Nu een huis kopen
- JP
Re: Nu een huis kopen
Ben je dan verplicht de hoogste bieder te gunnen ? Zoals eerder vermeld heb je wel iemand die sneller kan afhandelen (die al bankgarantie heeft) en dan gun je die het toch voor 5k minder ?
Dat is hetzelfde als een auto inruilen en dan huilen dat de verkoper er €3k meer voor vraagt dan jij gekregen hebt.
Dat is hetzelfde als een auto inruilen en dan huilen dat de verkoper er €3k meer voor vraagt dan jij gekregen hebt.
- Luco
Volgens mij ben je het niet verplicht, jij als verkoper bepaalt aan wie je verkoopt.JP schreef: 14 aug 2020, 21:22 Ben je dan verplicht de hoogste bieder te gunnen ? Zoals eerder vermeld heb je wel iemand die sneller kan afhandelen (die al bankgarantie heeft) en dan gun je die het toch voor 5k minder ?
Al zou ik wel voorstander van zijn om diverse onderdelen punten te geven en diegene met de hoogste punten wint, dan moet je vantevoren nadenken hoeveel iets je waard is en weten de kopers dan ook.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Je krijgt die biedingen met voorwaarden te zien en je maakt je keuze.JP schreef: 14 aug 2020, 21:22 Ben je dan verplicht de hoogste bieder te gunnen ? Zoals eerder vermeld heb je wel iemand die sneller kan afhandelen (die al bankgarantie heeft) en dan gun je die het toch voor 5k minder ?
-
"Onder voorbehoud gunning eigenaar" vermelden en het voldoet aan alle regeltjes.
En verkoop/bod gaat niet alleen over de prijs, maar ook over alle eventueel gestelde voorwaarden die een koper kan bedingen.
- Datum oplevering
- Bouwkundig onderzoek
- Voorbehoud financiering
etc.
En verkoop/bod gaat niet alleen over de prijs, maar ook over alle eventueel gestelde voorwaarden die een koper kan bedingen.
- Datum oplevering
- Bouwkundig onderzoek
- Voorbehoud financiering
etc.
- Martijn_bmw
^^ ah die opmerking zie ik idd wel regelmatig voorbij komen. Dat is dus de reden 

-
Ik hoor mijn makelaar 3 maanden terug nog zeggen: de markt gaat dusdanig instorten dat er unieke kansen voor jullie voorbij gaan komen.. nu regelmatig als ik binnen 20 uur na plaatsing bel dat zowel de bezichtigingslijst en de reservelijst vol staan.
3 maanden terug 2 boden uitgebracht op een woning wat al aan de hoge kant was, zat enorm veel werk aan (waaronder compleet nieuw rieten dak, bewapening in het beton lag bloot en stond altijd voor water in de kruipruimte. Huis is op de vraagprijs weggegaan door iemand met een verliefde bril, met 50k minimaal aan kosten.
Markt is echt doorgedraaid.
3 maanden terug 2 boden uitgebracht op een woning wat al aan de hoge kant was, zat enorm veel werk aan (waaronder compleet nieuw rieten dak, bewapening in het beton lag bloot en stond altijd voor water in de kruipruimte. Huis is op de vraagprijs weggegaan door iemand met een verliefde bril, met 50k minimaal aan kosten.
Markt is echt doorgedraaid.
- Philipoo
Aan iemand gunnen met betere voorwaarden is heel gewoon. Tegenwoordig vaak biedingen op inschrijving en dan kan je gewoon kiezen welk bod incl welke voorwaarden voor jou het beste zijn. Wil jij je huis over 2 maanden al uit en is er iemand die er dan in kan dan kan dit best een flinke meerwaarde hebben.JP schreef: 14 aug 2020, 21:22 Ben je dan verplicht de hoogste bieder te gunnen ? Zoals eerder vermeld heb je wel iemand die sneller kan afhandelen (die al bankgarantie heeft) en dan gun je die het toch voor 5k minder ?
-
Voor hoelang nog?
Een beetje zoals 2008. De huizenprijzen gaan nooit meer naar beneden werd toen stellig beweerd door vrijwel iedereen...
"This time is different"!
En dat het deze tijd anders is, zou wel eens kunnen gaan kloppen in de zin dat het nog veel verder inzakt dan na 2008. De economie is op dit moment een soort treinramp in slow motion. En de huizenmarkt is de laatste wagon...
-
Zou het echt nog in gaan zakken? Sommige zeggen dat het de komende 10/15 jaar blijft stijgen omdat we met 5 jaar een x 100.000 meer woningen tekort hebben. Dit kan lijkt mij toch niet door blijven gaan zo?
