Daar sla je de spijker op z'n kop. Ik denk dat de gemiddelde consument helemaal niet weet dat er classificaties bestaan en worden ze er ook niet op gewezen door bijvoorbeeld de tegelverkoper...Luco schreef: 13 aug 2020, 17:55 Daar mankeert het nog steeds aan vind ik bij particuliere verkoop, de juiste communicatie, er worden classificaties vernoemd waar een koper echt geen verstand van heeft, maak die classificaties visueel en geef dan ook aan dat een betere classificatie duurder is en leg ook uit waarom. En dat het weer arbeid scheelt met de afwerking later.
Nu een huis kopen
-
Re: Nu een huis kopen
- Luco
Ja, gemiste kans vind ik, heb ff de post aangepast, ik denk dat mensen gaan schrikken als ze de toleranties lezenElise schreef: 13 aug 2020, 18:12Daar sla je de spijker op z'n kop. Ik denk dat de gemiddelde consument helemaal niet weet dat er classificaties bestaan en worden ze er ook niet op gewezen door bijvoorbeeld de tegelverkoper...Luco schreef: 13 aug 2020, 17:55 Daar mankeert het nog steeds aan vind ik bij particuliere verkoop, de juiste communicatie, er worden classificaties vernoemd waar een koper echt geen verstand van heeft, maak die classificaties visueel en geef dan ook aan dat een betere classificatie duurder is en leg ook uit waarom. En dat het weer arbeid scheelt met de afwerking later.

- Philipoo
Jezus, 2mm verschil onderling tussen de tegels. Zou een partij chagerijnig zijn als mijn huis zo opgeleverd zou worden!
- Luco
Dat bedoel ik, maar je kan de aannemer dan niks verwijten, is de vastgestelde norm.Philipoo schreef: 13 aug 2020, 18:21 Jezus, 2mm verschil onderling tussen de tegels. Zou een partij chagerijnig zijn als mijn huis zo opgeleverd zou worden!
Kijk, er ligt genoeg te winnen bij aannemers, maar ook bij de kopers, als je toch een woning van 4 ton koopt en dan nog eens een keukentje, badkamertje en nog wat leuke dingetjes, tonnetje extra, dan mag je je toch ook wel verdiepen in wat je krijgt?
Maar dat zie ik toch verdomd weinig.
- alt
Daarom tijdens de bouw een bouwkundige inhuren.
Wij zijn tevreden met ons nieuw gebouwde huis.
- Luco
Die bouwkundige veranderd niks aan de norm hoor, maar kan wel de koper erop wijzen en namens de koper de aannemer wat "onder druk" zetten.alt schreef: 13 aug 2020, 18:33 Daarom tijdens de bouw een bouwkundige inhuren.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ach, en anders een schilderijtje erover/voor 

