M2CS

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2CS

Bericht door romo » 03 aug 2020, 16:36

tomgtr schreef: 03 aug 2020, 15:33 Voor de mammi’s waar jij naar op zoek bent heb je toch enige ruimte nodig in de bijrijdersstoel Robert!

Ik voorzichtig op de iPhone kijken :tooth:

Ik denk wat zal er weer aan platen staan, dus maar niet op werk loeren, maar goed; het is veilig zo lang het duurt :df:

Robin kent mijn smaak, dat zijn geen f.t mamma`s :oops:


ps; dank voor ondersteunende berichten.

Online
Bokkepoot
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: M2CS

Bericht door Bokkepoot » 03 aug 2020, 17:34

Afbeelding

Flat tow carbon!!! Erg gaaf! :hot:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: M2CS

Bericht door Snipe » 03 aug 2020, 18:30

Lekker zeg!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2CS

Bericht door romo » 04 aug 2020, 07:12

Nog wat details;

In D schakelt ie zeer snel naar 7e verzet, dan denk ik/ vraag ik me af of het blok niet te veel geknepen wordt? Beetje toeren maken lijkt me voor dit blok beter, je wil ook geen olie zuiper. Waarbij in de hoge verzetten, op lage snelheid dus, de besturing kunstmatig zwaar wordt, als ik dan naar S ga, paar tikken terug, meer toeren voelt de besturing veel lichter, levendiger en minder loom, lijzig, zwaar.

D denk ik allen rijden al je je "lui" wil rijden, voor de rest of flipperen of pookje gebruiken (geeft ook nog een beetje HB gevoel :tooth: )

Dan nog een vraag voor de DCT kenners; bij een stoplicht laat ik de kar gewoon in D of S staan, de auto kruipt niet (wat ik veel beter vind dan bij Porsche waar de PDK kruipt en je de voet altijd op de rem moet houden)

Is het nu beter om de kar dan in N te zetten als je stilstaat, of maakt dat niks uit? Ik merk er verder niets van als de kar niet in N staat, maar wellicht is het toch beter voor de motor/bak/aandrijflijn ?

Dan bij parkeren, kar staat in versnelling, contact uit, kar gaat automatisch naar P. Moet ik nu de handrem nog gebruiken, of zit ie er voor spek en bonen?

Met dank antwoorden en voor aanwezige expertise. Robin / Andre?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28438
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M2CS

Bericht door Martijn_bmw » 04 aug 2020, 08:13

Tijdens het rijden met een automaat welke vorm dan ook hoef je nooit terug naar N.
Dus bij stoplicht, in de file, etc gewoon lekker in D (of S :) ) laten staan.
Daar is de hele aandrijflijn op gebouwd.

verder gaat hij idd na parkeren zelf in P, in NL voor vlakke terreinen is dat meer dan voldoende.
Als ik op vakantie ben in de bergen en parkeer erg schuin weg trek ik wel ook de handrem er bij aan.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6212
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: M2CS

Bericht door matthyssie » 04 aug 2020, 08:14

En als de auto niet kruipt betekent dat dus dat er helemaal geen frictie is van koppelingen oid. Lekker in D laten staan dus.

Robin
Berichten: 54903
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M2CS

Bericht door Robin » 04 aug 2020, 08:31

romo schreef: 04 aug 2020, 07:12 Nog wat details;

In D schakelt ie zeer snel naar 7e verzet, dan denk ik/ vraag ik me af of het blok niet te veel geknepen wordt? Beetje toeren maken lijkt me voor dit blok beter, je wil ook geen olie zuiper. Waarbij in de hoge verzetten, op lage snelheid dus, de besturing kunstmatig zwaar wordt, als ik dan naar S ga, paar tikken terug, meer toeren voelt de besturing veel lichter, levendiger en minder loom, lijzig, zwaar.

de mijne neemt geen druppel olie. 23k km, kunstmatig zware besturing? Er zijn op de mijne 3 settings, de middelste vind ik de beste, lange aftanden in 'D' staat alles op economy en ook 'lichtste' (en dat is al redelijk 'zwaar' tov HTK auto's als ik weer eens in andere auto's rijd)

