Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
tomgtr

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 23 aug 2020, 11:20

In bijna alle landen om ons heen moet je een behoorlijk percentage meenemen om überhaupt een hypotheek te krijgen. We zijn hier behoorlijk verwend qua levensstijl. Nieuwe collega’s in bijvoorbeeld Londen wonen over het algemeen al gauw tot hun dertigste samen met room mates. Zelf een auto hebben heeft nog nooit iemand van gehoord. Niet dat ik graag in die situatie zou leven maar dood ga je er ook niet aan.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 23 aug 2020, 11:25

tomgtr schreef: 23 aug 2020, 11:20 In bijna alle landen om ons heen moet je een behoorlijk percentage meenemen om überhaupt een hypotheek te krijgen. We zijn hier behoorlijk verwend qua levensstijl. Nieuwe collega’s in bijvoorbeeld Londen wonen over het algemeen al gauw tot hun dertigste samen met room mates. Zelf een auto hebben heeft nog nooit iemand van gehoord. Niet dat ik graag in die situatie zou leven maar dood ga je er ook niet aan.
Auto heb je in londen ook gewoon daadwerkelijk niks aan. Alles duurt langer met de auto dan met het ov en de huizenmarkt is nog meer overspannen dan in onze hoofdstad!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 aug 2020, 11:43

Philipoo schreef: 23 aug 2020, 10:56
Martijn_bmw schreef: 23 aug 2020, 10:27
JP schreef: 23 aug 2020, 10:26 Is het daarom dat ze in België zo veel huurwoningen bouwen ? Te duur om te kopen :hmmm:
Ter vergelijking: in Roemenië woont 97 procent van de huishoudens in een koopwoning. Slechts 1,1 procent heeft daar een hypotheek voor nodig. In Duitsland wordt het meest gehuurd, de verhouding is daar bijna half om half.
Als mijn huis 2000€ zou kosten hoefde ik ook geen hypotheek :lol:
Ook als je salaris 1eur per dag is :tong: :tooth:
Alles in verhouding natuurlijk.

Jussi

Bericht door Jussi » 23 aug 2020, 11:56

Elise schreef: 23 aug 2020, 10:34
Jussi schreef: 23 aug 2020, 10:18 Kleine 5k voor de notaris. En nog eens 5k voor de notariële aktes. :tooth:
Paar vragen.

1. Kosten akte hypotheek is inclusief de kosten voor de adviseur?
Zo ja, dan vergelijkbaar met NL

2. Akte pandwissel, zit daar dan ook een belasting in?
In NL betaal je 2% overdrachtsbelasting (was vroeger 6%).

Kosten voor de notaris zijn echt flink hoger dan hier in NL.
Onderverdeling in loon/dossier kosten hebben we hier niet, meestal gewoon 1 bedrag.
3. Kosten lopen hier natuurlijk ook op als je naast transport huis ook samenleef overeenkomst en/of testament erbij laat opstellen.
1. Kosten akte hypotheek zijn exclusief kosten van de bank.

Breakdown bancaire kosten van de pandwissel in december '19:

Dossierkosten: 500 EUR
Kosten hypotheek: 606 EUR
Registratierechten: 1320 EUR
Aktekosten inclusief BTW: 1370,50 EUR

2. Overdrachtsbelasting NL = Registratierechten BE. Deze belasting bedraagt 7% van de aankoopwaarde bij elke transactie. Bij ons eerste huis in 2017 betaald, en in 2019 weer betaald. Er zijn wel mechanismes om een stuk terug te vorderen. Zo heb je meeneembaarheid van maximum 12,500 EUR naar elk pand. Als je jouw huis binnen de 2 jaar verkoopt, kan je 5/6e van de registratierechten terugvorderen + 12,500 EUR meeneembaarheid. Wij hebben van deze regeling kunnen gebruik maken.

Verder was er tot voor kort een 'woonbonus' waarmee je 1800 EUR per persoon in de personenbelasting kon aftrekken als je een hypothecair krediet had. Dit heeft voor een golf van aankopen gezorgd eind vorig jaar. Men had lang gedacht dat de markt daarna sterk zou vertragen maar tot nu is dat niet gebleken.