- ADV
Ik zou niet snel weer iets anders willen dan nieuwbouw.. voor het karakter wel hoor, maar we hebben ons huidige huis in 2017 opgeleverd gekregen en ons nieuwe huis zal februari klaar zijn.. ja je moet wel leren hoe je alles moet regelen, dingen als meerwerk etc.. wij hebben voor ruim 40k aan meerwerk bij de aannemer afgenomen, dat is incl sanitair en uitbouw.. maar ook 7k aan elektra..
We hebben best veel geleerd van onze huidige woning en bij de nieuwe woning zijn er vast ook weer dingen die je achteraf anders had willen doen.. tijdens bouw is ons budget veranderd en dan denk je achteraf, ik had toch meer in die badkamer moeten investeren of ik had toch die vrijstaande unit moeten kopen etc.. ik denk dat we voor ons nieuwe huis soort van het maximale uit ons toenmalige budget hebben gehaald en dat is prima.
We hebben best veel geleerd van onze huidige woning en bij de nieuwe woning zijn er vast ook weer dingen die je achteraf anders had willen doen.. tijdens bouw is ons budget veranderd en dan denk je achteraf, ik had toch meer in die badkamer moeten investeren of ik had toch die vrijstaande unit moeten kopen etc.. ik denk dat we voor ons nieuwe huis soort van het maximale uit ons toenmalige budget hebben gehaald en dat is prima.
-
@ArjandeV: en waarom zou je niets anders meer willen dan nieuwbouw? Dat mis ik even in jouw betoog.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Mooi bericht in de Leeuwarder Courant vanmorgen: https://www.lc.nl/friesland/Onder-een-t ... 82132.html
"In Friesland wisselden huizen in het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld voor 247.000 euro van eigenaar. Dat is fors meer dan de gemiddelde huizenprijs in 2015 toen met 180.461 euro nog flink onder de twee ton. In 2017 kwam het gemiddelde daarboven en sindsdien zijn de prijzen alleen maar sneller gestegen. Van 201.430 euro in 2017 naar 216.116 euro een jaar later en 230.643 euro in 2019. Over een periode van vijf jaar is dat een prijsstijging van 33 procent."
33%
Leuk als je een huisje hebt, maar zo niet dan is hier gewoon niet tegenop te werken. Zoals in het interview in het filmpje wordt gezegd is het de afgelopen maanden nog een explosief gestegen. Ohja, en al die verrekte 'ollanders komen hierheen.

"In Friesland wisselden huizen in het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld voor 247.000 euro van eigenaar. Dat is fors meer dan de gemiddelde huizenprijs in 2015 toen met 180.461 euro nog flink onder de twee ton. In 2017 kwam het gemiddelde daarboven en sindsdien zijn de prijzen alleen maar sneller gestegen. Van 201.430 euro in 2017 naar 216.116 euro een jaar later en 230.643 euro in 2019. Over een periode van vijf jaar is dat een prijsstijging van 33 procent."
33%

Leuk als je een huisje hebt, maar zo niet dan is hier gewoon niet tegenop te werken. Zoals in het interview in het filmpje wordt gezegd is het de afgelopen maanden nog een explosief gestegen. Ohja, en al die verrekte 'ollanders komen hierheen.