Ene kant heb ik zoiets als we een woning kunnen kopen waar we gek op zijn en we blijven zitten merk je de dip niet, en zit je gunstig met een lage rente, maar hoeveel zou het voordeel zijn als een woningn x duizend zakt terwijl de rente op het totale bedrag weer omhoog gaat?
Ene kant heb ik zoiets als we een woning kunnen kopen waar we gek op zijn en we blijven zitten merk je de dip niet, en zit je gunstig met een lage rente, maar hoeveel zou het voordeel zijn als een woningn x duizend zakt terwijl de rente op het totale bedrag weer omhoog gaat?
-
Ik denk dat die makelaar gelijk heeft, maar dat gaat natuurlijk niet in 3 maanden.Kelvinrs schreef: 15 aug 2020, 10:50 Ik hoor mijn makelaar 3 maanden terug nog zeggen: de markt gaat dusdanig instorten dat er unieke kansen voor jullie voorbij gaan komen..
Economische krimp van 8,5% en 320.000 werklozen is het begin. Als dat een beetje doorwerkt naar de huizenmarkt, dan worden die vanzelf goedkoper. Maar dat heeft wel tijd nodig, dat gaat niet in 3 maanden, dat is eerder 3 jaar.
-
Alleen hoe willen ze verklaren dat er de komende jaren een tekort van honderdduizenden huizen is en dat de markt in gaat storten? De economie zal na de corona ook weer aan gaan trekken dus blijven mensen rustig zitten. Publiek wat de hypotheek niet meer kan betalen lijkt me klein omdat ik toch hoor dat mensen steeds meer op save spelen?
-
- Dat tekort aan huizen is er al jaren.
- Wat je zegt klinkt hetzelfde als mensen die in 2009 zeiden dat na de kredietcrisis de economie weer aan zou gaan trekken.
En die mensen hebben gelijk gekregen, de economie is aangetrokken. Maar velen hebben niet de kans gehad om rustig te blijven zitten.
- Van de mensen die hun baan kwijt raken zullen er zeker zijn die hun maandelijkse verplichtingen niet meer kunnen nakomen.
- Wat je zegt klinkt hetzelfde als mensen die in 2009 zeiden dat na de kredietcrisis de economie weer aan zou gaan trekken.
En die mensen hebben gelijk gekregen, de economie is aangetrokken. Maar velen hebben niet de kans gehad om rustig te blijven zitten.
- Van de mensen die hun baan kwijt raken zullen er zeker zijn die hun maandelijkse verplichtingen niet meer kunnen nakomen.
- Martijn_bmw
Ik verwacht ook wel een correctie maar zoals Elise zegt over een periode van een paar jaar en niet in 3 mnd, de huizenmarkt reageeert altijd later en als een olietanker.
Evengoed heb ik er niet op gewacht, je eigen huis wordt ook minder waard en je wil ook gewoon door in je leven.
Alleen als ik nu starter zou zijn zou ik komende maanden de kat uit de boom kijken.
Komen er snel goede vaccins en is over een jaar de pandemie de wereld uit zou de economie ook wel weer snel kunnen opbloeien denk ik, er is geen credit crisis zoals destijds en de banen die verloren gaan nu komen er net zo snel weer bij als mensen weer geld kunnen uitgeven en op vakantie kunnen gaan etc.
Komt dat niet op korte termijn dan zal de wereld economie wel weer een flink dal door gaan verwacht ik met als effect tijdelijk lagere huizenprijzen.
Maar op langere termijn (en naar mijn mening moet je met die visie een huis kopen ) worden ze alleen maar duurder door het simpele feit alles duurder wordt en lonen blijven stijgen.
Evengoed heb ik er niet op gewacht, je eigen huis wordt ook minder waard en je wil ook gewoon door in je leven.
Alleen als ik nu starter zou zijn zou ik komende maanden de kat uit de boom kijken.
Komen er snel goede vaccins en is over een jaar de pandemie de wereld uit zou de economie ook wel weer snel kunnen opbloeien denk ik, er is geen credit crisis zoals destijds en de banen die verloren gaan nu komen er net zo snel weer bij als mensen weer geld kunnen uitgeven en op vakantie kunnen gaan etc.
Komt dat niet op korte termijn dan zal de wereld economie wel weer een flink dal door gaan verwacht ik met als effect tijdelijk lagere huizenprijzen.
Maar op langere termijn (en naar mijn mening moet je met die visie een huis kopen ) worden ze alleen maar duurder door het simpele feit alles duurder wordt en lonen blijven stijgen.
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
precies dit iddElise schreef: 15 aug 2020, 11:20 - Dat tekort aan huizen is er al jaren.
-
Ik heb ook wel uit mijn hoofd gezet dat het juiste huis, met de juiste locatie voor de juiste prijs nu niet bestaat.