3. Daarvoor rekenen ze hier ook flink door. De akte voor een testament te vestigen bedraagt snel 500 EUR. Exclusief erelonen. :)

@ Martijnbmw: in BE hebben ze de grootste schurkenbelasting bedacht om het woonbezit te belasten. Het Kadastraal Inkomen (K.I.).
Definitie volgens de overheidsdienst Financien:
Het kadastraal inkomen (KI) vormt de basis voor de inning van de onroerende voorheffing en voor de bepaling van het onroerende inkomen dat in de personenbelasting belast wordt.

Het KI is geen echt inkomen, maar een fictief inkomen dat overeenstemt met het gemiddelde jaarlijkse netto-inkomen dat het onroerend goed zijn eigenaar zou opbrengen, dat wil zeggen de gemiddelde jaarlijkse normale nettohuurwaarde van het onroerend goed op het referentietijdstip. Tot op vandaag is dat referentietijdstip 1 januari 1975.

De brutohuurwaarde wordt verminderd met de lasten die forfaitair op 40 % geschat worden voor gebouwde onroerende goederen en op 10 % voor ongebouwde onroerende goederen.
Vrij vertaald: de overheid belast de eigenaar met een fictief bedrag van wat de jaarlijkse huurprijs voor het huis in 1975 (!) was. Sommige gebieden waren toen nog niet ontwikkeld (ie. weiland) met dus een laag K.I. (<750 EUR). Andere wijken werden beschouwd als heel ontwikkeld en met een heel hoog K.I. (>3000 EUR). Dat bedrag moet je dan jaarlijks apart afrekenen. Wanneer je verbouwt of wijzigingen aanbrengt zoals zwembad, bijgebouw, terras, etc. zou je dit moeten melden aan de gemeente voor wijzigingen K.I. Niemand doet dit. Daarom heeft de overheid bedacht om op basis van satellietfoto's en drones in de tuinen te kijken of de belastinginspecteur niet een keer moet langs komen.

@JP: het aantal nieuwbouw huurwoningen is mijn inziens doordat Belgen heel graag investeren in onroerende goederen. Een huurder erin die de hypotheek aflost en na 25 jaar heb je een mooi passief inkomen als je zo 3-5 eigendommen hebt. De staat vindt het prima want voor elk appartement komt er K.I. binnen en we leven met meer personen op minder m2. Voor de kandidaat-investeerder ook erg interessant want 1) prijzen stijgen al 30 jaar gestaag (veilig) en 2) er wordt geen belasting geheven op huurinkomsten.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 aug 2020, 12:07

Vreemd dat die KI idd over een niveau van 1975 gaat... :bag:

Maar verder klinkt dat idd vergelijkbaar met onze eigenwoningforfait. Je betaalt dus belasting over een fictief inkomen omdat je een eigen huis hebt... tot in lengte van dagen, ook als alles is afbetaald qua hypotheek blijf je die belasting over het fictieve inkomen van je eigen huis betalen.

Alleen bij ons gaat het als percentage van de waarde van je woning die jaarlijks wordt vastgesteld door de gemeente.

Elise

Bericht door Elise » 23 aug 2020, 14:22

Jussi schreef: 23 aug 2020, 11:56 1. Kosten akte hypotheek zijn exclusief kosten van de bank.

Breakdown bancaire kosten van de pandwissel in december '19:

Dossierkosten: 500 EUR
Kosten hypotheek: 606 EUR
Registratierechten: 1320 EUR
Aktekosten inclusief BTW: 1370,50 EUR

2. Overdrachtsbelasting NL = Registratierechten BE. Deze belasting bedraagt 7% van de aankoopwaarde bij elke transactie. Bij ons eerste huis in 2017 betaald, en in 2019 weer betaald. Er zijn wel mechanismes om een stuk terug te vorderen. Zo heb je meeneembaarheid van maximum 12,500 EUR naar elk pand. Als je jouw huis binnen de 2 jaar verkoopt, kan je 5/6e van de registratierechten terugvorderen + 12,500 EUR meeneembaarheid. Wij hebben van deze regeling kunnen gebruik maken.

