Bmw B47 motor
- Rogerb
- Berichten: 1568
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Bmw B47 motor
Wat zijn hier de ervaringen met de “nieuwe” diesel 2.0 B47(opvolger N47), 420 GC lijkt me steeds meer een mooie opvolger voor het huidige wagenpark en word helemaal in diesel leuk betaalbaar, maar word op internet niet helemaal wijzer of deze ook nog de distributiehorror heeft als zn voorganger.
-
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Bmw B47 motor
Mijn pa heeft 4 jaar lang een 520d gereden met de 'beruchte' N47, en daarna 4 jaar met een 420d met B47. Beide rond de 150k gereden, waarvan ik er ookwel een 20 à 25 heb gereden schat ik zo in. Eigenlijk geen grote problemen.
De B47 is qua sound een stuk geciviliseerder dan de N47, klinkt erg mooi 'rond' voor een 4-cilinder diesel. Echt een verbetering die we de eerste 20 meter al opmerkten. De N47 in de 5-serie was daarentegen niet zuiner/onzuiniger dan de B47 in de 4-serie. Had dat wel iets beter verwacht, zeker met een aanzienlijk kleinere/lichtere auto dan de 5-serie touring was. Kwamen met beide auto's rond de 6.3L/100km uit.
Mooie van zo'n diesel is wel hij nooit echt onzuinig wordt. Stuk terug van vakantie in een uur een gemiddelde van 200 gehaald, met nog steeds 1:10. Haal ik met de 130i als ik normaal rijdt...
De 4-serie is uiteindelijk weggegaan vanwege een trilling in het blok die ze niet konden definiëren, en einde vd leasetermijn was in zicht. Die trilling was al heel lang aanwezig, dus de ketting was het niet denk ik. B47 staat hier ook niet bekend om. Ook is al een keer eerder de EGR-koeler vervangen bij de B47, maar dit was een terugroepactie volgens mij.
De B47 is qua sound een stuk geciviliseerder dan de N47, klinkt erg mooi 'rond' voor een 4-cilinder diesel. Echt een verbetering die we de eerste 20 meter al opmerkten. De N47 in de 5-serie was daarentegen niet zuiner/onzuiniger dan de B47 in de 4-serie. Had dat wel iets beter verwacht, zeker met een aanzienlijk kleinere/lichtere auto dan de 5-serie touring was. Kwamen met beide auto's rond de 6.3L/100km uit.
Mooie van zo'n diesel is wel hij nooit echt onzuinig wordt. Stuk terug van vakantie in een uur een gemiddelde van 200 gehaald, met nog steeds 1:10. Haal ik met de 130i als ik normaal rijdt...
De 4-serie is uiteindelijk weggegaan vanwege een trilling in het blok die ze niet konden definiëren, en einde vd leasetermijn was in zicht. Die trilling was al heel lang aanwezig, dus de ketting was het niet denk ik. B47 staat hier ook niet bekend om. Ook is al een keer eerder de EGR-koeler vervangen bij de B47, maar dit was een terugroepactie volgens mij.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Bmw B47 motor
Ik heb een jaar en 35k km een b47 420d gehad ook.
Vond het een heel fijne motor, het is dat ik de kronkel in mijn kop heb weer perse een 6lijn te moeten hebben maar anders was hij gebleven.
Koppel verloop was heerlijk, de motor liep idd mooi rond en voor een diesel ook lekker stil en trilling vrij.
Die ketting horror is alweer een tijdje voorbij volgens mij.
EGR koeler had ik idd ook als terugroepactie.
Vond het een heel fijne motor, het is dat ik de kronkel in mijn kop heb weer perse een 6lijn te moeten hebben maar anders was hij gebleven.
Koppel verloop was heerlijk, de motor liep idd mooi rond en voor een diesel ook lekker stil en trilling vrij.
Die ketting horror is alweer een tijdje voorbij volgens mij.