D denk ik alleen rijden al je je "lui" wil rijden, voor de rest of flipperen of pookje gebruiken (geeft ook nog een beetje HB gevoel :tooth: )
inderdaad, bij inrijden veel verschillende <5000 rpm toeren maken in alle versnellingen

Dan nog een vraag voor de DCT kenners; bij een stoplicht laat ik de kar gewoon in D of S staan, de auto kruipt niet (wat ik veel beter vind dan bij Porsche waar de PDK kruipt en je de voet altijd op de rem moet houden)



Is het nu beter om de kar dan in N te zetten als je stilstaat, of maakt dat niks uit? Ik merk er verder niets van als de kar niet in N staat, maar wellicht is het toch beter voor de motor/bak/aandrijflijn ?

niks doen, in D laten staan


Dan bij parkeren, kar staat in versnelling, contact uit, kar gaat automatisch naar P. Moet ik nu de handrem nog gebruiken, of zit ie er voor spek en bonen?

handrem is als je even uit de auto stapt(om wat voor reden ook) , motor nog aan, zet hij 'm in N uit zichzelf, zet hem dan even op de handrem, in P hoef je de handrem niet/nooit te gebruiken

Met dank antwoorden en voor aanwezige expertise. Robin / Andre?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28438
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M2CS

Bericht door Martijn_bmw » 04 aug 2020, 08:40

kleine nuance Robin, parkeren in NL is handrem nooit nodig maar mocht je in de bergen zijn en erg schuin parkeren dan moet je die er wel bij aantrekken.
In een instructieboekje van een willekeurige auto staat;
''Gebruik altijd de parkeerrem bij parkeren op een hellende ondergrond - de P-stand van de automatische versnellingsbak is niet voldoende om de auto in alle situaties vast te houden''.

Robin
Berichten: 54903
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M2CS

Bericht door Robin » 04 aug 2020, 08:41

Ok hellend vlak, klopt idd.

In wintertijd ook niet ivm bevriezen handrem, krijg je 'm met geen mogelijkheid er vanaf...

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: M2CS

Bericht door Joost » 04 aug 2020, 08:42

Nogmaals gefeliciteerd Robert met de nieuw auto. Ziet er erg dik uit.

Wat betreft PDK en het kruipen in D, tot dusver alle GT3’s en GT3 RS-en (991.1 GT3, 991.2 GT3, 991.1 GT3 RS en 991.2 GT3 RS) die ik (gehad) heb kruipen niet in D maar blijven gewoon stil staan totdat je gas geeft.
Grote kans dat dat bij de GT4 PDK dus ook zo gaat zijn.

Bij de 911 heeft vanaf de 991.2 de PDK bak de auto hold functie. Bij stilstaan in D eenmaal fors de rem aantikken en de auto blijft stil staan en gaat pas rijden als je gas geeft. Dan hoef je dus niet meer de hele tijd de rem in te drukken.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12605
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: M2CS

Bericht door Downforce Hans » 04 aug 2020, 09:13

Nou Robert...heb jij je jaren zitten te ergeren aan dat kruipen was een tikje op de rem de oplossing...... :wink: :lol:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10887
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: M2CS

Bericht door tomgtr » 04 aug 2020, 09:15

Klopt, heeft mijn Macan ook. Heel prettig. Mijn X5 had ook een auto hold knop maar geloof niet dat mijn M4 dat had.

Robin
Berichten: 54903
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M2CS

Bericht door Robin » 04 aug 2020, 10:06

Downforce Hans schreef: 04 aug 2020, 09:13 Nou Robert...heb jij je jaren zitten te ergeren aan dat kruipen was een tikje op de rem de oplossing...... :wink: :lol:
:)

En nu van ergeren aan kruipen naar ergeren aan de kuipen. Meer patat Robert :P

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28438
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M2CS

Bericht door Martijn_bmw » 04 aug 2020, 10:15

Robin schreef: 04 aug 2020, 10:06
Downforce Hans schreef: 04 aug 2020, 09:13 Nou Robert...heb jij je jaren zitten te ergeren aan dat kruipen was een tikje op de rem de oplossing...... :wink: :lol:
:)

En nu van ergeren aan kruipen naar ergeren aan de kuipen. Meer patat Robert :P
:lollerdelol: Die kan je prima eten bij bistro Cockpit am Nurburgring :hungry:

https://cockpit-adenau.de/bistro-cockpit/

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 772
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: M2CS

