Nu een huis kopen
- alt
Re: Nu een huis kopen
De huizenprijzen zijn niet allen afhankelijk van de vraag, maar, omdat bijna iedereen een nieuwe hypotheek moet hebben om het volgende huis te kopen is de belemmerde factor nu, maar vooral straks in de toekomst als de banken, die, kijk naar de AMRO, weinig zin hebben om een hypotheek te geven als er duizenden mensen gaan worden ontslagen.
De banken zullen de voorwaarden de komende tijd veel scherper gaan stellen voor een nieuwe hypotheek & ook als je een variabele rente hebt, zal de rente stijgen om het verlies van de mensen die wegens ontslag hun hypotheek niet meer kunnen betalen, te financieren.
Dan kan bijna geen mens zijn huis meer verkopen.
Gisteren nog een gesprek gehad met een van de grote snackfabrikanten.
Zij hebben zustersnackbedrijven door heel Europa, maar hij sprak hier over Nederland.
De omzet in de retail was met 11 % gegroeid, maar de horeca met 90 % gedaald.
Kijk naar de cultuur, er wordt geen festival georganiseerd, musea zijn dicht of op afspraak, enz.
Al die mensen die op straat komen te staan, kunnen geen hypotheek krijgen, dus kopen ook geen huizen.
Misschien worden enkel nieuwe huizen gebouwd voor asielzoekers.
De banken zullen de voorwaarden de komende tijd veel scherper gaan stellen voor een nieuwe hypotheek & ook als je een variabele rente hebt, zal de rente stijgen om het verlies van de mensen die wegens ontslag hun hypotheek niet meer kunnen betalen, te financieren.
Dan kan bijna geen mens zijn huis meer verkopen.
Gisteren nog een gesprek gehad met een van de grote snackfabrikanten.
Zij hebben zustersnackbedrijven door heel Europa, maar hij sprak hier over Nederland.
De omzet in de retail was met 11 % gegroeid, maar de horeca met 90 % gedaald.
Kijk naar de cultuur, er wordt geen festival georganiseerd, musea zijn dicht of op afspraak, enz.
Al die mensen die op straat komen te staan, kunnen geen hypotheek krijgen, dus kopen ook geen huizen.
Misschien worden enkel nieuwe huizen gebouwd voor asielzoekers.
-
Het was het complete rieten dak, nieuwe badkamer, bodem onderzoek en onderzoek naar betonrot. Maar je moet wel een grens trekken. Huis lag aan het water en dat wilde we graag. Maar om nu een tophypotheek te nemen exclusief alle kosten die eraan komen was het veel te gek.Arthur schreef: 15 aug 2020, 13:16 Hier gaat het ook boven de vraagprijs, iig de vraagprijs zelf. Soms paar duizend, soms ook echt veel bij geliefde plekken. En dat huis hierboven met werk, zoals rieten dak etc. Vraagprijs en 50k kosten? Dat heb ik al met een normaal hoekhuis... heb hele huis leeggetrokken en alles komt er nieuw in. Alles was 26 jaar oud. Maar er gaan in de straat nu ook al huizen voor 25k meer dan ik betaald heb en die zijn kleiner, kleinere kavel en geen hoek. Maar ik wil mezelf niet rijk rekenen en weer ook wel dat de investering voor mezelf is. Maar het ‘voelt’ wel fijnEn wie weet verkoopt het ooit ook weer beter als alles al eens gerenoveerd is.
Alleen het is zo lastig inschatten nu, de ene zegt de markt stort gruwelijk in terwijl de ander zegt hij krijgt een kleine dip om daarna verder te stijgen.
En tuurlijk investeren doe je voor je eigen leesplezier, maar als ik weet dat ik hem te duur koop, moet verbouwen, lekker kan leven maar over een aantal jaar onder water moet verkopen vergaat mij het lachen ook wel
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat laatste; ‘moeten verkopen’. Dát is de hamvraag
Als het niet moet zit je gewoon goed, al dan niet onder water. Bij gedwongen verkoop ben je idd de lul.