EGR koeler had ik idd ook als terugroepactie.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Bmw B47 motor
https://buddingautos.nl/occasions/bmw/4 ... n-23140148
Hij staat nog te koop zie ik, echt een mooi en super net exemplaar is het!
Hij staat nog te koop zie ik, echt een mooi en super net exemplaar is het!
- Rogerb
- Berichten: 1568
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: Bmw B47 motor
Inderdaad een mooie! Heb nu de e60 en e90 beide op autoscout staan en dan voor +- 15-17k wat terug gaan kopen met als eis sportinterieur en automaat. Kom je beetje op 420d’s uit die +- 150/170k hebben gelopen. F10 is ook nog optie maar die zijn nog wat duurder.Martijn_bmw schreef: ↑15 jun 2020, 20:39 https://buddingautos.nl/occasions/bmw/4 ... n-23140148
Hij staat nog te koop zie ik, echt een mooi en super net exemplaar is het!
- Eeuwe
- Berichten: 4573
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Bmw B47 motor
Hier 180.000 probleemloze kilometers met een N47 F11 LCI
- Arthur
- Berichten: 39942
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Bmw B47 motor
Ik heb een 2015 F11 520d gehad, geen idee welke motor daar in lag. Ook daar is de EGR koeler van lek geraakt en vervangen. Ook vond ik de auto een zwaardere brom maken als hij het roetfilter aan het regenereren was. En dat gebeurde vaker dan je zou denken. Zuinig was ‘ie best wel, niet veel onzuiniger dan de 2014 F31 320d daarvoor.Martijn_bmw schreef: ↑15 jun 2020, 20:37 Ik heb een jaar en 35k km een b47 420d gehad ook.
Vond het een heel fijne motor, het is dat ik de kronkel in mijn kop heb weer perse een 6lijn te moeten hebben maar anders was hij gebleven.
Koppel verloop was heerlijk, de motor liep idd mooi rond en voor een diesel ook lekker stil en trilling vrij.
Die ketting horror is alweer een tijdje voorbij volgens mij.
EGR koeler had ik idd ook als terugroepactie.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Bmw B47 motor
Dat roetfilter hoorde ik Allen destijds ook over in zijn F11.
In mijn F36 heb ik het nooit gehoord of gemerkt, was al een euro6 misschien weer een andere techniek? Zo in de details ken ik ze ook niet
In mijn F36 heb ik het nooit gehoord of gemerkt, was al een euro6 misschien weer een andere techniek? Zo in de details ken ik ze ook niet
- Arthur
- Berichten: 39942
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Bmw B47 motor
F11 was ook een euro6. Was de LCi 190pk. Ik weet alleen niet of het de B47 of N47 was.
Laatst gewijzigd door Arthur op 16 jun 2020, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Bmw B47 motor
Dat roetfilter werd ik idd helemaal gek van. Je wagen klinkt dan als een verkouden oma die een sprintje moet trekken met een rollator. De enige diesel die ik heb gereden met zo’n belachelijk motorgeluid. BMW onwaardig.
Denk overigens alsnog dat dat stomme volumeknopje de druppel was die de emmer deed overlopen.
Jammer, want ik vond het wel een waanzinnig mooie wagen zoals ik dat ding had samengesteld.
Volgens mij had ik een nieuwer blok dan Arthur? 2017.
Denk overigens alsnog dat dat stomme volumeknopje de druppel was die de emmer deed overlopen.
Jammer, want ik vond het wel een waanzinnig mooie wagen zoals ik dat ding had samengesteld.
Volgens mij had ik een nieuwer blok dan Arthur? 2017.
-
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
- Eeuwe
- Berichten: 4573
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
- Niels
- Berichten: 22282
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bmw B47 motor
B47 is er vanaf november 2014, dat weet ik omdat de F31 die me wel wat leek van oktober 2014 is
Volgens mij qua ketting van hetzelfde laken een pak trouwens. Er zijn best “vroege” ratels geconstateerd als je de Engelse fora er op naslaat en het meeste spul staat nu op max 2,5 ton. Das zo ongeveer de stand waarbij de longlife strategie begint te werken en de slijtage ellende begint. Dus n47 of b47 ik zou gewoon 1700,- achter de hand houden..