- Martijn_bmw
matthyssie schreef: 14 aug 2020, 12:04
Leuk als je een huisje hebt, maar zo niet dan is hier gewoon niet tegenop te werken. Z
Ook als je een huis hebt heb je er niks aan...
zelf aan de lijven ondervonden dit jaar, duur verkopen is leuk maar je moet iets anders net zo duur terug kopen.
en aangezien het allemaal procentueel stijgt is in harde euro's je volgende grotere huis toch duurder geworden dan het huis wat je verlaat.
bijv: mijn huis in de crisis 2008: 2 ton waard, huis wat ik nu koop in 2008 4 ton waard. --> 2 ton bijlappen.
nu mijn huis 3 ton waard, maar wat ik koop inmiddels gestegen naar 6 ton --> 3 ton bijlappen.
Enige die wat hebben aan hoge huiswaarde is de erfgenaam die de euro's cash opstrijkt na verkoop van huis van overleden.
maar voor starter als doorstromer heb je er geen hol aan...
- Philipoo
Tenzij je vanuit de grote sta naar iets meer afgelegen gaat, dan kan je ineens een flinke stap zetten! Huizenprijzen buiten de steden stijgen volgens mij nog altijd minder dan in de grote steden. Als ik zie wat ik in Doorn gekocht heb en waarvoor dat in 2015 aangekocht is, heb ik in Rotterdam toch een flink hoger stijgingspercentage!Martijn_bmw schreef: 14 aug 2020, 12:09matthyssie schreef: 14 aug 2020, 12:04
Leuk als je een huisje hebt, maar zo niet dan is hier gewoon niet tegenop te werken. Z
Ook als je een huis hebt heb je er niks aan...
zelf aan de lijven ondervonden dit jaar, duur verkopen is leuk maar je moet iets anders net zo duur terug kopen.
en aangezien het allemaal procentueel stijgt is in harde euro's je volgende grotere huis toch duurder geworden dan het huis wat je verlaat.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Precies, Martijn. Mijn huis ook ‘goed’ verkocht maar ook weer ‘goed’ moeten kopen. Dus per saldo een ton hogere hypotheek.
- matthyssie
Nee drama. Moet zeggen dat ik er oprecht van baal. Ja je kunt nu een Luco-verhaaltje invullen dat ik niet moet zeiken en genoegen moet nemen met minder. Maar het principe is gewoon hetgeen wat het niet leuk meer maakt. Een huis kopen is nu bellen zodra het op funda staat > bezichtigen > binnen 2 dagen je maximale bod inleveren en dan is t verkocht. Ohja en dat bod zit natuurlijk al zwaar boven de vraagprijs.
Aankomende maandag heb ik weer een bezichtiging. Eigenlijk heb ik er nu al geen zin meer in. Het huisje is (lijkt) top, maar er was al erg veel animo volgens de makelaar. Dan moet ik weer zwaar boven de vraagprijs gaan bieden. En niet dat ik dat niet kan betalen, maar gewoon niet wil betalen. De huizen zijn gewoon zo zwaarbetaald dat het gewoon niet leuk meer is.
Aankomende maandag heb ik weer een bezichtiging. Eigenlijk heb ik er nu al geen zin meer in. Het huisje is (lijkt) top, maar er was al erg veel animo volgens de makelaar. Dan moet ik weer zwaar boven de vraagprijs gaan bieden. En niet dat ik dat niet kan betalen, maar gewoon niet wil betalen. De huizen zijn gewoon zo zwaarbetaald dat het gewoon niet leuk meer is.
Absoluut! En dat is nu ook wat je hier in Friesland ziet gebeuren. Men komt hier uit het Zuiden vandaan heen, ja dan heb je mooi wat centjes om hier te investeren. En relatief gezien is het "toch allemaal goedkoop."Philipoo schreef: 14 aug 2020, 12:13 Tenzij je vanuit de grote sta naar iets meer afgelegen gaat, dan kan je ineens een flinke stap zetten! Huizenprijzen buiten de steden stijgen volgens mij nog altijd minder dan in de grote steden. Als ik zie wat ik in Doorn gekocht heb en waarvoor dat in 2015 aangekocht is, heb ik in Rotterdam toch een flink hoger stijgingspercentage!
- Philipoo
Dit slaat wel echt nergens meer op. Makelaar vertelde het me net ook nog, na 3 dagen wordt er al niet meer gebeld omdat mensen er toch vanuit gaan dat alles al vol zit! Mijn huis kwam zaterdag op Funda, weekend mailtjes gestuurd, maandag gebeld, dinsdag gebeld en woensdag nog een enkeling. Gisteren en vandaag niks meer..matthyssie schreef: 14 aug 2020, 12:15 Nee drama. Moet zeggen dat ik er oprecht van baal. Ja je kunt nu een Luco-verhaaltje invullen dat ik niet moet zeiken en genoegen moet nemen met minder. Maar het principe is gewoon hetgeen wat het niet leuk meer maakt. Een huis kopen is nu bellen zodra het op funda staat > bezichtigen > binnen 2 dagen je maximale bod inleveren en dan is t verkocht. Ohja en dat bod zit natuurlijk al zwaar boven de vraagprijs.
- matthyssie
Is toch van de zotte. Als koper heb je ook gewoon niks meer te zeggen. Voor jou 100 anderen.
- Luco
Heeft natuurlijk niks met mij te maken maar met de markt, en dat kan je niet leuk vinden, maar zeuren en klagen (wat ik ook wel snap) verandert echt de markt niet.
33% stijging, nou voor 6 ton ben ik volgende maand weg

