[Wintertopic] Subaru

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 04 sep 2007, 19:12

heb hem ook gespot
ik mis het externe reservoir
voor mij is er maar 1 de beste
dat is Intrax (gestart door ex eigenaar white power) en dan wel de HDA set.
E

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 sep 2007, 19:17

Bij deze set kan je de hoogte instellen en verder niets. Dat is voor mij (samen met camberplates) genoeg om in te stellen.

Externe reservoirs en upside-down veerpoten zien er misschien gaaf uit maar ik vraag me af hoe vaak je daaraan gaat draaien om de afstelling te wijzigen.

Over Intrax hoor ik ook regelmatig goeie dingen maar ik heb meer met Proflex. Intrax is heel goed op de circuits en ze hebben zelfs een track-servicebus rondrijden maar voor op de slechtere binnenwegen en (natte) Nordschleife geloof ik meer in Proflex.

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Bericht door wimprezawrx » 04 sep 2007, 19:32

Tomaz schreef:Ik ben afgelopen weekend een Proflex onderstel tegengekomen op een ander forum. Het gaat om een gereviseerd type 1 onderstel met instelbare rijhoogte.

[img:320:240]http://img138.imageshack.us/img138/9124/dscf0004uh0.jpg[/img]

Wat is de mening van de andere experts hierover? Het lijkt mij een goede set voor de betere B-wegen.
Tomaz,
Die GTT set is van mijn collega, en deze is nu in nieuwstaat...
hij heeft hem bij Proflex laten reviseren en heeft daarvoor flink in de buidel moeten tasten... :shock:

Ik rijd zelf met Intrax hda...demping instelbaar/ hoogte verstelbaar :wink:
Wel heb ik er (samen met Henk Thuis) hardere voor veren op gezet ...
Dat instellen doe je één keer tot je het lekkere gevoel hebt gevonden... :twisted:
Daarna kom je er alleen maar aan als het regent :twisted:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 sep 2007, 19:41

Proflex zit je nooit echt verkeerd toch? heb er zelf nooit mee gereden maar het schijnt gewoon topspul te zijn.

Het is maar net waar je set op gemaakt is en hoe het afgesteld is, dat maakt ze of breken ze. Intrax is ook prachtig maar als jij je een circuitset aan laat meten dan zal het inderdaad voor geen meter rijden op B weggetjes nee. Ze kunnen alles op maat maken maar elk bedrijf heeft toch meer zijn eigen specialiteit, Moton, JRZ en Intrax kom je meer op circuits tegen terwijl je Reiger en Proflex meer in de rally zit. En dan nog, het is maar net wat je referentiekader in het hele geheel is. Erik zegt Intrax HDA is het beste, dat is leuk tot je een keer met 3 of 4 weg verstelbaar spul rijd en dan kunnen die HDA sets zo op de hoop :)

Bij hoogtes en veersterktes afstellen komt al een helehoop kijken, veel meer dan de meesten denken. Door de voorkant of achterkant 10mm te verstellen kan je al een heel ander weggedrag hebben. Dus wat dat betreft heb je met een cambersetting er bij al mogelijkheden genoeg.

Volgens mij zijn die EVO1 dempers gewoon volledig reviseerbaar enz. Dus als het te hard is dan is het makkelijk te veranderen. Een hoop mensen kopen dempers met 36 verstellingen er op maar hebben vervolgens geen flauw benul van wat ze nou eigenlijk afstellen. En dat moet je gewoon heel goed weten als je daar mee klooien gaat, plus dat je er eigenlijk ook datalogging bij moet hebben. Spullen op gevoel afstellen terwijl je het over een paar sec per rondje hebt werkt gewoon niet.

Ik heb liever een A merk zonder verstelling maar met de mogelijkheid om het achteraf te laten bijstellen als zo'n gammel C merk uit Japan bijvoorbeeld. Kost niks maar is ook niks.

Als die proflex set dus qua prijs een beetje realitisch is kan je het altijd proberen, desnoods breng je ze van te voren even voor revisie en je hebt weer een nieuwe set.

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Bericht door wimprezawrx » 04 sep 2007, 19:45

Bert ///M3 schreef:Proflex zit je nooit echt verkeerd toch? heb er zelf nooit mee gereden maar het schijnt gewoon topspul te zijn.