-
Correct, maar vind het wel fijn om op safe te spelen.. stel 1 van de 2 raakt werkeloos, relatie gaat over, iemand wordt ziek of wat dan ook kan je ineens veel stressfactoren erbij hebben.. dus ondanks dat je een huis moet kopen op gevoel moet je ook over de gevolgen de komende jaren nadenken ( vind ik persoonlijk). Als ik zie dat sommige aantal jaren terug tijdens de crisis zo de put in zijn gegaan door bovenstaande zaken, huizen heel ver onder water moeten verkopen is het gevaarlijk nu mee te liften omdat alles hosanna lijkt..
- Arthur
- Auto: Nr.51
Mee eens, heb ik in principe ook gedaan. Betaal 650,- bruto per maand, en daar zit ook wat aflossing bij. Dan is huren nog duurder. Maar toch hoop ik gewoon m’n baan te behouden 

-
Zo te lezen heb je een gezonde kijk op zakenKelvinrs schreef: 15 aug 2020, 14:02 Correct, maar vind het wel fijn om op safe te spelen.. stel 1 van de 2 raakt werkeloos, relatie gaat over, iemand wordt ziek of wat dan ook kan je ineens veel stressfactoren erbij hebben.. dus ondanks dat je een huis moet kopen op gevoel moet je ook over de gevolgen de komende jaren nadenken ( vind ik persoonlijk). Als ik zie dat sommige aantal jaren terug tijdens de crisis zo de put in zijn gegaan door bovenstaande zaken, huizen heel ver onder water moeten verkopen is het gevaarlijk nu mee te liften omdat alles hosanna lijkt..

-
OnlineWill F.
Dat de huizenmarkt vertraagd reageert in geval van recessie klopt maar met de covid gaat alles versnelt en kan er idd als er n werkend vaccin komt snel weer duurzame groei zijn, echter is de schuldenlast dan dusdanig door QE en kosten pandemie dat dat een remmende factor is op herstel. De toename vd geldhoeveelheid zou in absolute zin de daling vd huizenprijzen kunnen compenseren, dus lijkt het of ze niet of nauwelijks goedkoper worden alleen worden ze dat wel doirdat t geld minder waard is. Ik verwacht dat banken met een faillissementsgolf te maken krijgen die hun reserves/eigen vermogen zal aantasten en daarmee hun leenbereidwilligheid naar hypotheken ook af zal nemen. Gevolg: een zichbaar dipje in woningwaarderingen.
Laatst gewijzigd door Will F. op 15 aug 2020, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Zo had ik die nog niet bekeken Will, dankje daarvoor.
Speel eigenlijk al een tijdje om iets voor de verhuur erbij te kopen, alleen vind ik dat nu ook lastig.. huurder vind ik wel maar hoever moet je straks je budget oprekken om zelf tevreden te zijn waarmee je woont
.
@Elise: een emotie bij een huis is hartstikke leuk als je samen gelukkig bent, maar de economie wordt wel zo dat je zelf wat reserves moet hebben. Denk dat balans, zekerheid en rust meer opweegt dan een emotie bij een kast van een huis.
Speel eigenlijk al een tijdje om iets voor de verhuur erbij te kopen, alleen vind ik dat nu ook lastig.. huurder vind ik wel maar hoever moet je straks je budget oprekken om zelf tevreden te zijn waarmee je woont
@Elise: een emotie bij een huis is hartstikke leuk als je samen gelukkig bent, maar de economie wordt wel zo dat je zelf wat reserves moet hebben. Denk dat balans, zekerheid en rust meer opweegt dan een emotie bij een kast van een huis.
-
50k voor een rieten dak en badkamer? Zonder het pand te kennen, lijkt het me sterk.Kelvinrs schreef: 15 aug 2020, 13:46Het was het complete rieten dak, nieuwe badkamer, bodem onderzoek en onderzoek naar betonrot. Maar je moet wel een grens trekken. Huis lag aan het water en dat wilde we graag. Maar om nu een tophypotheek te nemen exclusief alle kosten die eraan komen was het veel te gek.Arthur schreef: 15 aug 2020, 13:16 Hier gaat het ook boven de vraagprijs, iig de vraagprijs zelf. Soms paar duizend, soms ook echt veel bij geliefde plekken. En dat huis hierboven met werk, zoals rieten dak etc. Vraagprijs en 50k kosten? Dat heb ik al met een normaal hoekhuis... heb hele huis leeggetrokken en alles komt er nieuw in. Alles was 26 jaar oud. Maar er gaan in de straat nu ook al huizen voor 25k meer dan ik betaald heb en die zijn kleiner, kleinere kavel en geen hoek. Maar ik wil mezelf niet rijk rekenen en weer ook wel dat de investering voor mezelf is. Maar het ‘voelt’ wel fijnEn wie weet verkoopt het ooit ook weer beter als alles al eens gerenoveerd is.
Mijn ouders hebben 25 jaar een rieten dak gehad. Kost een hele duit centen om te onderhouden.
- Philipoo
Zo. Hypotheek op nieuwe huis is helemaal geregeld! Kneep 'm nog wel even van tevoren, hoorde veel doemverhalen over dat ze moeilijker waren geworden ivm corona.
Oude huis kregen we vandaag de biedingen op binnen, 3 mooie boven de vraagprijs waarbij de hoogste er ook flínk boven zit! Met hem gaan we eens even zijn voorwaarden overleggen en als we het eens kunnen worden (en hij niet volledige financiering nodig heeft) de knoop maar doorhakken! Blijft er leuk wat zakgeld over!
Zwengelt gaspedaal aan op zoek naar een Valencia Orange bmw 1M
Oude huis kregen we vandaag de biedingen op binnen, 3 mooie boven de vraagprijs waarbij de hoogste er ook flínk boven zit! Met hem gaan we eens even zijn voorwaarden overleggen en als we het eens kunnen worden (en hij niet volledige financiering nodig heeft) de knoop maar doorhakken! Blijft er leuk wat zakgeld over!

