Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 30 mei 2020, 12:12

Tom schreef: 30 mei 2020, 12:10 Onzin, dat geldt misschien voor 20% van de ZZPers (en foute zaak natuurlijk).
De rest heeft die keus wel.
Onzin? Nee.
De zzpers die nu naar adem snakken is juist de groep die ik bedoel.

Luco

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 12:13

Tom schreef: 30 mei 2020, 12:10 Onzin, dat geldt misschien voor 20% van de ZZPers (en foute zaak natuurlijk).
De rest heeft die keus wel.
20%, manman onder welke steen heb jij geleefd?
bezorgers
alle beroepen in de bouw
en zo nog veel meer.

Aannemers nemen bv bijna geen personeel meer aan omdat ze er bijna niet vanaf komen als het minder gaat, dus kunnen velen alleen nog maar als zzp-er aan de slag voor 35 euro, maar die discussie is hier ook al een keer gevoerd, eigenlijk kan je daar niet van leven. PUNT.

Tom

Bericht door Tom » 30 mei 2020, 12:13

Luco schreef: 30 mei 2020, 12:10 Lees eens goed terug Tom, 99% van alle ondernemers werd hier weggezet als patsers die op te grote voet leefden en maar hadden moeten bufferen, het waren allemaal prutsers en niet capabel om een onderneming te runnen, daar kwam het op neer.
En wiens schuld is het dat die ondernemer geen buffer had?

Luco

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 12:14

Tom schreef: 30 mei 2020, 12:13
Luco schreef: 30 mei 2020, 12:10 Lees eens goed terug Tom, 99% van alle ondernemers werd hier weggezet als patsers die op te grote voet leefden en maar hadden moeten bufferen, het waren allemaal prutsers en niet capabel om een onderneming te runnen, daar kwam het op neer.
Dat kan allerlei oorzaken hebben die ook al uitgebreid aan bod zijn geweest.
En tuurlijk zitten er ook ondernemers bij die dat goed hadden kunnen doen, maar lang niet allemaal hebben die luxe en daar werd wel van uitgegaan, maar we vallen in herhaling.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 mei 2020, 12:18

Tom schreef: 30 mei 2020, 12:13
NL overheid/belastingdienst.

Tom

Bericht door Tom » 30 mei 2020, 12:20

Luco schreef: 30 mei 2020, 12:13

20%, manman onder welke steen heb jij geleefd?
bezorgers
alle beroepen in de bouw
en zo nog veel meer.

Aannemers nemen bv bijna geen personeel meer aan omdat ze er bijna niet vanaf komen als het minder gaat, dus kunnen velen alleen nog maar als zzp-er aan de slag voor 35 euro, maar die discussie is hier ook al een keer gevoerd, eigenlijk kan je daar niet van leven. PUNT.
wat-maakte-dat-u-als-zel.png
wat-maakte-dat-u-als-zel.png (163.2 KiB) 1360 keer bekeken

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 mei 2020, 12:22

+ veel Tom. Ik geloof dat sommige mensen de kreet “ondernemers zijn de motor van de economie” iets te serieus nemen. De gevallen thuiszorg / pakketjesbezorger etc die gedwongen zijn in een ZZP constructie en waar zeker van is dat ze het risico wat ze daardoor lopen niet af kunnen dekken met hun inkomen wat betekent dat ze voor een nagenoeg gelijk inkomen zijn aardig de sjaak als het fout loopt en dat vind ik echt belachelijk. Maar degenen die een behoorlijk hoog ZZP inkomen hebben en die keuze bewust hebben gemaakt hadden wel de keuze de boel af te dekken of een deel apart te zetten. Heb je die voorzichtigheid niet kan je je afvragen of loondienst niet beter was geweest. Ook dan heb je pijnlijke gevallen natuurlijk, als je net begonnen bent heb je nog niet de kans gehad om een buffer op te bouwen en dan ben je ook het bokje. Is triest. Maar eigenlijk moet je dus als je ZZPer bent zoveel verdienen dat je in begin wel de boel kan verzekeren, en dan nog genoeg over houden om een buffertje op te bouwen zodat je die idioot dure verzekering kan opzeggen. Dat is maar heel weinig mensen gegund. Misschien in IT of zo. Verder is het toch een beetje voor nu luxe kiezen en het potentiële probleem voor je uit schuiven. Want ook al blijf je gezond en blijf je werk houden, een heel vet pensioen hebben ook veel ZZPers niet opgebouwd. Ik gun iedereen hun keuze en wens ieder niks dan goed. Zou leuk zijn als andere mensen mij ook mijn keuze gunnen en mij goeds wensen.