Verder was er tot voor kort een 'woonbonus' waarmee je 1800 EUR per persoon in de personenbelasting kon aftrekken als je een hypothecair krediet had. Dit heeft voor een golf van aankopen gezorgd eind vorig jaar. Men had lang gedacht dat de markt daarna sterk zou vertragen maar tot nu is dat niet gebleken.

3. Daarvoor rekenen ze hier ook flink door. De akte voor een testament te vestigen bedraagt snel 500 EUR. Exclusief erelonen. :)
Dank voor je uitvoerige uitleg :thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 aug 2020, 09:57

Oh ja joh? Wie had dat gedacht dat als je zonder subsidie investeert dat het dan bijna niet rendabel is......pffff

https://www.nu.nl/economie/6072761/pbl- ... dabel.html

Martijn M

Bericht door Martijn M » 24 aug 2020, 10:13

Tom schreef: 23 aug 2020, 10:29 Belgie duur? Die kosten om te kopen, maar qua huizen zelf veel goedkoper toch. En vaak vrijstaand.
Ja, maar heb je die (niet nieuwbouw) vrijstaande huizen gezien in België? Gemiddelde koe heeft een mooiere hut in Nederland.

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2020, 10:54

Robin schreef: 24 aug 2020, 09:57 Oh ja joh? Wie had dat gedacht dat als je zonder subsidie investeert dat het dan bijna niet rendabel is......pffff

https://www.nu.nl/economie/6072761/pbl- ... dabel.html
Vind ik ook een beetje onzinverhaal, het is maar net wat je moet doen en hoe het berekend wordt, ik ben van G naar A gegaan voor nog geen 20k en bespaar daarmee ruim 250 euro per maand.
Ze rekenen ook dubbel, en energieneutraal en naar label B
Verder is het ook afhankelijk van wanneer bepaalde onderdelen ,oals cv toch al aan vervanging toe zijn, dan had je ook kosten moeten maken.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 aug 2020, 11:12

D'r zijn inderdaad altijd kosten aan 'n eigen huis, maar je wil je tokootje toch goed onderhouden en een goed onderhouden huis komt mooier in de verkoop over dan een minder onderhouden huis op den duur. Het is een beetje een open deur intrappen verhaal. Door subsidie valt alles altijd mee natuurlijk....maar onderhoudskosten heb je tóch.

Elise

Bericht door Elise » 24 aug 2020, 16:20

Huiseigenaar duur uit door Europese taxatieregels
Vanaf juni volgend jaar moet een huiseigenaar voor iedere nieuwe hypotheek of wijziging van zijn lopende hypotheek een traditioneel taxatierapport laten maken. Dit is dan bijvoorbeeld het geval bij een verbouwing of bij het oversluiten van de hypotheek vanwege rentevoordelen.
https://www.telegraaf.nl/financieel/584 ... atieregels

Heerlijk al die Europese regeltjes :bag:

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2020, 18:36

Elise schreef: 24 aug 2020, 16:20 Huiseigenaar duur uit door Europese taxatieregels
Vanaf juni volgend jaar moet een huiseigenaar voor iedere nieuwe hypotheek of wijziging van zijn lopende hypotheek een traditioneel taxatierapport laten maken. Dit is dan bijvoorbeeld het geval bij een verbouwing of bij het oversluiten van de hypotheek vanwege rentevoordelen.
https://www.telegraaf.nl/financieel/584 ... atieregels

Heerlijk al die "pluk de bevolking kaal" Europese regeltjes :bag:
fixed :tooth:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 24 aug 2020, 18:52

Was dat al niet zo?

Ik heb nu overigens ook het huis wat ik aangekocht heb moeten laten taxeren evenals mijn huidige woning voor de aanvraag van een hypotheek :dood:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 24 aug 2020, 19:33

Stefan R schreef: 24 aug 2020, 18:52 Was dat al niet zo?