Willen het liefst aan het water of geheel vrijstaand wonen dus als we een woning met potentie vinden op een goede locatie met werk is dat zeker een optie. We kunnen nagenoeg alles zelf( op een dakkapel of serre na) dus daar pak je de winst al op. En er zijn toch woningen die maanden staan terwijl het gros enorm snel weg is.
Willen het liefst aan het water of geheel vrijstaand wonen dus als we een woning met potentie vinden op een goede locatie met werk is dat zeker een optie. We kunnen nagenoeg alles zelf( op een dakkapel of serre na) dus daar pak je de winst al op. En er zijn toch woningen die maanden staan terwijl het gros enorm snel weg is.
- Luco
Als er nu woningen zijn die maanden staan is er iets mis of veel te duur of niemand wil er wonen.
En je kan alles wel zelf doen, maar dan nog levert wat je erin stopt zeker niet 1 op 1 dezelfde waardestijging op.
En je kan alles wel zelf doen, maar dan nog levert wat je erin stopt zeker niet 1 op 1 dezelfde waardestijging op.
- De fiscalist
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Je bent zeker niet verplicht aan de hoogste bieder te gunnen. Er zit zelfs een behoorlijk risico in om dat te doen. Er zijn best veel mensen die bieden boven de vraagprijs en zelfs boven de waarde. Dat laatste is gevaarlijk voor de verkoper als de koper geld moet lenen om te financieren. De bank zal immers een taxatie eisen en daaruit kan blijken dat de waarde lager is dan de koopsom. De bank financiert niet of niet volledig en je koper kan niet afnemen vanwege het financieringsvoorbehoud. Dan ben je als verkoper weer terug bij af en kan je opnieuw de markt op met het risico dat er een smet aan de woning kleeft omdat de transactie is afgeketst.Philipoo schreef: 15 aug 2020, 10:55Aan iemand gunnen met betere voorwaarden is heel gewoon. Tegenwoordig vaak biedingen op inschrijving en dan kan je gewoon kiezen welk bod incl welke voorwaarden voor jou het beste zijn. Wil jij je huis over 2 maanden al uit en is er iemand die er dan in kan dan kan dit best een flinke meerwaarde hebben.JP schreef: 14 aug 2020, 21:22 Ben je dan verplicht de hoogste bieder te gunnen ? Zoals eerder vermeld heb je wel iemand die sneller kan afhandelen (die al bankgarantie heeft) en dan gun je die het toch voor 5k minder ?
Beter dus advies vragen aan je makelaar en voor zekerheid kiezen ipv die laatste euro’s. Een bieder zonder financieringsvoorbehoud is toch fijner.
- Philipoo
Volledige financiering zou ik ook niet gauw kiezen! Komende dinsdagavond moeten wij de biedingen voor onze woning binnen hebben dus dan zal ik hier ook wel even posten hoe en wat. Koper die volledige financiering op een bedrag fors boven de vraagprijs nodig heeft is inderdaad een tricky geval. Financiering van een deel (minder dan de vraagprijs) maakt het risico al een stuk kleiner!De fiscalist schreef: 15 aug 2020, 11:39Je bent zeker niet verplicht aan de hoogste bieder te gunnen. Er zit zelfs een behoorlijk risico in om dat te doen. Er zijn best veel mensen die bieden boven de vraagprijs en zelfs boven de waarde. Dat laatste is gevaarlijk voor de verkoper als de koper geld moet lenen om te financieren. De bank zal immers een taxatie eisen en daaruit kan blijken dat de waarde lager is dan de koopsom. De bank financiert niet of niet volledig en je koper kan niet afnemen vanwege het financieringsvoorbehoud. Dan ben je als verkoper weer terug bij af en kan je opnieuw de markt op met het risico dat er een smet aan de woning kleeft omdat de transactie is afgeketst.Philipoo schreef: 15 aug 2020, 10:55Aan iemand gunnen met betere voorwaarden is heel gewoon. Tegenwoordig vaak biedingen op inschrijving en dan kan je gewoon kiezen welk bod incl welke voorwaarden voor jou het beste zijn. Wil jij je huis over 2 maanden al uit en is er iemand die er dan in kan dan kan dit best een flinke meerwaarde hebben.JP schreef: 14 aug 2020, 21:22 Ben je dan verplicht de hoogste bieder te gunnen ? Zoals eerder vermeld heb je wel iemand die sneller kan afhandelen (die al bankgarantie heeft) en dan gun je die het toch voor 5k minder ?
Beter dus advies vragen aan je makelaar en voor zekerheid kiezen ipv die laatste euro’s. Een bieder zonder financieringsvoorbehoud is toch fijner.

