Elise schreef: 13 aug 2020, 17:49
Luco schreef: 13 aug 2020, 14:08
Vlakheid van muren/vloeren en tegelwerk is vaak teleurstellend vanuit het oogpunt van de koper.
En eerlijk gezegd hebben ze daar gelijk in, de normering/tolerantie is daar absoluut in het voordeel van de aannemer naar mijn mening.
Neem even het tegelwerk wat jij zelf heb gedaan in jouw badkamer. Gerectificeerde tegels die jij netjes met een level systeem hebt geplaatst. Ziet er super strak uit (op de foto's

).
Als je voor die gerectificeerde tegels in een nieuwbouwhuis kiest, is de kans groot dat het een teleurstelling gaat worden (want iedere oneffenheid zie je door de scherpe kanten). Want ik denk niet dat de tegelzetter netjes met een level systeem aan de gang gaat, dan moet het er even snel in zeg maar...
Ja, dat komt natuurlijk omdat het veel meer tijd kost, en het duurste is de arbeid, je kan als koper ook kiezen voor beter classificaties van vlakheid, of het nu voor vloer, wand of tegels is, maar 1 of 2 kwalificaties hoger betekent een hele forse meerprijs.
Daar mankeert het nog steeds aan vind ik bij particuliere verkoop, de juiste communicatie, er worden classificaties vernoemd waar een koper echt geen verstand van heeft, maak die classificaties visueel en geef dan ook aan dat een betere classificatie duurder is en leg ook uit waarom. En dat het weer arbeid scheelt met de afwerking later.
Bij wanden is het dacht ik standaard 5mm per meter wat er in mag zitten met plaatselijk kuilen tot 3 mm verschil, wil je beiden naar 0 hebben gaat de prijs met factor 3 omhoog en dat is veel. Maar is ook veel meer werk.
Overigens hebben de aannemers die classificaties/normeringen niet verzonnen he, wel met je eens dat ze meestal de minste aanbieden.
nou lees maar eens, en dan hebben we het alleen maar over tegeltjes
https://www.interkeramiek.nl/wp-content ... zetter.pdf
blz 28, groep twee, weet je gelijk hoe groot de toleranties mogen zijn.