33% stijging, nou voor 6 ton ben ik volgende maand weg

-
Ik probeer er in Utrecht tussen te komen. Elke ochtend check ik de nieuwe huizen. Als er iets tussen zit reageer ik direct en dan hoor je meestal rond 11u al of er nog plek is voor een bezichtiging of dat je op de wachtlijst komt.matthyssie schreef: 14 aug 2020, 12:29 Is toch van de zotte. Als koper heb je ook gewoon niks meer te zeggen. Voor jou 100 anderen.
Dat laatste nu helaas een aantal keer achter elkaar gehad..
-
Je had toch een overrompeling aan bezoekers. Hoe is dat afgelopen?Philipoo schreef: 14 aug 2020, 12:17Dit slaat wel echt nergens meer op. Makelaar vertelde het me net ook nog, na 3 dagen wordt er al niet meer gebeld omdat mensen er toch vanuit gaan dat alles al vol zit! Mijn huis kwam zaterdag op Funda, weekend mailtjes gestuurd, maandag gebeld, dinsdag gebeld en woensdag nog een enkeling. Gisteren en vandaag niks meer..matthyssie schreef: 14 aug 2020, 12:15 Nee drama. Moet zeggen dat ik er oprecht van baal. Ja je kunt nu een Luco-verhaaltje invullen dat ik niet moet zeiken en genoegen moet nemen met minder. Maar het principe is gewoon hetgeen wat het niet leuk meer maakt. Een huis kopen is nu bellen zodra het op funda staat > bezichtigen > binnen 2 dagen je maximale bod inleveren en dan is t verkocht. Ohja en dat bod zit natuurlijk al zwaar boven de vraagprijs.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Kwestie van een (zeer) lange adem hebben.Aankomende maandag heb ik weer een bezichtiging. Eigenlijk heb ik er nu al geen zin meer in. Het huisje is (lijkt) top, maar er was al erg veel animo volgens de makelaar. Dan moet ik weer zwaar boven de vraagprijs gaan bieden. En niet dat ik dat niet kan betalen, maar gewoon niet wil betalen. De huizen zijn gewoon zo zwaarbetaald dat het gewoon niet leuk meer is.
Ik vrees dat je je daar toch overheen moet zetten in deze tijd. Aan alles zit een limiet, dus blijf wel je verstand gebruiken. Maar zeggen dat je niet/weinig wil overbieden zet je tegenwoordig al snel op een achterstand.
Friesland is nog altijd geen Randstad, dus het blijft imo een kwestie van geduld hebben en je als koper aanpassen aan de verkopersmarkt. Deal with it.
Wij hebben ook 1,5 jaar gezocht naar een woning. Paar woningen welke ons aan stonden en waar we een bod op hebben gedaan. Net als jij ook 2x de instelling gehad dat ik echt niet ging overbieden, daarmee dus ook 2x misgegrepen.
Bij ons huidige huis gaf de makelaar bij de bezichtiging al aan dat de vraagprijs al geboden was, gelijk na de bezichtiging een paar duizend euro er boven gaan zitten en 's avonds telefoon dat ons bod geaccepteerd was. Daar kwam nog bij dat we aan de binnenkant ook nog het nodige moesten veranderen, dus ook dat kwam er nog bij
- Philipoo
Heb nu de tweede bezichtigingsmiddag, deel was afgelopen woensdag al gekomen en een volgend deel komt dinsdag geloof ik. Eerste stond een kwartier van te voren al op de stoepJussi schreef: 14 aug 2020, 13:17Je had toch een overrompeling aan bezoekers. Hoe is dat afgelopen?Philipoo schreef: 14 aug 2020, 12:17Dit slaat wel echt nergens meer op. Makelaar vertelde het me net ook nog, na 3 dagen wordt er al niet meer gebeld omdat mensen er toch vanuit gaan dat alles al vol zit! Mijn huis kwam zaterdag op Funda, weekend mailtjes gestuurd, maandag gebeld, dinsdag gebeld en woensdag nog een enkeling. Gisteren en vandaag niks meer..matthyssie schreef: 14 aug 2020, 12:15 Nee drama. Moet zeggen dat ik er oprecht van baal. Ja je kunt nu een Luco-verhaaltje invullen dat ik niet moet zeiken en genoegen moet nemen met minder. Maar het principe is gewoon hetgeen wat het niet leuk meer maakt. Een huis kopen is nu bellen zodra het op funda staat > bezichtigen > binnen 2 dagen je maximale bod inleveren en dan is t verkocht. Ohja en dat bod zit natuurlijk al zwaar boven de vraagprijs.