- Martijn_bmw
^^ klopt, mijn huis wat ik verkocht is een typische starter plek (zelf ook 14 jr geleden als starter gekocht)
Probleem is daar komen dus alleen maar mensen op af die 100% moeten financieren en vaak nog geen onbepaald contract allebei.
Heb er dan ook 3 eerdere biedingen moeten laten lopen omdat de mensen in februari nog wel de financiering kregen en nu door Corona niet meer, banken hebben de eisen echt al serieus opgeschroefd.
Probleem is daar komen dus alleen maar mensen op af die 100% moeten financieren en vaak nog geen onbepaald contract allebei.
Heb er dan ook 3 eerdere biedingen moeten laten lopen omdat de mensen in februari nog wel de financiering kregen en nu door Corona niet meer, banken hebben de eisen echt al serieus opgeschroefd.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Huh? Er word massaal over/geboden hier in de randstad. Als het hoogste bod het niet gefancieerd krijgt liggen er nog een aantal biedingen en belt de makelaar de op een na hoogste bieder. Opnieuw de markt op hoeft echt niet hier.De fiscalist schreef: 15 aug 2020, 11:39Je bent zeker niet verplicht aan de hoogste bieder te gunnen. Er zit zelfs een behoorlijk risico in om dat te doen. Er zijn best veel mensen die bieden boven de vraagprijs en zelfs boven de waarde. Dat laatste is gevaarlijk voor de verkoper als de koper geld moet lenen om te financieren. De bank zal immers een taxatie eisen en daaruit kan blijken dat de waarde lager is dan de koopsom. De bank financiert niet of niet volledig en je koper kan niet afnemen vanwege het financieringsvoorbehoud. Dan ben je als verkoper weer terug bij af en kan je opnieuw de markt op met het risico dat er een smet aan de woning kleeft omdat de transactie is afgeketst.Philipoo schreef: 15 aug 2020, 10:55Aan iemand gunnen met betere voorwaarden is heel gewoon. Tegenwoordig vaak biedingen op inschrijving en dan kan je gewoon kiezen welk bod incl welke voorwaarden voor jou het beste zijn. Wil jij je huis over 2 maanden al uit en is er iemand die er dan in kan dan kan dit best een flinke meerwaarde hebben.JP schreef: 14 aug 2020, 21:22 Ben je dan verplicht de hoogste bieder te gunnen ? Zoals eerder vermeld heb je wel iemand die sneller kan afhandelen (die al bankgarantie heeft) en dan gun je die het toch voor 5k minder ?
-
Nog steeds overboden in bepaalde gedeeltes van het land ja? Dacht dat het echt vraagprijs max was nu, tenzij te laag ingezet.
- Martijn_bmw
2mnd geleden was Baarn kopen en verkopen nog op en over de VP.
En appartement Amsterdam verkopen van mijn vriendin zelf way Out boven de vraagprijs met 30 biedingen in 2 dagen...
En appartement Amsterdam verkopen van mijn vriendin zelf way Out boven de vraagprijs met 30 biedingen in 2 dagen...
-
Mijn broer heeft een standaard rijtjes huis, die aardig hoog op funda gezet, alsnog 30k bovenop vraagprijs geboden.
Nu is het huis waar hij naartoe gaat de afgelopen 3 jaar met 100k gestegen en zijn eigen huis in dezelfde periode ongeveer hetzelfde. Nu wat meer tuin en meer ruimte met zelfde lasten vanwege lagere rente tov 12 jaar terug.
Nu is het huis waar hij naartoe gaat de afgelopen 3 jaar met 100k gestegen en zijn eigen huis in dezelfde periode ongeveer hetzelfde. Nu wat meer tuin en meer ruimte met zelfde lasten vanwege lagere rente tov 12 jaar terug.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hier gaat het ook boven de vraagprijs, iig de vraagprijs zelf. Soms paar duizend, soms ook echt veel bij geliefde plekken. En dat huis hierboven met werk, zoals rieten dak etc. Vraagprijs en 50k kosten? Dat heb ik al met een normaal hoekhuis... heb hele huis leeggetrokken en alles komt er nieuw in. Alles was 26 jaar oud. Maar er gaan in de straat nu ook al huizen voor 25k meer dan ik betaald heb en die zijn kleiner, kleinere kavel en geen hoek. Maar ik wil mezelf niet rijk rekenen en weer ook wel dat de investering voor mezelf is. Maar het ‘voelt’ wel fijn
En wie weet verkoopt het ooit ook weer beter als alles al eens gerenoveerd is.

- Luco
Nou als ik dan hier kijk zouden we ruim boven de 6 ton moeten zitten, ik betwijfel het.