Luco

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 12:28

Ik gun iedereen alle goeds, maar mensen die alleen maar op ondernemers kunnen zeiken (of zzp-ers) of gelijk met het vingertje wijzen in deze tijd (die niemand aan had zien komen) die gun ik inderdaad niet het beste.
Niet alleen de pakketbezorgers werden in die constructie gedwongen, maar ja als je 32x modaal hebt kan je makkelijk afgeven op alle andere baantjes en mensen die niet zo slim/gelukkig waren om dat ook te kunnen verdienen, de arrogantie straalt er bij sommige echt vanaf, maar jouw stront stinkt ook en zonder vuilnismannen bv kwam je om in je eigen vuil.
Dus dat uit de hoogte doen van sommige is echt niet nodig, je bent niks meer als een ander, en als je dat wel denkt kan ik eigenlijk alleen maar medelijden met je hebben.

Tom

Bericht door Tom » 30 mei 2020, 12:56

Ik vind dat ieder z'n eigen keuzes maakt en elke keus voor- en nadelen heeft. Als ondernemer ben je toch 100% zelf in-control over de buffer die je aanhoudt? Het is niet leuk om te horen als iemand je met de neus op de feiten drukt (in de situatie dat je het nog geen 2 maanden kunt redden; wat in mijn ogen heel kort is), en er zijn genoeg trieste situaties waarin het echt overmacht is (beginnende ondernemers die nog geen buffer op konden bouwen etc.), maar in de volksmond heet dat ondernemersrisico en is dat een heel normaal ding, staat in elk schoolboek. Het is ook niet persoonlijk bedoeld, ik mag hopen dat hier geen tere zieltjes zitten waarom dat niet benoemd mag worden als het er in algemene zin over gaat?
Andersom vind ik het ook heel mooi als iemand vanuit het niets iets op kan bouwen en gun ik 'm die dikke auto ook. Maar mijn punt is, als ondernemersrisico zo'n echt vies woord voor je is, dan moet je in loondienst gaan... de meesten hebben die keus nog gewoon. Alleen heb je dan weer andere nadelen, zoals elk jaar een gesprek over loonsverhoging en het "spelletje" waarin er budgetten op zijn of andere kutsmoesjes.

Luco

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 13:17

Corona en de maatregelen die de regering hebben opgelegd vallen natuurlijk niet onder normaal ondernemersrisico, als je dat wel vind is elke discussie zowieso nutteloos.
Het ging er voornamelijk om dat er totaal geen empathie was voor de ondernemers, nu moeten die zelfde ondernemers wel empathie tonen voor al die ontslagen die gaan vallen?

was toch een keuze om in loondienst te gaan, ja dan loop je nou eenmaal risico dat je ontslagen wordt.
Snap je hoe bot en stom dat klinkt in deze tijd?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 mei 2020, 13:26

Ik zie niet waar totaal geen empathie is met ondernemers. Alleen zie ik sommige ondernemers commentaren iets te persoonlijk nemen en ondanks dat het niet persoonlijk is onwijs bot en persoonlijk reageren. Overigens vind ik De meeste zzpers helemaal geen ondernemer maar dat is een andere discussie. Als je alleen een bedrijfje start met een goed idee dan krijg je vanzelf personeel. De rest is gewoon in loondienst en neemt eigen verantwoordelijkheid om de 33pct die je baas normaal kwijt is af te dragen aan vaste lasten zelf zo te besteden als hem goed dunkt. Heeft niks met ondernemer te maken, is gewoon hoog risico loondienst.

Tom

Bericht door Tom » 30 mei 2020, 13:26

Klopt, Corona is uiteraard geen normaal ondernemersrisico. Maar twee maanden buffer ongeacht de reden waarvoor je die nodig gaat hebben is dat wel. Voor empathie koopt zo'n ondernemer niks, en aan het eind van de rit is ie toch echt zelf verantwoordelijk voor een beetje gezonde financiën denk ik dan en kun je daarbij moeilijk naar anderen wijzen.

Verder lijk je het zelf wat persoonlijker te maken (met een wij vs zij/ondernemer vs werknemer ondertoon) dan het bedoeld is.

Luco

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 14:13

ik zal het wel verkeerd begrijpen.

