F1 Seizoen 2020

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Luco

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 14:20

Van mij mag het weer terug naar alleen de cilinderinhoud bepalen voor atmo en turbomotoren en klaar, laat ze lekker zoveel mogelijk eruitpersen, tanken terug en onbeperkt banden ipv verbruik en banden managen.
gas erop, zo hard mogelijk, elk rondje.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 13 aug 2020, 15:30

Gaap.. SAAI! Kap met al die regels en ga gewoon racen! Elke week een nieuw blok? Prima. Straalaandrijving? Gaaf, doen!

Hielke

Bericht door Hielke » 13 aug 2020, 15:49

Prima besluit.

En als die party modus van Mercedes legaal is (en je hoort berichten dat dit wel eens niet het geval kan zijn), dan is er niemand die Mercedes kan verplichten om van die party modus niet de standaard modus te maken. Als een rijder dan dat hoge vermogen niet continue wil aanspreken dan staan ‘m genoeg opties ter beschikking. Minder diep het gas indrukken, minder hoog in de toeren doortrekken, eerder opschakelen, eerder coasten op het rechte stuk.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 13 aug 2020, 18:26

Op zich ben ik tegen verbieden van vanalles, maar als de coureurs weer meer bezig zijn met het draaien aan het stuur dan aan knopjes (Kvyat dacht zelfs dat ie daardoor de controle kwijt was geraakt), dan ben ik voor. Als ruil kunnen ze de communicatie in de warm-up lap weer toelaten (die straf voor Haas sloeg echt nergens op). De reden van de regel is om te zorgen dat de pit niet kan helpen met instellingen voor een ideale start. Zorg gewoon dat die instellingen weinig invloed hebben(of er zelfs niet zijn) en dat verbod kan weg.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 aug 2020, 18:31

JP schreef: 13 aug 2020, 14:14 Natuurlijk een manier om de hegemonie van Mercedes in te dammen maar als Max daar reed , of RB had de beste partymode, dan vonden we het wel welletjes. Gewoon die bakken afregelen op maximaal 250km/h.
RB heeft ook een partymode, dus er verandert niets. Liggen ze mss nog verder achter in de quali? En anders het middenveld dichterbij. Dan wordt Q3 halen nog inspannend.

alt

Bericht door alt » 13 aug 2020, 18:48

Het is/was altijd het zelfde.
Als je alles toestaat, dan moet je eens naar de Can-Am serie kijken.
Een serie waar alles was toegelaten, dikke Amerikaanse V8's, Mc Larens, Chapparal's tot Porsche kwam met 917-30 met 12 cilinder boxer met turbo's.
Die Porsche's reden de Old school V8-ten aan snot.
Dit luidde het einde van de mooiste raceserie ooit in.

Forza

Bericht door Forza » 13 aug 2020, 19:45

Arthur schreef: 13 aug 2020, 18:31 RB heeft ook een partymode, dus er verandert niets. Liggen ze mss nog verder achter in de quali? En anders het middenveld dichterbij. Dan wordt Q3 halen nog inspannend.
Dat is het hem nu juist, de partymode van de Mercs geeft relatief meer vermogen extra dan die van Honda (en Renault/Ferrari). Daarom is het verschil in de quali nu zo groot en komt bv Russel ook mee tot in Q2 en valt in de race weer helemaal terug. Tijdens de race zitten de RB's dichterbij omdat het vermogen verschil kleiner.

Tom

Bericht door Tom » 13 aug 2020, 19:56

Mercedes altijd vooraan is niet leuk, maar partymode is wel de limieten van je techniek opzoeken en wat mij betreft onderdeel van de sport. Dat andere merken het niet lukt is omdat Mercedes dus meer uit dat blok geperst krijgt. Staat andere vrij om de boel ook zo door te ontwikkelen.
Dit verbieden zie ik dan als een opstap naar standaard auto's. Dat zou ik veel minder leuk vinden. De combinatie van techniek/coureur/innovatie/strategie maakt het interessant.

Forza

Bericht door Forza » 13 aug 2020, 20:15

Klopt, maar dat voordeel hebben ze tijdens race nog steeds. Alleen minder dan tijdens de quali.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 aug 2020, 20:51

https://racingnews365.nl/hamilton-wordt ... r-de-sport

Lewis houdt van de uitdaging....