- Martijn_bmw
Wij zijn net bij de notaris geweest, die weten het geld ook wel uit je zak te kloppen 
- akte levering
- akte hypotheek
- samenlevingscontract
- 2x testament
Daar kan je veel leuke dingen voor doen op auto gebied

Maargoed nog kleine 2 weken, dan alles tekenen en de sleutel in ontvangst nemen

- akte levering
- akte hypotheek
- samenlevingscontract
- 2x testament
Daar kan je veel leuke dingen voor doen op auto gebied

Maargoed nog kleine 2 weken, dan alles tekenen en de sleutel in ontvangst nemen

- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Nice gefeliciteerd!Philipoo schreef: 18 aug 2020, 18:06 Zo. Hypotheek op nieuwe huis is helemaal geregeld! Kneep 'm nog wel even van tevoren, hoorde veel doemverhalen over dat ze moeilijker waren geworden ivm corona.
Mag ik vragen om wat voor overbiedingen het gaat procentueel gezien?
- JP
Gefeliciteerd samen, Philipoo en Martijn 

- Philipoo
Thanks @matthyssie en @JP!matthyssie schreef: 18 aug 2020, 18:31Nice gefeliciteerd!
Mag ik vragen om wat voor overbiedingen het gaat procentueel gezien?
Laagste bod was 1K erboven, hoogste bod was 10% er boven en dan zat er nog wat tussenin. Als het rond komt met het hoogste bod is het 25% meer dan wat ik er 2 jaar terug zelf voor betaald heb.
- Luco
ik ga ook maar eens een makelaar bellen denk ik, zijn benieuwd wat de markt nu doet.
- Paskal
- Auto: meerdere
Hier paar maanden geleden ook een taxateur gehad ivm mogelijk lagere risicoklasse van de hypotheek.
25% hoger dan we 2,5 jr daarvoor betaald hebben. Aangezien aanschaf ruim boven de half miljoen was, zijn dat in absolute zin ook flink wat Euro's. Overigens geen haar op mijn hoofd wat erover denkt om te verkopen want zit hier geweldig.
25% hoger dan we 2,5 jr daarvoor betaald hebben. Aangezien aanschaf ruim boven de half miljoen was, zijn dat in absolute zin ook flink wat Euro's. Overigens geen haar op mijn hoofd wat erover denkt om te verkopen want zit hier geweldig.
- Luco
zal hier niet zo hard gaan maar 2006 was het 4 ton toen we het kochten, dus zijn wel benieuwd, maar eigenlijk ook geen zin om er geld aan uit te gevenPaskal schreef: 18 aug 2020, 20:25 Hier paar maanden geleden ook een taxateur gehad ivm mogelijk lagere risicoklasse van de hypotheek.