Dat twee maanden buffer als je van de ene op de andere dag van 100% naar 0% inkomen gaat terwijl je kosten hetzelfde blijven hetzelfde is dat als je iets aan ziet komen(recessie bv) waarop je kan anticiperen en je dan misschien wel een jaar buffer zou hebben.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 mei 2020, 15:11

Een werknemer heeft overigens ook geen inkomenszekerheid zonder grens. Daar zit een maximum aan van 2 jaar. Als je jonger bent dan 44 korter. En 70 pct van laatste inkomen met een max van 37,000 per jaar. Als je dezelfde zekerheid wil hebben moet je dus 70 k gespaard hebben of heel duur verzekeren. Beide is bijna geen doen voor de meesten. Dat is ook de reden waarom het veel moeilijker is om en hypotheek te krijgen als ZZPer. Voor degenen die ZZPer zijn uit nood is het wat het is. Voor de meer verdienende ZZPer mag je verwachten dat men bekend is met genomen risico’s.

Er is wel even sprake geweest van een verplichte collective verzekering maar met name de meer verdienende ZZPers schreeuwden toen moord en brand. Het was hun keuze om eigen baas te zijn en betutteling was uit den boze en de hoge inkomens meer betalen dan de lage was ook uit den boze. Newsflash, ik (en mijn baas voor mij) draag ook nogal bovengemiddeld bij voor lagere inkomens. Zo gaat dat in een sociaal westers land. ZZPers zitten in een systeem van vrijheid van keuze en zonder vangnetten die aan amerikaans systeem doet denken. Alleen in USA is men eraan gewnd. Inkomen weg, jammer, naar de klote, huis terug naar bank, uithuilen en proberen op ieuw te beginnen. Hier verwacht men toch steun van de samenleving zonder daar zoveel aan bij te hebben gedragen als mensen in loondienst. Dat uit naam van “wij zijn de motor van de economie”. Nou eh. Ik zie echt niet hoe een ZZPer meer bijdraagt aan de economie dan de gemiddelde werknemer.

Luco

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 15:25

We hadden het over ondernemers, inclusief zzp-ers.
Jij begint nu ook aardig door te drammen over zzp-ers, prima hoor, is ook een keuze.
Ik klaag niet, heb mijn pensioen goed voor elkaar, alleen geen arbeidsongeschiktheid meer omdat je je dan de markt uitprijst, en dat is in vele beroepen het geval. De keus is dus voor veel mensen heel beperkt, maar ach, als ik het maar goed heb en bovengemiddeld bijdraag mag ik overal schijt aan hebben en wijzen naar de ander, want ik draag bovengemiddeld bij :bag:
Maar het wordt hier ook een steeds meer ikkeikkeikke gehalte, met geklop op eigen borst door diegene met een goede baan
newsflash, niet iedereen is in die gelukkige omstandigheid, maar ja daar heeft de gemiddelde DF-er blijkbaar schijt aan.
Is allemaal hun eigen schuld, prutsers en tokkies zijn het. :goodnight:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 mei 2020, 16:06

Nee. Ik ben ook groot voorstander dat ondernemers gesteund worden. Zelfs ZZPers. Alleen heb ik er wat moeite mee dat zowel ondernemers als ZZPers zich zo’n grote broek aantrekken alsof het allemaal batavieren zijn waar de loonslaafjes een diepe buiging voor moeten maken. Je neemt een risico en als het tegen zit ben je de eerste die aan de beurt is. Mogen ze gesteund worden? Ja natuurlijk. Zijn ze een apart ras wat gekoesterd moet worden? Mwoh, valt wel mee. En als je denkt dat ik hier loop te patsen ken je me slecht. Het enige wat ik zei is dat de ZZPers met hoog inkomen zich het hardst verzetten tegen collectieve bescherming, zij waren de vrije jongens die het recht hadden om eigen keuzes te maken. Loonslaven (en hun werkgevers) hebben die vrijheid niet en dragen de lasten collectief naar inkomen. Dat jij daar iets anders uit leest zegt weinig over wat ik zei.