Bericht door BamiesGTA » 04 aug 2020, 10:32

Hoe werkt zo'n hold functie dan precies? Neem aan dat het niet de voorremmen vastzet i.v.m hete schijven/blokken.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6212
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: M2CS

Bericht door matthyssie » 04 aug 2020, 10:33

Gewoon elektronische handrem. Werkt bij BMW meestal in de trommel van de achterrem.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42894
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: M2CS

Bericht door Arthur » 04 aug 2020, 10:41

De auto-hold functie van de DCT/ZF werkt op de handrem? Ik heb/had echt het idee dat ze op de voorremmen werken. Zowel, destijds bij mij F31 en F11 (beiden ZF bak) als nu bij de Mercedes A (DCT). De elektronische handrem hoor je altijd goed aan en afschakelen, en bij de auto-hold functie hoor ik niets. En als je normaal voor een stoplicht wacht met je voet op de rem dan staan de voorremmen ook vast. Dus mij lijkt het dat de voorremmen gebruikt worden?

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6212
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: M2CS

Bericht door matthyssie » 04 aug 2020, 10:41

Dan weet ik het niet :)

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: M2CS

Bericht door vester86 » 04 aug 2020, 10:42

klinkt inderdaad logischer. en wordt dan waarschijnlijk door de ABS unit geregeld

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: M2CS

Bericht door Joost » 04 aug 2020, 10:45

Geen idee hoe het precies werkt. Wat ik wel weet is dat de remlichten wel gaan branden als de functie geactiveerd is.

Tijdens het rijden met een automaat welke vorm dan ook hoef je nooit terug naar N.
Dus bij stoplicht, in de file, etc gewoon lekker in D (of S :) ) laten staan.
Daar is de hele aandrijflijn op gebouwd.
Niet helemaal waar. Ferrari raadt aan de bak in N te zetten bij het stil staan (in ieder geval bij 458 en 488). En sta je (te) lang stil in D dan schakelt de versnellingsbak automatisch naar N.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 772
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: M2CS

Bericht door BamiesGTA » 04 aug 2020, 10:46

Oke en wat nou na een flink stuk sportief rijden en een hold functie werkend op de voorremmen. Hete blokken op een hete schijf? Oorzaak nummer 1 van kromme schijven dacht ik..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42894
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: M2CS

Bericht door Arthur » 04 aug 2020, 11:00

Hold-functie uitzetten, bak in N en/of proberen rollende te houden.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10887
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: M2CS

Bericht door tomgtr » 04 aug 2020, 11:12

Ik geloof niet dat bij normaal straatgebruik de schijven dusdanig warm worden en op circuit zal je dit niet gebruiken?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28438
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M2CS

Bericht door Martijn_bmw » 04 aug 2020, 11:33

Joost schreef: 04 aug 2020, 10:45 Geen idee hoe het precies werkt. Wat ik wel weet is dat de remlichten wel gaan branden als de functie geactiveerd is.

Tijdens het rijden met een automaat welke vorm dan ook hoef je nooit terug naar N.
Dus bij stoplicht, in de file, etc gewoon lekker in D (of S :) ) laten staan.
Daar is de hele aandrijflijn op gebouwd.
Niet helemaal waar. Ferrari raadt aan de bak in N te zetten bij het stil staan (in ieder geval bij 458 en 488). En sta je (te) lang stil in D dan schakelt de versnellingsbak automatisch naar N.
oke Ferrari misschien anders :D

Maar voor alle HTK merken is het er op gemaakt de bak in D te laten zolang je onderweg bent.
En als je op plaats van bestemming bent pas van D naar P / N schakelen.

Robin
Berichten: 54903
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M2CS

Bericht door Robin » 04 aug 2020, 11:40

Bij Ferrari zijn natuurlijk alle systemen van motor/bak/tech/diff tot het extreme gefinetuned tov BMW /M ook al hebben ze in de basis dezelfde(merk) DCT bak.

Het(terug) schakelen gaat bij Ferrari 'twee keer zo snel' als bij 'n //M dus op den duur ook meer slijtage/onderhoud. Vandaar hun pleidooi denk ik?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, BMWDennis, Dimitri, Marc42, matthyssie, Sabberjoch, Sidney en 24 gasten