Het is maar net waar je set op gemaakt is en hoe het afgesteld is, dat maakt ze of breken ze. Intrax is ook prachtig maar als jij je een circuitset aan laat meten dan zal het inderdaad voor geen meter rijden op B weggetjes nee. Ze kunnen alles op maat maken maar elk bedrijf heeft toch meer zijn eigen specialiteit, Moton, JRZ en Intrax kom je meer op circuits tegen terwijl je Reiger en Proflex meer in de rally zit. En dan nog, het is maar net wat je referentiekader in het hele geheel is. Erik zegt Intrax HDA is het beste, dat is leuk tot je een keer met 3 of 4 weg verstelbaar spul rijd en dan kunnen die HDA sets zo op de hoop :)

Bij hoogtes en veersterktes afstellen komt al een helehoop kijken, veel meer dan de meesten denken. Door de voorkant of achterkant 10mm te verstellen kan je al een heel ander weggedrag hebben. Dus wat dat betreft heb je met een cambersetting er bij al mogelijkheden genoeg.

Volgens mij zijn die EVO1 dempers gewoon volledig reviseerbaar enz. Dus als het te hard is dan is het makkelijk te veranderen. Een hoop mensen kopen dempers met 36 verstellingen er op maar hebben vervolgens geen flauw benul van wat ze nou eigenlijk afstellen. En dat moet je gewoon heel goed weten als je daar mee klooien gaat, plus dat je er eigenlijk ook datalogging bij moet hebben. Spullen op gevoel afstellen terwijl je het over een paar sec per rondje hebt werkt gewoon niet.

Ik heb liever een A merk zonder verstelling maar met de mogelijkheid om het achteraf te laten bijstellen als zo'n gammel C merk uit Japan bijvoorbeeld. Kost niks maar is ook niks.

Als die proflex set dus qua prijs een beetje realitisch is kan je het altijd proberen, desnoods breng je ze van te voren even voor revisie en je hebt weer een nieuwe set.
Die GTT set is van mijn collega, en deze is nu in nieuwstaat...
hij heeft hem bij Proflex laten reviseren en heeft daarvoor flink in de buidel moeten tasten... :shock: :shock:

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 sep 2007, 19:47

Ik ben het erg eens met je verhaal Bert, voor de camberverstelling had ik camberplates voorop (en evt ook achter) in gedachten.

Samen met de hoogteverstelling en de kwaliteit van Proflex verwacht ik dat het voldoende gaat zijn. De set die ik op het oog heb is pas nog gereviseerd en daarna niet meer gemonteerd. Lijkt een mooie kans te zijn. :)

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Bericht door wimprezawrx » 04 sep 2007, 19:49

Hallo... :shock:

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 sep 2007, 19:50

Hi, zegt u het maar. Wat mag het zijn hedenavond?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 04 sep 2007, 21:35

Als de prijs goed is dan gewoon doen.


Er zijn sets met 1001 instelmogelijkheden waarvan er ongeveer een 5-tal in de buurt komen wat je dan nodig hebt voor de specifieke omstandigheden. Ik ken niet zoveel mensen die die 5 snel weten te vinden.........de meesten rijden, nadat ze er zelf aan gedraaid hebben, met een verre van optimale instelling en hebben daarna de specialist nodig om de basisinstelling weer terug te vinden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 sep 2007, 21:43

Teeeeeering man, als ik die lijst zie ga ik nu al rillen van de koude garage en de vieze handen ;)

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 sep 2007, 21:48

:D

Heb ik ff mazzel dat ik een verwarmde werkplaats met brug geregeld heb. Ik snap iig wel wat je bedoelt, het is nogal wat sleutelwerk en het is niet erg leuk om dat s´winters allemaal op de oprit te gaan doen.
Maar ik bekijk het positief, het is allemaal hobby en als ie af is mag het resultaat er zeker zijn denk ik.

De bedoeling is dat de auto het begin van de herfst/winter daar in de werkplaats gaat doorbrengen zodat ik er in de vakantie lekker aan kan werken met de onderdelen die ik dan in huis heb. Gelukkig zit er een bedrijf dat Parijs-Dakar trucks opbouwt om de hoek en om de andere hoek een leverancier in landbouwmechanisatie. Een slangetje meer of minder is dus geen ramp. Die kan je daar per strekkende meter krijgen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 sep 2007, 22:10

Een goede verwarmde werkplaats met een brug en alle gereedschappen is wel een must inderdaad, maar ik ben meer zo van een CSL kant en klaar kopen en afentoe een bandje en remblokje zelf wisselen. Wel respect voor diegenen die dus wel complete diffs en bakken reviseren!