Shakes

Bericht door Shakes » 30 mei 2020, 16:07

Lama

Luco

Bericht door Luco » 30 mei 2020, 16:16

tomgtr schreef: 30 mei 2020, 16:06 Nee. Ik ben ook groot voorstander dat ondernemers gesteund worden. Zelfs ZZPers. Alleen heb ik er wat moeite mee dat zowel ondernemers als ZZPers zich zo’n grote broek aantrekken alsof het allemaal batavieren zijn waar de loonslaafjes een diepe buiging voor moeten maken. Je neemt een risico en als het tegen zit ben je de eerste die aan de beurt is. Mogen ze gesteund worden? Ja natuurlijk. Zijn ze een apart ras wat gekoesterd moet worden? Mwoh, valt wel mee. En als je denkt dat ik hier loop te patsen ken je me slecht. Het enige wat ik zei is dat de ZZPers met hoog inkomen zich het hardst verzetten tegen collectieve bescherming, zij waren de vrije jongens die het recht hadden om eigen keuzes te maken. Loonslaven (en hun werkgevers) hebben die vrijheid niet en dragen de lasten collectief naar inkomen. Dat jij daar iets anders uit leest zegt weinig over wat ik zei.
Dat was dus het punt Tom, in de eerste posts hierover werden alle ondernemers beticht van slecht ondernemersschap en een grote broek gedrag.
Dat is wat mij heel erg stoorde, tuurlijk zitten die er tussen, maar tussen mensen in loondienst zitten ook rotte appels.

Ik zie vooral hardwerkende mensen die alles wat ze verdienen weer in hun zaak stoppen en die bij een recessie vrij inventief zijn om toch te blijven draaien, maar dit was natuurlijk een heel ander verhaal.
Maar daar werd gewoon overheen geluld, maar nu er eventueel ontslagen gaan vallen is het ineens voor velen een stuk dichterbij gekomen.
Genoeg ondernemers die geen buffer hebben en die werden allemaal over een kam gescheerd, allemaal prutsers en slechte ondernemers.
Al die grote ondernemingen die na 1 dag al aan het infuus hingen vond men normaal, ik kan daar echt met mijn pet niet bij, dat zijn dan nog veel slechtere ondernemers.
Een ondernemer die trouwens personeel heeft en zelf in loondienst is en dus ook voor zichzelf alle premies afdraagt kan niet in de ww, terwijl die er wel aan bijdraagt, zzp is natuurlijk een ander verhaal.
Maar iedereen in nederland krijgt een uitkering, behalve de DGA in loondienst en de zzp-er.
Ik zou er overigens graag voor afdragen, maar als je het zelf moet regelen is het niet te betalen en scoor je geen opdracht meer.

Samengevat miste ik een beetje begrip voor andermans situatie, ik snap ook dat men niks aan de situatie kan veranderen, maar een beetje begrip voor een ander kost ook niks.

alt

Bericht door alt » 30 mei 2020, 16:59

Je hebt ook generaliserend twee soorten zzp-ers.
1. de zzp-er die al jaren zelfstandig is, die heeft ongeacht hoeveel hij heeft verdiend een buffer & misschien een dikke auto.
2. de zzp-er die slecht enkele jat=ren zelfstandig is, zichzelf beloond heeft met een dikke pickup & zijn vriendin een Mini.'
Nu weet je meteen welke zzp-er het tot nu toe goed heeft gedaan.'
Nummer 1, die denkt als een ondernemer, zorgt voor de toekomst.
Nummer 2, die denk als een werknemer, die tot voor kort elke maand zijn vaste loon kreeg, nu denkt, ik ben ondernemer, dus ik heb ook recht ook een dikke auto, maar geen buffer.

Onze Haagse bestuurders hebben het ook moeilijk om zich in een zzp-er in te denken, want voor een c-19 uitkering moet een zzp-er ingeschreven zijn op zijn zgn werkadres.
Maar bijna alle zzp-ers zijn ingeschreven op hun woonadres.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 mei 2020, 17:05

Mee eens Luco. Mee eens. En je genuanceerdere bericht hier zal stuk meer begrip hebben dan die paar coronadoden oud hout noemen. Het zal je mieder maar zijn die als geld kostend oud hout wirdt weggecijferd in een statistiekje. Niet alleen de inhoud, ook de vorm van een bericht kan zorgen dat men dit bericht in overweging neemt en er zelfs iets van opsteekt. Gewoon lomp om je heen trappen levert alleen weerstand op en zorgt ervoor dat een bericht naar de prullenbak verwezen wordt als onzin en levert bovendien een even harde ongenuanceerde tegenreactie op. Dus ook als zeg je het zelfde, je laatste bericht kan ik beter waarderen.

Ook ben ik met je eens dat veel succesvolle ondernemers inderdaad tot de laatste cent in hun bedrijf steken om het te laten groeien. En als het lukt zijn het de gevierde jongens, de echte entrepreneurs. Maar vaak hebben die wel de mazzel gehad dat er in dat groeitraject geen kink in de kabel kwam. Als je echt een goede ondernemer bent imho, ben je ook klaar voor mindere tijden zodat je de kansen die juist dan komen kan aanpakken om op voorsprong uit een crisis te komen.