- JP
De belhamels !
-
Bij ons lag even geleden een briefje van een makelaar op de deurmat, precies nadat we klaar waren met verbouwen. Wanneer we overwogen het huis te verkopen hij al een geïnteresseerde klant had. Die was langs gereden en het graag wilde hebben en had de makelaar als aankoopmakelaar laten weten dat ons huis het zou moeten worden. 

- Philipoo
Was dit specifiek aan jullie geadresseerd? Wat een lef.. Kreeg best vaak van die universele berichten "huis verkopen, bel ons", maar dit gaat wel erg ver!CRZ schreef: 14 aug 2020, 13:35 Bij ons lag even geleden een briefje van een makelaar op de deurmat, precies nadat we klaar waren met verbouwen. Wanneer we overwogen het huis te verkopen hij al een geïnteresseerde klant had. Die was langs gereden en het graag wilde hebben en had de makelaar als aankoopmakelaar laten weten dat ons huis het zou moeten worden.![]()
- matthyssie
Begrijp ik volledig en ik ben heus niet te beroerd om meer dan de vraagprijs te betalen, als het dan maar om “een paar duizend euro” gaat. Een huis laat ik niet staan om 5k extra, maar waar ligt de grens? Ik heb 5,5% boven de vraagprijs geboden maar dat mocht niet baten.Richardt. schreef: 14 aug 2020, 13:23Kwestie van een (zeer) lange adem hebben.Aankomende maandag heb ik weer een bezichtiging. Eigenlijk heb ik er nu al geen zin meer in. Het huisje is (lijkt) top, maar er was al erg veel animo volgens de makelaar. Dan moet ik weer zwaar boven de vraagprijs gaan bieden. En niet dat ik dat niet kan betalen, maar gewoon niet wil betalen. De huizen zijn gewoon zo zwaarbetaald dat het gewoon niet leuk meer is.
Ik vrees dat je je daar toch overheen moet zetten in deze tijd. Aan alles zit een limiet, dus blijf wel je verstand gebruiken. Maar zeggen dat je niet/weinig wil overbieden zet je tegenwoordig al snel op een achterstand.
Friesland is nog altijd geen Randstad, dus het blijft imo een kwestie van geduld hebben en je als koper aanpassen aan de verkopersmarkt. Deal with it.
Wij hebben ook 1,5 jaar gezocht naar een woning. Paar woningen welke ons aan stonden en waar we een bod op hebben gedaan. Net als jij ook 2x de instelling gehad dat ik echt niet ging overbieden, daarmee dus ook 2x misgegrepen.
Bij ons huidige huis gaf de makelaar bij de bezichtiging al aan dat de vraagprijs al geboden was, gelijk na de bezichtiging een paar duizend euro er boven gaan zitten en 's avonds telefoon dat ons bod geaccepteerd was. Daar kwam nog bij dat we aan de binnenkant ook nog het nodige moesten veranderen, dus ook dat kwam er nog bij
De situatie is niet meer dat je een bod neerlegt en dan reactie van de verkoper krijgt. Nee, het gaat op inschrijving dus direct je hoogste bod, voorwaarden etc neerleggen en dan maar afwachten.