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 sep 2007, 22:17

deep r schreef:Stuur even een mailtje naar de zaak..ken de prijzen niet uit mijn hoofd :wink:
Heb ik gedaan. info@pitbox.nl ?

@ Knot

Het is allemaal hobby natuurlijk. Kant en klaar een CSL kopen is leuk maar zit er niet echt in. Of beter gezegd, zit er echt niet in. :)

Dingen als olie wisselen en remblokken wisselen is helemaal niet zo gek veel werk trouwens, je moet er alleen geen haast bij hebben. (én goed gereedschap tot je beschikking hebben)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 05 sep 2007, 21:10

Wat vinden jullie eigenlijk van dde BC-racing onderstellen die als groepsaankoop op subaruclub worden gedaan? Ik heb me er wat in verdiept en voor die prijs zou ik het eerlijk gezegd best aandurven een keer te testen. Iemand hier die (iemand kent) met goede of slechte ervaringen ermee?

Voor degene die niet mee kunnen lezen daar:

Onderstel in hoogte en hardheid instelbaar, 30 clicks, veren van 8k en 6k meegeleverd, hoogte varieert (verschil hoogste en laagste 14cm)

We hebben al diverse gebruikers hier in Nederland die meer dan lovend zijn over deze sets .. Hier een topic van het nasioc forum.
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=1085379
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=1209521
en hier op het IWSTI forum
http://www.iwsti.com/forums/showthread.php?t=88471
http://www.iwsti.com/forums/showthread.php?t=81650
Voor de EVO's op Evolutionm.
http://features.evolutionm.net/article.php?id=84

[img:450:488]http://img169.imageshack.us/img169/4746/brpu2.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 07 sep 2007, 22:27

ik mis het externe reservoir
Evo fase 1 heeft een intern reservoir, Evo 1 fase 2 een extern reservoir.
Bij deze set kan je de hoogte instellen en verder niets. Dat is voor mij (samen met camberplates) genoeg om in te stellen.
Met de juiste veren, demping, rijhoogte, uitlijning en goed banden (RT 615) kan je met een Impreza GTT een Evo 6 qua wegligging op B wegen ruim voorblijven/ overtreffen.

Evo 6 was toendertijd voor mij de benchmark en het heeft me ook best wat tijd gekost om dat voor elkaar te krijgen :wink: Stap voor stap de auto verbeteren, maar dat is ook de hobby voor mij :wink:

De verstelbare demping die je tegenwoordig op bijna elke set ziet (soms wel 100 voudig :shock: ) is leuk om op een verjaardag te vertellen.

Wat heb je eraan als je alleen de ingaande slag enkelvoudig kan verstellen :?: Terwijl je juist met de springrates, high speed en low speed verstelling van de ingaande slag en de rebound een auto afsteld!

Met de uitlijning kan je ook heel veel winnen en de auto helemaal op smaak brengen :!:

Rocket sience? Als iemand er niets van snapt niet nee :wink:

Op e-m heb ik een heel kort en super éénvoudig stuk gepost over onderstel techniek. Misschien dat je er wat aan hebt.

Ps 1. voor de Evo ben ik een set Evo 2 dempers aan het assembleren. Over een maand of 2 en veel proberen en uitlijnen hoop ik de wegligging een beetje op orde te hebben.

Ps 2. Als je de auto qua veren en demping op de rit hebt ben je wel verpest. De volgende auto zal alleen maar tegenvallen....overkomt me nu ook :oops:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 07 sep 2007, 22:34

Btw. Die camberplates zijn niet echt nodig tenzij je het caster aan wil gaan passen.

Bij de dempers zitten excentrische ringen waarmee je tot -2 negatief kan, desnoods icm. een aftermarket camberbout. En bij een GTT hoef je niet zover te gaan itt tot de Evo :? Vrij veel last van onderstuur en dat met semi slicks :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep, Peter-Paul en 5 gasten