En laten we eerlijk zijn, dat veel ondernemers tot laatste cent in bedrijf stoppen om te groeien is uiteindelijk de drang om zo snel mogelijk rijk of nog rijker te worden toch? Niks mis mee maar ook dan neem je zelf dat risico.

Tom

Bericht door Tom » 30 mei 2020, 17:57

Ik heb veel respect voor ondernemers die iets opbouwen, heel gaaf als ze succesvol zijn. Maar als iemand onhandige keuzes maakt hoeven we daar ook niet krampachtig over te doen. Het lijkt mij dan ook dat je als ondernemer je eigen fout moet kunnen inzien, toch? Je hebt ergens op gegokt en verkeerd gekozen (en ja, dat weet je altijd pas achteraf). Je kunt ook een toprestaurant op de verkeerde plek beginnen waardoor het publiek uit blijft, ook verkeerd gegokt. Veel ondernemers die ik ken hebben in het verleden vaak zat verkeerd gegokt, en ook geen moeite om dat toe te geven (de weg naar succes is niet rechtlijnig). Je kunt naar iedereen wijzen maar je bent er natuurlijk zelf verantwoordelijk voor, dat is het idee van ondernemen. Hard werken heb ik sowieso respect voor, maar dat maakt iemand nog geen goede ondernemer. Daarbij zochten de ondernemers die aanleiding waren van de discussie zelf de media op, dan kun je daar reacties op verwachten omdat niet iedereen in je (zielige) verhaal mee gaat.

Als het iemand in m'n kennissenkring betreft ga je zoiets niet nog even erin wrijven, tenzij diegene zelf toegeeft dat ie een onhandige beslissing heeft gemaakt en het bespreekbaar maakt. Ik zou het ook serieus klote vinden als een DF-er in de problemen komt, dat gun je niemand. Mocht ik close zijn met diegene zou ik waar het kan ook helpen. Maar de discussie hier was nergens persoonlijk.

Tom

Bericht door Tom » 30 mei 2020, 17:59

Deze past er wel bij :)
62.jpg
62.jpg (53.46 KiB) 1190 keer bekeken

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 mei 2020, 18:36

Veel treffende berichten van Tom en Tom.

Even nuancerend, gezien de zo ferme tegenstelling van de ondernemer vs. de oppositie, de loonslaaf. Een werknemer heeft ook te allen tijde de eigen verantwoordelijkheid om een crisis fund op te bouwen, zo lang dat financieel mogelijk is. Van maand naar maand leven is immers net zo dom. Met slim investeren of beleggen, of in ieder geval wégleggen, van een x% van je loon kun je redelijk snel een potje opbouwen. Zeker in de huidige tijd met de technologie die we voor handen hebben, is het redelijk eenvoudig om wat extra inkomen te genereren naast de 9-5 job.

Helaas wordt je dat op school niet geleerd en moet je dat zelf genereren. Het traditionele wandelpad van loonslaaf met pensioen vs. ondernemer is imho achterhaald. Je hebt zo veel mogelijkheden tegenwoordig.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 mei 2020, 18:53

Het niveau stijgt, werd tijd ook.

Mooi dat er een leercurve zichtbaar wordt. :bloemetje:

Dat dooie takken verhaal ging nergens over.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 30 mei 2020, 20:31

Luco schreef: 30 mei 2020, 15:25 We hadden het over ondernemers, inclusief zzp-ers.
Jij begint nu ook aardig door te drammen over zzp-ers, prima hoor, is ook een keuze.
Ik klaag niet, heb mijn pensioen goed voor elkaar, alleen geen arbeidsongeschiktheid meer omdat je je dan de markt uitprijst, en dat is in vele beroepen het geval. De keus is dus voor veel mensen heel beperkt, maar ach, als ik het maar goed heb en bovengemiddeld bijdraag mag ik overal schijt aan hebben en wijzen naar de ander, want ik draag bovengemiddeld bij :bag:
Maar het wordt hier ook een steeds meer ikkeikkeikke gehalte, met geklop op eigen borst door diegene met een goede baan
newsflash, niet iedereen is in die gelukkige omstandigheid, maar ja daar heeft de gemiddelde DF-er blijkbaar schijt aan.
Is allemaal hun eigen schuld, prutsers en tokkies zijn het. :goodnight:
Ik vind je een prima gast hoor, maar je bent nu echt aan janken en bekijkt de zaak gruwelijk zwart wit.

Plaats reactie