaald. Hoeveel verkopers kiezen gang naar rechter als een koper wegloopt van zijn bod?
Dit had ik waarschijnlijk wel gedaan als het buiten de bedenktermijn was geweest.

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 sep 2020, 14:44

Tom, uiteraard, zo lang je niets getekend hebt bij de makelaar is er weinig aan de hand, maar ik had het over de situatie waarbij een koopcontract getekend is, maar waarbij puntje-bij-paaltje de financiering afketst, ondanks een orienterend gesprek bij de bank. Uiteindelijk komt het allemaal pas echt rond als je een taxatierapport e.d. indient, zeker bij een starter die nog nooit een hypotheek bij de betreffende bank heeft gehad.

Wimo

Bericht door Wimo » 01 sep 2020, 14:47

Tjsa, heel zuur voor de starters zonder eigen geld / inbreng ouders. Die staan al meteen op -1. Als verkoper kies ik in deze tijd voor zekerheid. Ik heb voor mezelf vorige maand zelfs tot 5k 'buffer' gehouden waarmee ik kopers zonder voorbehoud voorrang mee gaf.

Vergis je niet, het is een kwestie van tijd tot de banken de NOW-werknemers (veel) strenger gaan beoordelen. Wil je als verkoper nou echt 6 weken wachten?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2020, 14:54

Philipoo schreef: 01 sep 2020, 14:42
tomgtr schreef: 01 sep 2020, 14:39 Dat is waar Joost, maar totdat je getekend hebt bij makelaar is het verdomde lastig om je echt iets te maken (afgezien van de wettelijke bedenktijd). Sterker nog, totdat de borg is gesteld/betaald. Hoeveel verkopers kiezen gang naar rechter als een koper wegloopt van zijn bod?
Dit had ik waarschijnlijk wel gedaan als het buiten de bedenktermijn was geweest.
Er moet wel een HEEL groot verschil zitten tussen het bod wat je wil afdwingen voor rechtbank en get volgende bod wil je dat proberen (wat het ook onmogelijk maakt om het volgende bod te accepteren. En nog zal dat in een settlement eindigen wat gebseerd is op het verschil met volgende bod. Trek daar de moeite en kosten die je daarvoor moet gaan maken af en de kans dat je daar echt beter van gaat worden is nihil. Dat weten kopers ook.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 15:00

tomgtr schreef: 01 sep 2020, 14:54
Philipoo schreef: 01 sep 2020, 14:42
Er moet wel een HEEL groot verschil zitten tussen het bod wat je wil afdwingen voor rechtbank en get volgende bod wil je dat proberen (wat het ook onmogelijk maakt om het volgende bod te accepteren. En nog zal dat in een settlement eindigen wat gebseerd is op het verschil met volgende bod. Trek daar de moeite en kosten die je daarvoor moet gaan maken af en de kans dat je daar echt beter van gaat worden is nihil. Dat weten kopers ook.
Ik denk dat bang maken, zeker voor iemand die zijn keuze laat bepalen door zijn moeder die de muurkleur niet mooi vindt, waarschijnlijk al genoeg effect had gehad.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2020, 15:13

Tja, hangt ervanaf, als je wil afkopen mwoh, als je wil dat ze toch huis nemen? Ik had liever een koper waarmee ik voor de rest lekker makkelijk kon schakelen dan iemand bij wie ik huis door strot douw en verder elke vorm van flexibiliteit kan vergeten.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 15:14

Fair enough. Is dus ook de route die we nu gegaan zijn, beetje jammer van het verschil in overwaarde wat we nu overhouden alleen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2020, 15:15

Doe je alleen een M2CS en laat je die GT4 ff schieten joh.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 15:17

Maar ik wilde ook nog een M3W!

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 01 sep 2020, 15:24

Philipoo schreef: 01 sep 2020, 15:17 Maar ik wilde ook nog een M3W!
en de 701 niet te vergeten ;)

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 sep 2020, 15:29

e30touring1990 schreef: 01 sep 2020, 15:24
Philipoo schreef: 01 sep 2020, 15:17 Maar ik wilde ook nog een M3W!
en de 701 niet te vergeten ;)
Ja dat is het enige wat er straks nog vanaf kan denk ik :blackeye:

JP

Bericht door JP » 01 sep 2020, 15:32

Lees hier dat marktwaarde normaliter boven de woz ligt? Als ik de woz krijg dan doe ik al een vreugdedansje.... :peace: want die is al > 30% gestegen sinds wij 7 jaar terug kochten

Jussi

Bericht door Jussi » 01 sep 2020, 15:39

Dit.

Als je even rekent hoeveel kosten en tijd je gaat moeten steken om je ‘gelijk’ voor de rechter te halen... Gewoon naar de tweede bieder door en klaar.

Plaats reactie