Volgens mij qua ketting van hetzelfde laken een pak trouwens. Er zijn best “vroege” ratels geconstateerd als je de Engelse fora er op naslaat en het meeste spul staat nu op max 2,5 ton. Das zo ongeveer de stand waarbij de longlife strategie begint te werken en de slijtage ellende begint. Dus n47 of b47 ik zou gewoon 1700,- achter de hand houden..
- Rogerb
- Berichten: 1568
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: Bmw B47 motor
Dat je een keer qua vervangen aan de beurt bent vind ik nog niet heel erg maar van de N47 waren er ook genoeg gevallen die knapte zonder aanleiding dat vind ik engere gedachte. Overigens heb ik zelf de N47 in m'n 520d gehad(E61) zonder gedoe van 230 naar 265 gereden alleen toen werd de auto onvrijwillig ingekortNiels schreef: ↑16 jun 2020, 09:11 B47 is er vanaf november 2014, dat weet ik omdat de F31 die me wel wat leek van oktober 2014 is
Volgens mij qua ketting van hetzelfde laken een pak trouwens. Er zijn best “vroege” ratels geconstateerd als je de Engelse fora er op naslaat en het meeste spul staat nu op max 2,5 ton. Das zo ongeveer de stand waarbij de longlife strategie begint te werken en de slijtage ellende begint. Dus n47 of b47 ik zou gewoon 1700,- achter de hand houden..
- Niels
- Berichten: 22282
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bmw B47 motor
Ja knappen van de ketting is wel echt drama natuurlijk. Niet zelden komt er één voorbij op de verkoop sites waarvan de motor kapot is....
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Bmw B47 motor
Langlopende vibratie in de motor, een roetfilter die een astmatische oma kan nadoen, en een distributie die nou niet bepaald 'longlife' is. Ja, een beste motor die B47.
De N47 met 273.000 km in mijn 118d loopt met de nieuwe distributie (bij 180.000 km) meestal verschrikkelijk mooi. Turbine-achtig bijna. Alleen bij wat frissere omstandigheden (onder de 15 graden) gaat ie na een km of 5 rijden naar een andere mapping. Dan voel je wat haperingen die na ongeveer een km weer weg zijn. Olieverbruik is een kwart liter op 10.000 km. Met een rustige rijstijl verbruikt ie ongeveer 6 liter peut op 100 km. Doe ik voornamelijk lange stukken dan 5,5.
De N47 met 273.000 km in mijn 118d loopt met de nieuwe distributie (bij 180.000 km) meestal verschrikkelijk mooi. Turbine-achtig bijna. Alleen bij wat frissere omstandigheden (onder de 15 graden) gaat ie na een km of 5 rijden naar een andere mapping. Dan voel je wat haperingen die na ongeveer een km weer weg zijn. Olieverbruik is een kwart liter op 10.000 km. Met een rustige rijstijl verbruikt ie ongeveer 6 liter peut op 100 km. Doe ik voornamelijk lange stukken dan 5,5.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Bmw B47 motor
Ach ja, wat is 1.700 euro uitgesmeerd over 200.000 + kilometer. Boeit niet welke wagen tegenwoordig, altijd wel mensen die roepen dat het een slecht ding is en je hoge kosten aan je broek krijgt.Niels schreef: ↑16 jun 2020, 09:11 B47 is er vanaf november 2014, dat weet ik omdat de F31 die me wel wat leek van oktober 2014 is
Volgens mij qua ketting van hetzelfde laken een pak trouwens. Er zijn best “vroege” ratels geconstateerd als je de Engelse fora er op naslaat en het meeste spul staat nu op max 2,5 ton. Das zo ongeveer de stand waarbij de longlife strategie begint te werken en de slijtage ellende begint. Dus n47 of b47 ik zou gewoon 1700,- achter de hand houden..