-
Wij zitten erover na te denken om ons huis te verkopen en wat te kopen in Duitsland.....
Komt even wat meer bijkijken dan een huis in NL kopen...
Komt even wat meer bijkijken dan een huis in NL kopen...
- Martijn_bmw
Mijn huidige huis had ik ook in 2006 gekocht, die heeft tov 2006 35% meer opgeleverd. (Intussen wel voorzien van nieuwe badkamer en toilet)Luco schreef: 18 aug 2020, 20:33zal hier niet zo hard gaan maar 2006 was het 4 ton toen we het kochten, dus zijn wel benieuwd, maar eigenlijk ook geen zin om er geld aan uit te gevenPaskal schreef: 18 aug 2020, 20:25 Hier paar maanden geleden ook een taxateur gehad ivm mogelijk lagere risicoklasse van de hypotheek.
25% hoger dan we 2,5 jr daarvoor betaald hebben. Aangezien aanschaf ruim boven de half miljoen was, zijn dat in absolute zin ook flink wat Euro's. Overigens geen haar op mijn hoofd wat erover denkt om te verkopen want zit hier geweldig.![]()
![]()
![]()
![]()
Heb je in ieder geval een idee, valt tegen tov de enorme stijgingen die je hier ziet van mensen die pas kort een huis bezitten maar komt natuurlijk omdat 2006 ongeveer de vorige piek was dus eerst een flink dal in gegaan daarna.
(Ik zal er wel een abonnement op hebben, op de piek kopen

- Luco
ja wij ook en hier serre, nieuw dak, nieuwe bovenverdieping, nieuwe badkamer dan ben ik met 35% net uit de kosten, lolMartijn_bmw schreef: 18 aug 2020, 20:56Mijn huidige huis had ik ook in 2006 gekocht, die heeft tov 2006 35% meer opgeleverd. (Intussen wel voorzien van nieuwe badkamer en toilet)Luco schreef: 18 aug 2020, 20:33zal hier niet zo hard gaan maar 2006 was het 4 ton toen we het kochten, dus zijn wel benieuwd, maar eigenlijk ook geen zin om er geld aan uit te gevenPaskal schreef: 18 aug 2020, 20:25 Hier paar maanden geleden ook een taxateur gehad ivm mogelijk lagere risicoklasse van de hypotheek.
25% hoger dan we 2,5 jr daarvoor betaald hebben. Aangezien aanschaf ruim boven de half miljoen was, zijn dat in absolute zin ook flink wat Euro's. Overigens geen haar op mijn hoofd wat erover denkt om te verkopen want zit hier geweldig.![]()
![]()
![]()
![]()
Heb je in ieder geval een idee, valt tegen tov de enorme stijgingen die je hier ziet van mensen die pas kort een huis bezitten maar komt natuurlijk omdat 2006 ongeveer de vorige piek was dus eerst een flink dal in gegaan daarna.
(Ik zal er wel een abonnement op hebben, op de piek kopen)
- Martijn_bmw
Ja zo’n hele verbouwing zal het vast om een hoger % stijging zijn.
Hier betreft een 100m2 1990 tussenwoning, niks technisch aan aan te passen dus alleen cosmetische dingen als vloeren, stuken, schilderen badkamer en toilet gedaan.
Incl die dingen zit ik dan op 35% stijging tov 2006.
Helft daarvan is ongeveer kosten dus 17,5% netto in 14 jaar is geen beste belegging
Maar goed daar koop je een huis ook niet voor natuurlijk.
Hier betreft een 100m2 1990 tussenwoning, niks technisch aan aan te passen dus alleen cosmetische dingen als vloeren, stuken, schilderen badkamer en toilet gedaan.
Incl die dingen zit ik dan op 35% stijging tov 2006.
Helft daarvan is ongeveer kosten dus 17,5% netto in 14 jaar is geen beste belegging

Maar goed daar koop je een huis ook niet voor natuurlijk.
- matthyssie
10% erboven is flink stevig. Maar indd als je verkoopt best prima.Philipoo schreef: 18 aug 2020, 19:05
Laagste bod was 1K erboven, hoogste bod was 10% er boven en dan zat er nog wat tussenin. Als het rond komt met het hoogste bod is het 25% meer dan wat ik er 2 jaar terug zelf voor betaald heb.
Ik heb gisteren deze bekeken:
https://www.funda.nl/koop/hurdegaryp/hu ... rstraat-1/
Mooi huisje, alles netjes en met een beetje sauzen eigenlijk wel af. Wordt op inschrijving verkocht dus bod inleveren voor volgende week woensdag. Vraagprijs is voor Friesche begrippen wel wat aan de stevige kant dus moet wel leuk blijven.
- Luco
lol, das goedkoop
- matthyssie
Ja voor jullie wel 

- Luco
Ik ben gisteren in Laren geweest, een woning bekeken voor een collega, kleiner dan die jij nu laat zien, zonder garage, gaat weg voor 485.000