Ik heb nu overigens ook het huis wat ik aangekocht heb moeten laten taxeren evenals mijn huidige woning voor de aanvraag van een hypotheek :dood:
Zelfde hier. 550€ weggegooid geld omdat ze een waarde wilde weten die onder de verkoopwaarde zou liggen.. en dat terwijl ik alle overwaarde uit mijn huidige woning niet mee zou nemen naar het nieuwe huis!

Elise

Bericht door Elise » 24 aug 2020, 19:42

Stefan R schreef: 24 aug 2020, 18:52 Was dat al niet zo?

Nu is/was het aan de hypotheek verstrekker.
Hier zowel bij aanschaf als bij oversluiten niet eens laten taxeren (zonde van de kosten) maar e.e.a. op basis van de WOZ geregeld. Daarbij merk ik wel op dat we onder 40% (laagste tarief hypo) van de marktwaarde zitten, als je 100% hypotheek wenst zullen ze dat niet accepteren.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 aug 2020, 19:47

Hier zelfde verhaal. Ik vroeg een hypotheek aan die maar 50% van de koopsom is, en dus ook (heel) ver onder de woz waarde... (rest via overwaarde uit huizen van mijzelf en mijn vriendin reeds verkocht dus ook exact bekend) en tóch eist de bank zo’n taxatie rapport :bag: 500eur in de prullenbak...

Als je er om vraagt wat het in deze financiering toevoegt aan zekerheid voor de bank krijg je als antwoord, standaard procedure en moet onderdeel van dossier zijn.

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2020, 19:51

Martijn_bmw schreef: 24 aug 2020, 19:47 Hier zelfde verhaal. Ik vroeg een hypotheek aan die maar 50% van de koopsom is, en dus ook (heel) ver onder de woz waarde... (rest via overwaarde uit huizen van mijzelf en mijn vriendin reeds verkocht dus ook exact bekend) en tóch eist de bank zo’n taxatie rapport :bag: 500eur in de prullenbak...

Als je er om vraagt wat het in deze financiering toevoegt aan zekerheid voor de bank krijg je als antwoord, standaard procedure en moet onderdeel van dossier zijn.
Ja als ze het niet doen dan voldoen ze niet aan de regeltjes en kunnen ze op hun vingers getikt worden.

Elise

Bericht door Elise » 24 aug 2020, 19:56

Dat zijn dan gewoon hun eigen regeltjes.

Van die €500 had je mooi wat anders kunnen doen Martijn, zonde geld.

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2020, 19:59

Elise schreef: 24 aug 2020, 19:56 Dat zijn dan gewoon hun eigen regeltjes.

is dat zo, volgens mij is dat opgelegd vanuit de dnb?

Elise

Bericht door Elise » 24 aug 2020, 20:03

Dan moet dat de laatste jaren veranderd zijn.
Huis gekocht in 2010, hypo op basis woz en in 2015 overgesloten, ook op basis woz.

Maar hypotheek verstrekkers zijn bureaucraten van de ergste soort, daar kun je met veel gemak tegen een muur van onbegrip aanlopen.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 24 aug 2020, 20:05

Elise schreef: 24 aug 2020, 20:03 Dan moet dat de laatste jaren veranderd zijn.
Huis gekocht in 2010, hypo op basis woz en in 2015 overgesloten, ook op basis woz.
Hoop veranderd afgelopen 5 jaar! Had voor minder dan 40% financiering nodig 2 jaar terug en moest toch taxatierapport hebben!

Elise

Bericht door Elise » 24 aug 2020, 20:07

Kan ook aan de hypotheekverstrekker liggen Philippo.

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2020, 20:07

Ja regels zijn wel strenger geworden, maar het lijkt erop dat taxatie van de banken zelf afkomt.

Elise

Bericht door Elise » 24 aug 2020, 20:09

Ik moet er ook bij zeggen dat ik vooraf al had aangegeven dat ik het wilde op basis van woz en niet van plan was om het te laten taxeren.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 aug 2020, 20:16

Elise schreef: 24 aug 2020, 19:56 Dat zijn dan gewoon hun eigen regeltjes.

Klopt maar ja de helft wordt door de overheid betaald de rest is zo terug verdiend door laagste rente dus tja dan toch maar gedaan :tooth:

Plaats reactie