Als je dat niet wilt moet je gewoon steeds een Arthurtje doen. Onvoorziene kosten bij een oude wagen horen er gewoon bij imho.
- Niels
- Berichten: 22282
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bmw B47 motor
Prima, helemaal waar. Ik zou 1700,- op 2 ton ook niet zo’n drama vinden. Punt is dat ik 1700,- op laten we zeggen 40kkm wel een drama vind en als je niet investeert een auto hebt die economisch ineens zowat total loss is.
Aan onvoorziene kosten kun je niets doen, aan voorziene kosten zoals een kettingrevisie wel
Oja, ik begrijp dat dit DF is.....ik zou best steeds een “Arthurtje” willen doen hoor. Net als dat ik best wel 15k per jaar zou willen kunnen afschrijven
Aan onvoorziene kosten kun je niets doen, aan voorziene kosten zoals een kettingrevisie wel
Oja, ik begrijp dat dit DF is.....ik zou best steeds een “Arthurtje” willen doen hoor. Net als dat ik best wel 15k per jaar zou willen kunnen afschrijven
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Bmw B47 motor
Niels - Allen: 1-0
Dat BMW dat distributie thema nog niet onder controle heeft is natuurlijk absurd. En daarbij is de eerste eigenaar ook nog meestal een leaserijder die het zal jeuken of die ketting bij 100k, 150k, of 200k gaat. Voor de tweedehands koper daarna is het pas een issue.
Dat BMW dat distributie thema nog niet onder controle heeft is natuurlijk absurd. En daarbij is de eerste eigenaar ook nog meestal een leaserijder die het zal jeuken of die ketting bij 100k, 150k, of 200k gaat. Voor de tweedehands koper daarna is het pas een issue.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Bmw B47 motor
Niels - Allen: 1-1
Onvoorziene kosten horen bij een auto die 200k+ heeft gedraaid. Het probleem is dat velen een dikke auto willen rijden, die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Ze kopen een 'afgereden' exemplaar en gaan dan klagen over hoge onderhoudskosten...
Onvoorziene kosten horen bij een auto die 200k+ heeft gedraaid. Het probleem is dat velen een dikke auto willen rijden, die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Ze kopen een 'afgereden' exemplaar en gaan dan klagen over hoge onderhoudskosten...
-
- Berichten: 51581
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Bmw B47 motor
Vrouwen idem:)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Bmw B47 motor
lol.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Bmw B47 motor
Een uit design brakke distributie waarvan de kosten bij breuk tot over de 4000 euro kunnen oplopen hoort bij geen enkele verbrandingsmotor. En zeker niet bij een premium motoren merk als BMW. Of noem mij anders nog eens 3 merken en types motoren op die dezelfde problemen kennen.
Het zijn in dit geval daarom voorziene kosten. Is die distributie bij 200.000 nog niet gerepareerd dan ben je als koper de klos. Als je op de hoogte bent that is.
Het zijn in dit geval daarom voorziene kosten. Is die distributie bij 200.000 nog niet gerepareerd dan ben je als koper de klos. Als je op de hoogte bent that is.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Bmw B47 motor
Sowieso Toyota D4-D een tijdje en VAG 1.4, 1.8 en 2.0
Ook allemaal merken waar je het niet van verwacht.
Komt gewoon door de steeds grotere honger naar CO2 besparen alles zo licht mogelijk construeren om maar weer dat ene grammetje te vinden op papier...
Ook allemaal merken waar je het niet van verwacht.
Komt gewoon door de steeds grotere honger naar CO2 besparen alles zo licht mogelijk construeren om maar weer dat ene grammetje te vinden op papier...
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Bmw B47 motor
Inderdaad Martijn. De tijd dat een benzinemotor zonder noemenswaardige problemen 2, 3, 4 ton kon draaien ligt al ver achter ons. Alleen sommigen willen daar nog niet aan geloven. Vandaar mijn opmerking over kopen buiten persoonlijk budget. Een carrosserie netjes polijsten kan iedereen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 14 gasten