...maar niet als de strijdwapens meer gelijkwaardig zijn natuurlijk :wink:

https://racingnews365.nl/hamilton-haalt ... r-te-maken

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 aug 2020, 21:08

Tom schreef: 13 aug 2020, 19:56 Mercedes altijd vooraan is niet leuk, maar partymode is wel de limieten van je techniek opzoeken en wat mij betreft onderdeel van de sport. Dat andere merken het niet lukt is omdat Mercedes dus meer uit dat blok geperst krijgt. Staat andere vrij om de boel ook zo door te ontwikkelen.
Dit verbieden zie ik dan als een opstap naar standaard auto's. Dat zou ik veel minder leuk vinden. De combinatie van techniek/coureur/innovatie/strategie maakt het interessant.
Begrijp je standpunt geheel, in de ideale wereld zou het ook zo moeten zijn zoals je schetst en zou de wet van de remmende voorsprong er vanzelf voor moeten zorgen dat de achterliggende teams harder kunnen doorontwikkelen. De realiteit is echter weerbarstig. Het blijft natuurlijk bewonderenswaardig wat Mercedes heeft gepresteerd in de afgelopen 7 jaar. Het lukt de rest simpelweg niet om op dit niveau te komen, ondanks dat de beste engineers dag in-dag uit aan de slag zijn en een fabrikant als Honda al minimaal een half miljard heeft geïnvesteerd in deze motoren. Als de 'natuurlijke' wijze dus niet lukt, dan maar de iets minder fraaie manier door een regelwijziging.

Maar het afremmen van de topteams is tegelijkertijd van alle tijden. Denk aan de dubbele diffusor van Red Bull / Brawn, het olieverbruik wat in de afgelopen jaren beperkt is bij Ferrari en Mercedes omdat ze dit gebruikten voor extra prestaties, de complexe voorvleugel van Red Bull die verboden werd waar met name Red Bull in de afgelopen jaren fiks nadeel van had..... en als je verder terug in de tijd gaat en bijvoorbeeld naar de Groep-B rallyklasse kijkt, of naar de Can-Am klasse in de jaren 70.... klasses die simpelweg geheel verboden werden omdat het te extreem werd.... op een gegeven moment wordt het te gek en moet je als organisatie ingrijpen. Ofwel de veiligheid komt in het gedrang of het 'level playing field' moet weer even worden gereset omdat races dodelijk saai worden en fans (maar ook fabrikanten/teams) dreigen af te haken. Als je iets helemaal vrij laat in de racerij wordt het in no-time te snel, te onbetaalbaar en te oneerlijk. :df:

Helemaal zuiver is deze werkwijze van de FIA dus misschien niet maar toch juich ik het wel toe, dat ze deze stap nu zetten. Mercedes heeft 7 jaar kunnen profiteren. Nogmaals knap wat ze hebben gedaan maar nu even met de beide beentjes terug op aarde daar in Brackley en Stuttgart. Ze zullen nog steeds wel vooraan rijden maar dat de verschillen kleiner worden is als racefan alleen maar toe te juichen. :wink:

Frank_Sch
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Bericht door Frank_Sch » 13 aug 2020, 21:35

Ik vind het vreemd dat dit midden in het seizoen gebeurt. Waarom niet eind vorig seizoen, dan hadden teams hun geld in andere ontwikkelingen kunnen steken.
Of als er iets illegaals in de partymode wordt vermoed, iets wat ze onlangs op het spoor zijn gekomen dan kan ik het me voorstellen.
Straks blijkt RB opeens veel sneller vanwege een of andere noviteit. Hup verbieden, want anders is er niks meer aan.
Hoe lang hebben we die partymode al? En nu opeens tijdens het seizoen verbieden?
En hoe gaan we zondag met de verschillende motorsettings tijdens de race om?

Hielke

Bericht door Hielke » 13 aug 2020, 22:14

De party mode wordt niet verboden. Het wordt verboden tussen qualy en race verschillende motor mappings te gebruiken. Mercedes en RB kunnen er dus straks voor kiezen altijd met de setting die nu party mode heet te gaan rijden.

Luco

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 22:18

yep, leuk, zien we misschien weer eens lekker ploffende blokken met een grote vuurzee erachter :tooth:

Karel

Bericht door Karel » 13 aug 2020, 23:55

Laatste 2 races had ik constant Verstappen op de iphone staan terwijl ik de race volgde met de ipad.

Je wordt gewoon gek hoe vaak ze hem vragen om engine settings aan te passen.
En als ze dan effe niets zeggen over engine setting is het wel dat hij in die of die bocht een bepaald knopje moet gebruiken. Je moet het maar kunnen.
(Ander feit is omdat ze het net allemaal kunnen dat het rijden op zich mss te makkelijk gaat, toen het 1500pk turboblokken, manueel en zonder al die aero was hadden ze geen tijd om 100knoppen in te drukken)

Toen Hamilton op het einde ging jagen vroegen ze terug engine blabla 8 te zetten.
Schreeuwde die terug....NEE ik wil 10 NU!
:)

Dus ik ben voor. Of het nou voor- of nadeel van Max is. Gewoon meer racen en minder lullen/prullen.
Geef die jongens terug 1500pk en laat ze hun engine managen (met de voet) ipv de banden!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 aug 2020, 00:07

Hielke schreef: 13 aug 2020, 22:14 De party mode wordt niet verboden. Het wordt verboden tussen qualy en race verschillende motor mappings te gebruiken. Mercedes en RB kunnen er dus straks voor kiezen altijd met de setting die nu party mode heet te gaan rijden.
Is het de race beginnen in de kwalificatiemode en zo laten staan, of mogen ze in de race wel wisselen van modus?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 aug 2020, 06:53

Arthur schreef: 14 aug 2020, 00:07
Hielke schreef: 13 aug 2020, 22:14 De party mode wordt niet verboden. Het wordt verboden tussen qualy en race verschillende motor mappings te gebruiken. Mercedes en RB kunnen er dus straks voor kiezen altijd met de setting die nu party mode heet te gaan rijden.
Is het de race beginnen in de kwalificatiemode en zo laten staan, of mogen ze in de race wel wisselen van modus?
Zoals ik het lees niet wisselen.

Maar de gehele race in quali mode is natuurlijk de eerste paar rondjes leuk maar daarna komen motorbelasting--->brandstofverbruik en banden etc om de hoek kijken natuurlijk. Dat houdt geen F1 auto die '300km' vol.

daNpy

Bericht door daNpy » 14 aug 2020, 07:23

Robin schreef: 14 aug 2020, 06:53
Zoals ik het lees niet wisselen.

Maar de gehele race in quali mode is natuurlijk de eerste paar rondjes leuk maar daarna komen motorbelasting--->brandstofverbruik en banden etc om de hoek kijken natuurlijk. Dat houdt geen F1 auto die '300km' vol.
Dat is precies de bedoeling.

Luco

Bericht door Luco » 14 aug 2020, 07:41

Ja dan moeten ze hem terugschroeven in de kwali of we gaan ploffende blokken zien, hoeveel risico gaan ze nemen?

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 14 aug 2020, 08:39

Ik vraag me wel af wat ze precies gaan verbieden. Als je ook helemaal geen invloed mag hebben op het energiemanagement dan kan je dus ook niet meer op de juiste plekken sparen om op een andere plek te verdedigen/aan te vallen. En dus ook geen energy deploy button(die ene die Lance niet kan vinden).

Ik weet zo net nog niet of dit gaat uitpakken zoals de FIA denkt... Mercedes zal vooral geraakt worden in de kwalificatie, maar daar zit het probleem niet. Mercedes kan het gat wat ze in de kwalificatie hebben in de race nu niet waar maken. Maar als ze de motor in de kwalificatie sparen(geen party mode) zouden ze juist gemiddeld op een hogere stand kunnen rijden ben ik bang... Voelt wel een beetje als een knee-jerk.

En er is ook al sprake van een (extra)extra reductie van downforce voor 2021. Ook daar zou juist Red Bull wel eens het meeste last van kunnen hebben(net als met de voorvleugel).

Luco

Bericht door Luco » 14 aug 2020, 08:42

motorsettings hebben toch niks met het regenereren en gebruik van de electramotor te maken, die werken bij elke motormapping.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 14 aug 2020, 09:27

De mercs werken alleen optimaal als ze vooraan staan, wat tot nu toe goed lukt (zeker dit jaar) door een erg sterke party mode.
Laat je dat weg, moeten ze net zo knokken als elk ander.
Dat levert betere tv op denk ik, want het pad van nu liet al zien dat alle andere teams het in 2020/2021 al gezegend vonden.
En dat kost kijkers.
Ik vindt helemaal goed. (Disclaimer: Deze laatste regel dit is opzettelijk zo geschreven)

WJ

Bericht door WJ » 14 aug 2020, 10:16

Free Practice 1 14 Aug 11:00
Free Practice 2 14 Aug 15:00

Free Practice 3 15 Aug 12:00
Quali 15:10

Race 15:10

Knot

Bericht door Knot » 14 aug 2020, 10:26

Mari Oh Oh! schreef: 14 aug 2020, 08:39 Maar als ze de motor in de kwalificatie sparen(geen party mode) zouden ze juist gemiddeld op een hogere stand kunnen rijden ben ik bang...
Wat ik dus nooit snap, waarom rijden ze zoveel ronden in de vrije trainingen en gaan ze als ze makkelijk door kunnen in de kwalificatie toch nog een keer extra naar buiten in Q1 bijv als je toch al door bent. Die ronden kun je de motor toch ook sparen door zo min mogelijk te rijden en in de race zwaarder te kunnen belasten?

Plaats reactie